موضوعات داغ

بی ام و 428i یا ولوو C70 – عرض اندام کانورتیبل های اروپایی در تهران

16 آبان 1395

مقدمه

کشور ما از نظر میزان بارندگی جز مناطق کم بارش و نیمه خشک دنیا به حساب می آید؛ اما این قضیه علیرغم مشکلات بسیار زیاد، چند مزیت هم برایمان دارد. مثلاً وجود بیابان های زیبا و خاصیت جلب توریست، قابلیت استفاده ی دائمی از انرژی خورشیدی، عدم وجود افسردگی های ناشی از کمبود نور آفتاب و صد البته امکان باز کردن سقف اتومبیل های کروک در اکثر روزهای سال!

با این مقدمه امروز به سراغ دو تا از کانورتیبل های زیبا و محبوب بازار آمده ایم تا ضمن معرفی، مقایسه ای هم میان این دو داشته باشیم. حتماً با خودتان خواهید گفت که با توجه به اختلاف قیمت موجود، مقایسه امری بیهوده محسوب میشود زیرا اتومبیلی که جدیدتر و بسیار گرانتر است مسلماً بهتر هم هست! اما شاید بتوان از این زاویه نیز به قضیه نگاه کرد که آیا در این رقابت میزان برتری خودرو گرانتر اختلاف قیمتش را توجیه خواهد نمود؟ در واقع آیا ب ام و 428i آنقدر بهتر از ولوو C70 هست که عاشقان اتومبیل های کروک حاضر باشند این همه پول روی پولشان گذاشته و آن را انتخاب نمایند؟! برای یافتن پاسخ سوال فوق با خودروبانک همراه باشید.

معرفی دو رقیب

در یک سمت میدان ب ام و سری 4 قرار گرفته. همانطور که میدانید این سری در انواع مدل های کوپه، گرن گوپه و کانورتیبل و با تنوع نسبتاً زیادی در پیشرانه ها روانه ی بازارهای جهانی میشود که ما امروز از مدل 428i کانورتیبل آن دعوت کرده ایم تا در این رقابت دوستانه و تدارکاتی شرکت نماید. فکر نمیکنم کمپانی ب ام و نیازی به معرفی داشته باشد چرا که این خودروساز به غیر از شهرت جهانی در کشور ما از یک محبوبیت منحصر به فرد هم بهره میبرد. البته بدون شک روند واردات مداوم و متنوع توسط "پرشیا خودرو" و ارائه خدمات نسبتاً مناسب پس از فروش نیز در افزایش استقبال ایرانی ها از این برند بی تاثیر نبوده. اتومبیل مورد تست مدل سال 2015 میلادی است و با توجه به کارکرد 38 هزار کیلومتر قیمتی در حدود 350 میلیون تومان (نمونه ی صفر کیلومتر 2016 حدود 414 میلیون تومان) دارد.

اما در سمت مقابل با یک ولوو روبرو هستیم. برند خوشنام اروپایی که در رده ماشین های سنگین همواره پای ثابت جاده های ما بوده و هست ولی در مدل های سواری پس از حضوری بسیار کمرنگ در گذشته های دور برای سالیان سال از خیابان های کشور ناپدید شد. اما حالا چند وقتی است که به لطف توجه "افرا موتور" برخی از سواری های جدید ولوو نیز این شانس را پیدا کردند که مثل برادران غول پیکرشان از سرمای سوئد گریخته و در ایران حمام آفتاب بگیرند! میهمان امروز ما یک C70 مدل سال 2013 است که در سال 2014 تحویل مالک شده. تمامی C70 های موجود در ایران آخرین مدل یعنی 2013 هستند. این بدنه به نوعی فیس لیفت اتاق قبلی میباشد که آن هم خود بر روی پلتفرم S40 متولد شده بود. با توجه به گذشت 3 سال از زمان تولید و اشاره به کارکرد بسیار اندک خودرو مورد تست، این اتومبیل در بازار کشور با قیمت 220 تا 230 میلیون تومان ارزش گذاری میگردد.

دو خودرو از نظر ابعاد، قدرت موتور و کلاس بدنه شباهت های نزدیکی بهم دارند که در لحظه ی اول انتخاب را دشوار مینماید، اما با بررسی دقیق تر همه چیز ساده تر خواهد شد.

