موضوعات داغ

تجربه رانندگی با برلیانس V5؛ کراس‌اووری شایسته اما ناکام در بازار ایران

17 بهمن 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

حدودا از یک دهه گذشته تب خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در بازار کشور بسیار داغ شد. از این رو بسیاری از شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو اقدام به توسعه سبد محصولات خود با این دسته از خودروها کردند. شرکت پارس‌خودرو نیز برای سهم‌خواهی از این بازار پرتقاضا، در اوایل دهه 90 با معرفی محصولی تازه وارد از شریک تجاری چینی خود با نام برلیانس V5، رسما وارد رقابت با سایر خودروسازان و واردکنندگان این عرصه شد.

از آن‌جا که در آن زمان برند برلیانس برای مصرف‌کنندگان چندان شناخته شده نبود، بسیاری معتقد بودند که این برند چینی شانس چندانی برای موفقیت در بازار ایران ندارد. اما رفته رفته با تنوع بخشی به سبد محصولات این برند در ایران، سرنوشت جور دیگری رقم خورد و برلیانس به یکی از برندهای پرفروش در بازار تبدیل شد.

اما باید به این نکته هم اشاره داشت که تمامی محصولات برلیانس در بازار ایران موفق نبودند. چرا که نخستین و تنها کراس‌اوور این نشان چینی، هرگز نتوانست به عنوان خودرویی موفق و پرفروش در بازار ایران ایفای نقش کند.

در ادامه قصد داریم به بررسی این محصول بد اقبال بپردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تاریخچه

کمپانی برلیانس چین نخستین‌ بار در سال 2011 میلادی در نمایشگاه خودرو گوانجو از محصول جدید خود با نام V5 پرده‌برداری کرد و تنها چند ماه بعد یعنی در سال 2012 میلادی عرضه ان را به بازار داخلی و سپس به سایر بازارهای هدف آغاز کرد.

گروه خودروسازی سایپا نیز که مذاکرات خود را برای همکاری مشترک با برلیانس از سال 1392 آغاز کرده بود، سرانجام در سال 1393 توانست برسر تولید و عرضه نخستین محصول مشترک خود با شریک تجاری جدید به توافق برسد. بر این اساس برلیانس V5 نخستین محصولی بود که تولید آن در ایران به قطعیت رسیده بود. اما از آن‌جایی که دیگر شریک تجاری یعنی چانگان، محصولی با نام CS35 را برای بازار ایران در نظر گرفته بود، سایپا تصمیم گرفت تولید و مونتاژ برلیانس V5 را به پارس خودرو واگذار کند. اما از آنجایی که این شرکت تمرکز خود را بر روی تولید سری H معطوف کرده بود، به تدریج V5 به فراموشی سپرده شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت.

این در حالی است که عمده برلیانس‌های V5 عرضه شده به بازار از نوع وارداتی بوده و توسط شریک تجاری ایران مونتاژ نشده‌اند.

نگاهی به طراحی ظاهری

با توجه به همکاری مشترک برلیانس و BMW، در بسیاری از قسمت‌های بدنه می‌توان رگه‌هایی از محصولات این خودروساز آلمانی را مشاهده کرد که این موضوع برای برخی از مصرف‌کنندگان خوشایند است. از همین رو پیش از عرضه V5 به بازار، عده‌ای عقیده داشتند که این محصول به واسطه طراحی ظاهری الهام گرفته از بی ‌ام ‌و X1، می‌تواند موفقیت قابل قبولی را در بازار ایران کسب کند. اما سرنوشت جور دیگری برایش رقم خورد و هرگز نتوانست در رقابت با سایر رقبای خود سربلند باشد و به محصولی موفق در ایران تبدیل شود.

شایان ذکر است که این محصول بر مبنای پلت‌فرم سری 300 توسعه یافته است. در واقع می‌توان گفت که معماری آن با برلیانس H320 یکسان است. همچنین طراحی ظاهری آن نیز در نمای جلو شباهت زیادی با نسخه هاچ‌بک دارد. به عبارتی می‌توان گفت که زبان طراحی برلیانس در این قسمت بیش از هرجای دیگری نمود پیدا کرده است. هرچند که از دید بسیاری از کارشناسان، این برند چینی در آن زمان زبان طراحی مستقل از خود نداشته و با کپی کردن از سایر برندها قصد کسب شهرت در بازارهای جهانی داشته است.

توضیحات

در نمای جلو شاهد طرحی ساده و بدور از هرگونه هیجان هستیم. فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره بسیار نزدیک به مدل H320 است. با این تفاوت که سپر در این مدل بزرگ‌تر و بلندتر در نظر گرفته شده است. در منای جانبی نیز شاهد پانل‌های بدنه ساده‌ای هستیم که در قسمت زیرین درها، خطوط نرم و سیالی را به روی خود نمایان کرده‌اند. نکته قابل توجه در این قسمت، شیشه‌های جانبی است که شباهت زیادی با بی ‌ام ‌و X1 دارد. در واقع باید گفت که شیشه لچکی عقب شباهت بسیار زیادی با نمونه به‌کار رفته در بی ‌ام ‌و دارد که همین موضوع باعث شده ظاهر برلیانس V5 کمی مدرن‌تر از نمونه‌های چینی به نظر برسد.

اما نمای عقب این خودرو جایی است که بیشترین انتقاد را در بخش طراحی به خود دیده است. چرا که چراغ‌های خطر با طرح بیضوی هماهنگی مناسبی با سایر قسمت‌ها ندارند. همچنین قسمتی از دستگیره در صندوق با رنگ نقره‌ای تا چراغ‌ها امتداد یافته و به نوعی با یکدیگر ادغام شده‌اند. قسمتی از سپر نیز با رنگ نقره‌ای به نمایش درآمده که در نگاه کلی دیفیوزری اسپرت را در نگاه مخاطب تداعی می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که ظاهر برلیانس V5 به دلیل شباهت زیادی که به بی ‌ام‌ و X1 دارد، از دید بسیاری از مخاطبان زیبا و خوشایند است.

نگاهی بر طراحی فضای داخل کابین

با ورود به کابین برلیانس V5، با فضایی قابل قبول مواجه می‌شویم که از ترکیب رنگ‌های کرم و خاکستری به نمای درآمده است. همین تضاد رنگ باعث شده تا فضایی متفاوت از سایر چینی‌ها رقم بخورد. به طور کلی می‌توان گفت کیفیت متریال مصرفی درون کابین در این خودرو از برخی دیگر از خودروهای چینی از وضعیت بهتری برخوردار است. اما در کل در مقایسه با خودروهای همرده کره‌ای و یا حتی برندهای معتبر چینی، چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.

توضیحات

طراحی داشبورد و کنسول میانی در این خودرو با الهام‌گیری از خودروهای اروپایی صورت گرفته است. به گونه‌ای که در قسمت بالایی داشبورد فضایی برای قرارگیری صفحه نمایشگر تعبیه شده است. همچنین کنسول میانی که در دل خود دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع را جای داده‌اند، با تریم چوبی براق مزین شده است. این تریم در برخی دیگر از قسمت‌های کابین نظیر رودری‌ها و قسمتی از داشبورد نیز مشاهده می‌شود.

صندلی‌های به‌کار رفته در این خودرو که با چرم مصنوعی کرم رنگ پوشانده شده‌اند، از راحتی نسبی برخوردار بوده و می‌تواند رفاه نسبی را برای سرنشینان به ارمغان آورند. از طرفی موقعیت قرارگیری صندلی‌ها به گونه‌ای است که میدان دید کافی از داخل کابین برای سرنشینان فراهم شده است که این موضوع از نکات مثبت V5 به شمار می‌رود. یکی از نکات منفی داخل این خودرو، وجود سروصدای اضافی است که پس از گذشت چند سال به دلیل کیفیت نامرغوب متریال و همچنین دقت کم مونتاژ ایجاد شده است.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از ویژگی‌های محصولات برلیانس در مقایسه با رقبای همرده خود در بازار، امکانات رفاهی بیشتری است که به خریداران ارائه می‌کند. برلیانس V5 عرضه شده دربه بازار کشور به آپشن‌هایی نظیر سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم 6 جهته صندلی راننده، غربیلک فرمان با روکش چرمی و کنترل سیستم صوتی، سنسور پارک عقب و آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن مجهز شده که برای یک خودرو چینی مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید.

