موضوعات داغ

بررسی مرسدس بنز X250d 4MATIC در تهران - ماجراجویی مرسدس در سرزمین پیکاپ ها

10 خرداد 1400

مقدمه

اعتبار برند همواره به عنوان یک اصل مهم در محبوبیت هر کالا مطرح بوده تا جایی که گاه ارزش نشان تجاری یک کمپانی میتواند به تنهایی بالاتر از کل دارایی های یک رقیب گمنام باشد. اما به نظر من این شهرت و اصالت همیشه هم خوب نیست و گاه به عنوان یک عامل دست و پا گیر عمل میکند. مثلاً در دنیای تنوع طلب امروزی، خودروسازان نوپا به راحتی از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند و بر اساس نیاز بازار و مد روز، اقدام به ساخت ماشین های شاسی بلند، برقی، وانت و.. میکنند و هیچ گونه نگرانی بابت از دست رفتن اعتبار قبلی خود میان کلوپ طرفدارانشان ندارند. اما برندهای مطرح همچون مرسدس بنز و ب ام و با کوچکترین تغییر "مثلاً ساخت یک خودرو دیفرانسیل جلو یا حتی تغییر در سایز جلوپنجره!" به شدت مورد قضاوت قرار میگیرند و همین نکته باعث شده تا برای ساخت هر محصول جدید و متفاوت دست به عصا رفتار کنند. در واقع وجود انتظارات وحشتناک، که بواسطه سالها عملکرد بی نقص کمپانی در میان مشتریان ایجاد شده، فشار مضاعفی روی برندهای معتبر وارد میکند و این قضیه گاه به محافظه کاری بیشتر و کندی در پیشرفت آنها منتهی میگردد.

شاید به همین دلیل است که مرسدس بنز در هنگام سنت شکنی، بینهایت محتاط است و مثلاً برای عرضه خودرویی مثل اسمارت، از یک نشان تجاری و لوگو متفاوت استفاده می نماید و در تولید انبوه خودروهای برقی هم تعلل میکند.

خوب حال تصور کنید همچین کمپانی که از دید طرفداران متعصبش حتی حق ندارد اندکی از خصلت های لوکس فاصله گیرد، ناگهان به کلاس پیکاپ ها وارد شد که سالها در انحصار برندهای ژاپنی و امریکایی قرار داشته است. در واقع محبوبیت پیکاپ ها در بسیاری از مناطق جهان مثل امریکای شمالی، افریقا و استرالیا، دایملر را وسوسه کرد تا به این بازار پر فروش قدم بگذارد.

توضیحات

اما دایملر میدانست بنا به همان دلایلی که بالاتر گفتیم این کار ریسک بالایی برای برند مرسدس خواهد داشت و ممکن است به شکست منتهی شود، از همین رو تصمیم گرفت بجای سرمایه گذاری هنگفت و ساخت صفر تا صد یک خودرو جدید، از کمپانی نیسان یاری بگیرد و با استفاده از پلتفرم مشترک با یکی از محصولات این کمپانی بنام ناوارا، صرفه جویی خوبی روی پروژه جدیدش داشته باشد. البته شاید از دید برخی از طرفداران متعصب مرسدس این روش برای قدیمی ترین خودروساز جهان مقداری افت کلاس داشت، اما نباید فراموش کنیم که نیسان علیرغم قدمت کمتر، ید طولایی در زمینه ساخت خودروهای پیکاپ و آفرودر دارد و همکاری های اینچنینی با هدف کاهش هزینه ها، امروزه به امری عادی و متداول تبدیل شده است.

