موضوعات داغ

تجربه رانندگی و بررسی فنی هوندا کلیک 150i، کلیکی رو به تکنولوژی

18 بهمن 1399

یکی از کلاس های موتورسیکلت ها، اسکوترها هستند که بازار بسیار پر رونقی در منطقه شرق آسیا دارند. هرچند که هوندا به عنوان ابداع کننده این کلاس موتوری شناخته نمی شود اما کلاس اسکوترهای کاب را همگان با این موتورسیکلت ساز ژاپنی می شناسند. کلاسی که شباهت بالایی از نظر ظاهری به اسکوترها دارند اما مهم ترین تفاوت آن ها در سایز بزرگ تر تایرها هست که گستره استفاده آن ها را وسیع تر می کند. یکی از شناخته شده ترین و در واقع محصولی که هوندا حساب ویژه ای روی آن باز کرده است، محصول کلیک این کمپانی است که در منطقه شرق آسیا بازار بسیار پر رونقی دارد به نحوی که برخی از موتورسیکلت سازان این منطقه اقدام به کپی برداری از این طرح کرده اند. این موتور در کشورمان نیز در حجم 125و 150 سی سی عرضه شده است که در این دیدار به بررسی نمونه 150 سی سی آن می پردازیم.

بالا و پایین کلیک

هوندا کلیک یک موتورسیکلت ژاپنی نیست و در تایلند و اندونزی تولید می شود و از سال 1395 در بازار کشورمان حضور دارد. البته نمی توان به این قضیه ایراد گرفت چرا که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودرو نیز با همین رویه در بازارهای خاص و پر فروش یک منطقه حضور پیدا می کنند. بازار اصلی این موتورسیکلت در منطقه آفریقا و شرق آسیاست که طرفداران زیادی در آن مناطق دارد. این موتورسیکلت دارای امکانات خاص و آپشن های زیادی است که باعث شده است تا برای بسیاری از خریداران آن جذاب باشد، خصوصا برای ما ایرانیان که علاقه زیادی به آپشن های متنوع در وسایل نقلیه داریم. برای مثال سنسور جک و سیستم بدون کلید آن یکی از کاربردی ترین و جذاب ترین امکانات این موتورسیکلت است. وقتی در حین توقف، جک موتورسیکلت را بزنیم پیشرانه خاموش می شود و تا وقتی که جک دوباره در جای خود قرار نگرفته باشد، پیشرانه استارت نخورده و روشن نمی شود. سیستم بدون کلید باعث می شود تا با نزدیک شدن به موتورسیکلت، بتوان آن را استارت زده و روشن کرد. ضمن اینکه اگر موتور سرقت شود، به خاطر دوری از سوییچ اصلی و به محض خاموش شدن، دیگر روشن نخواهد شد. همچنین اگر دکمه روی ریموت را بزنیم، با صدایی که از موتور بلند می شود، می توان برای پیدا کردن آن در جایی مثل پارکینگ، استفاده کرد. سیستم استارت/ استاپ آن نیز یکی از خاص ترین ویژگی های این موتورسیکلت است که منجر به کاهش مصرف سوخت و آلاینده های تولیدی آن خواهد شد. در زیر صندلی یک فضای 18 لیتری برای قرار دادن لوازمی مثل کلاه ایمنی و دیگر وسایل کوچک وجود دارد که دارای قفل ایمنی بوده و با فشار یک دکمه از روی فرمان باز می شود. مجموعه نشانگر روی فرمان کاملا دیجیتالی است و اطلاعات کاملی از وضعیت موتور را مثل سرعت و دور موتور، وضعیت سوخت، مسافت طی شده، وضعیت پیشرانه و... به اطلاع راننده می رساند.