طراحی بدنه

ابتدا به سراغ میهمان سوئدی مان برویم. شاید از بدشانسی ولوو است که امروز در برابر یکی از جذاب ترین محصولات ب ام و که علاوه بر دلربایی ذاتی با کیت بدنه هم آراسته شده، قرار گرفته است و زیبایی اش کمتر به چشم می آید. اما اگر نگاهی دقیق تر به طراحی شکیل این اتومبیل داشته باشیم قطعاً به هماهنگی کلی و متانت و پرستیژ بالای C70 پی خواهیم برد. بخصوص در نمای جلویی که چراغ های کشیده اش در ترکیب با این دماغه ی برجسته و جلو پنجره ساده خیلی خوش ترکیب از آب درآمده. در حقیقت چهره ی ولوو از آن قیافه هایی است که شاید در جوانی خیلی جلب توجه نکند اما با گذشت زمان تکراری نخواهد شد و تا سالهای سال وجهه اش را حفظ خواهد نمود. هرچند همین الان هم به لطف خطوط مستحکم بدنه و کیفیت مونتاژ بی نقص، میتوانیم در عین تواضع و فروتنی اعتماد به نفس بالا را از عمق چشمان C70 دریابیم. اما با تمامی این صحبت ها باز هم نمیتوان منکر کمبود هیجان در طراحی این ولوو باوقار شد چرا که بازار هدف اصلی خودروهای دو درب (چه کوپه ساده و چه کانورتیبل) جوانان هستند و شما نمیتوانید به راحتی یک جوان را مجاب کنید که میشود در سادگی مطلق، برازنده بود! تمامی قسمت ها از دماغه گرفته تا خطوط کناری همگی در نهایت دقت و وسواس اما بدور از هیجان طراحی شده اند و این قضیه در بخش انتهایی اتومبیل به نهایت خود میرسد. البته با باز کردن سقف اوضاع تا حدودی بهبود یافته و حالا میتوانیم حس شیطنتی که زیر پوست این بیزینسمن جدی جاری شده است را رویت نمائیم. به طور کلی باید این نکته را هم در نظر داشت که زیبایی امری سلیقه ای است و در طراحی این محصول سوئدی اصالت ولوو به خوبی مد نظر قرار گرفته شده و بدون شک طرفداران خاص خودش را راضی نگه میدارد.

خوب سری هم به این آلمانی عصبانی بزنیم! به نظر میرسد از اینکه دیرتر به سراغش آمدیم زیاد خوشش نیامده چون هنگام بررسی ولوو مدام ما را چپ چپ نگاه میکرد! با توجه به اینکه سری 4 به عنوان جایگزینی برای مدل های کوپه سری 3 معرفی شده شباهت های بسیاری بین این دو دیده میشود که خوب طبیعی هم هست. اما شاید بهتر بود در طراحی قسمت عقب خودرو تفاوت های بیشتری با سری 5 لحاظ شود. بگذریم؛ بر خلاف ظاهر متین و متشخص C70، گویی 428i با همه دعوا دارد! اخم چراغ های جلو و عقب بهمراه خطوط برجسته روی کاپوت و کناره ی بدنه و ورودی های هوای بزرگ سپر، همگی به زیبایی و خشونت هر چه بیشتر این خوش قیافه ی پر ادعا یاری نموده اند. در واقع چه در هنگام باز بودن سقف و چه بسته بودن آن و در هر زاویه ای طراحی جسورانه ی ب ام و شما را جذب خود خواهد کرد. گذشته از این ها نباید از کیت بدنه اِم اضافه شده نیز غافل شویم چرا که در افزایش جذابیت و حالت مسابقه ای 428i مورد آزمایش تاثیر بسزایی داشته است. زیرسپرها و اسپویلر کوچک عقبی نیز در ترکیب با رینگ های 19 اینچی مشکی، جلوه عضلانی بدنه را بیشتر به رخ میکشانند و حالا برادر خوش لباس تر سری 3 بیش از هر زمان دیگری آماده ی خودنمایی شده است.

به طور خلاصه باید گفت که هر دو خودرو طراحی کم نقص اما کاملاً متفاوتی به نمایش گذاشته اند و ضمن حفظ اصالت اجدادی به نوعی باطن و ذات خود را نیز به بیننده معرفی مینمایند. مثلاً با دیدن ولوو حس امنیت و آرامش و با دیدن ب ام و حس هیجان و جنون سرعت به انسان القا میشود که در ادامه خواهیم دید این برداشت های ظاهری چندان هم بی ربط به واقعیت نبوده اند.

