موضوعات داغ

چطور راننده بهتری باشیم؟

عکس مطلب اول
نوشته: نریمان اصغریان

بیشتر راننده ها اعتراف می کنند که مهارت های رانندگی آنها تا حد زیادی می تواند ارتقا پیدا کند. حتی اگر مدت زیادی هست که رانندگی می کنید همیشه کارهایی هست که جهت بهبود رانندگی خود می توانستید انجام دهید.

رانندگی جزو آن دسته از فعالیت هایی است که شکل گرفتن عادت های بد در آن خیلی راحت اتفاق می افتد. حتی با تجربه ترین راننده ها نیز این مشکل را دارند. در واقع هر چه بیشتر رانندگی کرده باشید احتمال شکل گرفتن عادت های بد در شما بیشتر است. اگر به این واقعیت رسیده اید که رانندگی شما می تواند بهتر از این باشد، خواندن این مقاله برای شما مفید است.

در این مقاله از گروه خودروبانک تعدادی از بهترین توصیه های کارشناسان خودرو را جمع آوری کرده ایم تا رانندگی شما را در تمام شرایط بهبود دهیم. باید این موضوع را درک کنید که اگر علاقه دارید راننده بهتری باشید این توصیه ها برای شما بسیار مفید خواهد بود. اکنون همراه خودروبانک باشید تا نگاهی بیندازیم به بهترین اقداماتی که می توانید جهت بهبود رانندگی خود انجام دهید.


فقط در مواقع ضروری رانندگی کنید:

این اولین توصیه ای است که در ابتدا ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. احتمالا تعجب می کنید که چرا باید از رانندگی پرهیز کنید. حقیقت این است که این مسئله مربوط به بحث امنیت است. همه ما می دانیم که رانندگی به طور بالقوه یک عمل بسیار خطرناک است. کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا خطر رخ دادن وقایع ناگوار در جاده ها را به حداقل برسانید. اندکی جلوتر در این مقاله به برخی از آنها می پردازیم. با این وجود ساده ترین و موثر ترین روش برای اجتناب از مشکلات هنگام رانندگی این است که تا حد ممکن کمتر رانندگی کنید.

واقعیت این است که بخش عمده رانندگی ما کاملا غیر ضروری است. رانندگی کردن فقط در هنگام ضرورت منفعت های بسیاری دارد که تمام این منفعت ها صرفا شخصی و خصوصی نیستند. با اینکه ممکن است کنایه آمیز به نظر برسد ولی اگر علاقه دارید رانندگی خود را بهتر کنید، کمتر رانندگی کردن می تواند مفید باشد. دلیلش این است که استرس کمتری تجربه می کنید زیرا معمولا رانندگی با استرس همراه است. در نتیجه احتمالا از رانندگی لذت بسیار بیشتری خواهید برد. و این قضیه نگرش بهتری در شما نسبت به رانندگی ایجاد می کند و مهارت های شما را افزایش می دهد.

هنگام خستگی رانندگی نکنید:

یکی از مشکلات زندگی مدرن اینست که اغلب با عجله در حال رفت و آمد هستیم؛ و یکی از عواقب آن اینست که بسیاری از ما هنگام خستگی باید به مقدار زیاد رانندگی کنیم. گرچه این موضوع برای بسیاری از افراد اجتناب ناپذیر است در واقع بهترین راه اینست که تا حد امکان از رانندگی هنگام خستگی پرهیز کنید. رانندگی کردن هنگام خستگی برای برخی از مردم به حدی عادی شده است که از درک خطرات آن عاجزند. حقیقت این است که رانندگی هنگام خستگی به شدت خطرناک است.

چطور راننده بهتری باشیم؟


مهم نیست که چقدر در رانندگی تجربه و تبحر داشته باشید زیرا خستگی تا حد زیادی زمان واکنش دادن شما را کند می کند. این مسئله به وضوح برای هر راننده ای یک مشکل بزرگ است اما تنها عارضه منفی رانندگی هنگام خستگی نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که پشت فرمان به خواب فرو روید. با اینکه این موضوع بعید به نظر می رسد ولی چیزی است که هر روز اتفاق می افتد. مسلما این حادثه طوری است که احتمالا از آن جان سالم به در نخواهید برد. اگر می خواهید در جاده ها امنیت داشته باشید از رانندگی کردن هنگام خستگی جدا پرهیز کنید.

از رانندگی با سرعت غیر مجاز پرهیز کنید:

اگر صادق باشیم همه ما گهگاهی وسوسه سرعت رفتن را تجربه می کنیم. این مورد نیز احتمالا به ماهیت زندگی مدرن مربوط می شود. با این حال نیازی به گفتن ندارد که رانندگی با سرعت بالا بسیار خطرناک است. حتی اگر فقط اندکی از سرعت مجاز تجاوز کنید احتمال تصادف کردن شما بیشتر خواهد شد. آمارهایی که در این زمینه وجود دارد می تواند کاملا موضوع را روشن کند.

