موضوعات داغ

هیوندای i40، یک سوناتا با فرهنگ اروپایی!

24 فروردین 1395

عکس: احمد رکابی

آزمایش و نوشته: امین امیری فر

مقدمه

مردم مناطق مختلف دنیا سلایق متفاوتی دارند، این سلایق از فرهنگ ها، سنت ها و شرایط محیطی و اجتماعی گوناگون نشات گرفته و در طول زمان می تواند دست خوش تغییر نیز بشود. این قضیه همواره در انتخاب بهترین دوست ما یعنی اتومبیل هم موثر بوده و هست. مثلاً مردم آمریکا خودورهای بزرگتر و وانت ها را می پسندند، اروپایی ها اتومبیل های جمع و جورتر و کم مصرف تر و البته تولید کنندگان هم پسندند آنچه را جانان (یعنی مشتری) پسندد! همین هیوندای زمانی تمرکز خود را روی بازار آمریکا گذاشته بود و با ساخت اتومبیل های آمریکایی پسند توانست به فروش مناسبی در ینگه دنیا (ایالات متحده) دست پیدا کند (حتی اگر به نامگذاری خودروهای هیوندای دقت کنید با اسامی مانند توسان یا سنتنیال مواجه می شوید که در واقع نام شهرهایی در آمریکا هستند)، اما مدتیست که خودروساز جسور آسیایی بازار اروپا را نشانه گرفته و طبیعتاً برای رسیدن به هدف مجبور است سلیقه ی مردمان قاره سبز را هم در نظر بگیرد. یکی از محصولات هیوندای که با هدف جلب نظر اروپایی ها متولد شد i40 نام دارد. خودرویی که شاید برخی آن را با سوناتا مقایسه کنند اما i40 اگر هم سوناتا باشد یک سوناتا، با فرهنگ اروپایی است! جدا از اینکه در اروپا طراحی شده، با موتور کوچک ترش کمتر غذا می خورد، جثه اش لاغر تر است و در ایمنی و کیفیت سخت گیرانه رفتار می کند.

مدتی است که این خودرو در دو مدل استیشن واگن و سدان پا به خیابان های ایران گذاشته اما با استقبال چندان زیادی مواجه نشده است. در حقیقت با توجه به سایز بدنه و حجم موتور، مشتریان از خود می پرسند چرا باید با مبلغی مشابه اتومبیلی کوچکتر و ضعیف تر از سوناتا بخرم؟! خوب ما هم کنجکاو شدیم و به سراغش آمدیم تا ببینیم این هیوندای 2 لیتری چه در چنته دارد. شاید با بررسی بیشتر جوابی هم برای پرسش بالا پیدا کردیم.

معرفی

در نامگذاری اش هم از اسامی آمریکایی خبری نیست و اتومبیل با منطق ریاضی خودش را به ما معرفی می کند. هیوندای i40؛ یعنی من یک هیوندای سواری هستم که از i30 بزرگترم و از i45 کوچکتر! مثل پژو، بنز، ب ام و و بسیاری برند های دیگر که با کد های تعریف شده حد و حدود اتومبیل را در نامگذاری ها لحاظ می کنند. همانطور که در مقدمه گفتیم این خودور در دو مدل استیشن و سدان وارد کشور شده است. نمیدانم چرا مردم ایران با وجود اینکه عادت به مسافرت های دسته جمعی و برداشتن انواع وسایل غیر ضروری دارند، همچنان علاقه ای به استیشن ها نشان نمیدهند! قبلاً هم بسیاری از اتومبیل ها مثل پژو 504، پیکان، میتسوبیشی لنسر (دهه 90)، پژو 405، تندر 90 و ... در مدل های استیشن واگن سعی کردند دل مردم ما را بدست بیاورند ولی اصلاً موفق نبودند! شاید یکی از دلایل این است که ما ایرانی ها به زیبایی اهمیت زیادی می دهیم و معمولاً این اتومبیل ها (بخصوص در مدل های قدیمی) ظاهر چندان دلربایی ندارند، اما در خودرو های جدید تر بخصوص همین i40 قصه ما مدل SW اگر زیباتر از مدل صندوقدار نباشد، زشت تر هم نیست. شاید هم مردم فکر میکنند خرید این جور ماشینی سنشان را بالاتر نشان می دهد، چون استیشن ها به نوعی نماد داشتن همسر و فرزند هم هستند! البته ما هم نمی خواهیم اینجا تبلیغ کنیم که اتومبیل استیشن بخرید، راستش را بخواهید خود من هم سدان ها را ترجیح می دهم اما اگر اهل سفرهای خارج جاده ای نیستید و صرفاً بدلیل استفاده از فضای بار بیشتر قصد خرید اتومبیل کراس اوور دارید، یک استیشن با مصرف سوخت کمتر و سواری راحت تر می تواند جایگزین مناسبی برای کراس اوور مورد نظرتان باشد. بگذریم، امروز که خودمان هم سراغ نمونه صندوقدار i40 آمده ایم پس بهتر است بیشتر از این معطل نکره و بررسی را آغاز نماییم.