طراحی داخلی

باز هم از ولوو شروع میکنیم؛ با اینکه با رویت ظاهر اتومبیل به ماهیت ساده و بدور از هرگونه شلوغ کاری اش پی برده بودیم با نشستن در داخل خودرو کمی توی ذوقمان خورد. البته من هم قبول دارم که این خوب است که زیبایی در سادگی خلاصه شود اما ولوو در مورد C70 دیگر زیاده روی کرده. آخر سادگی هم حدی دارد. مگر برای آقای "گاندی" اتومبیل طراحی کرده اید؟! البته پس از مدتی نشستن پشت فرمان و دقت به کیفیت بالای قطعات داخلی و یادآوری این مطلب که اکثر قسمت های کابین (85 درصد از کل اتومبیل) بدون آسیب به محیط زیست قابل بازیافت هستند این قضیه تا حدی از دلمان در آمد و با گذشت زمان و عادت کردن به این محیط متفاوت، حتی به برخی قسمت هایش علاقه مند هم شدیم.

در داخل C70 بیش از هر چیز این کنسول آلومینیومی مرکزی است که جلب توجه مینماید. این قسمت از زیر دریچه های تهویه تا پشت اهرم دنده امتداد یافته و اکثر ادوات و نشانگر های مورد نیاز را در خودش جای داده است. تودری ها، غربیلک و حتی کلید استارت به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده اند که نه تنها در مقابل کابین مدرن ب ام و، بلکه به نسبت اکثر رقبا قدیمی و کسل کننده به نظر میرسند. ولی از حق نگذریم که ارگونومی تمامی قسمت ها فوق العاده است و کیفیت و کارایی کابین ولوو اگر برتر از رقیبان نباشد چیزی هم کم نخواهد داشت. ضمن اینکه پشت فرمان و روی صندلی های چرمی راحت و با کیفیت ولوو دید به اطراف و حس تسلط عالی است. سری هم به صندلی های پشتی بزنیم؛ با توجه به ابعاد اتومبیل (طول 4615، عرض 1836 و ارتفاع 1400 میلیمتر) در عقب فضای پا و سر برای افرادی با قد متوسط کافی به نظر میرسد؛ هرچند که نباید توقع زیادی هم از این سبک اتومبیل داشته باشیم. محفظه صندوق عقب نیز در حالت بسته بودن سقف، مناسب اما با جمع شدن سقف فلزی درون صندوق کارایی اش را از دست خواهد داد و بهتر است دیگر روی آن حساب چندانی باز نکنید.

اما با گشودن درب ب ام و به دنیای پر زرق و برق و جذاب باواریا وارد میشویم. البته طراحی داخلی 428i بسیار شبیه به سایر محصولات ب ام و است و از این رو برای بیمر سواران تازگی چندانی ندارد اما وقتی از داخل C70 به کابین 428i نقل مکان میکنیم گویی از یک اتاق ساده به یک کنسرت پر شور و حال وارد شده ایم. به غیر از نشانگر های پشت آمپر که طراحان ب ام و در مورد آنها چندان بهتر از ولوو عمل نکرده اند در سایر قسمت ها 428i گوی سبقت را از رقیب سوئدی ربوده و با اختلاف زیادی جذاب تر به نظر میرسد. رنگ بندی اسپرت و هیجان انگیز داخلی نیز در افزایش این زیبایی تاثیر زیادی داشته است. دید پیرامونی همانند ولوو مناسب و کیفیت متریال استفاده شده نیز لبخند رضایت را بر لبانتان جاری خواهد ساخت. در مورد صندلی ها دو نشیمنگاه جلویی به خوبی بدن را در آغوش میگیرند و ضمن راحتی شما را در تحمل فشار جانبی یاری مینمایند. همچنین با توجه به ابعاد کمی بزرگتر (طول 4638، عرض 2017، ارتفاع 1384 میلیمتر) و فاصله محورهای بیشتر در ب ام و (2810 در مقابل 2640 میلیلمتر) جای پای سرنشینان عقبی در پسر آلمانی بیشتر از مسافر منطقه اسکاندیناوی میباشد. ضمن اینکه در محفظه صندوق عقب نیز بخصوص در زمان بسته شدن سقف جای بیشتری برای ب ام و باقی خواهد ماند.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

