موضوعات داغ

فیلم تست و بررسی موتورسیکلت آپریلیا SR160، اسکوتر جدید بازار

مشاهده فیلم در یوتیوب

آشنایی با آپریلیا SR160

در دنیای موتورسیکلت ها هرچند که برندهای ژاپنی سابقه حضور زیادی داشته و محصولات نام آشنایی دارند اما برخی شرکت ها مثل ب ام و، دوکاتی، موتوگوتزی، آپریلیا و ... جدا از داشتن محصولاتی به نام و پر قدرت، از نظر خاص بودن بودن نیز جایگاه ویژه ای دارند. آپریلیا SR160 جدیدترین اسکوتر از این شرکت ایتالیایی است که همه ما آن را با محصولات پر قدرت، زیبا و اسپرتش می شناسیم.

شاید بتوان گفت که آپریلیا این اسکوتر را بیشتر برای آسیایی ها طراحی کرده است چرا که هم اکنون نیز این موتورسیکلت طرفداران و فروش بالایی در مناطق پر جمعیت دنیا مثل شرق آسیا و خصوصا بازار هند دارد و یکی از محبوب ترین ها در کلاس خود در این کشور شناخته می شود. آپریلیا SR160 که از نظر موتور، گیربکس و بسیاری از قسمت های فنی با محصولات وسپا مشابه است، در واقع یک بهینه سازی از مدل SR150 به شمار می آید. می بینیم که این موتور در مقایسه با مدل SR150 از نظر ابعاد و اندازه و شکل ظاهری کاملا یکی هست و فقط تغییراتی در پیشرانه دیده می شود. به نحوی که قطر دهانه سیلندر در هر دو موتور برابر با 58 میلیمتر هست اما کورس پیستون در sr160 با یک افزایش 1.6 میلیمتری به 60.6 رسیده که در نتیجه حجم از 154.8 سی سی در مدل sr150 به 160.03 سی سی در sr160 افزایش پیدا کرده است که در نهایت منجر به بالا رفتن توان تولیدی به مقدار 0.4 اسب بخار و 0.2 نیوتن مترگشتاور شده هست. پیشرانه این موتورسیکلت، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک با سه سوپاپ است که قوی ترین پیشرانه در کلاس خودش شناخته می شود. روشن شدن این پیشرانه هم با هندل پایی و هم استارتر الکتریکی انجام می شود و می توان آن را بر روی محصولات وسپا که با آپریلیا در یک خانواده هستند نیز مشاهده کرد. وزن خشک موتور برابر با 122 کیلوگرم است که وزن مناسبی برای یک اسکوتر در این کلاس به شمار می آید. به همین خاطر شاهد شتاب بسیار خوب این موتورسیکلت هستیم به نحوی که بهترین در کلاس خود از نظر پرفورمنس و کارایی و بازده پیشرانه شناخته می شود.

مشخصات فنی

انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ عقب از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک و با تسمه صورت می گیرد که این روزها به یک استاندارد و شیوه رایج در اسکوترها تبدیل شده است. مزیت استفاده از تسمه به جای زنجیر در این است که کثیفی و آلودگی نداشته و نیاز به نگهداری و روانکاری ندارد، سر وصدای تولیدی آن بسیار کمتر است و اما در مقابل نیاز است تا در کیلومترهای مشخصی تعویض شود.

چرخ جلو دارای ترمز دیسکی است اما در چرخ عقب از ترمز کاسه ای استفاده شده است. با این وجود داشتن سیستم ضد قفل باعث شده است از نظر ترمزگیری بسیار خوب عمل کند. این اسکوتر به صورت استاندارد دارای ترمز ضدقفل هست که در کلاس اسکوترهای 160 سی سی به ندرت دیده می شود.

ظاهر و طراحی

ابعاد ظاهری موتورسیکلت برابر است با 1985 میلیمتر در طول، 806 میلیمتر در عرض و 1261 میلیمتر در ارتفاع است و با داشتن فاصله ای برابر با 780 میلیمتر از زمین، برای رانندگی افراد بلند قد هم مناسب است. البته باید در نظر داشت که فضای جای پا خصوصا برای افراد قد بلند کم به نظر می آید. البته این کمبود فضا را در زمینه فضای بار نیز می توان دید. به نحوی که فضای جای بار در زیر صندلی نسبت به اسکوترهای آسیایی کمتر است که البته باید درک کرد ما با یک اسکوتور با طراحی اسپرت روبرو هستیم. یک طرح اسپرتی و خاص که با استفاده از خطوط تیز می توان روح موتورسیکلت های اسپرت آپریلیا را در آن دید که طبق گفته خود کمپانی از طراحی موتورسیکلت معروف آپریلیا RSV-4 الهام گیری و الگوبرداری شده است. یکی از تفاوت های بارز این موتورسیکلت با هم کلاسان خود درصفحه کیلومتر نیمه دیجیتال آن است که با طراحی زیبایش، شباهت زیادی به طراحی صفحه کیلومتر موتورهای اسپرت دارد.