در بخش ایمنی نیز این کراس‌اوور چینی به 6 کیسه هوای ایمنی مجهز شده که نسبت به سایر رقبای چینی برگ برنده‌ای برایش به‌شمار می‌رود. اما متاسفانه در این خودرو سیستم‌های ایمنی دیگری نظیر کنترل پایداری و ... مورد استفاده قرار نگرفته است و کمپانی سازنده تنها به ترمز‌های دیسکی جلو و عقب مجهز به EBD و ABS بسنده کرده است.

مشخصات فنی قوای محرکه

برلیانس V5 عرضه شده به بازار ایران از یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق 1586 سی‌سی برخوردار است که توسط میتسوبیشی طراحی و توسعه یافته است. این موتور که با کد 4A92A شناخته می‌شود، قادر است نیرویی معادل 109 اسب‌بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 151 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند که این میزان توان خروجی برای یک کراس‌اوور چندان قابل توجه به شمار نمی‌رود. لازم به ذکر است این نیرو به وسیله جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

گفتنی است سیکل ترکیبی مصرف سوخت برای این کراس‌اوور 1465 کیلوگرمی 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که این عدد در شهری مانند تهران به حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌یابد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برلیانس V5 در برخی از بازارها با موتور 1.5 لیتری توربو عرضه می‌شود، اما این نسخه هرگز به بازار ایران راه پیدا نکرد و این کراس‌اوور تنها با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی به خریداران ایرانی عرضه شد.

تجربه رانندگی

اگر شما هم تجربه نشستن پشت فرمان یک کراس‌اوور چینی و راندن با آن را داشته باشید، ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که تفاوت چندانی میان محصولات مختلف با برندهای گوناگون چینی وجود ندارد. چرا که بسیاری از خودروسازان چینی با استفاده از پلتفرم‌های مشترک و یا قوای محرکه یکسان برای تولید محصولات گوناگون استفاده می‌کنند. اما با این وجود و فارغ از هرگونه تعصب، پشت فرمان برلیانس V5 نشسته و به بررسی ویزگی‌های آن پرداخته‌ایم.

با روشن کردن پیشرانه صدایی مشابه با برلیانس سری H300 از درون محفظه موتور به گوش می‌رسد که این صدا نوید تجربه‌ای متفاوت را به ما نمی‌دهد. از آن‌جایی که اعداد و ارقام و خروجی موتور این خودرو روی کاغذ چندان جذاب و گیرا نیستند، نمی‌توان انتظار سواری چابک و پویایی از آن داشت.

با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D، جعبه ‌دنده 5 سرعته اتوماتیک را به حالت آماده به‌کار درآورده و با فشردن پدال گاز شروع به حرکت می‌کنیم. شروع حرکت در این کراس‌اوور اصلا چشمگیر نبوده و نباید توقع شتاب اولیه بالایی از آن داشت. اما از طرفی سیستم تعلیق و فنربندی، فرمان الکتروهیدرولیک و صندلی‌های نسبتا نرم، سواری آرام و مناسبی را به سرنشینان ارائه می‌کنند.

توضیحات

در ادامه حرکت با بالا رفتن دور موتور و افزایش دنده‌ها، می‌توان متوجه عملکرد خوب جعبه ‌دنده شد. چرا که تعویض دنده‌ها بدون ضربه و کوبش صورت می‌گیرد. این موضوع در برلیانس سری 300 نیز مشاهده می‌شود. هرچند که جعبه‌ دنده به‌ کار رفته در این دو مدل کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

موضوعی که ممکن است برای بسیاری از خریداران چندان خوشایند نباشد، صداهای اضافی است که از جای جای کابین هنگام حرکت به گوش می‌رسد. این پدیده که به دلیل کیفیت پایین متریال مصرفی و همچنین دقت کم به هنگام مونتاژ قطعات رخ می‌دهد، در این خودرو بیش از سایر رقبا به چشم می‌خورد. این در حالی است که ظاهر فریبنده برلیانس V5 و همچنین کابین زیبای آن، سطح توقع را بالا می‌برد.