موتور 5 سیلندر 20 سوپاپ C70 دقیقا 2521 سی سی حجم دارد و با یاری توربوشارژ خود میتواند 230 اسب بخار قدرت در دور 5000 و 320 نیوتن متر گشتاور در بازه‌ی 1500 الی 5000 دور در دقیقه تولید نماید که این توان خروجی توسط یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، به چرخ های جلویی (برعکس ب ام و) منتقل میگردد. البته با توجه به وزن بالا (1717 کیلوگرم) و گیربکس نه چندان مدرن C70 شتاب اولیه، خیلی هم خارق العاده نیست اما با توجه به شتاب صفر تا صد 8 ثانیه ای نیاز های عادی شما به خوبی پاسخ داده خواهند شد. ضمن اینکه ولوو قادر است تا 235 کیلومتر بر ساعت به افزایش سرعت خود ادامه دهد که با این همه محدودیت ترافیکی فکر نمیکنم کسی به بیشتر از این عدد نیاز پیدا کند.

اما در زیر کاپوت ب ام و 428i یک موتور کوچکتر و در عین حال قویتر خفته است. این پیشرانه توئین توربو 4 سیلندر که حجمی برابر 1997 سی سی دارد با 16 سوپاپ و نسبت تراکم 10:1 قادر است 245 اسب بخار قدرت در دور 5000 الی 6500 و 350 نیوتن متر گشتاور از دور 1250 تا 4800 در اختیار راننده قرار دهد که این برتری خفیف در تلفیق با گیرباکس 8 سرعته سریع و هوشمند ب ام و تشدید شده تا توانایی های حرکتی این آلمانی پرخاشگر بسیار بهتر از ولوو باشد. در نتیجه علیرغم وزن اندکی سنگین تر (1775 کیلوگرم)، 428i در عرض 6.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و شتابگیری را تا 250 کیلومتر بر ساعت ادامه خواهد داد. البته در اتومبیل مورد تست مالک با استفاده از چیپ تیونینگ DINAN و کیت اگزوز توانسته بیش از 75 اسب به سواره نظام زیر کاپوت نیرو اضافه کند تا شتاب صفر تا صد چیزی در حدود 1 ثانیه بهبود بخشیده و رقابت از قبل هم ناعادلانه تر شود!

بد نیست اشاره ای هم به این نکته داشته باشیم که به طور کلی اتومبیل های کروک نسبت به انواع مشابه کوپه اندکی سنگین تر و در نتیجه کند تر هستند. در حقیقت وزن تجهیزات اضافه شده جهت باز و بست سقف تنها یک بخش قضیه است و اصل داستان اینجاست که به دلیل حذف یکی از اضلاع تشکیل دهنده ی فریم کابین در خودروهای کروک، سازندگان مجبورند با تقویت سایر قسمت های بدنه، استحکام و ایمنی را مجدداً به اتومبیل باز گردانند و از این رو به غیر از چند استثنا تمامی اتومبیل های کانورتیبل نسبت به انواع سقف ثابت دارای وزن بالاتری میباشند.

ضمناً پیشرانه ی هر دو اتومبیل با توجه به توربو شارژر بودن و تکنولوژی بالا نسبت به روغن و بنزین بسیار حساس هستند و از مالکین خود دقت و وسواس بیشتری در نگهداری طلب میکنند.

آپشن های رفاهی و ایمنی

هر چقدر که ب ام و به خصلت های اسپرت و جوانپسندانه اش معروف باشد، ولوو نیز به ایمنی فوق العاده شهرت یافته، شاید اگر لغتنامه ی خودرویی داشتیم میتوانستیم از ولوو به عنوان مترادف واژه‌ی امنیت و البته متضاد کلمه ی پراید استفاده نمائیم! در C70 نیز گزینه های امنیتی بسیاری پیش بینی شده اند. مواردی از قبیل سیستم حفاظت در هنگام غلتیدن خودرو (ROPS) که در هنگام واژگونی وضعیت اتومبیل را توسط یک ژیروسکوپ تشخیص و میله های فولادی قدرتمند تعبیه شده در پشت صندلی های عقب را خارج میکند تا سلامت سرنشینان بخصوص در هنگام باز بودن سقف تضمین شود (این میله ها قادرند تا دو برابر وزن اتومبیل را تحمل نمایند)، کیسه های هوای دو زمانه جلو که در دو طرف راننده و سرنشین قرار گرفته اند در کنار پرده ی محافظ کناری، بدنه تقویت شده بخصوص در ستون جلو و درب ها، سیستم محافظتی در برابر ضربه های جانبی (SIPS) که شدت ضربه های کناری را در حد امکان از سرنشینان دور میسازد و اتومبیل را حتی در هنگام برخورد با خودروهای بزرگی مثل SUV ها محافظت مینماید و سامانه حفاظتی (WHIPS) که برای کاهش آسیب سرنشینان در ضربات از پشت تعبیه گردیده، تنها قسمت هایی از مهندسی کم نظیر ولوو در ساخت این نفربر زرهی ظریف میباشند! همه ی این موارد در کنار ساختار فولادی زیر داشبورد و سیستم پایداری دینامیکی (DSTC) و سامانه هشدار نقاط کور (BLIS) و ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز کمکی (EBA) و هشدار دهنده بسته شدن تمامی کمربندها و ISO FIX و چندین گزینه ی دیگر مشخص میکنند که چرا C70 به امن ترین کروکی جهان معروف شده است. از این بحث که خارج شویم میبایست اشاره ای هم به سایر اپشن های ولوو داشته باشیم. گزینه هایی مثل کروز کنترل، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، کامپیوتر سفری، قطب نما، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 8 جهت و سه حافظه، آینه ی الکتروکرومیک داخلی، کیلس و برف پاک کن هوشمند و بلوتوث و خروجی IPOD و بسیاری موارد دیگر.

