موضوعات داغ

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 برقی؛ نخستین و لوکس ترین سدان برقی جک در ایران + عکس

3 اسفند 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

شرکت چینی جک (JAC) از سال 2019 میلادی، تولید گران‌قیمت‌ترین سدان خود یعنیJ7 را آغاز کرد. این خودروی تازه‌نفس در مدل 2020 برای نخستین‌بار پا به خیابان‌های چین گذاشت. J7 که در بازار چین با نام SEHOL A5 شناخته می‌شود، طراحی بسیار زیبا و حساب‌شده‌ای دارد؛ به‌طوری‌که نسل جدید سایر محصولات جک همچون JX7 (KMC K7) و JX8 نیز در سال 2020 با الگوبرداری از همین سبک و سیاق طراحی شدند.

در اواسط سال 2020، جک موفق شد نسخه تمام‌الکتریکی J7 را نیز بسازد؛ خودرویی که ابتدا با نام SEHOL A5 EV شناخته می‌شد اما بعدها با نام JAC iC5 به بازار جهانی معرفی گردید. چینی‌ها در سال 2021 مجدداً نام این محصول را به SEHOL E50A تغییر دادند و در برخی بازارهای صادراتی نیز آن را با نام JAC EJ7 به فروش رساندند. البته در بازار ایران قرار است این خودرو توسط شریک تجاری جک در ایران یعنی کرمان موتور با نام KMC J7 EV و نسخه تاکسی آن با نام KMC e-TAXI عرضه شود.

تجربه رانندگی با کی ام سی J7 برقی

طراحی اولین سدان برقی جک

اگر به ظاهر جک J7 برقی دقت کنید، متوجه می‌شوید که نسبت به نسخه بنزینی تفاوت چندانی در طراحی آن وجود ندارد و تنها دریچه‌های جلوپنجره‌اش را -به سبک بسیاری از خودروهای برقی- پوشانده‌اند. پشت همین جلوپنجره، جایی برای اتصال کابل شارژ در نظر گرفته شده است. جک طراحی سپرها را نیز اندکی تغییر داده تا نسخه الکتریکی ظاهری ورزشی‌تر نسبت به نسخه درون‌سوز داشته باشد.

برای متمایز کردن نسخه برقی از درون‌سوز، تغییراتی جزئی در ظاهر J7 اعمال شده است. به‌عنوان مثال سبک چراغ‌ها و جلوپنجره کاملاً متفاوت است. این سبک طراحی در سایر خودروهای برقی جک مانند JAC E10X که در نوبت ورود به ایران است نیزبه‌کار رفته است. نمای جانبی کی ام سی J7 برقی به‌طور کامل مشابه نسخه درون‌سوز است و همچنان طراحی فست‌بک دیده می‌شود. سقف مشکی رنگ در کنار بدنه روشن، ظاهر جذابی به این خودرو بخشیده است. همچنین در چراغ‌های عقب تغییراتی ایجاد شده و یک نوار، آن‌ها را به هم متصل کرده است.

نمای عقب کی ام سی J7 برقی

فضای داخلی، شباهت‌ها ادامه دارد

درون کابین کی ام سی J7 برقی نیز تغییر چندانی رخ نداده و غیر از حذف دکمه‌های پیانویی زیر مانیتور و قرارگیری مانیتور در داخل داشبورد، بقیه قسمت‌ها همانند نسخه بنزینی هستند. البته به‌دلیل الکتریکی‌بودن، دیگر خبری از اهرم دنده در کنسول میانی نیست و جای آن را یک موس چرخشی با سه حالت R، D و N گرفته است.

یکی از برتری‌های کی ام سی J7 درون‌سوز نسبت به رقبای هم‌قیمتش، فاصله محوری بلندتر آن بود که در نسخه برقی نیز به چشم می‌خورد. کابینJ7 برقی با فاصله محوری بیش از 2.7 متر، فضای ایده‌آلی برای سرنشینان فراهم می‌کند. حجم 540 لیتری صندوق عقب نیز در صورت جمع‌کردن صندلی‌های عقب، افزایش چشمگیری می‌یابد. البته به‌سبب شیب سقف، دید راننده نسبت به عقب محدود است و فضای کمتری برای سرنشینان عقب در مقایسه با جلو در دسترس است.