با این مقدمه امروز به سراغ یکی از این غول های دو رگه مرسدس آمده ایم تا ببینیم بنز کلاس ایکس در عمل چند مرده حلاج است و به چه دلیل موفق نشده انتظارات را در بازار فروش برآورده سازد. پس لطفاً امروز هم با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

به نظر من طراحی کلاس ایکس در زوایای مختلف امتیازات کاملاً متفاوتی به دست می آورد. مثلاً در قسمت جلویی همه چیز دقیقاً همان طوری است که از یک مرسدس لوکس انتظار داریم چراکه اینجا چراغهای زیبا و جلوپنجره بزرگ اتومبیل در تلفیق با کاپوت و سپری عضلانی توانسته اند به خوبی روحیه جنگنده یک پیکاپ ماجراجو را به رخ بکشانند. بخصوص که میهمان امروز ما دست خوش تغییرات سفارشی نیز شده و حالا با این جلوپنجره خاص، زیرسپر خشن و هواکش های روی کاپوت و پروژکتور روی سقف، بیش از هر زمان دیگر مخاطب را محو تماشای خود میسازد. در نمای کناری اما مقداری از شکوه و عظمت دماغه کاسته میشود.

توضیحات

البته خودرو مورد بررسی در این زاویه هم به لطف تغییرات ظاهری نظیر چرخ های بزرگ آفرودی و رکاب و گلگیرهای برآمده اسپرت موفق شده به عظمتی در خور یک شاهزاده اشتوتگارتی دست یابد اما در نمونه های ساده، نیم رخ کلاس ایکس شباهت های زیادی به پیکاپ های معمولی ژاپنی نظیر نیسان ناوارا دارد. ولی به نظر من نقطه ضعف اصلی طراحی این محصول را باید در قسمت عقبی جستجو کرد چرا که این قسمت نسبت به طرح زیبای مدل مفهومی خودش، دست خوش ساده سازی بسیار شده و دیگر ابهت یک پیکاپ لوکس و مدرن را به رخ نمیکشد. هرچند در این قسمت هم میهمان امروز خودروبانک با استفاده از تغییراتی از جمله درپوش سفارشی قسمت بار توانسته تا حدودی بر روی این مشکل سرپوش بگذارد.

طراحی داخلی

شاید تصور کنید با توجه به اشتراکات فنی کلاس ایکس با نیسان ناوارا و رنو آلاسکان، نباید توقع اصالت و خصلت های لاکچری چندانی از این فرزند دورگه مرسدس داشته باشیم، اما بلافاصله پس از ورود به داخل کابین متوجه خواهید شد که این تصور درست نیست. در واقع کابین X کلاس در عین حال که از خشونت و ابهت مورد نیاز یک پیکاپ آفرودر برخوردار است، همزمان ترکیبی از زیبایی، کیفیت و ویژگی های اشرافی را هم به نمایش میگذارد و در محفلی لوکس و چشم نواز از شما میزبانی میکند. در خصوص فضاسازی هم خوشبختانه علیرغم وجود محفظه بار عقب، با کابین جاداری روبرو هستیم و محدودیت چندانی در خصوص جای پا و سر برای هیچ کدام از سرنشینان دیده نمیشود.

توضیحات

ارگونومی کلی هم مطابق انتظار عالی است و راننده و سرنشینان در منزل جدیدشان احساس راحتی میکنند. البته ممکن است طرفداران طرح های مدرن، مقدرای از سادگی برخی از قسمت ها شکایت داشته باشند اما الگوی کلی داشبورد بر مبنای رعایت اصول کلاسیک و القای حس قدرت دیزاین شده و برای رسیدن به این هدف "که صد البته با مشتریان خاص این کلاس بدنه همخوانی دارد" مقدرای از ظرافت برخی از قسمت ها کاسته شده است. جدای از تمامی اینها غربیلک سه پره و دریچه های تهویه سنتی مرسدس در کنار نمایشگر تبلتی میانی و انبوهی از آپشن های رفاهی به ما یادآوری میکنند که در یک مرسدس بنز واقعی قرار گرفته ایم.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

برای مرسدس کلاس ایکس کلاً 3 نوع پیشرانه دیزل و یک مدل بنزینی در نظر گرفته شده که نمونه مورد تست هم از نوع 2.3 لیتری دیزل با کد X250 d می باشد. حتماً میدانید که موتورهای دیزل عموماً از نظر شتاب گیری با حالت ایده آل فاصله دارند اما وقتی بحث قدرت به میان آید کمتر پیشرانه بنزینی قادر است در برابر گشتاور وحشتناک آنها که در دور موتور بسیار پایین بدست می آید مقابله کند. خوب مرسدس کلاس ایکس هم یک کراس اوور اسپرت نیست بلکه قرار است به عنوان یک پیکاپ قدرتی به ایفای نقش بپردازد و این کاربری با خصلت های ذاتی موتورهای دیزل همخوانی کامل دارد. همچنین دو نوع جعبه دنده برای این محصول قابل سفارش است که یکی 6 سرعته دستی و دیگری 7 سرعته اتوماتیک می باشد.

