موضوعات داغ

بررسی فنی و تجربه رانندگی با موتورسیکلت کاوازکی Z249 - از نسل نینجا

16 دی 1399

این روزها نه تنها در کشورمان بلکه در سطح دنیا می بینیم که موتورسیکلت های کلاس نیکد دارای طرفداران زیادی هستند. این کلاس از موتورها به خاطر داشتن نمایی تهاجمی و اسپرت و راحتی رانندگی بالا در معابر شهری و حتی امکان استفاده از آن ها در مسیرهای بین شهری نه چندان طولانی، به نوعی حکم یک موتورسیکلت چند منظوره را برای خریداران دارند. موتورسیکلت های کلاس نیکد در واقع جوابی به خواسته علاقه مندان به موتورهای کلاس استاندارد است که خواهان طراحی ظاهری موتورهای کلاس اسپرت هستند، یعنی ترکیبی از موتورسیکلت های استاندارد و اسپرت. این روزها تمام شرکت های بزرگ موتورسیکلت سازی، محصولاتی در این کلاس دارند که یک دلیل بزرگ آن نیز، شباهت بسیار بالای آن ها به نمونه های اسپرت است که در واقع با کمترین تغییرات ظاهری در فلاپ های بدنه و کله چراغ جلو و عقب و با بهره گیری از همان مشخصات فنی، یک محصول جدید و البته پرطرفدار خلق می شود. کاوازاکی سری Z یکی از همین ساخته های پرطرفدار در دنیاست که در دو نسل در کشورمان عرضه شده است که در این تست فنی و تجربه رانندگی با نسل اول آن روبرو هستیم.

طراحی ظاهری

این موتورسیکلت از کاوازاکی در سال 2013 و بعد از معرفی نسخه 300 سی سی آن صورت گرفت که مدل مورد بحث ساخت سال 2018 بوده که در سال 2019 با تغییرات گسترده ای روبرو شد تا نسل جدید این موتورسیکلت معرفی شود. طراحی این مدل از سال 2013 تا 2019 ثابت مانده است چرا که با داشتن یک طرح پخته، زیبا و تهاجمی، کاوازاکی نیازی نمی دید تا برای ماندن در کورس رقابت دست به طراحی این موتورسیکلت ببرد. به نحوی که حتی اگر در سال 2019 بازهم تغییراتی در آن اعمال نمی کرد، زیبا و قابل رقابت با حریفان بود. چراغ جلو به صورت دوتایی و پاپیون شکل و با فلسفه استفاده از خطوط و اشکال Z شکل طراحی شده اند که البته در نسل جدید به یک طرح ساده تر تغییر کرده است. چراغ عقب نیز به صورت تکی است و راهنماهای جانبی، طراحی ساده ای دارند.

موتور کاوازاکی Z249

بخش نمایشگر فرمان، ساده طراحی شده است و از دو بخش دیجیتال و آنالوگ تشکیل می شود که نمی توان به آن زیبا گفت چرا که در رقبای این موتورسیکلت می توان طرح های بهتر و زیباتری دید که البته باز هم در مدل 2019 این موتورسیکلت، به طور کلی تغییر کرده است. طرح جانبی و فلاپ ها به صورت Z شکل طراحی شده است که هم یادآور نام گذاری معروف و قدیمی این موتورساز است و هم چهره ای تهاجمی و مدرن به این محصول می دهد. باک مثل دیگر موتورهای امروزی با ارتفاع بلند و همراه با طراحی کلی موتور، توانسته در زیباتر شدن طرح این موتورسیکلت اثر مثبتی داشته باشد که با قرارگیری مناسب فرمان نسبت به ارتفاع باک، باعث نشستن راحت راننده شده و ارگونومی خوبی ایجاد می کند. جا پایی ها از آلومینیوم پرداخت کاری شده ساخته شده اند و کیفیت ساخت و مواد سازنده را می توان در جای جای این محصول به وضوح دید.

مشخصات فنی و حرکتی

پیشرانه این موتورسیکلت شبیه به دیگر برادران هم حجم و هم دوره اش در کاوازاکی است. به این معنی که قلب تپنده این موتورسیکلت از نوع دو سیلندر موازی است که به حرکت هم زمان هر دو پیستون باهم گفته می شود. خلاف این وضعیت را اصطلاحا چکشی می گویند که زمانی که یک پیستون در نقطه مرگ بالا قرار دارد،پیستون دوم در خلاف آن یعنی به نقطه مرگ پایین رسیده است. در حالت موازی، هر دو پیستون باهم بالا و پایین می روند اما سیکل انفجار هر دو سیلندر همزمان نیست و زمانی که یک پیستون در حال تخلیه دود است، پیستون دوم در حال فشرده سازی هوا و بنزین در سیلندر است. این پیشرانه به بیشترین قدرت 31 اسب بخار و 21 نیوتن متر گشتاور می رسد که مصرف سوختی در حدود 3.85 لیتر در هر صد کیلومتر در شرایط ایده آل دارد که البته با توجه به نوع رانندگی و شرایط محیطی، تغییر کرده و بیشتر خواهد شد. در نسل جدید این موتورسیکلت، قدرت موتور با تغییراتی که در سیستم برنامه ریزی و پاشش سوخت انجام شده است به 39 اسب بخار می رسد. این موتورسیکلت فاقد ترمز ضد قفل است و این در حالی است که نسخه دارای این سیستم از این موتور نیز تولید شده است. با این وجود با داشتن ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ، توان توقف بسیار خوبی دارد که البته در این میان نباید از کیفیت خود تایرها نیز غافل شد. پیشرانه قرار گرفته در سینه این موتورسیکلت، علاقه زیادی به دورهای بالا دارد تا به این ترتیب بتوان لذت رانندگی با یک محصول اسپرت را به خوبی درک کرد. نه تنها بیشترین قدرت و گشتاور این پیشرانه در دورهای بالا به دست می آید بلکه می توان بدون ایجاد لرزش و مشکل، دور موتور آن را تا 13هزار دور در دقیقه نیز بالا برد که نشان از کیفیت بسیار خوب ساخت پیشرانه و مهندسی آن دارد. جداره سیلندرها از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است تا در مقایسه با چدن، هم وزن سبک تری داشته باشد و هم سریع تر خنک شده و از طرفی، اصطکاک کمتری نیز بین رینگ های پیستون با جداره سیلندر ایجاد کند.