فضای داخلی

مشخصات فنی KMC J7 EV سدان جدید کرمان موتور

قلب تپنده کی ام سی J7 برقی یک موتور الکتریکی پیشرفته با حداکثر قدرت 142 کیلووات (معادل 190 اسب بخار) و حداکثر گشتاور 340 نیوتن متر است که توانایی شتاب 0 تا 100 کیلومتر در عرض 7.6 ثانیه را دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز به 142 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این موتور الکتریکی انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 50.1 کیلووات ساعت تامین می‌کند که با یک بار شارژ کامل، مسافت 401 تا 500 کیلومتر را قادر است طی کند.

این خودرو دارای طراحی زیبا و آیرودینامیک بوده و از بدنه‌ای مستحکم و سبک‌وزن بهره می‌برد. ابعاد آن عبارتند از: طول 4770 میلی‌متر، عرض 1820 میلی‌متر، ارتفاع 1510 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2700 میلی‌متر. همچنین حداقل فاصله از زمین تا زیر بدنه خودرو 130 میلی‌متر است که قابلیت عبور از موانع کم ارتفاع را بهبود می‌بخشد. کی ام سی J7 برقی در مجموع وزنی معادل 1650 کیلوگرم دارد که براییک خودروی برقی در این کلاس، وزن مناسبی محسوب می‌شود.

KMC J7 EV

شارژر معمولی خودرو توانایی شارژ کامل باتری از 15 تا 100 درصد را در مدت 8.5 ساعت دارد. همچنین با استفاده از شارژ DC سریع، 30 تا 80 درصد باتری در عرض 48 دقیقه شارژمی‌شود. سیستم خنک‌کننده باتری و موتور نیز از نوع مایع است که با جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد، عملکرد بهینه‌ی خودرو را تضمین می‌کند.

سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون مستقل و سیستم تعلیق عقب از نوع مولتی لینک مستقل است. سیستم ترمزها نیز از نوع دیسکی بوده و در هر چهار چرخ نصب شده‌اند. لاستیک‌های این خودرو از نوع 215/55R17 می‌باشند.

توضیحات عکس

یکی از برتری‌های مهم کی ام سی J7 برقی وجود انواع امکانات و تجهیزات رفاهی پیشرفته است

یکی از برتری‌های مهم کی ام سی J7 برقی وجود انواع امکانات و تجهیزات رفاهی پیشرفته است که سفر با این خودرو را بسیار آسان می‌کند. صندلی‌های آن با روکش چرم کیفیت بالا و تزئینات دورنگ طراحی شده‌اند. صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 4 جهت و گرمکن است. همچنین صندلی‌های عقب قابلیت تا شدن 60:40 دارند تا فضای بار افزایش یابد.

سیستم تهویه مطبوع خودرو کاملاً اتوماتیک و دارای کنترل الکترونیکی بوده و دریچه‌های هوا در قسمت عقب نیز به صورت جداگانه قابل تنظیم هستند. راننده می‌تواند با کمک صفحه نمایش دیجیتال، تمامی عملکردهای خودرو از جمله میزان شارژ باتری را کنترل کند. فرمان خودرو نیز از نوع چرم و دارای تنظیم ارتفاع و عمق است.

از دیگر امکانات رفاهی KMC J7 EV می‌توان به سیستم صوتی پیشرفته با قابلیت اتصال بلوتوث و 8 بلندگو اشاره کرد. پورت‌هایUSB در جلو و عقب، خروجی 12 ولت، کروز کنترل، شیشه‌های برقی و آینه‌های جانبی برقی با تنظیم الکتریکی از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند. علاوه بر این،ویژگی‌هایی مانند چراغ مه‌شکن عقب، سنسور باران، دوربین دنده عقب، چراغ‌های LED و چراغ خوش‌آمدگویی نیز به راحتی و ایمنی سفر می‌افزایند.