در جدول زیر میتوانید با خلاصه ویژگی های هر 4 تیپ فنی کلاس ایکس آشنا شوید:

مدلX200X220dX250dX350d
نوعبنزینیتوربو دیزلتوربو دیزلتوربو دیزل
تعداد سیلندر4446
حجم موتور2 لیتر2.3 لیتر2.3 لیتر3 لیتر
حداکثرقدرت164161188255
حداکثرگشتاور238403450550
نوع گیربکس قابل سفارش6 سرعته دستی و 7 سرعته اتوماتیک6 سرعته دستی6 سرعته دستی و 7 سرعته اتوماتیک7 سرعته اتوماتیک

ایکس کلاس در نمونه های تک دیفرانسیل هم به بازار عرضه شده که طبیعتاً قابلیت های آفرودی و بکسل کردن ضعیف تری نسبت به نمونه دو دیفرانسیل دارند اما در عوض به واسطه وزن سبک تر، شتاب بهتر و مصرف پایین تری ارائه میکنند؛ ولی وقتی به سراغ یک پیکاپ با این ارتفاع و خصلت های ویژه آمده اید عاقلانه تر این است که نسخه دو دیفرانسیل (4MATIC) را خریداری کنید تا بتوانید از تمامی قابلیت هایش بهره مند شوید.

امکانات رفاهی و ایمنی

مرسدس بنز همواره به عنوان یکی از پرچمداران و پیشگامان در عرصه فن آوری های روز و آپشن های مدرن مطرح بوده و جای تعجب ندارد که حتی این فرزند دورگه اش هم از این حیث در سطح بالایی قرار داشته باشد. البته با توجه به بازار هدف در تیپ پایه سطح امکانات در راستای ارزان سازی و توان رقابت با پیکاپ های میان رده از سطح ایده آل فاصله گرفته اما تیپ فول از آپشن های پرشماری نظیر: صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه و همچنین تهویه و گرمکن، سیستم سرگرمی با نمایشگر چند منظوره بهمراه اپل و اندروید کارپلی، قابلیت نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای مجهز به سیستم فیلتر کیفیت هوا، عایق صوتی شیشه جلوی اتومبیل، چراغها و برف پاک کن هوشمند، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم ضد لغزش ASR، ترمز کمکی فعال، سیستم پیشگیری از تصادفات، هشدار تغییر لاین، سامانه SOS، کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، هفت کیسه هوا از جمله کیسه هوای زانویی راننده، کنترل فشار باد تایرها و بسیاری موارد دیگر بهره میبرد که جای گله و شکایتی باقی نخواهد گذاشت.

توضیحات

ضمناً ایکس کلاس در تست امنیت هم عملکرد قابل تحسینی داشته و موفق شده با امتیازات مناسبی، هر 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف اروپا را بدست آورد؛ خوب با توجه به انبوهی از آپشن های ایمنی و قیمت نسبتاً گران این محصول، انتظاری جز این هم نداشتیم؛ اما نکته حائز اهمیت در خصوص ایکس کلاس، امتیاز مناسبی است که در تست تصادف با عابر پیاه به دست آورده چرا که برای خودرویی با این ارتفاع و جثه، امتیاز 80 در این بخش واقعاً عالی است.