نمای ظاهری

i40 هم مثل اکثر محصولات جدید هیوندای با یک طراحی سیال و جلو پنجره ی شش ضلعی از سایر برند ها قابل تشخیص است. این کمپانی چند سالی است که سعی می کند با حفظ خطوط اصلی طراحی اصالتی برای چهره و برندش دست و پا کند که البته تا حدود زیادی هم موفق بوده. امروز اگر یک محصول جدید از این کره ای سخت کوش ببینیم بدون توجه به آرم اتومبیل و نوشته های پشتش فوراً می فهمیم که با یک هیوندای طرف هستیم، کاری که سالهاست کمپانی هایی مثل بنز، ب ام و و ... انجام می دادند. (آلمانی دوستان لطفاً خونسردی خودتان را حفظ کنید، قصد مقایسه اصالت برندها را نداشتم، صحبتم صرفاً اشاره به یک الگوی صحیح در طراحی بود!) در کنار این شکل و شمایل کلی هیوندای، در i40 چراغ های کشیده و کاپوت برجسته جلب توجه می کنند که این موارد بهمراه دقت به جزئیات چهره ی اتومبیل را خوش ترکیب و متمدنانه نموده اند.

البته شاید به نظر خیلی ها دماغه اش شباهت هایی به الانترا داشته باشد که خوب همینطور هم هست، اما i40 در عین شباهت به الانترا کمی پخته تر و جا افتاده تر شده و میتوان اینگونه تصور کرد که الانترای تازه بالغ برای ادامه تحصیل به اروپا رفته و بعد از گرفتن مدرک مهندسی بازگشته است! شما بعد از دیدنش با خودتان میگویید این که همان الانترای خودمان است ولی چقدر خوشتیپ تر شده! در نمای جانبی خطی که از گلگیر جلو با عبور از دستگیره ها به چراغ عقب منتهی میشود به خوبی طراحی پویای دماغه را به بخش عقبی مرتبط نموده و در ادامه هم سقف پانوراما با شیبی ملایم به صندوق عقب متصل شده است. در پشت سر هم چراغ هایی زیبا و سپری عضلانی با خروجی های دوگانه اگزوز در طرفین خودنمایی میکنند که در مجموع حال و هوای اسپرت و جوان پسندانه ای به این قسمت اتومبیل بخشیده اند.

در حقیقت i40 با اینکه جسارت های طراحی کیا اپتیما و ابهت بدنه هیوندای سوناتا را ندارد اما با چهره ای معقول و ظرافت هایی سنجیده اتومبیلی با کلاس و خوش قیافه از آب درآمده. از نظر سایز هم (طول 4740 عرض 1815 و ارتفاع 1470 میلیمتر) از الانترا بزرگتر و از سوناتا کوچکتر است که برای افرادی که فضای الانترا را کافی نمی دانند و در عین حال با سایز بزرگ سوناتا هم مشکل دارند ابعاد کارآمدی به نظر میرسد.

طراحی داخلی

برخی اعتقاد دارند که صاحب خودرو، بیش از 90 درصد مواقع فقط داخل اتومبیلش را میبیند نه بیرونش را. در نتیجه اگر به فکر پز دادن به بقیه نباشیم کابین زیبا و راحت، مهم تر از ظاهر زیباست. البته ما "عشق ماشین ها" که حتی پشت فرمان هم اتومبیلمان را از بیرون تجسم می کنیم! ولی به نظر میرسد صحبت این افراد حداقل برای انسان های عادی کاملاً منطقی است. پس برویم ببینیم i40 سواران این 90 درصد را در چه محیطی تجربه میکنند.

