موضوعات داغ

اسب بخار چیست؟ + فیلم

عکس مطلب اول
عموم ماها روزانه با کلمات و اصطلاحاتی سروکار داریم که بدون توجه به معانی و مفهوم آنان ساده از کنارشان عبور می‌کنیم. یکی از این مفاهیم بسیار مهم و پرکاربرد می‌تواند اسب بخار باشد که تمامی افراد جامعه با آن سروکار دارند و یا نام آن را شنیده‌اند، ولی قریب به اتفاق اکثر آنان اطلاعی از مفهوم این کلمه و یا ریشه پیدایش آن ندارند، به همین دلیل قصد داریم در خودروبانک مختصر صحبتی در رابطه با ریشه و مفهوم "اسب بخار" داشته باشیم.
مفهوم اسب بخار اول از همه توسط مهندس اسکاتلندی به نام جیمز وات که بین سال‌های 1736 میلادی تا 1819 میلادی عمر کرد، در اواخر قرن 18 میلادی بکار گرفته شد. زمانی که وی در معدن زغال سنگ کار می‌کرد و می‌خواست راهی برای محاسبه مقدار توان اسب‌ها در زمان بالا کشیدن سطل‌های زغال سنگ پیدا کند و بدین ترتیب به این مهم رسید که هر اسب در هر ثانیه می‌تواند وزنی 75 کیلوگرمی را به ارتفاع 1 متر بلند کند (البته منظور از بلند کرد این است که با استفاده از قرقره و طناب، اسب جسمی به وزن 75 کیلوگرم را بالا بکشید که در مثال‌های امروزی، اسب نقش یک بالابر برقی ساختمانی را ایفا می‌کند). بعدها جیمز وات از این روش در محاسبه مقدار نیروی تولیدی ماشین‌های بخار استفاده کرد که نام "اسب بخار به خود" گرفت و مقرر شد که هر اسب بخار تولید شده توسط ماشین‌های بخار معادل 746 وات است که یک عدد خود ساخته به شمار می‌رفت. عددی که حالا برای محاسبه نیروی تولیدی موتورهای پیستونی، موتورهای توربینی، موتورهای الکتریکی و سایر ماشین آلات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای محاسبه قدرت تولیدی در اتومبیل‌های احتراق داخلی، اول با دستگاه‌های مخصوص که به خروجی میل لنگ موتور وصل می‌شود و باری بر روی موتور قرار می دهد، حداکثر گشتاور تولیدی موتور را محاسبه می‌کنند و سپس آن را در دور موتور ضرب کرده و تقسیم بر عدد 5252 می‌کنند. به عنوان مثال در دور موتور 3600 rpm، گشتاوری 200 نیوتن متری بدست می‌آید، حال اگر 2600 را ضربدر 200 نیوتن متر کنیم و سپس عدد بدست آمده یعنی 720000 را تقسیم بر 5252 کنیم، عدد 137 برای مقدار قدرت تولیدی بدست می‌آید که آن را 137 اسب بخار می‌‌نامیم. البته ناگفته نماند که این روش برای موتورهای تنفس طبیعی کاربرد دارد و برای محاسبه نیروی تولیدی موتورهای توربوشارژر نیاز به یک فرمول جداگانه و دستگاه‌های مخصوص سنجش توان است.
قدرت = گشتاور X دور موتور / 5252
در برخی اتومبیل‌های اسپرت و سوپر اسپرت همچون محصولات لامبورگینی و فراری هم دیده‌اید که میزان قدرت تولیدی آنان بیشتر از گشتاور تولیدی موتور است، چون موتورهایی که قدرت بالاتری دارند می‌توانند به دور موتور سریع‌تری هم دست پیدا کنند و در مسابقات هم نیاز به سرعت بالاتری است، ولی عکس این قضیه، در کامیون‌ها شاهد دور پایین و گشتاور بسیار زیاد هستیم که بیشتر برای کشیدن بار مورد نیاز است.
در ادامه می توانید برای درک بهتر این قضیه ویدیوی زیر را تماشا کنید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/10/19
ممنون...
بسیار مفید و با ارزش...
لطفا فرمول بدست آوردن قدرت موتور های توربو شارژ و سوپر شارژ رو هم بذارید
1395/10/19
چرا باید تقسیم بر 5250 بشه و این که مثلا میگن بیشینه قدرت تو دور مثلا 6000 به دست میاد دلیلش چیه
1395/10/19
این فرمول برا بعضی ماشینا درست جواب نمیده مثلا 405 قدرتش کمتر از گفته کارخانه میشه بعضی ماشینا بیشتر میشه یعنی موتورای که بیشینه گشتاورشون تو دورهای پایین به دست میاد قدرتشون کمتر از گفته کارخانه میشه. یکی اینو توضیح بده لطفا
1395/10/19
از کجا میتونم این فیلمو دانلود کنم ؟
1395/10/29
این فرمول در شرایطی درست است که گشتاور برحسب پاوند فیت وارد شود
1396/4/19
عدد 3600 هست نه 2600 لطفا اصلاح کنید
1396/5/29
البته اینها همه استاندارهای اروپایی هستند. برای پراید از الاغ بخار استفاده شده!
