موضوعات داغ

از تهران تا خالد نبی با شیک‌پوشان فرانسوی، تجربه رانندگی جاده‌‌ای با DS5 و DS6

19 اردیبهشت 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

در هفته های گذشته شرکت آرین موتور برای تست چهار محصول خود سفری را ترتیب دید تا جمعی از اصحاب رسانه فرصت رانندگی با چهار خودروی لنسر دنده‌ای، اوتلندر، DS5 و DS6 را از تهران به سمت منطقه زیبای خالدنبی در استان گلستان را داشته باشند. اصولاً این‌گونه‌ تست‌های رانندگی می‌توانند توانایی های یک خودرو را به چالش بکشد و نقاط ضعف و قوت آن را نمایان سازند. برنامه سفر بدین ترتیب بود که صبح روز چهارشنبه تعدادی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در محل شرکت حضور بهم رساندند تا سفر خود را به سمت شهر گرگان آغاز کنند. در طی مسیر طبق برنامه پس از گذشت مسافتی حدود 80 کیلومتر رانندگان تعویض شده تا همه بتوانند تمامی خودرو را مورد تست و بررسی قرار دهند. پس از اقامت در شهر گرگان، به سمت منطقه زیبای خالدنبی رهسپار شدیم تا علاوه‌بر تست رانندگی در جاده، قابلیت‌های آفرودی دو خودروی کراس‌اوور میتسوبیشی اوتلندر و DS6 را در جاده‌های کوهستانی خالدنبی بسنجیم.

DS5، خودرویی خاص

بهتر است در ابتدا نگاه کوتاه بر خودروی سواری DS5 داشته باشیم، این خودرو با ظاهری زیبا و البته خاصی که دارد می‌تواند تمامی نگاه‌ها را در خیابان به خود جلب کند. از آن‌جایی که برند DS به عنوان یک برند لوکس و آوانگارد شناخته می‌شود، ناخودآگاه میزان سطح توقع مخاطب بالا می‌رود. طراحی خاص این خودرو به گونه‌ای است که شاید در نگاه اول متوجه نشوید که این خودرو متعلق به کدام سگمنت است، اما در واقع می‌توان DS5 را یک هاچ‌بک لوکس فرانسوی دانست که مشتریان خاص و سخت پسند را متقاعد به خرید خود می‌کند. در نمای جلو، حالت عضلانی کلی، چراغ‌های بزرگ، نوار کرومی نسبتا ضخیم دور جلوپنجره و بالای چراغ‌ها (که تا پشت ستون A عقب آمده)، دو فرورفتگی سیاه‌رنگ U شکل که چراغ‌های LED و مه‌شکن را درون خود جای داده‌اند، دو خط برجسته روی کاپوت و ورودی بزرگ هوا که در مرکز سپر به موازات جلوپنجره تعبیه شده، همه و همه بوی اغراق می‌دهند؛ البته از نوع تقریبا دوست داشتنی آن. هماهنگی این قسمت خوب است و در مجموع زیبا به نظر می‌رسد. نشان بزرگ DS در مرکز جلوپنجره مشکی‌رنگ خودنمایی می‌کند. گرافیک درون چراغ‌ها خشن بوده و به‌نوعی در امتداد خطوط و انحنای بدنه قرار می‌گیرد. نوار کرومی عریضی از گوشه جلویی چراغ شروع شده و پس از ادامه در طول کاپوت، به عجیب‌ترین قسمت طراحی خارجی خودرو می‌رسد؛ جایی در پشت ستون A که پنجره جلو به دو قسمت تقسیم شده تا دید بهتری در اختیار راننده قرار گیرد، مشخص نیست که چرا ستون‌ها و شیشه جلو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کار به اینجا بکشد؛ اما هرچه که باشد نتیجه یک طراحی کاملاً متفاوت با دیگر خودروها است. سقف پانارومای سه تکه یکی دیگر از نکات برجسته در این خودرو است که آن را از سایر خودروها متمایز می‌سازد. زمانی که درون DS5 هستید احساس می‌کنید درون اتاقک متحرک شیشه‌ای هستید. از بخش طراحی که بگذریم باید بگوییم DS5 با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با توانایی تولید 165 اسب‌بخار قدرت، توانایی و عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان می‌دهد. شتاب صفر تا صد این هاچ‌بک لوکس حدود 7.9 ثانیه است. DS5 در جاده‌های کفی با آسفالت خوب عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد اما به محض اینکه وارد مسیر ناهمواری شود سواری خشک و کوبنده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد که این موضوع در مورد یک خودروی لوکس کمی تامل برانگیز است. همچنین فضای کوچک سرنشینان عقب موضوعی است که در طول سفر ممکن است آزاردهنده باشد.