توضیحات

کلیک یک اسکوتر شهری است و قرار نیست تا در معابر تاریک بیرون شهر رانده شود. اما با این حال همان چراغ های بزرگ جلو که نمایی خاص به آن داده اند، پیش روی آن را نیز کاملا روشن خواهند کرد به نحوی که می توان گفت این موتورسیکلت یکی از بهترین سیستم های روشنایی را در بین رقبایش دارد. ارتفاع زین از زمین بسیار خوب است که می توان گفت امروزه اکثر اسکوترها و موتورهای شهری دارای همین ارتفاع از زمین هستند تا اکثریت مردم امکان رانندگی با آن ها را داشته باشند. زین نرم و پهن بوده و نشیمن خوبی دارد و رکاب زیر پا راننده نیز کاملا رضایت بخش است اما برای سرنشین دوم در رانندگی های بیشتر از یک ساعت چندان راحت نیست که البته این وضعیت برای راننده نیز با شدت کمتر وجود دارد. ضمن اینکه ارتفاع فرمان کم است که باعث کشیده شدن بیش از حد دست ها به سمت پایین خصوصا برای افراد بلند قد می شود که کمی خسته کننده خواهد بود.

مشخصات فنی و حرکتی

هوندا کلیک 150i بر اساس زبان جدید طراحی محصولات هوندا شکل گرفته است که این نحوه طراحی را می توان در دیگر موتورسیکلت های این شرکت نیز مشاهده کرد. کلیک از پیشرانه ای کاملا انژکتوری، مدرن و پیشرفته بهره می برد که تکنولوژی های خاص آن باعث شده است تا در برابر رقبا یک سرو گردن بالاتر باشد. هرچند که برای این موتور 149 سی سی، قدرت و گشتاورهای متفاوتی ذکر شده است اما شرکت مادر برای آن 13 اسب بخار قدرت و 13.4 نیوتن متر گشتاور اعلام کرده است که برای وزن 113 کیلوگرمی آن مناسب است به نحوی که هم شتاب نسبتا خوبی به این موتورسیکلت می دهد و هم قادر است تا آن را به سرعت های بالاتر از 110 کیلومتر در ساعت نیز برساند. این پیشرانه تک میل سوپاپ با دو سوپاپ، دارای سیستم های خاصی است که باعث می شود تا هم مصرف سوخت آن مناسب بوده و هم در حین کارکرد لرزش اندک و کارکرد نرمی داشته باشد که هوندا به این مجموعه از تکنولوژی ها نام esp داده است. ضمن اینکه این پیشرانه دارای سیستم استارت/ استاپ به سبک خودروهای امروزی است تا در لحظاتی که در حین حرکت مجبور به توقف هستیم، پیشرانه خاموش شود و با لمس دسته گاز دوباره موتور روشن شده و به حرکت ادامه دهیم. این موارد باعث شده اند تا مصرف سوخت اعلامی برای این پیشرانه کمتر از دو لیتر در هر صد کیلومتر باشد. این پیشرانه با روغن خنک می شود و نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک و با تسمه به چرخ عقب منتقل می کند. ارگونومی قطعات بسیار خوب است هرچند که فرمان باید کمی بلند تر بود اما به لطف داشتن فنربندی خوب و از طرفی تایرهای بزرگ با پهنای مناسب، هندلینگ این موتورسیکلت برای تردد در معابر شهری بسیار خوب است.

توضیحات

اما با وجود اینکه پیشرانه این موتورسیکلت دارای توان نسبتا خوبی نسبت به حجم خود است ولی کلیک دارای سیستم ترمز چندان کارایی نیست. به این معنی که دیسک جلو دارای ابعاد کوچکی است که توان کمی برای توقف کلیک خصوصا در سرعت های بالا دارد و از طرفی چرخ عقب نیز دارای ترمز کاسه ای است. ضمن اینکه ترمز ضد قفل نیز در این موتور دیده نمی شود اما در عوض سیستم ترمز CBS که امروزه در بسیاری از موتورسیکلت ها وجود دارد، باعث خواهد شد تا تقسیم نیروی ترمز بین چرخ عقب و جلو به صورت هوشمندانه ای صورت بگیرد تا هم ترمز هر دو چرخ عمل کند و هم از سر خوردن عقب موتور و یا کله کردن جلوی موتور در ترمزهای ناگهانی جلوگیری شود. کلیک فقط با استارت الکتریکی روشن می شود و خبری از هندل پایی در آن نیست.