هر چقدر که داشبورد محصولات قدیمی هیوندای زشت و کسل کننده بود در چند سال اخیر این قضیه برعکس شده. در مورد i40 نیز همانطور که انتظار میرفت با داشبوردی مدرن و خوش فرم روبرو شدیم که البته در نگاه اول کمی شلوغ به نظر میرسد و اصالت طراحی برخی برند های خاص را هم ندارد اما انصافاً زیباست و بازی چشم نواز خطوطش در عین ظرافت حس قدرت و امنیت را به راننده و سرنشینان منتقل میکند. کلید چراغ ها نیز به سبک بسیاری از اروپایی ها (بخصوص آلمانی ها) به پایین دریچه تهویه سمت چپ منتقل شده. یک فرمان خوش دست هم پیش رویمان داریم که با انواع کلید های تنظیمات به رویش و نشانگر هایی جذاب پشت سرش وعده لذت و هیجان را به ما می دهد. البته شاید هم این یک حس کاذب باشد و در ادامه باید ببینیم هنگام رانندگی به این وعده ها عمل خواهد شد یا خیر.

امکانات رفاهی و ایمنی

هیوندای i40 آن قدر امکانات رفاهی و ایمنی در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می دهد که برای افرادی که به دنبال خودروهای اصطلاحاً فول می گردند جای حرف و حدیث چندانی باقی نخواهد گذاشت. در بحث ایمنی وجود 9 کیسه هوا ( 2 عدد در جلو، 2 عدد جانبی برای سرنشینان جلویی، 2 تا جانبی برای سرنشینان عقبی، 2 عدد پرده ای و در آخر یکی برای زانو )، ترمز های 4 چرخ دیسکی که مجهز به سیستم های ترمز کمکی BAS و سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD هستند، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، بهمراه بدنه تقویت شده و ایمنی بالای تصادف در برخورد با عابر پیاده و 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP خیال همه را آسوده کرده و در بخش رفاهی نیز لیست بلند بالای آپشن ها از قبیل: تهویه مطبوع اتومات با قابلیت تنظیم مجزا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه دریچه جدا برای سرنشینان عقبی، پدال های تعویض دنده پشت فرمان، سیستم چراغ های جلو تطبیقی یا همان گردش چراغ ها AFLS ، سقف پانوراما و سانروف برقی، نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی لمسی و ال سی دی TFT، دوربین دنده عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم ضد یخ برف پاک کن، ترمز دستی برقی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی ها HAC، صندلی های جلو هر دو برقی مجهز به گرمکن و سردکن ( صندلی راننده با 2 حافظه )، صندلی های عقب تاشو مجهز به گرمکن، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی Infinity با ورودی USB و AUX و کنترل از روی فرمان، بلوتوث، چراغ شور جلو، سنسور نور و سنسور باران یا همان برف پاک کن اتوماتیک، کروزکنترل، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، آیینه های جانبی برقی بهمراه چراغ راهنمای LED و قابلیت تاشوندگی برقی، آیینه ی وسط الکتروکرومیک، گرمکن فرمان، 4 شیشه برقی اتومات بهمراه قطع کن اضطراری و رینگ های 18 اینچی اسپرت و... هیوندای i40 را به یکی از کامل ترین نمونه های رده ی قیمتی خودش تبدیل کرده است. هرچند باز هم برخی خواهند گفت چرا کروز کنترلش رادار ندارد و سیستم هشدار خروج از خط کجاست و ..!

موتور و توانایی های حرکتی

خیلی ها معتقدند موتور 1999 سی سی این اتومبیل از نظر حجم و در نتیجه از نظر قدرت، بیشتر به الانترا نزدیک است تا سوناتا؛ اما اعداد و ارقام چیز دیگری می گویند. موتور 2 لیتری هیوندای i40 با همین حجم قادر است قدرتی حدود 175 اسب بخار در دور 6500 ارائه دهد که تقریباً با سوناتای 2.4 لیتری برابری می کند. البته در مورد گشتاور این پیشرانه با تولید 214 نیوتن متر در دور 4700 حدود 14 نیوتن متر از سوناتا ضعیف تر است که باز هم نسبت به تفاوت حجم، عدد ناچیزی به حساب می آید. اما علت چیست؟ مگر میشود راندمان و تکنولوژی دو محصول هم نسل از یک کمپانی مشترک اینقدر باهم متفاوت باشند؟