اما شاید مهم‌ترین مزیت KMC J7 EV، برخورداری از انواع سیستم‌های ایمنی پیشرفته است. این خودرو مجهز به 6 کیسه هوا بوده که در تصادفات احتمالی، سرنشینان را در برابر آسیب‌های جدی محافظت می‌کنند. همچنین سیستم‌های پیشرفته‌ای همچون ABS, EBD, ESC, EPB, HBA, TPMS برای کنترل ترمزها، جلوگیری از لغزش و واژگونی، نظارت بر فشار باد تایرها و ... به کار رفته‌اند تا ایمنی حرکت خودرو در هر شرایطی تضمین شود. علاوه براین، وجود سیستم ایموبیلایزر، ورود بدون کلید، دوربین دنده عقب و سنسور پارک عقب نیز رانندگی با این خودرو را بسیار آسان و امن می‌کند.

تجربه رانندگی سدان برقی کی ام سی J7

تجربه رانندگی سدان برقی کی ام سی J7

این اولین تجربه رانندگی اختصاصی خبرنکاران با خودروی تمام برقی مونتاژی داخل به حساب می‌آید که همراه با هاچ بک E10X به صورت رسمی انجام شده است. تجربه سواری با خودروهای برقی برای ما تازگی دارد. با توجه به اینکه هنوز خودروهای تمام الکتریکی در ایران در قدم صفر قرار دارد و بیشتر به یک موضوع تبلغاتی برای دولت می‌ماند، دسترسی به این خودروها نیز بسیار کم و محدود است. اولین موضوع برای ما که یک عمر با خودروهای بنزینی و پرسروصدا سر کردیم، نشستن درون خودرویی که هیچ صدایی تولید نمی‌کند بسیار عجیب است. خودرویی که روشن یا خاموش بودن آن فقط زمانی مشخص می‌شود که بر روی پدال گاز (اینجا گاز دیگر معنا ندارد!) فشار دهید و خودرو نیز با شتاب قابل توجه و شاید غیرعادی به حرکت درآید.

با توجه به اینکه عمدتا خودروهای برقی به دلیل ماهیت مولد انرژی حرکتی در آن‌ها یعنی همان نیروی الکتریسته و همچنین مکانیزم متفاوت موتورهای برقی، تمام گشتاور را در لحظه در اختیار راننده قرار می‌دهند، شتابگیری در این دسته از خودروها بسیار سریعتر از خودروهای بنزینی معمول اتفاق می‌افتد و شما یک حرکت ناگهانی و شتابگیری سریع را حس خواهید کرد و کی ام سی J7 برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی 7.6 ثانیه‌ای گواه این مدعاست.

از اعجاب نیروی برق که بگذریم اما همه چیز رنگ و بوی همان کی ام سی J7 بنزینی را می‌دهد. از طراحی ظاهری تا فضای داخلی خودرو و هندلینگ خودرو-به دلیل یکسان بودن پلتفرم- همه مشابه نسخه درون سوز این خودرو است و شما را غافلگیر نمی‌کند. البته فضای داخلی به دلیل ماهیت برقی بودن، رگه‌هایی از تکنولوژی متفاوت را به نمایش گذاشته است. تعبیه شدن مانیتور بزرگ عمودی در داخل داشبورد و حذف دسته دنده از این تغییرات است.

KMC J7 EV

جمع بندی

با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بالای سطح، می‌توان گفت KMC J7 EV یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خریداران خودروی برقی در بازار ایران است. رانندگی با این خودروی زیبا، توانا و به‌روز لذت‌بخش بوده و آرامش خاطر لازم را از لحاظ ایمنی فراهم می‌کند. همچنین پشتیبانی مناسب کرمان موتور نیز از دلایل دیگری است که می‌تواند به موفقیت این خودرو برقی کمک شایانی کند.

