موضوعات داغ

آیا زنجیر کردن تنها دو چرخ در ماشین‌های 4X4 کافی است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
باتوجه به فیلم‌های متعدد و مقاله‌هایی که از تست و بررسی خودروهای شاسی بلند، بویژه خودروهای شاسی بلند چهار چرخ محرک و آفرودی در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، این انتظار در مخاطب بوجود آمده است که خودروهای چهار چرخ محرک دیگر شکست ناپذیر هستند و از هر مسیر و سطحی عبور می‌کنند، ولی غافل از اینکه جاده‌های برفی و یخ زده ماشین تک محور محرک و یا چهارچرخ محرک فرقی نمی کند و در اولین فرصت شما را دچار حادثه می‌کنند و می توانند بسیار خطرناک باشند. پس در اینجور مواقع داشتن زنجیر چرخ چه بر روی ماشین‌های تک محور محرک و چه بر روی ماشین‌های چهارچرخ محرک (حتی به ماشین‌های سنگین وزن هم زنجیر چرخ توصیه می‌شود) در مسیرهای برفی و یخ زده لازم است، اما در ادامه این سوال بوجود می‌آید که آیا داشتن زنجیر چرخ برای تمام چرخ‌های یک ماشین 4X4 لزوم دارد یا اینکه زنجیر کردن یک محور محرک کافی است!
مهم‌ترین فاکتورهای یک اتومبیل در مسیرهای برفی، کشش برای شتاب و شتاب منفی (ترمز) است تا حرکتی مطلوب بدون حادثه در مسیرهای برفی و یا یخ زده داشته باشد که با استفاده از زنجیر چرخ می‌توان چنین شرایطی مهیا کرد، ولی این موضوع زمانی صادق است که بر روی تمامی چرخ‌ها زنجیر بسته باشید و اصطکاک مورد نیاز تمامی چرخ‌ها با سطح زمین برقرار شده باشد تا شتاب گیری و حرکتی مطلوب در کنار ترمزگیری بهینه داشته باشید. هرچند در این میان نباید فاکتور هندلینگ و یا فرمان پذیری را فراموش کرد که خود و لزوم استفاده از زنجیر چرخ را حتمی می‌کند.
پس در آخر به این نتیجه می‌رسیم که با نصب زنجیر چرخ تنها بر روی یک محور، تنها محوری که زنجیر چرخ دارد عملکردی مطلوب در جاده‌های برفی و یا یخ زده خواهد داشت و چرخ دیگر بدون زنجیر چرخ، حتی اگر مثل خودروهای 4X4، محوری محرک باشد باز هم شاهد هرز گردی بر روی چرخی خواهید بود که زنجیر چرخ بر روی آن نصب نشده و این مورد می‌تواند در حرکت مطلوب اتومبیل تاثیرگذار باشد و یا هنگام ترمزگیری در مسافتی طولانی‌تر خودروی شما را متوقف کند. پس اگر ماشینی چهارچرخ محرک دارید و در مسیرهای برفی و یا احتمالا یخ زده تردد می‌کنید، تنها به یک جفت زنجیر چرخ برای محور جلو و یا تنها برای محور عقب اکتفا نکید و با صرف هزینه‌ای بیشتر، بر روی هر چهار چرخ اتومبیل خود زنجیر چرخ نصب کنید تا هم عملکرد خودرو مطلوب و ایمن باشد و هم از خطرات احتمالی در راستای هرز گردی و یا سُر خوردن چرخ‌های فاقد زنجیر جلوگیری کنید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/2
من فکر میکنم با همین استدلال شما باید در خودروهای معمولی هم دو سری زنجیر چرخ استفاده کرد،هم محور جلو و هم عقب.. مثلا در پژو 405 علاوه بر چرخهای جلو که متحرک هستند در چرخهای عقب هم زنجیر چرخ استفاده بشه..
1395/12/2
اصطحکاک نه عزیزم اصطکاک
1398/11/14
برا پاترول اگه فقط یک دست داشتیم بهتره کدام دف رو زنجیر بزنیم