خوب برویم به سراغ ب ام و. شاید آنقدر تحت تاثیر ایمنی بالای ولوو قرار گرفته باشید که تصور کنید باواریایی ها یک محصول ناامن و ضعیف را به کارزار فرستاده اند! اما اینطور نیست. ب ام و هم به کمک انواع سیستم های کمکی ترمز و پایداری مثل ABS ، DSC ، DTC ، CBC ، کسیه های هوای جلویی و جانبی و محافظ سر سرنشینان و سامانه هشدار خروج از خط (Lane Change Warning) و بدنه تقویت شده و.. خیال شما را راحت میکند. در مورد سایر آپشن های رفاهی و ایمنی هم میتوان به گزینه های زیادی مثل سیستم صوتی قدرتمند هارمن کاردون، نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو (Head Up Display) ، برف پاک کن هوشمند، سیستم iDrive ب ام و ، سیستم کمکی پارک، سامانه هشدار عابرین پیاده، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک مجزا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS ، امکان انتخاب حالت های محتلف رانندگی مثل ECO PRO ، Comfort و Sport و دوربین های دید پیرامون اتومبیل و بسیاری تجهیزات دیگر اشاره کرد.

اما مهمترین آپشن این دو اتومبیل که در واقع وجه تمایزشان نسبت به خودروهای معمولی به حساب می آید همین سقف فلزی بازشونده است. همانطور که در ویدیو زیر مشاهده مینمائید هر دو خودرو تقریباً در یک زمان این تغییر حالت را انجام میدهند اما ب ام و برخلاف ولوو قادر است حتی در حین حرکت (البته با محدودیت سرعتی در حدود 18 کیلومتر بر ساعت) سقفش را باز و بسته نماید و همچنین امکان انجام این کار توسط ریموت نیز در 428i وجود دارد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان ولوو حس یک قهرمان یوگا را خواهید داشت! یعنی در عین قدرت و توانایی باطنی، با ظاهری ساده و آرامش درونی بر اسفالت خیابان ها قدم میزنید. درست است که در بخش توانایی های موتور، ب ام و را برنده اعلام کردیم اما پیشرانه 5 سیلندر توربو C70 را خیلی هم دست کم نگیرید چرا که جدای از شتاب اولیه متوسط 8 ثانیه ای در شتابگیری ثانویه قدرت و گشتاورش را به رخ میکشاند و نشان میدهد که به هیچ وجه پیشرانه کم زوری نیست. کیفیت سواری نسبت به توقعی که از این سگمنت میرود عالی است و حتی میتوان C70 را نرم تر از برخی سدان های اسپرت دانست. اما در مورد لذت رانندگی هرچند ولوو به لطف سیستم های پایداری و وزن زیاد به خوبی به زمین چسبیده و هندلینگ قابل قبولی دارد اما از این نظر یارای رقابت با ب ام و را نخواهد داشت، ضمن اینکه دیفرانسیل جلو بودن اتومبیل بخشی از لذت رانندگی را کمرنگ نموده است. اما با تمامی این اوصاف همچنان سواری کاملاً قابل اعتماد و لذت بخش است و اتومبیل مو به مو به دستورات شما عمل مینماید. ضمناً ولوو برای محصولش ترمزهای بسیار قدرتمندی نیز در نظر گرفته که به خوبی از پس توانایی های حرکتی و وزن بالای C70 بر می آید. در یک جمع بندی کلی حس راحتی در C70 به هیجان و جاذبه های اسپرتی میچربد و اگر اهل کل کل و مسابقه های خیابانی نباشید نیازهای روزمره شما را به بهترین شکل پاسخ خواهد داد.

