موضوعات داغ

سرمایه گذاری 5 میلیون دلاری بجای پرداخت بدهی

عکس مطلب اول
چندی پیش از سوی گروه صنعتی خودروسازی سایپا خبری منتشر شد که قرار است سایت تولید خودرو در الجزایر فعال شود که برای این کار 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که 25 درصد آن توسط سایپا و 75 درصد بقیه نیز از سوی الجزایر تامین خواهد شد. این یعنی اینکه از 20 میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری، 5 میلیون دلار آن را سایپا متقبل می‌شود، حال سوال اینجاست که در این شرایط بحرانی و مظلوم نمایی شب و روزی شرکت‌های خودروسازی داخلی بر نبود پول و درخواست اعطای وام، چطور می‌شود که سایپا قصد سرمایه گذاری 5 میلیون دلاری در الجزایر را دارد.
علی علیلو، نماینده مجلس با اشاره به بدهی‌های انباشه شده گروه خودروسازی سایپا اینچنین گفت که این شرکت خودروسازی داخلی چیزی حدود 6 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده دارد و این درحالی است که سایپا قصد سرمایه گذاری در الجزایر را در سر می‌پروراند. وی ادامه داد که بسیاری از قطعه سازان از ساپیا طلبکار هستند و برای ادامه فعالیت خود نیاز به وصول طلب خود دارند، چه بسا خیلی از شرکت‌های تولید کننده قطعه نیز در این مسیر ورشکستگی خود را به دلیل پرداخت نکردن بدهی‌ها اعلام کرده‌اند. هرچند مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا اعلام کرده که پس از دریافت مطالبات خود از متقاضیان خودروهای اقساطی، اقدام به پرداخت بدهی خود می‌کنند. علیلو همچنین عنوان کرد که بجای سرمایه گذاری‌های خارجی، اول به مشکلات داخلی خود بپردازند تا مشکل را اول از ریشه حل کنند.
علیلو همچنین از سرمایه گذاری سایپا در الجزایر انتقاد کرد و گفت که سایپا با کدام پول می‌خواهد در الجزایر سرمایه گذاری کند و در اینجور موارد باید تجربه تلخ سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آفریقایی نظیر سودان که پس از قطع روابط سیاسی فعالیت سایت‌های خودروسازی سایپا در آن‌ها مبهم مانده و در بلاتکلیفی به سر می‌برند را هم در نظر بگیرد.
حال چند سوال در این خصوص پیش می‌آید. اول اینکه چرا با وجود بدهی‌های زیاد انباشت شده در این گروه صنعتی خودروسازی، سایپا قصد سرمایه گذاری در الجزایر و حتی تقویت تولید در کشورهای دیگر را دارد. دوم اینکه وقتی گروه صنعتی خودروسازی سایپا 5 میلیون دلار نقدینگی برای سرمایه گذاری در الجزایر دارد، چرا هر لحظه دم از اعطای وام و برشکستگی احتمالی می‌زند. هرچند به نظر می‌رسد که همین 5 میلیون دلار به واسطه پرداخت وام چند هزار میلیاردی محقق شده است. پس نتیجه می‌گیریم که شرکت‌های خودروسازی داخلی هزینه کافی برای سرمایه گذاری در خارج از کشور را دارند، ولی پولی برای پرداخت به قطعه سازان و سرمایه گذاری در بخش داخلی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی خود ندارند و هرچند ماه یکباری هم طلب وام‌های میلیاردی از بانک‌ها می‌کنند ( البته در این اواخر خبرهای خوبی از جانب سایپا به گوش می‌رسد که جای امیدواری دارد ). از بُعد دیگر هم به ماجرا نگاه کنیم، می‌توان سرمایه گذاری و گسترش فعالیت صنعت داخلی را در مجامع بین المللی شاهد بود که با چنین مشکلاتی که خودروسازان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند حداقل در خارج از کشور کارساز باشد.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/11/6
همین تیبا که بیست تومن بهمون میدن رو باور کنین پاش برسه اونجا 5 تومن میدن بهشون
1394/11/6
دقیقا همون کاری که با پراید در عراق کردند میخوان در الجزایر تکرار کنند. ماشین ارزون برای خارجی ها گرون برای داخلی ها. حتی عراقی ها هم فهمیدن این چه ماشینیه ، ما هنوز نفهمیدیم!!!!
1394/11/6
آقا آرش خرید اتومبیل های داخلی از روی ناچاری و اجبار است ، تنوع اتومبیل در این رنج قیمتی بسیار کم است و چاره ای جز خرید این آشغالای داخلی نیست
1394/11/7
تیبا 20 نیست 24تومنه
1394/11/6
چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا دیگه کین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خو لامصبا اول کشور خودتونو درست کنید اون وقت برید سراغ کشور های دیگه . چقدر بعضی ها کوته فکر و بی عقلن
واقعا که ...
1394/11/6
در رابطه با جمله آخر نویسنده میگم :
امیدوارم اون ور هم به هیچ نتیجه ای نرسه و آرزوی ورشکستگی به معنای حقیقی کلمه برای سایپا و هم ایران خودرو میکنم ، که بعد مارمولکهایی هستن.
1394/11/6
خدا بهشون رحم کنه میخوان اون بدبختا رو هم بکشتن بدن و آبروی ایران رو با این لگنهاشون به باد بدن
1394/11/6
اقا جون اینا پول دارن هیچ مشکلی هم ندارن اگر تو این کشور میگن حرف مردم اولویت داره پس چرا تو ماشین این جوری سر مردم میارن از بس که بی شرف هستن
1394/11/6
شما برو کارخانه خودرو که در باکو زدی الان شده گونی بافی رو جمع کن.
1394/11/6
بابا میخوان جمعیت الجزایر رو کنترل کنن گفتن زیاد شدن مردمش چیکار کنیم ؟ پراید بیاریم.
1394/11/6
اقا جواب سوال منو بدین
شما 20میلیون پول دارید.از گزینه های موجود کدام یک را انتخاب می کنید؟
1-پرایداشغال(با چراغ های جلو جدید)
۲-پراید اشغال(داشبورد جدید)
3پراید اشغال(چراغ های عقب جدید)
4-...
خخخ.
تو خارج
1-کامارو2.5
2-کامارو3.5
3-کامارو6.2
4کامارو7
1394/11/7
به نظر من براي اينكه رد پولهاي دزديده شده از اين مملكت ومردم بدبخت رو گم كنن الكي اسنادواخبار جعلي درست ميكنن مثل بز خودمون ،،ببخشيد بابك زنجاني منظورم بود .خوش باشيم ملت ايران
1394/11/7
فک کردین این ماشینارو با همین کیفیتی که به ما میندازن به اونا میدن.؟؟؟!!!!..
شما توی این سایت بریدhttp://seniranauto.sn
ایران خودرو داره تو سنگال پژو پارس و سمند هیبرید میسازه
اونوقت تو ایران ده مدل ماشین فقط دوتا موتور!!!
هموطنای غیورمون هم تا هستند این دو خودروساز هیچوقت ورشکست نمیشن دوباره نخریم یه طرح جدید میزارن یه روزه هرچی تو انبار دارن میفروشن...
1394/11/7
من واقعا نميدونم اين سرمايه گذارى درسته يا نه كارى هم ندارم
اما نسبت ٥ ميليون دلار = ٢٠ ميليارد تومان به ٦٠٠٠ ميليارد تومان تقريبا به صفر ميل ميكنه