DS6، کراس‌اووری مناسب شهر

پس از اینکه نگاهی اجمالی بر DS5 داشتیم، سراغ برادر بزرگ‌ترش یعنی DS6 می‌رویم، از آن‌جایی که بازار خودروهای کراس‌اوور در ایران بسیار داغ است، این خودرو توانست در بدو ورودش به ایران آمار فروش خوبی را برای خود ثبت کند. DS6 کراس‌اووری زیبا و جذاب است که با طراحی نه‌چندان پیچیده می‌تواند نگاه مردم را در خیابان به سوی خود جلب کند. زمانی که در کابین را باز می‌کنیم با حجم عظیمی از چرم طبیعی با کیفیت بالا رو به رو می‌شویم که همین امر بار دیگر لوکس بودن این خودرو را به ما گوشزد می‌کند. همچنین طراحی داخلی ساده‌تر این خودرو به نسبت DS5 موجب شده تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان را به خود جذب کند. زمانی که پشت فرمان این خودروی لوکس فرانسوی می‌نشینید با حجم زیادی از امکانات رو به رو می‌شوید که شاید برایتان جالب باشد یک خودروی حدودا 200 میلیون تومانی، امکاناتی نظیر ماساژر صندلی، رادار نقطه‌کور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم تصفیه هوای کابین با قابلیت یونیزه کردن هوا، سامانه ورود بدون کلید هوشمند و دکمه استارت، کروز کنترل با محدودکننده سرعت و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی را به‌صورت یک‌جا داشته باشد. یکی از آپشن‌های قابل توجه در این خودرو سیستم مولتی‌سنس بوده که این امکان را به شما ‌می‌دهد تا میزان کنترل کشش و پایداری خودرو را در شرایط گوناگون تعیین کنید. این سیستم که به وسیله یک اهرم چرخان روی کنسول میانی هدایت می‌شود، چهار حالت رانندگی جاده‌ای، رانندگی در برف، رانندگی روی شن و رانندگی در شرایط خارج از جاده‌ای را برای شما فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید با کمک این سیستم، کنترل کشش خودرو را از مدار خارج کنید. از نقاط قوت کابین می‌توان به طراحی نسبتا ساده و لوکس آن اشاره کرد که به صورت ترکیبی از چوب و چرم طبیعی حس لوکس بودن را به خوبی به سرنشینان القا می‌کند. اما اگر بخواهیم کمی منصفانه قضاوت کنیم، باید بگوییم صندلی‌های تعبیه شده برای این شاسی‌بلند کوچک شهری به گونه‌ای است که ممکن است در سفرهای کوتاه مدت شهری هیچ‌گونه خستگی را حس نکنید، اما در سفرهای بلند و طولانی تا حدودی این ماجرا صادق نیست. از نقاط ضعف DS6 می‌توان به سواری خشک آن اشاره کرد که باتوجه به ذهنیت لوکس بودن این خودرو، یک سواری نرم و بی دغدغه از آن انتظار می‌رود. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک غیر مستقل در قسمت عقب به خوبی ضربات وارده به کابین را جذب نمی‌کنند که همین موضوع کمی برای سرنشینان عقب کابین آزاردهنده است.

پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر نصب شده روی این خودرو، به خوبی از پس جثه و وزن آن برآمده و شتاب قابل قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهد. حداکثر توان تولیدی 165 اسب‌بخاری و گشتاور 240 نیوتون متری برای این خودرو می‌تواند راضی‌کننده به نظر برسد.

جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AISIN ژاپن، یکی دیگر از نقاط قوتی است که لذت رانندگی را با DS6 دوچندان می‌کند. DS6 کراس‌اووری است که از لحاظ هندلینگ در وضعیت قابل قبولی قرار دارد که همین موضوع اطمینان خاطر را در شما بوجود می‌آورد. سواری این خودرو نسبت به DS5 به مراتب نرم‌تر و راحت‌تر است. فضای بیشتر برای سرنشینان عقب یکی از نکات مثبتی است که در مقایسه با برادر کوچک‌ترش داراست.