البته در اینجا باید به این موضوع اشاره کنیم که حضور و عرضه خودروهای برقی در کشور به خودی خود موضوع بسیار خوبی بوده و آینده خودروهای جهان به این سمت است. اما مسائل متعددی بر سر راه این خودروها وجود دارد که حضور و گسترش عمومی آن‌ها در بازار ایران را به چالش کشیده و یا به دیوار سخت می‌کوبد. اولین موضوع فرایند کند و حلزونی توسعه زیرساختی در کشور است که تماما از ناتوانی دولت و نظام حاکم بر کشور نشات می‌گیرد. در حال حاضر زیرساخت‌های نمایشی شارژ خودروهای برقی در سطح کشور در تعداد انگشتان یک دست ایجاد شده است که البته عمدتا به دلایل مختلف از جمله قطعی برق یا سازگار نبودن با سیستم معدود خودروهای برقی و یا پلاگین هیبریدی قابل استفاده نیستند. در آخرین مورد به عنوان مثال جایگاه نمایشی شارژ خودروهای برقی که در میدان آزادی به تازگی ایجاد شده بود و با افتخار از آن به عنوان یک دستاورد تبلیغاتی وزارت صمت و جایگاه فعال شارژ خودروهای برقی یاد می‌شد طی هفته گذشته به طور کامل از صحنه روزگار محو شد!

در اینکه باید به سمت و سوی استفاده تکنولوژی روز پیش برویم شکی نیست اما متاسفانه تصمیمات دولتی و قانونی در کشور بیشتر جنبه سلیقه‌ای و فراقانونی داشته و ضمانت یا پشتوانه‌ای برای اجرایی شدن ندارد و معلوم نیست عاقبت حضور خودروهای برقی در کشور که وعده واردات 100 هزارتایی از چین برای آن‌ها داده شده است، به کجا خواهد انجامید.

البته واردات خودروهای برقی در تیراژ عنوان شده جز یک فریب سیاسی و تبلیغاتی چیز دیگری نیست ولی خب گفته می‌شود در مرحله اول این خودروها با کاربری عمومی "تاکسی" در کشور حاضر می‌شوند و وعده حضور در بازار آزاد نیز به توسعه زیرساختی برمی‌گردد. درغیر این صورت و در نبود زیرساخت، این پروژه حتی در مقیاس کوچک نیز یک حرکت از پیش شکست خورده و هدردهنده بیت المال خواهد بود.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که فعالیت شرکت‌هایی از جمله کرمان موتور در این مسیر ستودنی است و امیدواریم رویکرد دولتی با تغییرات در بخش مدیریتی در آینده، تمام دستاوردها و زحمات کشیده شده را بر باد ندهد و بتوانیم از تکنولوژی خودروهای برقی به صورت گسترده و همگانی مانند سایر کشورهای جهان بهره‌مند شویم به شرطی که خاموشی‌های سراسری برق در تابستان و ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقی این اجازه را بدهد.

22 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/12/4
با این شرایطی که درمورد سرعت حرکت در لحظه ابتدایی این ماشین نوشتین و با این راننده های تاکسی که بیشترشان به خاطر سن بالایی که دارن باید شاهد تصادفات وحشتناکی باشیم . اوایل تحویل دادن ماشین
به راننده ها ببین چه تصادفاتی پشت چراغ قرمز یا تو ترافیک میخواد اتفاق بیفته . بهتره قبلش یه دوره کوتاه مدت آموزش استفاده از تمام امکانات و نحوه رانندگی در نظر گرفته بشه
1402/12/5
این که کلی با kmc j7 فرق داره چرا میگید فرق نداره کلا طراحی چراغها و داخل فرق میکنه با j7 در واقع نسخه بنزینی که در ایرانه سهول a5 هست ولی این نسخه برقی که آوردن جک هست