تجربه رانندگی

شاید با خودتان بگویید این همان نیسان ناوارا است که با قدری زرق و برق اضافه و سو استفاده از اعتبار برند مرسدس، با قیمتی گران تر به مشتریان غالب میشود! اما مقداری سواری با میهمان امروزمان ثابت کرد که کلاس ایکس، برتر از این صحبت هاست. البته قبول دارم که این ماشین نمیتواند تمام اختلاف قیمت وحشتناکی که با نیسان ناوارا دارد را توجیه کند اما به شکل محسوسی از همزاد سامورایی اش بهتر است. مثلاً در بحث کیفیت سواری، مرسدس موفق شده به لطف عایق بندی بهتر و صندلی های راحت تر و بهبود نسبی در جذب ضربات، فضای راحت تری برای سرنشینان مهیا سازد. همچنین در خصوص ایمنی هم با اصلاح برخی قسمت ها و اضافه شدن آپشن های امنیتی، کلاس ایکس در تمامی پارامترها از ایمنی بزرگسالان و کودکان گرفته تا برخورد با عابرین پیاده امتیازات بالاتری نسبت به برادر آسیایی اش بدست آورده است. در این بین نباید از فضای لوکس تر و متریال با کیفیت تر کابین هم غافل شد. پس تصور نکنید که میهمان امروز ما فقط از لحاظ پرستیژ ظاهری از ناوارا برتر است و هیچ گونه کار مهندسی و ارتقا مفید را تجربه نکرده!

به بررسی عملی بازگردیم، در مسیرهای اسفالت، شرایط از نظر راحتی کابین، هوشمندی جعبه دنده و نرمی و ارگونومی ادوات عالی است. سایز و ارتفاع اتومبیل برای مسیرهای پرترافیک شهری مقداری دست و پاگیر به نظر میرسد اما به این حال به لطف وجود سنسورها، رادارها و دوربین های پیرامونی میتوان برای ترددهای شهری هم روی این محصول تا حدی حساب باز کرد. همانطور که گفتیم ایکس کلاس مورد تست از نوع دیزل می باشد و خصلت های خاص خودش را دارد. مثلاً اینکه با اولین اشاره به پدال گاز و از دور 1500RPM گشتاور فوق العاده ای در اختیارمان قرار میدهد و حس قدرت بینظیری زیر پا احساس میشود؛ اما طبق ذات موتورهای دیزلی این اوج گیری نقطه فرود نزدیکی دارد و تقریباً در دور 2500، گشتاور شروع به افت میکند؛ این مشکل با کمک یک جعبه دنده 7 سرعته هوشمند و سریع تا حدودی جبران شده اما در هر صورت نباید از X250d انتظار شتاب صفر تا صد خارق العاده ای داشته باشید؛ بخصوص که وزن سنگین اتومبیل هم مانع بزرگی بر سر راه است. در واقع شتاب صفر تا صد این مدل در شرایط استاندارد در محدوده 11.1 الی 11.8 ثانیه قرار میگیرد که با ماشین های بسیار ارزانتر از خود برابری میکند و اگر به دنبال شتاب بهتر باشید باید به سراغ نمونه X350d بروید. حداکثر سرعت هم 180 کیلومتر بر ساعت عنوان شده که باز هم عدد شگفت انگیزی به حساب نمی آید. حال سوال اینجاست که پس این همه گشتاور کجا به درد ما خواهد خورد؟! پاسخ را وقتی متوجه میشوید که با مقدار زیادی بار اضافه "حداکثر 1 تن" در یک سربالایی شدید قرار بگیرید یا بخواهید در مسیری خارج جاده ای حرکت کنید و یا 3.5 تن را بکسل نمایید؛ در این چالش ها است که پیشرانه قدرتی کلاس ایکس در کنار جعبه دنده کارآمد و سیستم انتقال قدرت بی نقص، قابلیت هایشان را به رخ میکشانند و لبخند رضایت را بر لبانتان جاری خواهند ساخت. بخصوص که سیستم تعلیق چند اتصالی این پیکاپ چند منظوره، تمامی سعی خود را برای نگاه داشتن چرخ ها روی زمین انجام میدهد تا حتی در مسیرهای صعب العبور هم با مشکل خاصی مواجه نشویم. نکته جالب دیگر اینکه با وجود فرم زیبا و اسپرت سپرها، زاویه مناسبی برای شیب زنی ماشین در نظر گرفته شده تا خصلت های آفرودی ایکس کلاس در سطح مطلوب باقی بماند.

