موضوعات داغ

گزارش اختصاصی از دهمین تور خودروهای کلاسیک دیزین

عکس مطلب اول
نوشته: سپهر زنگنه
عکس: فرهنگ فیروزیان

جاده های کوهستانی پر پیچ و خم در دامنه های سر سبز البرز، رژه ای رویایی خودروهای کلاسیک و هوای نسبتاً خنک در آخرین ماه تابستان، وقتی همه این موارد در قالب یک روز به یادماندنی و فراموش نشدنی جمع می شود باید مطمئن شوید که خواب نمی بینید و کاملاً هوشیار هستید، چرا که چنین رویدادی تنها یک یا دو بار در سال اتفاق می افتد و تجربه کردن آن شانس و اقبالی ویژه می خواهد.
پنج شنبه گذشته تور رالی کلاسیک از پارکینگی در نزدیکی بلوار ارتش تا دیزین در چنین حال و هوایی برگزار شد. برنامه ای که مانند دفعات پیش به همت کلاسیک دوستان هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان تهران برپا می شد و دهمین برنامه در نوع خودش به حساب می آمد. حدود ساعت 10.5 صبح بود که شماری از ارزشمندترین و سرحال ترین خودروهای کلاسیک تهران در پارکینگ جمع شده بودند و پس از ارائه توضیحاتی از سوی برگزارکنندگان این رویداد و گرفتن چند عکس یادگاری، حرکت دست جمعی به سمت فشم و دیزین آغاز شد.
در مسیر بزرگراهی به سمت جاده لواسان، عبور این تعداد از خودروهای کلاسیک و رنگارنگ در میان انبوهی از خودروهای سفید و مشکی جدید توجه عموم افراد را در پی داشت که با لبخند از ماجرای این همایش و برنامه های بعدی سوال می کردند. به هرحال این یک واقعیت است که استفاده روزمره و مداوم از ماشین های کلاسیک حتی برای عاشق ترین افراد هم ممکن نیست و در شهر شلوغ و پرترافیکی چون تهران به ندرت می توان خودروهای متفاوت و کلاسیک را در حال حرکت گروهی و دسته جمعی مشاهده کرد، بنابراین چنین رویدادی علاوه بر جلب توجه در این شهر دودزده و کم هیجان، خاطره سواری و رانندگی با این پیرمردهای خوشتیپ و قیافه را برای بسیاری افراد زنده می کند و موجی مثبت از شادی و هیجان را برای این علاقه مندان به ارمغان می آورد.
وجود آمبولانس و تیم پشتیبان فنی (شامل خودروبر) خیال مالکین را از مواجه با مشکلات و نقایص فنی احتمالی در طول مسیر راحت می کرد و بنابر تجربه قبلی، تمهیدات حداکثری برای برگزاری این همایش کلاسیک اندیشیده شده بود تا خللی بر اجرای مطلوب این برنامه وارد نشود. از سوی دیگر عموم مالکین نیز علیرغم توانایی های عملکردی قابل توجه خودروها، نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حساسیت نشان می دادند و از حرکت های هیجانی و خطرساز خودداری می کردند. جلب توجه خودروها در طول مسیر آنچنان بود که در هر توقف کوتاه، عملاً ترافیکی از خودروهای عبوری برای مشاهده و عکس برداری از این همایش ایجاد می شد و روند عبور و مرور در جاده را مختل می کرد.