اما همانطور که از ظاهر و اطلاعات روی کاغذ هم مشخص بود ب ام و اتومبیل وحشی تری است! بخصوص این نمونه ی مورد تست که دوپینگ هم کرده و قدرتی بیش از یک 428i معمولی در اختیارمان قرار میدهد. واکنش های پدال گاز و دقت فرمان بسیار مطلوب است و همواره شما را راضی نگاه خواهد داشت. عملکرد فوق العاده سریع و دقیق گیرباکس 8 سرعته 428i نیز به گونه ای است که حتی عاشقان اتومبیل های منوال را به خود علاقه مند مینماید. همانطور که حدس میزدیم سیستم تعلیق اِم در تلفیق با لاستیک های "ران فلت" سواری اسپرت و خشکی بوجود آورده اند که هر چند نسبت به نسل قبلی بهبود یافته اما همچنان در مقایسه با C70 کمی خشن به حساب می آید. البته به لطف همین سیستم تعلیق مک فرسون جلو و مولتی لینک مستقل عقب و صد البته سیستم های پایداری فعال و تقسیم وزن مناسب، پشت فرمان 428i میتوانید در هر سرعتی با فرمان بازی کرده و از کنترل مناسب روی اتومبیل لذت ببرید. ترمزها نیز کاملاً قابل اعتماد هستند و جرات بهره وری از قدرت موتور را به راننده ارزانی میدارند.

البته هر دو خودرو بسیار جوان و کم کارکرد میباشند و فعلا در سلامت کامل به سر میبرند اما با توجه به دست اندازهای بیشمار موجود و سقف سنگین فلزی بازشو، به صدا افتادن این قسمت از هر دو اتومبیل برای سالهای آینده دور از ذهن نخواهد بود. ضمناً میزان مصرف سوخت ولوو در حالت ترکیبی چیزی درحدود 9.4 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده اما ب ام و به لطف بازدهی بالای موتور و گیربکس، در صورت وجود بنزین مناسب میتواند مسیر مشابه را با 6.7 لیتر سوخت طی نماید.

نتیجه گیری

بر خلاف تصور اولیه، انتخاب بین این دو خودرو خیلی هم کار سختی نیست چون علیرغم شباهت های موجود برای سلایق کاملاً متفاوتی ساخته شده اند. درون C70 میتوانید آرامش و نرمی را در اوج امنیت تجربه نمائید ضمن اینکه از نظر شتاب و آپشن هم کمبود خاصی احساس نخواهید کرد. در نمای خارجی نیز هرچند ولوو در جذابیت به پای رقیب خوش تیپ آلمانی اش نمیرسد اما حس منحصر به فرد بودن و متانت را به هر بیننده ای منتقل خواهد نمود، ضمن اینکه با انتخاب ولوو مبلغ زیادی توی جیب شما باقی میماند! فقط باید بتوانید با کابین بینهایت ساده و شتاب اولیه متوسط C70 کنار بیائید و در این صورت شما یکی از بهترین خودروهای کروک تولید شده را در اختیار خواهید داشت.

اما اگر بدنبال هیجان باشید بدون شک پیشنهاد من به شما ب ام و 428i میباشد. چرا که هم از نظر شتاب و هندلینگ و هم طراحی داخلی و خارجی خواسته شما را کاملاً ارضا مینماید. در واقع اگر جز عاشقان شتاب و سرعت هستید و پرداخت این مقدار وجه اضافه نیز برایتان مقدور است، مطمئن باشید که پولتان را هدر نداده اید زیرا علاوه بر برتری های فوق، اتومبیلی 2 یا 3 سال (بسته به انتخاب مدل 2015 یا 2016) جدیدتر و جادار تر نصیبتان شده که به غیر از هزینه های نگهداری بالا نمیتوان عیب خاصی به رویش گذاشت.

در پایان جا دارد از آقایان "ایمان بیک زاده" مالک ولوو و "علی مدنی" مالک ب ام و که اتومبیل های خود را جهت بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر و قدردانی نمائیم.

برای مشاهده لیست کامل مشخصات فنی هر خودرو می توانید به صفحه بی ام و 428 کروک و یا ولوو C70 مراجعه کنید.