توضیحات

از لحاظر فرمان پذیری هم باید به رانندگی با خودرویی در این ابعاد و ارتفاع عادت داشته باشید تا بتوانید قضاوت درستی کنید. به طور خلاصه میتوان گفت که هندلینگ این محصول به نسبت مرکز ثقل بالایی که دارد قابل قبول است اما نمیتوان منکر حرکات گهواره ای آن در پیچ های تند شد. ترمزها نیز مطابق انتظار عملکرد بی نقصی دارند و با تحمل فشار بالا به راحتی از پس مهار این غول 2.2 تنی بر می آیند.

و در پایان باید اشاره کنیم که این هیولای عظیم الجثه با این همه قدرت و گشتاور و وزن سنگین در شرایط ترکیبی فقط به 7.5 الی 7.9 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت که عدد قابل قبولی محسوب می‌شود.

نتیجه گیری پایانی

تجربه رانندگی با یکی از خاص ترین پیکاپ های جهان بسیار لذت بخش بود. خودرویی که به وضوح از برادرش نیسان ناوارا باکیفیت تر، راحت تر، لوکس تر و ایمن تر ساخته شده و احساس خوشایندی از سواری با یک پیکاپ لوکس را به سرنشینان هدیه میدهد. اما خبر بد این است که تمامی این برتری ها برای پوشش و توجیه قیمت سرسام آور این محصول کافی نیستند. در واقع ایکس کلاس نه آنقدر ارزان است که بتواند با پیکاپ های میان رده ژاپنی رقابت کند و نه آنقدر بزرگ و قوی که وارد نبرد با هیولاهای امریکایی نظیر فورد F150 شود. نکته دیگر اینکه آن دسته از طرفداران متعصب برند مرسدس بنز که حاضرند هر مبلغی پای این نشان تجاری پول بریزند هم بدلیل اشتراکات فنی زیاد این مدل با محصول رنو/نیسان و مونتاژ آن در کارخانه نیسان بارسلون اسپانیا، کلاس ایکس را یک مرسدس خالص نمیدانند. نتیجه تمامی اینها به فروش نه چندان عالی پیکاپ بنز منتهی شد تا دایملر خیلی زود تصمیم به توقف تولید آن بگیرد.

توضیحات

اما صبر کنید، با تمامی این صحبت ها همچنان هم داشتن این خودرو از بسیاری جهات میتواند وسوسه انگیز باشد.

اول اینکه کلاس ایکس همچنان ستاره بنز را بر پیشانی دارد و همانطور که اشاره شد علیرغم تمامی تشابهات با نیسان ناوارا و رنو آلاسکان در بسیاری از پارامترها برتری غیر قابل انکاری با همزادان ژاپنی و فرانسوی اش دارد. مورد بعدی اینکه اگر به دنبال یک خودرو خاص و متفاوت باشید، یعنی محصولی که برخلاف پیکاپ های عامه پسند ژاپنی و امریکایی فقط نظر افراد بخصوصی را به خود جلب نماید، ایکس کلاس میتواند به واسطه تیراژ پایین تولید و توقف زودهنگام عرضه، به عنوان یکی از خاص ترینها در سطح خود مطرح شود و در آینده ای نه چندان دور به یک خودرو کلاسیک ارزشمند و کمیاب تبدیل گردد که ارزش افزوده مناسب تری در قیاس با رقبای روتین بازار برایتان خواهد داشت. و در آخر اینکه مرسدس بنز کلاس ایکس تمامی آنچه که از یک پیکاپ لوکس انتظار دارید را در اختیارتان قرار میدهد و در نقش یک خودرو چند منظوره واقعی در شهر و جاده و خارج از جاده تمامی نیازهای شما را در اوج ایمنی و آسایش پاسخ خواهد داد.

در انتها جا دارد از آقای امید تیموری بابت همکاری ایشان تشکر کنیم.

20 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/12
Such a Wow