باتوجه به اینکه خالدنبی یک منطقه کوهستانی است، قابلیت آفرودی DS6 را کمی به چالش کشیدیم. از آن‌جایی که این خودرو به صورت عادی تک دیفرانسیل بوده و از ارتفاع کمی نسبت به زمین بهره می‌برد، نمی‌توان انتظار توانایی آفرودی از آن داشت. اما با این حال توانست شیب نسبتا زیادی را با خاموش کردن سیستم ESP بالا رود. در بخشی از تست آفرود این خودرو به صورت سه‌چرخ شد که برای اصحاب رسانه جالب به نظر می‌رسید. اما اگر بخواهیم کمی واقع بینانه قضاوت کنیم، باید بگوییم این یک ضعف درسیستم تعلیق مناسب آفرود به شمار می‌رود اما چون DS6 خودروی آفرودی نیست نمی‌توان خرده‌ای بر آن گرفت. سیستم مولتی‌سنس این خودرو که کنترل کشش و پایداری را در شرایط مختلف تنظیم می‌کند، می‌تواند به خوبی کنترل خودرو را در اختیارتان قرار دهد. باتوجه به جاده کوهستانی که از سطح ناهمواری هم برخوردار بود، خودرو پایداری مناسبی داشت. در هنگام پیچیدن با سرعت حدودا 70 کیلومتر در ساعت روی جاده خاکی ممکن است تعادل خودرو از بین رود، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری به محض لغزیدن خودرو وارد عمل شده و تعادل را حفظ می‌کند. این موضوع سبب شد تا با اطمینان خاطر بیشتری به مسیر خود ادامه دهیم.

با تمام این تفاسیر می‌توان DS6 را خودرویی مناسب برای شهر دانست، زیرا ممکن است در سفرهای طولانی مدت سرنشینان خستگی مسیر را کاملا حس کنند که این موضوع برای یک برند لوکس چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد و در کنار آن جذابیت چهره متفاوت و سطح امکانات بسیار خوب در رده قیمتی خود مورد توجه است.

در پایان توجه شما را به جدول مشخصات فنی این دو خودرو جلب می کنیم.

مشخصات فني
مدلدی اس 5دی اس 6
پيشرانه4 سیلندر خطی توربو4 سیلندر خطی توربو
حجم موتور1600 سی سی 1600 سی سی
حداکثر قدرت165 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه165 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور240 نیوتون متر در 1400 دور بر دقیقه240 نیوتون متر در 1400 دور بر دقیقه
شتاب رسمي8.5 ثانیه9.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي6.7 لیتر در هر صد کیلومتر 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1587 کیلوگرم1525 کیلوگرم
قيمت229 میلیون تومان237 میلیون تومان

