موضوعات داغ

ملاقات با بی ام و 330ci کوپه در تهران، E46 جاودانه با هندلینگ فوق‌العاده

22 تیر 1400
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

بی ام و سری ۳ اتاق E46 چهارمین نسل از این خودروی کامپکت محبوب است. بی ام و E46 نه تنها پرفروش‌ترین خودروی کوپه بازار در زمان خودش بود بلکه در بین محصولات بی ام و نیز یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها است. بالاترین کد این خودرو که M3 است، آخرین سری M3 بود که از موتور 6 سیلندر استفاده می‌کرد و پس از آن بی ام و به موتور به موتورهای 8 سیلندر روی آورد تا اینکه دوباره در آخرین نسل از سری ۳ موتورهای 6 سیلندر به M3 بازگشتند.

مدل‌های M3 اتاق بی ام و E46 در بازار جهانی خودروهای بسیار پرطرفداری هستند و به دلیل خواهان زیادی که دارند قیمت آن‌ها در آینده رو به افزایش خواهد گذاشت. همین موتور M3 را در دسترس بسیاری از علاقمندان خارج خواهد کرد. اما این پایان بازی نیست چون سری ۳ نسل E46 کدهای هیجان‌انگیز دیگری هم دارد. گرچه این کدها توانایی حرکتی کم‌تر از M3 دارند اما همچنان جایگاه سری ۳ را به عنوان یک خودروی اسپرت خالص و لذت بخش حفظ می‌کنند. قوی‌ترین کد غیر M که از E46 می‌توان یافت با نام 330ci شناخته می‌شود که در ایران نیز تعداد کمی از آن موجود است. بدون اغراق باید گفت اگر دنبال خودروی اسپرتی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار هستید و البته هزینه نگهداری خودرو چندان برایتان اهمیت ندارد 330ci یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

بی ام و E46 کوپه

بی ام و 330ci نخستین‌بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. کد ci در نام این خودرو نشان‌دهنده کوپه یا رودستر بودن است. در آن زمان نسخه‌های سدان سری ۳ تنها با کد i و نسخه‌های کوپه و رودستر با کد ci شناسایی می‌شدند. مدل‌های دو دیفرانسیل نیز با کد Xi قابل شناسایی بودند.

بی ام و پکیج M اسپرت را نیز برای E46 کوپه عرضه می‌کرد. این پکیج شامل کمک فنرهای خشک‌تر، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچی M، غربیلک فرمان سه شاخه اسپرت و صندلی‌های اسپرت می‌شد. حال برویم نگاهی عمیق‌تر به این اتومبیل خوش ساخت آلمانی داشته باشیم.

در برخورد نخست، 330ci بیشتر مانند یک کوپه قدیمی دهه ۹۰ میلادی دیده می‌شود. حتی خیلی‌ها در خیابان ممکن است متوجه حضور این خودرو نباشند اما اگر یکبار در عمرتان بازی NFS: Most Wanted را بازی کرده باشید دیگر E46 همیشه در خیابان برایتان مانند یک نگین خواهد بود. ظاهر خودرو در قیاس با اتومبیل‌های امروزی هم کوچک‌تر و هم کم‌تر عضلانی است اما عناصر طراحی به زیباترین شکل ممکن کنار هم قرار گرفته‌اند. حضور همین اتاق در مسابقات DTM نیز در یاد علاقه مندان باقی مانده است و همین جذابیت بی حدی برای E46 ایجاد کرده است.

اما همین خودروی بی ادعا و ساده در پس خود انبوهی از فناوری‌ها را دارد که فقط و فقط برای لذت بردن از رانندگی طراحی و روی هم سوار شده‌اند.

زیر کاپوت بی ام و 330ci یک موتور 6 سیلندر خطی تنفس طبیعی با کد M54 قرار گرفته است. این موتور از موفق‌ترین موتورهای بی ام و است که در مدل‌های بسیاری نیز استفاده شده است.