چراغ جلو به صورت ثابت روی فلاپ قرار دارد و از آن دسته اسکوترهایی نیست که چراغ به فرمان متصل است و با چرخش فرمان، چراغ نیز می چرخد. این شکل طراحی هرچند ظاهر زیباتری دارد اما در حین رانندگی در شب و در جاده های پر پیچ و خم، دید کمتری برای راننده به اطراف پیچ خواهد داشت. در چراغ جلو به جای استفاده از LED از لامپ های هالوژنی استفاده شده است اما در مقابل دارای دو عدد لامپ است که نوردهی خوبی دارند.

در مجموع می توان گفت که آپریلیا SR160 به واقع یک اسکوتر اسپرت است که می توان این ویژگی را به وضوح در طراحی و عملکرد موتور و سیستم تعلیق آن نیز دید. کمک فنر های جلو از نوع تلسکوپی دوتایی هستند اما نکته جالب در خصوص تعلیق چرخ عقب است که فقط از یک کمک فنر در بغل موتور استفاده می کند. این نحوه جاگیری کمک فنرهای تکی بسیار نادر و خاص است چرا که در بقیه موتورها با کمک فنر تکی در عقب، این کمک در جلوی تایر و زیر صندلی و درست در وسط موتور قرار می گیرد. از موارد منفی آن باید به استفاده از چراغ های هالوژن به جای LED، سواری خشک و ناراحت که البته ریشه در ذات اسپرتی این اسکوتر دارد، فضای کم بار در زیر صندلی، فضای کم جای پا خصوصا برای افراد قد بلند و درشت اندام اشاره کرد.

از نکات مثبت آن نیز می توان از قیمت مناسب در مقایسه با اسکوترهای چینی و تایوانی، شتاب بالا در مقایسه با رقبا به عنوان سریع ترین در کلاس خود، هندلینگ عالی، چسبندی خوب به سطح جاده، ترمزهای پر قدرت در کلاس خود، عملکرد خوب و دقیق گیربکس، چراغ دوگانه جلو با نوردهی عالی و داشتن سیستم ترمز ضدقفل نام برد. آپریلیا SR160 مناسب برای افرادی است که دنبال داشتن یک اسکوتر با خواص اسپرتی و ظاهر خاص هستند که با داشتن اشتراکات زیاد با وسپا، قیمت بسیار کمتری نسبت به این هم خانواده خود دارد.

نام موتورسیکلتآپریلیا SR160
کلاس موتور سیکلتاسکوتر
حجم پیشرانه / سیکل احتراق160.03 سی‌سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 3 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور10.8 اسب بخار @7600 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور11.6 نیوتن متر @ 6000 rpm
ضریب تراکم8.8 به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)98 km/h
استاندارد آلایندگییورو 4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنک
نوع استارتهندل پایی و الکتریکی
نوع گیربکساتوماتیک CVT
سیستم انتقال قدرتتسمه ای
وزن خشک (کیلوگرم)122
حجم باک سوخت6+1.2 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2.5 لیتر
ترمز جلو / عقبدیسکی با سیستم ضدقفل / کاسه ای
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)1985 / 806 / 1261
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1365 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر)780
ارتفاع کف موتور از زمین (میلیمتر)155
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس / تلسکوپی تکی

خرید آپریلیا SR160

برای خرید این موتورسیکلت می توانید به کبیرموتور و یا صفحه اینستاگرام کبیرموتور http://instagram.com/kabirmotor_com مراجعه کنید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/24
موتور قشنگیه .برای افراد قد بلند چطوره ؟ .لطفا موتور های بنلی رو هم تست کنید .
1399/12/5
خواهشا موتور اپاچی ۲۰۰ رو هم تست کنید
1400/9/29
موتور خوبیه و طراحیش هم خوبه ولی من وسپا vxl را بیشتر دوست دارم و به نظرم چراغ LED وسپا وی ایکس ال خیلی خوشگل نیست ولی من طراحی کلاسیک را توی موتور سیکلت بیشتر دوست دارم
1401/2/3
درود لطفا بررسی هوندا arv درست کنید ممنون