مشخصات فني
مدلبی ام و 428i کانورتیبلولوو C70
پيشرانهچهار سلندر خطی5 سیلندر خطی
حجم موتور1997 سی سی2521 سی سی
حداکثر قدرت245 اسب بخار در 5000 تا 6500 دور بر دقیقه230 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور350 نیوتون متر در 1250 تا 4800 دور بر دقیقه320 نیوتون متر در 1500 تا 5000 دور بر دقیقه
شتاب رسمي6 ثانیه8 ثانیه
صرف سوخت ترکيبي6.6 لیتر در هر صد کیلومتر9 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1775 کیلوگرم1745 کیلوگرم
قيمت350 میلیون توماندر حدود 280 میلیون تومان

95 عکس

نظرات کاربران

30 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/16
سلیقه ای باشه من میگم ولوو! قیمتی هم شدیدا ولوو! ایمنی ک بازم ولوو! فقط و فقط شتاب باشه بی ام و طبق معمول فوق تخصص شتاب تو ماشینا! البته خدمات پس از فروش بی ام و بهتره فکر کنم... ولی ولوو بدجور دلبری میکنه خیلی کلاسیکو خاصه! جای لکسس کروک خالیه کاش اونم میووردید
1395/8/17
ماشین چینی با آلمانی قابل مقایسه نیست
1395/8/17
اسگل کدوم اینایی که گفت چینی بودن؟
1395/8/17
فک میکردم نسل کسایی که به ولوو میگن چینی منقرض شده -_______-
1395/8/18
یه دکتر برو حمید
1395/8/18
در واقع ولو چینی سویدی هست، البته از دید ایرانی والا حتی اگه هم هم تو چین تولید بشه دنیا بهش میگه ولو نه ولو چینی ...
بیشتر محصولاتش تو چین تولید میشه، کمپانی هم که برای جیلی چین هست و به زودی طبق اخبار کلیه محصولاتش توچین تولید و اسمبل میشه
1397/7/1
شاید ولوو رو با تاکی هوما یانگ سونگ 5 ساله از شانگهای اشتباه گرفته؟؟
1395/8/16
منم میگم ولوو چون شتاب 8 ثانیه اصلاً کم نیست و تو برای استفاده روزمره کاملاً کافی بنظر میرسه ولی ولوو متانت خاصی داره و از همه مهمتر با جاده های ایران و فرهنگ رانندگی بحث امنیت خیلی مهم تر از شتاب هست
تو یکی از قسمت های تاپ گیر پسرعمو ولوو یعنی ساب رو به همراه بی ام و از فاصله چند متری روی سقف انداختن پایین.بی ام و له شد ولی میشد تو ساب نشست!!!!
1395/8/16
سمند دنای جدید کی میاد پس؟؟؟
1395/8/16
با عرض تشکر و خسته نباشید به گروه خودرو بانک
دوستان کسی اطلاع داره این چیپ تقویت dinan از کجا میشه تهیه کرد
1395/8/16
من خودم طراحی بی ام دبیلیو و بنز رو میپسندم
1395/8/16
سلام ممنون از زحمات تیم خودروبانک و دوستانی که لطف کردند ماشین رو در اختیار گذاشتند
از نظرم جسارت و پرستیژ و صلابت که اولین موردی هست که هر بیننده ای باهاش مواجه میشه بی ام و بسیار عالی ظاهر شده
و همین طور بحث موتور چهار سیلندر که بسیار جذاب عمل کرده در مصرف سوخت و شتاب
و لذت هندلینگ با بی ام و هم که نادیده گرفتنش امکان پذیر نیست
کابین هم که از نظرم بسیار جوان پسند و لوکس طراحی شده که جای اعتراضی رو باقی نمیزاره
انتخاب من 428...البته صد در صد سلبقه شخصیمه و نظر دوستدارن ولوو گرامیست
1395/8/16
هر دو عالی ولی طراحی بی ام و زیبا تر
1395/8/17
با توجه با اختلاف قیمتی زیاد بنظر من ولوو انتخاب بهتری باشه
1395/8/17
واقعا بخوام اندازه ولوو پول بدم سری 3 حتی با اینکه کروک نیست انتخاب بسیار بهتریه. کیفیت خوبه ولی طراحی داخلش واقعا افسردم می کنه این مدل ولوو
1395/8/17
اینجا خواستم از آقای امیری فر بابت قلم زیباشون تشکر کنم, اینروزا همه ادعای کارشناسی نقد خودرو رو دارن, اما متاسفانه قلم و ذوق نوشتن کمتر توشون دیده میشه و مقالات صرفا به توضیح راجع به اون چیزی که هست, نه اون چیزی که برداشت میشه, ختم میشه , اون انسان نمایی ها و کاربرد تشابهات واقعا قشنگ بودن و بسیار لذت بردم. موفق باشین
1395/8/17
این سری 4 لعنتی واقعا جذاب و دوست داشتنیه ، در ضمن به نظرم ب ام و تو دنیای کانورتیبل ها واقعا یکه تازی میکنه ، چون با وجود اینکه ماشین دارای سقف جمع شونده هست اما تو طراحی ماشین خللی ایجاد نمیکنه یا هارمونی ماشین بهم نمیخوره ، اکثر ماشینای کانورتیبل با سقف سخت که دیدم قسمت عقب و صندوقشون بی ریخت و نامتعادل در اومده اما هم 428 کروک و هم نسل قبلی 328 کروک هیچ مورد نا موزونی تو طراحیشون دیده نمیشه ، چه با سقف چه بی سقف از هر نقطه که بهشون کنی عالی به نظر میرسن و ضعفی ندارن ، و در مورد c70 فکر کنم با یه مقدار تعصب نسبت به ب ام و ، با 328 کروک مقایسه میشد عادلانه تر بود و ولوو شاید میتونست برنده باشه !
1395/8/17
be nazare man dakhele volvo az bmw zibatar hastesh
1395/8/17
سلام. متن شما خيلي خوب بود. ممنونم
1395/8/17
این ولوو رو از نظر طراحی باید با ال 90 مقایسه کرد
1395/8/18
درود خدمت تمامی دوستان و عرض خسته نباشید خدمت دستندرکاران خودروبانک