حتی سرعت اندکی بیشتر از حد مجاز تا حد زیادی توانایی شما در متوقف کردن به موقع خودرو را کاهش می دهد. حقیقت این است که شما نمی توانید شرایطی که در جاده ها پیش خواهد آمد را پیش بینی کنید. شما هرگز نمی دانید که سر پیچ ها چه چیزی در کمین شماست بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که کمترین خطر ممکن شما را تهدید می کند. رانندگی با سرعت بالا یکی از حتمی ترین راه ها برای افزایش احتمال وقوع تصادف است. اگر احساس می کنید که نمی توانید با سرعت پایین رانندگی کنید شاید امتحان کردن و یاد گرفتن بعضی از تکنیک های آرام سازی به شما کمک کند. آرام سازی علاوه بر اینکه در کل برای زندگی شما نیز سودمند است بلکه به حفظ خونسردی شما هنگام رانندگی هم کمک می کند. خونسردی باعث می شود سرعت خود را کاهش دهید و بسیار آرامتر و راحت تر رانندگی کنید. این موضوع در نهایت باعث می شود که راننده ماهرتر و مطمئن تری باشید.


چطور راننده بهتری باشیم؟

برای تصادفات از قبل برنامه ریزی کنید:

مسلما باید هر کاری که از دستتان بر می آید برای جلوگیری از تصادف انجام دهید. بیشتر توصیه های خودروبانک در این بخش از مقاله در جهت کمک به شما در صورت وقوع تصادف است. با این حال تسلطی که شما نسبت به هر چیزی دارید تا یک حد معین و مشخصی است.

در نهایت تصادف برای هر کس رخ می دهد. با اینکه نمی توانید قطعا اطمینان حاصل کنید که دچار تصادف نمی شوید، می توانید برای مواقعی که تصادفی رخ می دهد از قبل برنامه ریزی هایی داشته باشید. اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید در مجموع هنگام رانندگی در جاده ها حس اطمینان بسیار بیشتری خواهید داشت. همچنین شانس بسیار بیشتری خواهید داشت که در شرایط بد کمترین آسیب به شما برسد.

بنابراین چه کار باید بکنید تا مطمئن شوید تا حد امکان برای تصادف آمادگی دارید؟ قبل از هر چیز خوب است که بدانید به محض وقوع تصادف باید چه کاری انجام دهید. اول از همه توقف کنید. دوم اینکه حرکات ناگهانی انجام ندهید زیرا ممکن است عضوی از بدنتان آسیب دیده باشد. اگر حالتان خوب است از وضعیت دیگران نیز اطلاع حاصل کنید. سپس با اورژانس و پلیس تماس بگیرید. باید جزئیات مربوط به وضعیت رانندگان دیگر را هم در نظر داشته باشید. اگر حس می کنید که باید ادعای خسارت کنید این موضوع به شما کمک می کند. به خاطر داشته باشید که فرآیند ادعای خسارت می تواند نسبتا طولانی باشد. اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید هنگام رانندگی آرامش بیشتری خواهید داشت. در این صورت حس می کنید که در رانندگی تبحر بیشتری دارید.

با قوانین رانندگی آشنا شوید:

گاهی اوقات درک ضعیف مردم از قوانین رانندگی تعجب آور است. اگر مشتاق هستید که رانندگی خود را تا حد امکان بهتر کنید، باید سعی کنید قوانین رانندگی را درک کنید. تسلط پیدا کردن به قوانین رانندگی ممکن است زمان زیادی به طول بیانجامد. بخشی از آن فقط به تمرین و ممارست مربوط می شود. اصل قضیه این است که تلاش خود را صرف یادگیری اصولی این قوانین بکنید. هر چه بیشتر بدانید راننده بهتری خواهید بود. اگر درک بعضی از این قوانین برای شما دشوار است نیاز به آموزش بیشتر دارید که واقعا در فهم قوانین به شما کمک می کند.

به عادت های خودتان توجه داشته باشید:

با گذشت زمان احتمال دارد عادت های بد معینی در شما شکل بگیرد. این موضوع در مورد همه ما صدق می کند و خوب است که تا حد امکان از عادت های بد خود آگاه باشیم. اگر از عادت های بد خود آگاه باشید احتمال اینکه آنها را ترک کنید بیشتر است. اغلب این عادت ها برای شما مشکلات جدی ایجاد می کنند، بنابراین پی بردن به این عادت ها ارزشمند است. هنگامی که به عادت های بد خود پی بردید سعی کنید آنها را ترک کنید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/9/18
انصافا تو اين مقاله چشم بسته غيب گفتيد !!!!
1395/9/18
واقعا هر جور که فکر می کنم مسخره تر از این نمی تونستید مطلب بزارید.😒
1395/9/19
دقیقا انگار اینها مفاهیم خیلی ساده و مسخره ای بنظر میرسند ولی مسله اینجاست که همین هارو باید واسه ایرانی ها مثل یک کلاس ابتدایی توضیح داد تا جون خودشون و بقیه رو بخطر نندازن...