کاوازاکی Z249

از نظر رانندگی و هندلینگ نیز باید به این موتور نمره قبولی را دارد. زین، نرم و پهن است و در ارتفاع مناسبی قرار دارد و افراد کوتاه قد نیز می توانند با آن به راحتی رانندگی کنند اما محل نشستن نفر دوم کمی ناراحت است. فرمان نیز بدون پیچ و خم بوده و پهنای خوبی دارد که امکان مانور با آن را راحت می کند. ضمن اینکه کمک فرمان قرار گرفته بر روی آن نیز برای انجام مانورهای رانندگی، عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. شاسی سبک وزن است که باعث می شود تا هم شتاب گیری این موتورسیکلت عالی باشد و هم بتوان با آن در سرعت های کم به خوبی مانور داد که البته گردش 27 درجه ای فرمان نیز کمک شایانی به این قضیه می کند.

جمع بندی

این روزها برای خرید یک نمونه کاوازاکی Z249 نسل اول باید بین 140 تا حدود 250 میلیون تومان بسته به سال تولید و سلامت آن پرداخت که با این مبلغ می توان به گزینه های زیادی از ساخته های چینی و ژاپنی و همچنین اروپایی نیز فکر کرد. مساله قیمتی به اضافه مسایل و مشکلات نگهداری و هزینه های تعمیر و قطعات ظاهری باعث شده است تا این موتورسیکلت ها برای قشر خاصی از افراد در دسترس باشد و قیمت آن نیز مثل خودروهای چند میلیارد تومانی به مقدار کارکرد آن وابسته شود.

کاوازاکی Z249

از این رو برای افرادی که خواهان سواری با یک 250 سی سی ارزان قیمت با مشکلات نگهداری کمتر هستند، گزینه های چینی تنها راه پیش رو است. کاوازاکی Z249 از شروع تولید توانسته به یکی از بهترین بازیگران این کلاس در تمام دنیا تبدیل شود که در بسیاری از موارد از نظر قدرتی و قیمتی از رقبای خودش وضعیت بهتری داشته است. اما نکته منفی دیگر در خصوص خرید این گونه موتورسیکلت ها این است که شرکت های عرضه کننده، حجم زیادی از انواع محصولات شرکت های مختلف اروپایی، چینی، تایوانی، ژاپنی و .... را در سبد محصولات خود قرار می دهند بدون اینکه لوازم و قطعات آن ها و خصوصا قطعات ظاهری که در تصادفات نه چندان سنگین هم به راحتی آسیب می بینند را در لیست خدمات و قطعات یدکی خود قرار دهند. نبود نمایندگی های خدمات و تعمیرات در بسیاری از شهرستان ها نیز باعث می شود تا شما عملا امیدی به این قضیه از ابتدای خرید نداشته باشید و در نهایت در صورت بروز کوچکترین عیب و ایرادی به سمت تعمیرکاران غیر رسمی بروید.

نام موتور سیکلتکاوازاکی Z249
کلاس موتور سیکلتنیکد
مدل ساخت2018 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق248 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتور الکترونیکی
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپدو سیلندر / 8 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور31 اسب بخار@ 11000 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور21 نیوتن متر@10000 rpm
ضریب تراکم11.3به یک
بیشترین سرعت200 km/h اعلامی کارخانه
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
نوع استارتالکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)168
نوع گیربکس6 سرعته دنده ای
نوع کلاچروغنی چند صفحه ای
سیستم انتقال قدرتزنجیری
حجم باک سوخت17 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 3.85 لیتر
ترمز جلوتک دیسک به قطر 290 میلیمتر
ترمز عقبتک دیسک به قطر 220 میلیمتر
عملگر ترمز / ترمز ABSنیروی هیدرولیک / ندارد
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)2010 / 750 / 1025
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1399.5 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین ( میلیمتر)785
ارتفاع کف موتور از زمین( میلیمتر)145
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی

32 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/17
سلام عرض ادب خدا قوت ، هنوز هم بازار لوازم این موتور خرابه !؟