موضوعات داغ

پنج خودرو ژاپنی که فراری و پورشه را به وحشت انداختند!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دهه 1990 دوران اوج خودروهای اسپرت ژاپنی بود و در این دوران طلایی، محصولاتی ساده، هوشمند و اسپرت توسط برندهای ژاپنی به بازار عرضه شدند. شرکت‌های هوندا، نیسان، تویوتا، مزدا و میتسوبیشی با عرضه خودروهای اسپرت مقرون به صرفه و کارآمد، موجب ایجاد ترس و هراس بین برندهای قدرتمند اروپایی نظیر فراری و پورشه شدند.

محدودیتی برای مهندسان ژاپنی در دهه 1990 وجود نداشت، چرا که انواع خودروهای اسپرت توسط برندهای این کشور به تولید می‌رسید. خودروهای اسپرت دودر و چهاردر، کوپه و موتور وسط، کانورتیبل یا موتور جلو از تولیدات متنوع صنعت خودرو ژاپن در این دهه بودند. در این مطلب نگاهی به پنج خودرو اسپرت ژاپنی خواهیم داشت که بازار خودرو جهان را در دهه 1990 تحت تاثیر قرار دادند و موجب وحشت برندهای اروپایی شدند، خودروهایی که امروزه تنها خاطره‌ای از آن‌ها باقی مانده است.

هوندا NSX یا آکورا NSX

هوندا NSX بین اهالی خودرو در جهان به فراری ژاپنی شهرت دارد. آیرتون سنا، راننده مشهور مسابقات فرمول یک در فرآیند توسعه این خودرو نقش مهمی ایفا کرد و به همین دلیل هوندا NSX شهرت مناسبی را به واسطه دخیل بودن سنا در مراحل ساخت به دست آورد.

هوندا NSX براساس یک شاسی آلومینیومی یک تکه و فوق سبک ساخته شده که نهایت وزن خودرو را به 1350 کیلوگرم می‌رساند. هوندا NSX خودرویی موتور میانی محسوب می‌شود و پیشرانه شش سیلندر خورجینی سه لیتری آن، 274 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد هوندا NSX با این پیشرانه، حدود شش ثانیه برآورد می‌شود.

هوندا NSX

هوندا NSX در سال 1990 میلادی به بازار عرضه شد و با عملکردی بهتر از فراری 348 و پورشه 911، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. نسبت قدرت به وزن هوندا NSX بسیار بهتر از رقبای اروپایی خود بود و در عین حال با قیمتی مقرون به صرفه فروخته می‌شد. هوندا NSX برای بسیاری از خودرو دوستان به عنوان پادشاه خودروهای اسپرت ژاپنی قابل احترام است.

مزدا RX-7

نسل سوم مزدا RX-7 که با کد FD‌ شناخته می‌شود، در فاصله سال‌های 1992 تا 2002 به تولید رسید و لقب یکی از بهترین خودروهای اسپرت ژاپنی را از آن خود کرد. مزدا RX-7 به واسطه نوآوری‌های خود در قسمت قوای فنی شهرت دارد، جایی که موتور وانکل توربو دوقلو ساخت هیتاچی قرار گرفته است. این موتور کوچک با حجم 1.3 لیتر، 255 الی 280 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد که رقمی قابل توجه برای پیشرانه‌ای با این حجم محسوب می‌شود.

مزدا RX-7

مزدا RX-7 با وزن 1260 کیلوگرم و تقسیم وزن فوق‌العاده، یکی از متعادل‌ترین خودروهای اسپرت در زمان خودش بوده است. مزدا RX-7 در سری فیلم‌های سریع و خشن نیز نقش‌آفرینی کرده است و برای ژاپنی‌ها حکم یک خودرو افسانه‌ای را دارد.

میتسوبیشی 3000GT

میتسوبیشی GTO‌ که در برخی نقاط جهان با نام میتسوبیشی 3000GT شناخته می‌شود، یکی دیگر از خودروهای اسپرت ساده و کاربردی ژاپنی در دهه 1990 میلادی بود. به نظر می‌رسد دلیل نام‌گذاری این خودرو عصبی کردن فراری و قیاس ناخودآگاه آن با فراری GTO‌ باشد، هرچند که نام اصلی آن میتسوبیشی 3000GT است.

میتسوبیشی 3000GT

موتور شش سیلندر خورجینی توربو دوقلو، سیستم چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق الکترونیکی و طراحی آیرودینامیک بدنه بخشی از مزایای میتسوبیشی 3000GT به عنوان یک اسپرت ژاپنی منحصر به فرد بودند. میتسوبیشی 3000GT رقیبی ارزان و قدرتمند برای فراری تستاروسا و پورشه 911 هم نسل خود محسوب می‌شد.

نیسان 300ZX

خودروهای خانواده Z در سبد محصولات نیسان همواره به عنوان اتومبیل‌هایی اسپرت و کارآمد شناخته شده‌اند. نیسان 300ZX نیز یکی از اعضای شناخته شده این خانواده پرافتخار است که در سال 1989 به بازار عرضه شد اما اکثر عمر خود را در دهه 1990 سپری کرد. فناوری‌های مختلفی که در ساخت نیسان 300ZX به کار گرفته شدند، این خودرو را به یک اسپرت ژاپنی فوق‌العاده تبدیل کردند.

نیسان 300ZX

نسخه‌های پایه نیسان 300ZX به موتور شش سیلندر خورجینی سه لیتری با 222 اسب‌بخار مجهز بودند اما برای افرادی که قدرت بیشتری از این اسپرت ژاپنی می‌خواستند، همین پیشرانه با سیستم توربو دوقلو و 300 اسب‌بخار قدرت قابل دسترسی بود. سیستم تعلیق مولتی لینک به همراه سیستم چهار چرخ محرک، از جمله نوآوری‌های نیسان 300ZX در زمان خودش بودند.

تویوتا سوپرا

قدمت تویوتا سوپرا به سال 1978 باز‌می‌گردد اما نسل چهارم این خودرو در سطح جهان به شهرت قابل توجهی دست یافته که با کد Mk4 یا مارک 4 شناخته می‌شود. این نسل از تویوتا سوپرا در سال 1993 به بازار عرضه شد و به واسطه حضور در اولین قسمت از فیلم‌های سریع و خشن به شهرت قابل توجهی در سطح جهان دست یافت.

تویوتا سوپرا

پیشرانه سه لیتری شش سیلندر خطی این خودرو با توربوشارژر دو قلو که با کد 2JZ-GTE شناخته می‌شود در کنار ظاهر جذاب و اسپرت، از جمله برتری‌ها و عوامل شهرت تویوتا سوپرا از زمان عرضه به بازار تاکنون بوده‌اند. این پیشرانه حداکثر 320 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و سوپرا را قادر می‌سازد در 4.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. نسخه‌های پایه تویوتا سوپرا نیز با همین پیشرانه اما بدون توربوشارژر در دسترس بودند که قدرتی معادل 220 اسب بخار را ارائه می‌کرد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/21
نیسان جی تی آر کجاست؟
1401/9/22
اون که خداست
خدا رو نمیشه بیاری توهین میشه بهش
سوپر اسپرت هارو ب راحتی میزنه با یه تیون ساده . یک ذره دستکاری کنی هفتصد اسب بخار قدرت میگیره
تا سه هزار اسب هم موتورش تیون میشه
1402/4/16
سلام نیسان اسکای لاین R34 و نیسان 350z و تویوتا جی تی 86 ، کجان ؟