جمع بندی

کلیک در بازار کشورمان بسیار پر طرفدار است اما دارای مشکلات خاص خود نیز هست که می توان این مشکلات را در دیگر محصولات متنوع موجود در کشورمان نیز دید که مهم ترین آن ها وضعیت قطعه و لوازم یدکی است. شاید بخش فنی در صورت استفاده صحیح برای چندین سال نیازی به تعمیر پیدا نکند اما بدون شک، لوازم ظاهری و فلاپ ها که همیشه در معرض تصادف و شکستن هستند باید به راحتی در دسترس باشند که اصلا این گونه نیست.

توضیحات

لوازم ظاهری اکثر موتورهای غیر تولیدی داخل به سختی پیدا می شود که اکثرا از روی دیگر موتورها باز شده اند. کلیک دارای افت قیمت غیر منطقی بعد از کارکردهای نه چندان زیاد است به نحوی که می توان گفت هیچ موتورسیکلتی در این بازه قیمتی به این افت قیمت دچار نمی شود. لوازم یدکی این موتورسیکلت به سختی پیدا می شود و اگر هم بتوان آن ها را یافت باید هزینه های عجیب و غریبی پرداخت کرد. این موتورسیکلت توسط واردکنندگان متنوعی عرضه شده است که همین قضیه هم اختلاف قیمت برای نمونه های مشابه ایجاد کرده است و هم خریداران را به دردسر می اندازد. ضمن اینکه کامپیوتر این موتورسیکلت نیز که در زیر کف پایی های قرار دارد به آسانی قابل سرقت بوده که لازم است تمهیداتی برای افزایش این بخش از سوی خود خریداران در نظر گرفته شود. در زمان نگارش این مطلب، قیمت کلیک در بازار در حدود 85 میلیون تومان از سوی برخی از عرضه کنندگان اعلام می شود که می توان از فروشندگان شخصی آن را در حدود 65 میلیون تومان نیز تهیه کرد. ضمن اینکه همان طور که گفتیم افت قیمت این موتورسیکلت در بازار بالاست و می توان نمونه های با کارکرد پایین را با قیمتی بسیار مناسب تر خریداری کرد.

نام موتور سیکلتهوندا کلیک 150i
کلاس موتور سیکلتاسکوتر کاب
مدل ساخت2020 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق149.2 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتور الکترونیکی
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 2 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور13 اسب بخار@ 8500 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور13.4 نیوتن متر@5000 rpm
ضریب تراکم9.5 به یک
بیشترین سرعت(اعلامی کارخانه)110 km/h
نوع خنک کاری پیشرانهروغن خنک
نوع استارتاستارت الکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)113
وزن خشک (کیلوگرم)105
نوع گیربکساتوماتیک
نوع کلاچاتوماتیک
سیستم انتقال قدرتتسمه ای
حجم باک سوخت5.5 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2 لیتر
ترمز جلو / ترمز عقبتک دیسک / کاسه ای
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)1919 / 679 / 1062
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1280 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین ( میلیمتر)769
ارتفاع کف موتور از زمین( میلیمتر)132
سیستم تعلیق جلو / عقبتلسکوپی جفت معکوس /تلکسوپی تکی

20 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/19
سلام موتور میخوام قیمت چنده
1399/11/23
سلام دوست عزیز شما میتونید این موتور را ۶۰ میلیون بخرید
1400/7/11
سلام ببخشید در حال حاضر قیمت این موتور چقدر هست
1401/10/26
سلام یه نفر توضیح بده دکمه های ریموت هوندا کلیک چیکار میکنه؟