موتور M54 نسخه‌ای جایگزین برای موتور M52 بود و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ روی خط تولید بی ام و قرار داشت. بی ام و بر اساس این موتور، پیشرانه اسپرت S54 را نیز برای M3 نسل E46 تولید کرد که ۳۶۰ اسب بخار قدرت داشت. موتور M54 در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در لیست ده موتور برتر Ward قرار داشت.

موتور M54 در نسخه‌های ۲.۲، ۲.۵ و ۳ لیتری تولید شده است که با کدهای M54B22، M54B25 و M54B30 شناخته می‌شوند. حرف B در نام این موتورها نشان‌دهنده بنزینی بودن و دو رقم آخر نیز ضربدر عدد ده حجم موتور را به شما می‌گویند.

BMW 330ci

موتور M54 برخلاف اسلافش یعنی M52 و M50 از فن برقی، ترموستات برقی و دریچه گاز تمام برقی برخوردار بود. همانند M52TU در موتور M54 نیز از بلوک و سرسیلندر آلومینیومی استفاده شده است. سیلندرهای این موتور از جنس چدن هستند. هر دو میل سوپاپ هوا و دود در این موتور به سیستم زمانبندی متغیر مجهز شده‌اند که در محصولات بی ام و با نام Double VANOS شناخته می‌شود. این سیستم که عملکردی مانند VVT دارد می‌تواند با بهینه کردن زمان خروج دود و ورود هوا راندمان موتور را افزایش دهد. مانیفولد هوا نیز در موتور M54 از نوع DISA است که می‌تواند مسیر هوا را کوتاه یا بلند کند. فناوری طول متغیر مانیفولد هوا حتی امروز نیز در خودروسازی چندان متداول نیست و همین M54 را تبدیل به یکی از پیشرفته‌ترین پیشرانه‌های زمان خود کرده بود.

موتور 330ci در نهایت می‌تواند 231 اسب بخار قدرت و ۳۰۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. البته اگر قدرت خروجی دیگری نیز برای این موتور دیدید تعجب نکنید چون مدل‌های بازار اروپا و آمریکا به مقدار جزیی در قدرت و گشتاور خروجی با یکدیگر تفاوت دارند.

بی ام و 330ci با گیربکس 6 دنده دستی یا ۵ دنده خودکار قابل سفارش بود که نمونه‌های موجود در ایران اکثراً اتوماتیک هستند. رانندگی با 330ci یکی از لذت‌ بخش‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید با اتومبیل داشته باشد. عملکرد موتور در رانندگی عادی و روزانه بسیار نرم و آرام است اما زمانی که پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید، بی ام و روی دیگرش را به شما نشان خواهد داد و از یک کوپه لوکس و آرام تبدیل به یک گربه سال ناآرام و وحشی می‌شود.

بی ام و 330ci برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۷ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۷ کیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا کند. از نظر مصرف سوخت هم این کوپه ۱۴۰۰ کیلوگرمی در سیکل ترکیبی تنها ۹.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که عدد معقولی برای یک خودروی لوکس قدیمی است.

فرمان خودرو در پیچ‌ها بسیار دقیق و کاملاً با حس است و آن را درست در مقابل خودروهای امروزی با فرمان برقی قرار می‌دهد. در پیچ‌ها نیز خودرو کاملاً توی دست بوده و کنترل مثال زدنی را ارائه می‌دهد. برخی طرفداران بی ام و آنقدر به پایداری E46 اعتماد دارند که آن را آبروی این خودروساز می‌نامند که البته مقداری اغرارآمیز است. با این وجود نباید نقش هندلینگ این خودرو در افزایش اعتماد به نفس راننده را فراموش کرد.

بررسی بی ام و 330ci

عملکرد گیربکس نیز مانند هر محصول دیگر بی ام و بی نقص و عالی است. ضرایب دنده نیز کاملاً متناسب با قدرت و گشتاور موتور هستند.