41 عکس

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/19
واقعا کههههه .... تو خارج از کشور ، ماشین هایی مثل پرادو و لندکروز و پاجرور رو می برن تست آفرود و طبیعت گردی ؛ ولی تو کشور ما با ds و کولیوس و اوتلندر که اصلا برای آفرود ساخته نشده اند میرن آفرود ... یعنی همه چیزمون برعکس آدمیزاده . طرف اگر قصد آفرود و کارهای سخت با ماشین داشته باشه تو این رنج قیمتی میره هایلوکس می خره یا پرادوی کارکرده . این کراس اوورهایی که تبلیغ می کنید برای استفاده شهری و آسفالته. حتی به درد جاده خاکی هم نمی خورن. چون ضعیفن . درست مثل اینه که از گاو انتظار پرواز داشته باشی !! بابا نمیشه نمییشه به چه زبونی بگیم. بسه تا کی این همه تبلیغ ...
1396/2/19
با DS کاری ندارم . ولی اوتلندر و کولئوس اتفاقا برای آفرود ساخته شدن . به خصوص کولئوس که خیلی فغراتر از انتظارات حداقل من یه نفر عمل کرد . فیلم تست آفرود جفتشون تو سایت اسب بخار هست . میتونی بری ببینی . یکم مطالعه داشته باشین لطفا
1396/2/19
کی گفته تو تست های سایت ها یا مجلات و مستند های خودرویی کراس اوور ها رو واسه تست آفرود نمی برن؟
اتفاقا تست شرایط سخت از اکثر کراس اوور های شهری گرفته می شه و اگه موفق باشن تو تست یه امتیاز مثبت براشون.
اینکه کسی بیشر برای استفاده آفرود بخواد ماشینی رو تهیه کنه خب بله میره یه ماشین با شاسی مسقل و دنده کمک سنگین می گیره ولی به هر حال از یه کراس اوور چهار چرخ یا تم دیف هم یه سری انتظارت هست.
1396/2/20
داداش اگر شما 20 درصد از دنیای خودرو اطلاعات دارید من به جرات میتونم بگم که بالای 50 درصد اطلاعات دارم. اون تست های کولئوس رو هم دیدم. چیکار کردن کلا ؟ یه کم خاکبازی و دو سه تا رمل بالا رفتن که سر بار سوم موتور کولئوس داغ کرده بود و توان ادامه فشار رو نداشت.
دوست عزیز هیچوقت نگو کراس اوور برای آفرود ساخته شده که بهت میخندن. کجای دنیا کراس اوور واسه هدف آفرود ساخته میشه ؟!!! واسه آفرود کمپانی های مخصوصی در جهان هستند که خودروهای SUV مخصوصی برای آفرود می سازند. مثل تویوتا(لندکروزر) - جیپ(هامر) - لندروور(رنج روور) - میتسوبیشی(پاجرو) و...
پس خواهشا قبل از اینکه بخوای نظر بدی اول تفاوت خودروهای SUV و کراس اوور رو قشنگ درک کن بعد . این کراس اوور ها علاوه بر اینکه شاسی مستقل ندارند و از این لحاظ بدنه شون کاملا واسه آفرود ضعیفه ، از لحاظ فنی هم چه موتورشون چه گیربکسشون در برابر فشار آفرود ضعیف عمل می کنند. ضمن اینکه ارتفاع کافی هم از سطح زمین ندارند و خیلی از جاها کف ماشین به زمین گیر میکنه.(مخصوصا اگر بار زیادی در ماشین باشه و مکان آفرودی پستی بلندی زیادی داشته باشه ...)
این تست هایی که از کولئوس و DS و اوتلندر میگیرن میبرنشون آفرود ؛ هر ماشین دیگه ای مثل سورنتو و سانتافه و راوفور هم میتونن برن.
اگه از لحاظ موتوری هم باشه تو این رنج این سه ماشین از بقیه قویتر هستند. پس به نظرت علت این همه توجه اضافی به فرانسوی ها چیه. فقط تبلیغاته عزیز تبلیغات ...
دارن تب می کنن که ماشین های کره ای و ژاپنی تو ایران خوش فروش هستند . اینا هم راهی به جز تبلیغات و بزرگنمایی محصولاتشون ندارن ..
1396/2/23
سعید جان شما که اطلاعاتت خوبه ولی باید یادآوری کنم تویوتا لندکروزر و لندروور رنجروور رو میسازه ولی جیپ هامر نمیسازه چون هامر زیر مجموعه ی جنرال بود که بایگانی شد و جیپ هم زیر مجموعه ی کرایسلر
1396/2/28
در اینکه کیفیت فرانسوی برتر از کره ای هست شکی نیست و اینکه فرانسه می تونه با ژاپن رقابت کنه هم کاملا مورد قبوله . اما اقا سعید شما که اطلاعاتت 50% اینو بدون که هامر ماله جیب نیست شاید اطلاعاتت بشه 51%
1396/3/6
سلام.
مربوط به این و کامنت پایینی
