موضوعات داغ

طرح تمام دیجیتال، خوب یا بد؟!

عکس مطلب اول
بوش، شرکت آلمانی فعال و شاید برترین و بهترین شرکت در رابطه با تکنولوژی‌های روز صنعت خودروسازی، در نمایشگاه بین المللی الکترونیک لاس وگاس آمریکا از خودرویی متفاوت در قالب یک خودروی کانسپت پرده برداری کرد. البته براساس شواهد و اطلاعاتی که بدست آمده، شرکت بوش این کانسپت را برای فهماندن طرحی که به اتمام رسانده است، توسعه و تولید کرده و این یعنی اینکه شرکت بوش برنامه‌ای برای تولید خودرویی مستقل با برند خود نخواهد داشت. البته بوش این گفته‌ها را تایید نکرده است، پس می‌توان در کنار انتظار نداشتن، انتظار توسعه و تولید این محصول با تکنولوژی پیاده شده بر روی آن را هم داشت. تکنولوژی که امسال شرکت بوش به خاطر آن جایزه نوآوری CES 2016 دریافت کرده است.
بگذارید خیلی خلاصه و بدون آب و تاب این سیستم را شرح دهیم. براساس گفته‌های شرکت بوش، سیستم جدیدش در مبحث ایمنی فعالیت خواهد کرد که بوش به آن طرح تمام دیجیتال می‌گوید. اگر به تصویر ارائه شده از داخل کابین دقت کنید، می‌بینید که هم بر روی کنسول ابزار، هم بر روی داشبورد و هم بر روی هر دو پنل درب راننده و شاگرد از صفحاتی نمایشگر نوری آبی رنگ استفاده شده است. این صفحه نمایشگرها در واقع هشدار دهنده‌هایی هستند که باید راننده را در جهت تمرکز بیشتر به جلو کمک کنند. این صفحات نمایشگر هم به سنسورهایی قوی با برد چند متری مجهز شده‌اند که در اثر شناسایی فرد یا خودرو، صفحات نمایشگر مربوط به همان منطقه را روشن می‌کند. به عنوان مثال در حال دنده عقب رفتن هستید و یک عابر پیاده هم از عقب به شما نزدیک می‌شود. اگر شما دید کافی برای دیدن شخص مورد نظر نداشته باشد، سنسورها وجود فرد را با روشن کرد صفحه نمایشگر مربوطه که در این مورد صفحه نمایشگر روی پنل ابزار می‌شود، به راننده هشدار می‌دهد تا حواسش را بیشتر جمع کند. از این سیستم در جهت تمرکز بیشتر راننده به جلو استفاده خواهد شد، ولی وقتی هم ماشینی از سمت راست و هم از سمت چپ و هم از عقب نزدیک شود، راننده را قطعا دستپاچه خواهد کرد تا اینکه بخواهد کار را برای آن آسان کند.
بوش تخمین می‌زند که رانندگی خودکار در بزرگراه‌ها هم تا پایان همین دهه عملی شود و به طور قابل توجهی تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای کمتر شود، ولی بعید می‌دانیم این جور خودروها تا دو دهه دیگر در کشورمان تردد کنند. در حال حاضر بوش در کشور خودش یعنی آلمان، آمریکا و ژاپن در حال کار بر روی خودروهای خودران و وفق دادن آن‌ها با شرایط است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد