موضوعات داغ

تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس، کراس اوور جدید مدیران خودرو + عکس

3 اسفند 1402
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

ویدیو بررسی تیگو 7 پرو e پلاس

مدیران‌خودرو در طول سال 1402، موفق شد تا عنوان نخستین تولیدکننده خودروهای پاک در کشور را کسب کند. این شرکت ابتدا فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس را به بازار عرضه کرد که نسخه پلاگین هیبرید خانواده تیگو 8 است. اکنون نوبت به اعضای کوچکتر خانواده تیگو 7 رسیده است تا یک نسخه هیبریدی از آن‌ها معرفی شود. این خودرو تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید است، کراس‌اووری که می‌تواند بازار ایران را دستخوش تغییرات بزرگی کند.

نگاهی به تیگو 7

تیگو 7 برای نخستین بار طی نیمه دوم دهه 1390 و با برند چری به بازار ایران آمد. در آن زمان این خودرو نقش پرچمدار محصولات چری در سراسر جهان را ایفا می‌کرد، عنوانی که مدتی بعد در اختیار تیگو 8 قرار گرفت و اکنون نیز به تیگو 9 رسیده است. همزمان با تغییر نسل محصولات مدیران خودرو و همچنین استراتژی جدید این شرکت، نسل دوم این خودرو با نام تیگو 7 پرو به بازار ایران عرضه شد. تیگو 7 پرو از نظر مشخصات فنی بهبودهای چشمگیری را تجربه نکرده بود اما ظاهر و امکانات رفاهی آن به طور کامل دگرگون شد.

مدتی است که شرکت چینی و همکار مدیران خودرو یعنی چری، تصمیم گرفته است تا رویه خود را در خودروسازی عوض کند. از این رو علاوه بر خودروهای درون‌سوز، انواع مختلفی از خودروهای هیبریدی و الکتریکی را نیز وارد سبد محصولات خود کرده است. به لطف همکاری نزدیک مدیران خودرو و چری،‌ این خودروها به بازار ما نیز رسیده‌اند. دومین خودرو هیبریدی معرفی شده از سوی مدیران خودرو، تیگو 7 پلاگین هیبریدی است که اکنون برای تست و بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است.

فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس خودرویی جدید محسوب می‌شود که سال گذشته به صورت رسمی برای بازار چین معرفی شد. این خودرو در کنار تیگو 7 پرو و تیگو 7 پرومکس قرار می‌گیرد تا خانواده محصولاتش را تکمیل کند. در شرایطی که ورود خودروهایی با حجم موتور بالا به ایران محدود شده است، تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید می‌تواند نقش یک خودرو قدرتمند را برای علاقمندان ایفا کند.

طراحی ظاهری

خودروسازچینی در طراحی این خودرو زیاده‌روی نکرده و نمای بیرونی آن خیلی پرزرق‌وبرق نیست. از لحاظ ظاهری، تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید شبیه به تیگو ۷ پرومکس معمولی است و این دو تفاوت‌های جزئی کمی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، سپر جدید دارای عناصری آبی‌رنگ است که ظاهر خودرو را به طور قابل توجهی جذاب کرده و آن را نسبتا آینده‌نگرانه نشان می‌دهد. این طراحی در اسپویلر بالای درب عقب و حتی روی چرخ‌های ۱۸ اینچی نیز دیده می‌شود. تنها مشکل این است که کثیفی و گرد و غبار بلافاصله روی قسمت‌های تیره قابل مشاهده است.

فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس

این کراس‌اوور همچنین با توجه به چراغ‌های جلوی ال‌ای‌دی از نسخه معمولی قابل تشخیص است. طول، عرض و ارتفاع تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به عنوان یک کراس‌اوور اندازه متوسط به ترتیب از چپ به راست ۱.۷/۱.۸۶/۴.۵۱ متر و فاصله محوری آن ۲.۶۷ متر است. ارتفاع کف این مدل دیفرانسیل جلو از زمین ۱۸ سانتیمتر است. این کراس‌اوور به سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و چنداتصالی در عقب مجهز است.

در کابین شاهد تفاوت‌های کمتری هستیم. همان نمایشگرهای دوگانه روی داشبورد (هر کدام ۱۲.۳ اینچ)، کنترل پنل ۸ اینچی سیستم تهویه و نورپردازی محیطی. تفاوت‌های باقی‌مانده مربوط به کنترل سیستم هیبریدی هم جزئی هستند. فضای داخلی حس خوشایندی ایجاد می‌کند و اگرچه خیلی لوکس نیست، اما در کل به خوبی طراحی شده و در برخی موارد عالی است.

مشخصات فنی

فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس مانند تمام مدل‌های مشابه در بازار به یک موتور درون‌سوز و یک موتور برقی مجهز است. خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توانند با کمک هر دو پیشرانه یا توسط نیروی یکی از آن‌ها حرکت کنند و باتری آن‌ها باید توسط منبع تغذیه (یا شارژر) شارژ شود. اما این محصول چری کمی با بقیه فرق دارد: این مدل هیبریدی سه موتور دارد. این پیشرانه شامل یک موتور توربو بنزینی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر و دو موتور برقی با قدرت کلی ۸۸ اسب بخار است. بنابراین مجموع قدرت این خودرو 325 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۵۱۰ نیوتن متر است.

چری از گیربکس مخصوص خودروهای هیبریدی (DHT) در این مدل استفاده کرده است. این جعبه‌دنده به صورت خودکار کنترل می‌شود، البته برخی از عملکردهای آن را می‌توان به صورت دستی تنظیم کرد. این خودرو در حالت‌های رانندگی مختلف قابل استفاده است: با موتور بنزینی بدون دخالت موتورهای برقی، فقط با یک موتور برقی، با دو موتور برقی، با موتور درون‌سوز و یک موتور برقی و با هر سه موتور. مزایای این طراحی کاملا مشخص است: در صورت تمایل می‌توانید بدون مصرف بنزین فقط با حالت برقی رانندگی کنید (در این حالت برد حرکتی ۸۲ کیلومتر است)، یا می‌توانید با استفاده از تمام قدرت پیشرانه هیبریدی در عرض ۷.۴ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسانید.

تیگو 7 پرو هیبرید

خودروهای پلاگین هیبریدی، برخلاف مدل‌های هیبریدی (که باتری‌های کوچک آن‌ها توسط ژنراتور شارژ می‌شود)، اقتصادی‌تر هستند و حالت‌های رانندگی برقی پیشرفته‌تری دارند (یعنی قادر به رانندگی طولانی‌تر در حالت برقی، هم در شهر و هم در بزرگراه هستند). این مدل‌ها برخلاف خودروهای تمام برقی (که اصلا موتور درون‌سوز ندارند) وابسته به شارژر نیستند و برد ترکیبی بنزینی و برقی دارند. این موضوع با توجه به زیرساخت‌های نه‌چندان توسعه‌یافته برقی در اکثر کشورها یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. البته عیب آن هم واضح است: بازیابی ترمز کافی برای شارژ کامل باتری وجود ندارد، بنابراین باید خودرو را در خانه شارژ کنید.

تجربه رانندگی

اگر برای اولین بار پشت فرمان این خودرو بنشینید، پدال گاز را فشار دهید و انتظار شتاب ناگهانی داشته باشید، تا حد زیادی ناامید خواهید شد؛ در حالت اقتصادی و استاندارد، واکنش دریچه گاز کند و دیرهنگام به نظر می‌رسد. اما در حالت اسپرت، همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد، اگرچه در این حالت هم حس پرهیجانی به شما دست نخواهد داد.

هنگامی که به آرامی در شهر رانندگی می‌کنید، می‌توانید از حالت تمام برقی لذت ببرید. البته شاید کمی احساس غیرعادی بودن به شما دست بدهد: حرکت آرام و بدون لرزش، فقط صدای بلندگوها که به معنای رانندگی در حالت تمام برقی است شاید کمی آزاردهنده باشد. اگرچه می‌توان این قابلیت که به منظور محافظت از عابران پیاده طراحی شده را در منو خاموش کرد. تا چند سال پیش تمام خودروهای چینی بدترین صداهای الکترونیکی از صدای راهنماها تا سیستم کنترل مسیر را تولید می‌کردند. اما در تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید تقریبا هیچ خبری از این صداهای ناخوشایند نیست.

تیگو 7 پرو هیبرید

رانندگی شهری با این خودرو به استثناء واکنش دیرهنگام پدال گاز فوق‌العاده است. این مدل حتی در جاده‌های ناهموار شهری سواری خوبی ارائه می‌دهد و شدت انرژی تعلیق‌های آن برای رانندگی راحت کافی است.

عملکرد خودرو به طور قابل توجهی در جاده بهتر می‌شود. اول از همه، سنگینی پدال گاز که در شهر کمی آزاردهنده بود، تقریبا به طور کامل از بین می‌رود. شتاب‌گیری لذت‌بخش و رانندگی با سرعت متوسط ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خیلی راحت است. همچنین به لطف طراحی شاسی عالی و مرکز ثقل پایین، این کراس‌اوور از غلت بدنه رنج نمی‌برد.

در بزرگراه و مسیرهای ناهموار، عملکرد سیستم تعلیق در برخی شرایط کمی ضعیف است که این به نوعی روی دیگر سکه پایداری خوب و غلتش حداقلی محسوب می‌شود. گاهی اوقات ناهمواری‌های جاده در داخل کابین کاملا حس می‌شود. اگر با سرعت غیرمجاز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، خودرو کمی به لغزش می‌افتد. البته یک راننده عادی این‌طور رانندگی نخواهد کرد، بنابراین هندلینگ خودرو در حالت عادی بسیار مناسب است.

عملکرد فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس در آفرود همان چیزی است که از یک کراس‌اوور تک‌دیفرانسیل انتظار داریم. کشش موتورهای برقی در برخی شرایط باعث می‌شود برای استخراج گشتاور نیازی به کمک موتور درون‌سوز نباشد، که همین اقدام از لغزش ناخواسته چرخ‌های محرک جلوگیری می‌کند. اگرچه نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده‌ای از تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید در زمین‌های ناهموار داشته باشید، اما می‌توانید با آن به همراه خانواده خود به طبیعت بروید.

تیگو 7 پرو هیبریدی

فونیکس تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید با یک مدل اسپرت فاصله زیادی دارد اما شتاب آن برای سبقت‌گیری مناسب است. این کراس‌اوور آپشن‌های زیادی نیز دارد: تودوزی چرمی، صندلی‌های جلوی برقی با گرمایش و تهویه، سقف پانورامیک، سیستم دید پانورامیک، هشدار خروج از مسیر و بسیاری از امکانات و سیستم‌های دیگر.

عملکرد ترمزها و هندلینگ خودرو عالی است، اما نباید سنگین بودن آن را فراموش کنید. این کراس‌اوور هیبریدی به عنوان خودرویی که با آن می‌توانید به راحتی در شهر رانندگی کنید و آخر هفته‌ها با اعضای خانواده به گردش بروید، مدلی تقریبا ایده‌آل خواهد بود.

جمع‌بندی

به یک دلیل ساده و بزرگ، تیگو 7 پرو هیبریدی گزینه مناسبی برای اکثر مشتریان ایرانی نیست. این دلیل قیمت این خودرو است که باعث می‌شود تا بخش کوچکی از مشتریان قادر به خرید آن باشند. با این حال حتی در بخش کوچک کراس‌اوورهای کوچک مونتاژی، تیگو 7 پرو هیبریدی می‌تواند به عنوان یک نوآور شناخته شود. این خودرو عملکرد فنی قابل قبولی دارد و در صورتی که با قیمتی کمتر از کراس‌اوورهای وارداتی چینی به بازار عرضه شود، گزینه‌ای محبوب و مطرح برای بسیاری از مشتریان خواهد بود. همچنین برای افرادی که در گذشته مالک یک خودرو هیبریدی وارداتی بوده‌اند و اکنون قصد تعویض آن را دارند، فونیکس تیگو 7 پرو هیبرید گزینه‌ای ایده‌آل و مناسب خواهد بود.

36 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد