موضوعات داغ

با بوگاتی ویرون بیژن، مولتی میلیونر‌ ایرانی آشنا شوید

عکس مطلب اول
بیژن پاکزاد نیازی به معرفی ندارد، طراح لباس مشهور ایرانی که مالک لوکس ترین فروشگاه لباس را در ایالات متحده بود. بیژن در سال ۱۹۴۰ در ایران متولد شد و ابتدا یک بوتیک در تهران داشت. او در سال ۱۹۷۳ به آمریکا مهاجرت کرد و تنها ۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۶ بوتیک مشهور بیژن را در بورلی هیلز راه اندازی کرد که از آن زمان تا کنون از این بوتیک به عنوان گران قیمت ترین فروشگاه لباس در جهان نام برده می شود. فروشگاه لباس بیژن در طی سال ها مشتریان بسیار معروفی داشت که از بین آن‌ها می توان به تام کروز، آرنولد شوارتزنگر، جورج بوش پدر و پسر، باراک اوباما، رونالد ریگان، بیل کلینتون، تونی بلر، جورجیو آرمانی و ولادیمر پوتین اشاره کرد.
آنچه اما بیژن را در بین خودرو دوستان نیز مشهور کرده است علاقه‌ی وی به اتومبیل بود. بیژن کلکسیونی از اتومبیل نیز داشت که از مشهور ترین خودروهای وی می توان به رولزرویس فانتوم، مرسدس مکلارن SLR، فراری F430، بنتلی آزور و بوگاتی ویرون اشاره کرد.

بوگاتی ویرون بیژن

بوگاتی ویرون بیژن

اما خودرویی که ما امروز به آن خواهیم پرداخت بوگاتی ویرون بیژن است که با رنگ زرد و مشکی خود در بین سایر بوگاتی ها کاملا متمایز و متفاوت است و به سفارش بیژن پاکزاد ساخته شده است. بیژن پاکزاد در سال ۲۰۱۱ و بر اثر سکته‌ی مغزی فوت کرد و تلاش پزشکان برای معالجه‌ی وی ناکام ماند. پس از مرگ وی برای مدت‌ها این بوگاتی ویرون در خیابان Rodeo Drive در بورلی هیلز و در مقابل فروشگاه وی پارک شده بود. این خودروی ۱.۷ میلیون دلاری برای مدت‌ها توجه همه‌ی کسانی را که از این خیابان عبور می کردند را به خود جلب می‌ کرد. بعدها که دلیل این امر را از مسئولان بوتیک بیژن پرسیدند آن ها این کار را نوعی ادای احترام به بیژن عنوان کرد.
یک ماه پس از فوت بیژن بوگاتی از نسخه‌ی مخصوص ویرون گرند اسپرت بیژن رونمایی کرد که این خودرو با همکاری کمپانی بیژن طراحی شده بود و از رنگ آمیزی زرد مشهور بیژن نیز برخوردار بود. البته همکاری با بوگاتی اولین تجربه‌ی بیژن در همکاری با یک خودروساز نبود بلکه وی قبلا نیز با رولزرویس برای ساخت یک نسخه ی خاص از مدل فانتوم دراپ هد کوپه همکاری کرده بود.

بوگاتی ویرون بیژن

بوگاتی ویرون بیژن

بوگاتی ویرون زرد-مشکی خود بیژن نیز چندی پیش در نمایشگاهی در کشور امارات به نمایش گذاشته شده بود که ما نیز در همان زمان فرصت عکس برداری از این خودرو را به دست آوردیم. در خصوص مشخصات این خودرو باید عنوان کنیم که خودروی وی از نظر فنی با نسخه‌ های اولیه ی ویرون که ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت داشتند مشابه است. این خودرو به یک موتور ۱۶ سیلندر W شکل مجهز است که دقیقا ۷۹۹۳ سی سی حجم دارد . این موتور دارای ۴ میل سوپاپ و ۶۴ سوپاپ است.
موتور این خودرو چهار عدد توربوشارژر و ۱۰ عدد رادیاتور دارد. رادیاتوهای این خودرو شامل ۳ عدد برای اینترکولرها هوا-مایع، ۳ عدد برای خنک کردن موتور، ۱ عدد برای سیستم تهویه، ۱ عدد برای خنک کردن روِغن گیربکس، ۱ عدد برای خنک کردن روِغن دیفرانسیل و یکی هم برای خنک کردن روغِن موتور هستند.
قدرت موتور این خودرو به ۱۰۰۱ اسب بخار و گشتاور آن به عدد ۱۲۵۰ نیوتن متر می رسد. انتقال نیرو در این خودرو نیز با استفاده از یک گیربکس ۷ سرعته ی دوبل کلاچ با کنترل کامپیوتری انجام می شود که سرعت تعویض دنده های آن کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه است. جالب است بدانید که تنها جعبه دنده ی این خودرو ۱۲۰ هزار دلار قیمت دارد و گران تر از یک مرسدس بنز اس کلاس است. انتقال نیرو به هر چهارچرخ خودرو انجام می شود که سیستم چهارچرخ محرک بوگاتی نیز ساخت کمپانی مشهور هالدکس است. هالدکس برای بسیاری از خودروسازان مشهور نظیر آئودی، رنجروور و ولوو سیستم چهارچرخ محرک طراحی کرده است.