کی همچین حرفی زده هر ماشین مینی کراس اوور به بالا تست افرود جز فاکتور ها نشریات خودرویی هست البته به نسبت خودشون پژو ۲۰۰۸ تک دیفرانسیل توسط خیلی از نشریات تست شده و تو خیلی از سایتا موجوده دی اس از رنو کپچر و نیسان جوک که کمتر نیس بعدشم خود افرود به رده هایی تقسیم میشه (حرفه ای،سنگین، داکار، سبک و...) که فعلا همچین افرودی هم نرفتن صرفا یه زمین خاکی علف دار همواره
شمایی که ادعات میشه تو کامنت پایینی گفتین هامر مال جیپ هست و نسخه افرودی این شرکت، جهت اطلاع این حرف مثل این هست که بگی رنو مال پژو هست واقعا خنده داره هامر یه شرکت هست که هیچ ربطی به جیپ نداره هامر نسخه افرود میشود h1 و چیپ میشود رانگلر
فرانسوی ها هک اگر تو ایران فروش نداشته باشن تب نمیکنن چون عین خیالشون هم نیست و ما داریم التماسشون میکنیم همونطور که تو دوران تحریم تو سال های ۸۹، ۹۰ زانتیا رو گرفتن الان راحت میتونن دی اس هم ...
اینا رو گفتم که ۵۰ درصد اطلاعاتت که مثل اینکه بهش مینازی بشه ۵۱
1397/3/11
اوتلندر باز خوبه کولیوسم خوبه ولی یکم لشه و ارتفاع کمتری نسبت به اوتلندر داره ولی دی اس واقعا ماشینه بدیه پول کولیوس یا اوتلندر یا سانتافه رو بدی یه کراس اوور لوکس سوارشی که تک دیفرانسیله؟؟
1396/2/19
خیلی خوبه که شما واقعیت ها رو میگید و تعریف و تمجید الکی از ماشین نمیکنید همین باعث میشه مردم به شما اعتماد میکنن. خسته نباشید
1396/2/19
لنسر و اوتلندر چی شد پ؟
1396/2/19
طراحیاشون حرف نداره خیلی جذابن
همیشه خودروهایی ک تو ایران طرفدار پیدانمیکنن از همه لحاظ خیلی خوبن نمونه های گذشته اش ایمپین و اوانته و..امثالش
1396/2/20
کامنت جالبی بود. یه ماشینی که تو ایران مظلوم شده ولستر ! با این طراحی و امکانات یه عده پرت پلا مینویسن براش. اوایل تیپ 5 همه میترسیدن بخرن میگفتن فقط تیپ 2 . یا گیربکس اتوماتیک کسی اصلا دنبالش نمیرفت.
البته دلیل اصلی این ماجرا عدم مطالعه ما ایرانی ها در تمامی زمبنه ها. از اجتماعیش بگیر تا بقیه. کلا در زمینه تفکر سالها عقبیم.
طراحی DS جذاب و جوون پسنده اما کشور افسرده و سفید دوست ایران دنبال همون گزینه های قبلیش میره سفید رنگ هم باشه !! این وسط استقبال از نیسان جوک رو موندم !
1396/2/20
لطف کنید اینقدر با افتخار تخریب طبیعت رو با افتخار عکاسی نکنید ......یعنی واقعا درک این موضوع که تو قسمت هایی که پوشش زنده داره و میتونه برا علوفه و کمترین حالت زیبایی منطقه استفاده بشه تست توان و کات اف گرفته نشه ؟ ......کاش یه برگه هم به عنوان فرهنگ خرید خودروی با ارتفاع بیشتر به دوستان پولدار اهدا بشه از طرف کمپانی ....تا شاهد این دست هنر نمایی های بی حاصل تو بکر ترین جاهای کشور نباشیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1396/3/7
آی گفتی! دقیقا اولین نکته‌ای که صفحه رو باز کردم به چشمم اومدم بی فرهنگی و تخریب محیط زیست برای یک تست آفرود بود. این همه جای خاکی توی این مملکت ریخته حتما باید برای قشنگ تر شدن عکسها برید وسط پوشش گیاهی و نابودش بکنید؟ مدتهاست وقتی اسم آفرود به گوشم میخوره یاد یک سری جوون می‌افتم که افتادن به جون هر منطقه‌ی بکری و خرابش می‌کنند.
1396/3/11
درود بر شما آقای مجید.به نکته بسیار مهمی اشاره کردید
1396/2/20
سلام بیشتر عکس ها کوچیک هستن لطفا درستشون کنید.
ممنون
1396/2/21
صندلی های با طرح بند ساعتش واقعا زشت و مسخره است و حوصله آدم را سر میبرد .همینطور سان روف دو تیکه .
1396/2/22
کاش PSA تو سری DS اون سیستم معرکه هیدرو پنوماتیک سیتروئن رو استفاده میکرد، واقعا بعنوان وجه تمایز لازمه.
نکته اخلاقی واسه شما اصحاب رسانه هم اینکه با ماشین نرین توی فضای سبز طبیعت واسه گاز دادن و اینا... ملت میبینن یاد میگیرن.