در کل باید گفت که نباید از برلیانس V5 انتظار سواری متفاوت با راحتی و آسایش فراوان داشت. چرا که پیشرانه 109 اسب‌بخاری به کار رفته در آن نمی‌تواند از پس جثه حدودا 1.5 تنی برآمده و سواری چالاکی را ارائه کند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد برلیانس V5 خودرویی پرشتاب نبوده و برای کاربری‌های روزمره خانوادگی مناسب است. از طرفی به دلیل آن‌که تیراژ تولید و عرضه آن بسیار ناچیز بوده است، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش برای آن در بسیاری از شهرهای کشور چندان میسر نیست. این در حالی است که شبکه گسترده خدمات پس از فروش سایپا و پارس‌خودرو در سراسر کشور، این امید را به خریداران می‌دهد که تامین قطعات و خدمات پس از فروش برای این خودرو به راحتی انجام می‌پذیرد.

توضیحات

همچنین این نکته را باید به خاطر داشته باشید که برلیانس V5 یکی از بدفروش‌ترین خودروهای چینی حال حاضر در بازار است. به همین خاطر افت قیمت و همچنین اختلاف قیمتی میان آن و رقبا چشمگیر می‌شود. البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که برند برلیانس جزو برندهای نسبتا خوب چینی است که رضایت‌مندی مشتریان از آن تا حد قابل قبولی بالاست. بر این اساس می‌توان گفت در صورتی که تمایل به خرید این کراس‌اوور چینی را دارید، با کمی جستجو نمونه‌ای کم کارکرد و دارای سلامت فنی و ظاهری را برای خرید انتخاب نمایید تا کمترین هزینه نگهداری را برایتان به همراه داشته باشد. اما با این وجود باید همواره گوشه چشمی به مشکلات موجود پیرامون تامین قطعات یدکی آن داشته باشید.

در پایان از آقای کامران خرامان مالک محترم این خودرو جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرویشان به منظور تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی داریم.

36 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/17
یادمه یکبار اگهی شو دیدم که صاحبش نوشته بود موتور 1.5 توربو داره و با این موتور در ایران خیلی کم عرضه شده!
نمیدونم راست میگفت یا نه ولی سایپا در انتخاب موتور ، اپشن و قیمت همیشه ضعیف بوده!
این ماشین با موتور توربو ، آریو با موتور قوی تر و فول اپشن ، سیتروئن سی 5 با قیمت رقابتی و موتور قوی تر و رنو21 با موتور 2.2 لیتری و فول اپشن اگر عرضه میشد ، شکست نمیخوردند!
حتی زانتیا پرفروش هم میشد با موتور 6 سیلندر و دنده اتومات ارائه بشه که نشد!
1399/12/22
من شنیدم واردات موتور ۱.۵ لیتری توربو برلیانس ممنوع شده وفقط دوتا از ماشین ها تو ایران هستند
1400/1/29
عمو هیچ کدوم از اینا با سایپا وارد نشده بخاطر تحریم ها برلیانس با سایپا کار نمی کنه همه جور برلیانس v5 تو خیابون ببینی توسط پارس خودرو عرضه شده ۲-از کی تاحالا می دونستی زانتیا با موتور ۶ سیلندر عرضه میشه
1399/11/17
خیلی هم خوب
می توان گفت خیلی چنگی به دل نمی زنه
«می توان گفت» رو خیلی استفاده کردین رو مخ بود :))
1399/11/18
اولین دلیل ناکامی موتور ضعیف برای بدنه...دومین عدم تبلیغ و بازار یابی