بوگاتی ویرون بیژن

بوگاتی ویرون بیژن

شتاب صفر تا صد کیلومتر بوگاتی ویرون با این حساب به عدد ۲.۵ ثانیه می رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو تنها در ۹.۸ ثانیه می تواند به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و در ۱۶ ثانیه نیز به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. بوگاتی ویرون ۱۰۰۱ اسبی می تواند در عرض ۵۵ ثانیه نیز سرعت خود را از صفر به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
برای متوقف کردن این خودرو نیز از ترمزهای کامپوزیتی از جنس سیلیکون کاربید و فیبر کربن استفاده شده است کالیپرها نیز هر کدام دارای ۶ پیستون تیتانیومی هستند و می توانند خودرو را با شتاب منفی ۱.۳ جی متوقف کنند. بوگاتی ویرون با وجود وزن زیادی که دارد (۱۹۹۰ کیلوگرم) اما می تواند تنها در ۳۱.۴ متر سرعت خود را از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر برساند.
جالب است بدانید که برای احتیاط در صورت از کار افتادن ترمزها، سازنده بر روی ترمز دستی این خودرو نیز سیستم ضد بلوکه ترمز را نصب کرده است. در ادامه می توانید تصاویر این خودرو خاص را در گالری تصاویر مشاهده کنید.
تصاویر زیر به صورت اختصاصی توسط خودروبانک تهیه شده است.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/23
damesh garm
1396/9/23
هرکی از ایران رفته موفق شده ب ی جایی رسیده . نمونش ایشون و اقای مانی خوشبین. هر کی هم مونده بجای پیشرفت پسرفت کرده 😐😐😐
1396/9/23
خدابیامرزش
1396/9/23
خدا بیامرزدش به غیر از اینکه ایشون افتخار ایران بود پرچم هرچی اسم بیژن بود برد بالا...!!
1396/9/23
خدا رحمتش کنه.بیژن پاکزاد و کوروش منصوری و خیلی از ایرانی های دیگه افتخار کشورمون هستند.
1396/9/23
خدا رحمتش کنه خیلی ها ایرانا به اسم بیژن پاکزاد میشناختن
1396/9/23
فوق العادس روحش شاد.
1396/9/23
با اسطوره فرانسوی آشنا شوید، قبل از جواب نادرست تفکر خودرا درست کنید و صفحه ""ویکی پدیا""ی مربوطه را بخوانید
نکته: headquarter، شرکت خودروسازی فرانسوی، آشنایی با مالکیت!!(اینجا آلمانی)

پ.ن.:این پیام به معنی خوب بودن رنو پژو نیست! صرفا برای آموزش (خصوصا علمای نویسنده اخبار خودرو که زجمت کپی مقاله های خارجی را با ویرایش و بدون ذکر منبع می کشند ) و که اسم کشور محل ساخت و یا مالک رو روی شرکت طراح نگذاریم، بوگاتی آلمانی نیست و نبوده حتی با موتور ساخت آلمان
درود
1396/9/24
علی آقا فرمایشات شما کاملا درسته ولی یک نکته بنده عرض کنم که درسته بوگاتی فرانسوی هست ولی این فقط یک چیز ظاهری هست...تمامی مهندسی این خودرو در ساخت و حتی رنگ آمیزی توسط مهندسان آلمانی صورت میگیره و از طرفی مالکیتش هم برای فولکس واگن هست و تمامی قطعات پس از ساختن به مولشایم فرانسه توسط هواپیمای ایرباس منتقل میشه و حتی در مونتاژ هم مهندسان آلمانی حضور دارن...و این کارخانه زیبا هم به احترام بنیان گذارش اتوره بوگاتی در نزدیکی خانه بوگاتی ساخته شده
1396/9/23
مطلبي از اقاي ماني خوشبين و اتومبيل هاش بزارين لطفا
1396/9/24
ایرانی ها لایق بهترین ها هستن
1399/10/20
چرا نباید جوونای ایرانی نشستن داخل این خودروی های لوکس رو تجربه کنن؟
مگه چه چیزی از جوونای خارجی کم دارن که اینجوری بهشون ظلم میشه؟