موضوعات داغ

ریزش بهمن روی گروه بهمن، از جریمه 5 هزار میلیاردی تا جوابیه شورای رقابت و واکنش کارگران

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

در هفته های اخیر، موضوع جریمه 5 هزار میلیارد تومانی بهمن موتور حواشی بسیاری داشت. ماجرا از آن جا شروع شد که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت بهمن موتور را به بیش از 5 هزار میلیارد تومان پرداخت خسارت محکوم کرد و اعلام کرد که این محکومیت احراز شده است. احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره این تخلف اعلام کرد که سال گذشته در دادگاه بدوی، رای 13 میلیارد و 860 میلیون تومانی برای این شرکت اعلام شده بود اما حال با بررسی‌های مختلف و نظر گمرک و البته کارشناسان مختلف، رای قطعی محکومیت این شرکت صادر شده است.

اما این پایان ماجرا نبود. دوم دیماه بود که محمدرضا سید نورانی در نامه ای خطاب به احمد اصانلو، اعلام کرد که این خودروساز پیش از 11 بهمن ماه سال گذشته، الزامی برای تبعیت از قیمت گذاری شورای رقابت را نداشته است. از ابتدای ورود شورای رقابت به موضوع خودرو، بازار خودروهای سواری CKD که بهمن موتور یکی از آن ها است، انحصاری تشخیص داده نشده و مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نبوده اند. اما برای اولین بار، 11 بهمن ماه سال گذشته خودروهای مونتاژی نیز مشمول انحصار و ملزم به تبعیت از قاعده قیمتی شورای رقابت شدند.

حال روز 7 دیماه، کارگران بهمن در پی این حکم و جریمه سنگینی که برای این خودروساز اعلام شده، نامه ای را منتشر کرده اند. نامه ای که در آن قید شده موجی از نگرانی در میان کارگران گروه بهمن بوجود آمده که تعداد آن ها به بیش از 7400 نفر رسیده است. کارگران گروه بهمن اعلام کرده اند که این محکومیت باعث می شود تا زندگی بیش از 22 هزار نفر از افرادی که به نوعی با این خودروسازی در ارتباط هستند، تحت تاثیر قرار بگیرند در حالی که این شرکت همواره تلاش داشته تا با کاهش هزینه ها و همچنین با وجود تحریم ها، هزینه تمام شده تولید را به حداقل کاهش دهد.

به نظر می رسد که پس از اعلام سازمان تعزیرات و در ادامه نظر شورای رقابت و حال ابراز نگرانی کارگران گروه بهمن، این پرونده به مرحله جدیدی وارد شده و بزودی خبرهای بیشتری از این پرونده خواهیم شنید. پرونده ای که جدای از بحث های قانونی و حقوقی، ضربه بسیار بزرگی به خودروسازی است که تا بحال در سبد خود، همواره بهترین محصولات جاده مخصوص را داشته و در زمینه واردات خودرو نیز قصد دارد برندهای معتبری را به بازار خودرو عرضه کند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که بالاخره نتیجه این پرونده پیچیده و سنگین چه خواهد شد و آیا گروه بهمن می تواند از این بهمن سنگین که روی آن ریخته، جان سالم بدر ببرد؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/10/9
واقعا من دقیقا نمیدونم چیو گرون فروخته؟ اگه گرون داده بقیه مونتاژ کار ها ک گرون تر از این میفروشن که!