کیفیت مسیر تا فشم قابل قبول بود اما ترافیک معمول این جاده در روزهای پنج شنبه مانعی برای حرکت گروهی خودروها و عکس برداری حرفه ای در حین حرکت ایجاد می کرد. در حد فاصل فشم تا لواسان از شدت ترافیک کاسته شد اما در عوض شرایط مسیر به خصوص در قسمت های در دست تعمیر جاده بسیار ناهموار و نامناسب بود که باعث تحت فشار قرار گرفتن خودروهای حاضر در همایش می شد. در گذر از این مسیر های پردست انداز و گِلی شاید تنها سه خودرو مرسدس بنز یونیماگ عملکردی بدون مشکل داشتند و سایرین با شرایط نه چندان مساعد دست و پنجه نرم می کردند. از جالب ترین خودروهای حاضر در دهمین تور کلاسیک می توان به سیتروئن DS، تریومف TR6، دو مرسدس بنز پاگودا فوق العاده زیبا، مرسدس بنزهای سری SL دهه هفتاد، ب ام و های سری سه و 3000 کوپه، چند پونتیاک های پرقدرت و خوش صدا، گلف نسل یک، فولکس واگن بیتل، جیپ، شورولت بلیزر، کامارو نسل اول، بیوایک، فوردهای ماستنگ استاندارد و تقویت شده، پژو 504 و ... اشاره کرد که شاید میانگین سنی آن ها از 40 سال هم فراتر می رفت اما تقریباً هیچ نقص فنی قابل توجهی گریبان مالکین را نگرفت و موارد جزئی هم با همکاری دوستان فنی حاضر در جمع، حل و فصل شدند.
چنین برنامه هایی می تواند زمینه احیا و نگهداری صحیح از خودروهای کلاسیک را فراهم آورد و فرهنگ استفاده و رانندگی با این خودروهای ارزشمند را گسترش دهد، البته اگر در کشورمان نیز مانند برخی کشورهای دیگر امکان همکاری با پلیس راهنمایی رانندگی برای استفاده اختصاصی از مسیرها و جاده های فرعی وجود داشت، قطعاً مالکین و شرکت کنندگان نیز می توانستند با آرامش بیشتری برای چند ساعت از رانندگی با این پیرمردهای دوست داشتنی لذت ببرند و تجربه ای متفاوت نسبت به مواجه با ترافیک ،چاله و خندق داشته باشند، البته خوب است بدانید که بر اساس قوانین برای گردهمایی و همایش با تعداد بیش از 5 خودرو نیاز به کسب مجوز های راهنمایی و رانندگی و شورای تامین استان وجود دارد و برنامه های رسمی فدارسیون و هیئت تهران نیز همواره با هماهنگی این نهادها انجام می پذیرد اما در مقابل برنامه های غیر هماهنگ شده و شخصی که بعضاً توسط برخی افراد انجام می شود، ضمن ایجاد مشکل و افزایش حساسیت سازمان های ذیربط، به پرستیژ و کاراکتر کلاسیک سواران نیز آسیب می زند و برای مثال بروز برخی قانون شکنی های رانندگی یا از بین بردن آرامش افراد محلی در اثر انجام حرکات نمایشی یا برپایی مسابقات دوستانه باعث اخلال در روند کسب مجوز برنامه های رسمی فدراسیون و هیئت تهران نیز می شود.
به هرحال برای ادامه روند برگزاری چنین برنامه هایی، توجه به ضوابط اداری و قانونی و پرهیز از تنش آفرینی و قانون شکنی الزامی به نظر می رسد. دهمین تور کلاسیک، پس از رسیدن به منطقه دیزین و صرف نهاری دوستانه در ارتفاعات زیبای البرز پایان یافت اما پس از عکس برداری نیز حرکت گروهی خودروها برای بازگشت به تهران از سر گرفته شد و این کلاسیک های بسیار با ارزش در بعد از ظهر پنج شنبه پس از ساعاتی تنفس در هوای تمیز کوهستان بار دیگر به پارکینگ های مخصوص خود برگشتند تا زمانی که فرصت بعدی برای چنین همایشی فراهم شود.
با تشکر از کمیته خودروهای کلاسیک هیئت اتومبیلرانی و موتور سواری استان تهران که شرایط حضور تیم خودروبانک در این مراسم را فراهم آوردند، در پایان تصاویری از دهمین تور کلاسیک دیزین به علاقه مندان تقدیم می شود.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/6/16
عالیییی
یکی از یکی خوشگلترررررر
1394/6/16
بسیار عالی .متشکر
1394/6/16
ادم این ماشینا را الان میبینه خیلی کیف میکنه چه برسه به اون موقه
1394/6/16
خودرو بانک عزیز یه زحمتی بکش ...
غیر از گزارش از این جور نمایشگاه ها ،تاریخ برگزاریشونو اگه تونستی اعلام کن که بریم بازدید باو .
فک کنم همه دلمون میخواد اونجا باشیم..
ممنون
1394/6/16
عالیه کارتون
خیلی کامل هستید
دستتون درد نکنه، الان دیگه فکر کنم دارید به بهترین سایت ایران کم کم تبدیل می شید
1394/6/16
آقا دمتون واقعا گرم، لذت بردیم و...
فقط اگر می شه تاریخ و محل این گرد همایی ها و یا نمایشگاه ها را هم بگو تا ما هم اونجا باشیم.
باز هم خیلی خیلی ممنون.
1394/6/16
اون بنز عزیز با آدم حرف میزنه اصن...
1394/6/16
خیلی ممنون از نشریه خوبتون
به جای این ابو غراضه ها تور ماشین های اسپرت و لوکس بزارین
این ماشین ها ضد حالن.
1394/6/16
تو دسته ششم اولین عکس از سمت راست اون M3 مشکیو رو چه باحاله
1394/6/18
چقدر این ماشینای آمریکایی بد قیافه بی طراحین !
1394/6/18
عالی
1394/6/20
با دیدن این اتومبیل های کلاسیک علاقه ام به خودروهای جدید و مدرن کم می شه. به خصوص خودروهای زیبای آمریکایی. ماشین فقط کلاسیک.
1394/6/22
عالین این ماشینا زو بیشتر از ماشین های اسپرت امروزی دوست دارم اقایون سایت لایک دارین