جناب امینی فر مقاله جالبی بود . باتوجه به این ذکر کردید که بی ام و توسط مالک خوش ذوقش تیون شده بود بهتر بود با ثبت یک درگ هیجانی افزایش قدرت در این خودرو را ملموس تر می کردید .

با تشکر
1395/8/21
اقا مسعود اینو هم بگو با کیت پولستار که بری افراموتور با 20 میلیون روش سوار میکنن قدرتشو 280 اسب بخار و گشتاورشو 365 نیوتن میکنه و صفرتا 100 حدود نیم ثانیه پایین میاد و ترمز هاش بسیار قوی تر میشه
1395/8/19
از BMW بدم میاد
انتخاب من VOLVO
1395/8/22
چرا؟ چون چینی شده و برای جیلی هست؟
1395/8/28
هردو رو از نزدیک دیدم. بنظرم طراحی ولوو بیشتر به ماشین های 10سال پیش میخوره تا یه ماشین 2016. کاری به خوب بودنش ندارم. ولی من باشم، قطعا ب ام و رو انتخاب میکنم. طراحی ب ام و به مراتب اسپرت تر و جذاب تره. ولوو مثل لکسوس های کروک نسل قدیمه. انگار فقط خواستن ماشین سقف نداشته باشه!!
1395/12/6
ماشین با کیفیتیه این ولوو..اما متاسفانه افراموتور مدلهایی مثلc30 و c70 با طراحی قدیمی را نباید وارد میکرد.. با نام ولوو نباید بازی میشد.... باید تمرکز افراموتور روی سری جدید ولوو باشه.. شبیه به xc90...v90.. s90 و در آینده ان شاالله xc40 و xc60 جدید... متاسفانه خیلیا کاری به کیفیت ندارن.. بیشتر دنبال طراح ظاهرین.. مثلا یه توسان 2017 را به volvo xc60 سری قبلیش که تو کلاس bmw x3 هست را ترجیح میدن......!!! افراموتور هم نباید ولووهای قدیمی را وارد میکرد...... همون xc90 جدید عالی بود..
1395/12/6
طراحی عقب c70 واقعا خوبه.. طرح استون مارتینی داره...


ولی طرح داخل و جلو واقعا دیگه قدیمی شده........
1396/6/5
bebin hiro bahi mogayese micone
1396/7/13
سلام خسته نباشید ، مطلب مفیدی بود دمتون گرم ، اما یه سوالی داشتم این BMV۴۲۸ مورد نظر چطور دوپینگ کرده؟! چه چیزایی توش تغییر یا اضافه شدن؟!؟!؟ ممنون میشم جواب بدین یا به ایمیلم بفرستین
1396/7/19
کسی میدونه صندلی عقب ولوو c 70 چطوری باز میشه؟