در بخش فضای کابین از نظر طراحی حرف چندانی نمی‌توان زد و بالاخره با خودرویی با دو دهه عمر طرف هستیم اما از نظر فضا نیز E46 چندان جالب نیست و افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر حتما درون این خودرو احساس تنگی خواهند کرد. همچنین موقعیت قرار گرفتن راننده در مقایسه با خودروهای اسپرت امروزی مقداری بالاتر است حتی اگر صندلی‌ را در پایین‌ترین موقعیت خود حفظ کنید. در سمت مقابل صندلی‌های E46 برخلاف خیلی از خودروهای اسپرت بسیار راحت هستند و این مساله می‌تواند نظر مثبت راننده را به خود جلب کند.

زمانی که E46 طراحی می‌شد خبری از سیستم‌های امروزی مانند هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نبود، به همین دلیل خودروها ستون‌هایی با ضخامت کم‌تر داشتند تا رانند دید بهتری پیدا کند. در E46 نیز ضخامت ستون‌ها دید بسیار عالی و کنترل خیلی خوبی را در مقایسه با خودروهای مدرن حال حاضر می‌دهند.

آیا باید بی ام و 330ci بخریم؟

بی ام و 330ci نسل E46 بدون شک خودرویی بیاد ماندنی و ارزشمند است. این اتومبیل هر انتظاری که از یک بی ام و دار را می‌تواند برآورده کند. در بازار پر از خودروهای هیبریدی و کراس‌اوور امروزی که کم‌ترین حس رانندگی و لذت در آن‌ها وجود دارد، بی ام و 330ci تجربه‌ای ناب است که از دوران طلایی خودروهای احتراق داخلی به جای مانده است. مسايلی مانند هزینه نگهداری بالا و خرابی‌های بزرگ و کوچک را کنار بگذارید، E46 یک هوندا سیویک نیست که شما را هیچ وقت به تعمیرگاه نبرد اما اگر از آن خوب مراقبت کنید و رفتار صحیحی با خودرو داشته باشید اتومبیلی قابل اطمینان است و در قبال لذت و عملکردش هزینه معقولی را به شما تحمیل می‌کند. این‌ها همه منوط به علاقه شما به خودروهای اسپرت است.

شاسی خودرو بالانس فوق‌العاده‌ای دارد و اگر خودرو را با پکیج M هم خریدارای کرده باشید که نورعلی‌نور(!) می‌شود. بی ام و سری ۳ نسل E46 آخرین محصول از خودروهای کوچک جثه سنتی بی ام و بود و پس از آن این خودروساز وارد شیب تکنولوژیکی شدیدی شد و نوع خودروهایش کاملاً فرق کردند. البته فاکتور اصالت و لذت رانندگی همچنان در بی ام وباقی است.

در انتها جا دارد از مجموعه پرشیاخودرو برای هماهنگی تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم که اخیراً اقدام به بازسازی و فروش خودروهای بی ام و کلاسیک کرده و در شوروم مرکزی این شرکت می توانید نمونه‌های خاص و کمیابی را بیابید.

36 عکس

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/23
ماشین وسوسه برانگیزی هست و ادم رو تحریک به خرید می کنه.
ولی چرا پژو 206؟
چرا تندر 90؟
چرا ساندرو؟
چرا باید شیشه بالابر وسط باشه؟
چرا روی در نیست؟
1400/4/23
ممنون و خسته نباشید حضور دوستان محترم خودرو بانک
فیلم و مقاله تهیه شده خیلی حرفه ای و تمیز بود واقعا لذت بردم کاملا مشخصه با سناریو و برنامه ریزی انجام شده.چند ساله به صورت روزانه سایتتتون رو دنبال میکنم و میبینم که هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت داشتید
دست مریزاد
1400/6/8
این ماشین فوق‌العادس
1400/12/1
این ماشین افسانه اس🙃
1401/10/10
یه روزی بلاخره میخرمش و اسپرتش میکنم
تا بهش برسم دور نیست امیدوارم
1402/3/2
با سلام
من خودم e46دارم فقط یه چیز میشه گفت تا مدتی باهاش رانندگی نکنی نمیدونی چی میگم ضمنا تمام ماشینها شمارو به مقصد میرسونه ولی مهم اینکه وقتی میرسی دوست نداری ازش پیاده شی