1397/2/5
قدرت ، چابکی و شتاب ثانویه ماشین بیشتر به گشتاور (تورک) مربوط هست تا اسب بخار.
اسب بخار ، حداکثر و بیشترین مقدار ممکن قدرت تولیدی از موتور خودرو هست که در دور موتور بسیار بالا محاسبه میشه. و در استفاده ی معمول کاربرد نداره، مثل حداکثر سرعت یه ماشین ، که لزوما نشاندهنده ی توان بالا نیست.
در حالی که گشتاور ، قدرتی برای کشش خودرو و در دور موتور پایین هست ، و این ، وجه تمایز اصلی قدرت خودروهاست.
اونچه که در جاده ها و سربالایی ها ، قدرت ماشین رو نشون میده ، گشتاور هست ، و هر چه در دور موتور پایین تر به دست بیاد ، نشانگر مهندسی خوب و بهتر ، و راندمان بالاتره.
مثلا ، در مورد پرادو ، با حجم موتور ۴۰۰۰ سی سی ، حداکثر اسب بخار ، عدد ۲۷۱ هست که خیلی بالا نیست ، ولی گشتاور بسیار بالایی رو در دور موتور پایین ، تحویل میده ، که باعث کشش ، شتاب اولیه و ثانویه و قدرت مثال زدنی اون میشه.
خلاصه اینکه ، ما در دور موتور ۶۰۰۰ که رانندگی نمی کنیم تا اسب بخار ها بزنن بیرون. دور موتور معمول ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ رانندگی می کنیم ، و این نقش همون گشتاوره. 👍
1397/5/8
به طور ساده قدرت اولیه با اسب بخار یا کیلو وات نمایش داده میشه که هر ۱.۳۴ اسب یک کیلو وات میشه. قدرت ثانویه یا گشتاور با نیوتن متر یا پاوندفیت گفته میشه که با همون عدد قابل تبدیله.
به طور مثال شما وقتی دسته جک ماشین را میچرخونی ماشین را به سمت بالا هل میدی. اون فشار رو به بالا گشتاور میشه و اون چرخوندن دسته قدرت اولیه یا اسب بخار.
میل لنگ دوران میکنه مثلا تا ۶۰۰۰ دور بر دقیقه ولی ماشین رو به جلو هل داده میشه این دقیقا مصداق همون مثال هست.
قدرت اعلامی از طرف کارخانه ها بر مبنای عدد بدست آمده از سر میل لنگ هست. مثلا تویوتا کمری ۲۰۱۸ مدل ۶ سیلندر ۳۰۱ اسب سرمیل لنگ قدرت تولید میکنه. ولی همین ماشین روی داینامومتر ۱۸۸ اسب نشون میده. به این علت هست که سیستم انتقال قدرت و استحکاک و... بخش زیادی از نیرو که غالبا حدود یک سوم قدرت هست را اتلاف میکنند. پس به طور کلی اگر ماشینی مثلا ۷۵ اسب داره، البته اونم در شرایط استاندارد یعنی دما هوا صفر درجه و هم سطح دریا با بنزین سوپر و فیلتر تمیز و روغن تازه و.... در بهترین حالت ۵۰ اسب به چرخ های محرک منتقل میکنه.
البته موارد استثنا هم وجود داره که در ماشین های آلمانی مشاهده میشه. به طور مثال آئودی rs4 عدد ۴۲۰ را اعلام کرده ولی رو دایناموتر ۴۸۸ اسب خروجی داره. آلمانی ها معمولا عددی که مربوط به سر تایر هست اعلام میکنند نه مربوط به میل لنگ. برای همینه که مثلا فولکس پاسات با موتور ۱۸۴ اسب از هیوندا سوناتا توربو ۲۵۰ اسب سریعتر هست.
در خودروهای آسیایی اعداد مربوط به موتور هست نه به نیروی واقعی که به چرخ میرسه. در مورد مصرف سوخت هم همینطوره. برای همینه بنز و آئودی و بی ام و و پورشه چند برابر از تویوتا و مزدا و کیا و... با مشخصات مشابه گرونتر هستن. چون هر چی پول بدی آش میخوری و چیزهای تقلبی کمتری دریافت میکنی.
در ماشین کره ای و ژاپنی حتی در کیفیت چرم و بوی داخل اتاق کاملا مشخصه که چقدر فاصله کیفیتی وجود داره با آلمانی ها.
به امید روزی که ما هم مطابق لیاقتمون آلمانی را به قیمت واقعی سوار بشیم. البته اون روز زیاد هم دور نیست.