در واقع موتور i40 نسل جدیدتر موتورهای هیوندای است که با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) راندمان بالاتری نسبت به موتورهای قدیمی دارد. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم در این فن آوری سوخت به شکل مستقیم به داخل سیلندر پاشیده میشود و کنترل بیشتری روی احتراق وجود خواهد داشت، درنتیجه ضمن بالا رفتن قدرت میتوان مصرف پایین تری هم تجربه کرد. خوب احتمالاً می پرسید هیوندای که بلد است همچین موتوری بسازد پس چرا برای سوناتا این کار را نکرده؟ در پاسخ باید بگوییم که اتفاقاً سوناتا با انجین GDI نیز تولید میشود و با قدرت بالاتر در برخی کشور ها از جمله آمریکا به فروش میرسد اما با توجه به حساسیت بیشتر این موتور به کیفیت بنزین، برخی کشورها ترجیح می دهند از همان موتور قدیمی تر استفاده کنند. پس شاید یکی از برتری های موتور قدیمی سوناتا نسبت به موتور پاشش مستقیم i40 حساسیت کمترش باشد (البته نا گفته نماند که تعداد بسیار محدودی سوناتای GDI هم پا به کشور گذاشته اند) ضمناً این قدرت خروجی توسط یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل میشوند.

با تمام این صحبت ها که در مورد موتور پربازده i40 گفتیم، اگر شتاب و سرعت برایتان فاکتور خیلی مهمی است، این اتومبیل بهترین انتخاب صد و هفتاد میلیونی بازار نخواهد بود چراکه رقبای دیگری (مثلا تویوتا کمری) در این حدود قیمتی هستند که در شتابگیری از پس اتومبیل شما بر می آیند. اما بیایید مجدداً با هیوندای سوناتا مقایسه کنیم؛ چراکه مقصر اصلی عدم استقبال از i40 در کشورمان همین برادر درشت هیکلش بوده.

در واقع این دو اتومبیل معمولاً وارد بازار یک کشور نمیشوند، بلکه هر کدام از آنها بر اساس سلایق مشتریان در جایی که شانس بیشتری برای فروش دارند ارائه میگردند. بگذریم؛ سوناتای 2.4 لیتری وارداتی علیرغم راندمان پایین تر پیشرانه، همچنان تا اندازه ای پرشتاب تر است که یکی از دلایل را میتوان در گشتاور کمی بالاترش دانست. ضمن اینکه با توجه به 400 سی سی حجم بالاتر موتور، سوناتا موفق شده حداکثر قدرت و گشتاور را در دورهای پایین تری نسبت به موتور 2 لیتری i40 بدست بیاورد که قطعاً در شتابگیری سریعتر بی تاثیر نبوده است. اما در هر صورت بدلیل تفاوت تکنولوژی این دو موتور، تفاوت عملکرد نسبت به اختلاف حجم موتور ناچیز میباشد و احتمالا برای خیلی ها حدود یک ثانیه شتاب ضعیف تر i40، نسبت به مصرف سوخت مناسبش (7.5 الی 8 لیتر در سیکل ترکیبی) اهمیت چندانی نخواهد داشت. "الان صدای دوست داران شتاب بلند میشود که 0.1 ثانیه هم مهم است! "

تجربه رانندگی

پشت فرمان i40 با این داشبورد زیبا و صندلی هایی که به خوبی بدنمان را در بر گرفته اند حس خوبی داریم. کیفیت متریال استفاده شده هم مناسب است و انگار در اتومبیلی یک پله بالاتر از هیوندای نشسته ایم. البته برجستگی بیش از حد داشبورد و همچنین شیب دماغه و ستون ها دید اطراف را کمی محدود کرده اند اما بعد از مدت کوتاهی رانندگی به آنها عادت میکنید. فضای پا برای تمامی سرنشینان کافی است ولی شیب ملایم ستون C باعث شده انتهای سقف برای افراد قد بلند کمی کوتاه باشد. بعد از فشردن دکمه استارت و قرار دادن دنده در حالت D با اولین فشار پدال گاز ، ترمز دستی آزاد شده و اتومبیل به حرکت در می آید، احتمالاً عده ای خواهند گفت این ترمز دستی فانتزی برقی اصلا بدرد نمیخورد چون نه میتوان با آن حرکات نمایشی زد و نه هنگام دعوا با بالا کشیدنش مثل کشیدن گلنگدن اسلحه قدرت نمایی نمود! اما خوب به جز این دو ایراد اساسی(!) چیز خوبی است و امکاناتی مثل اتوهلد هم برایمان فراهم کرده. کابین بی صدا و نسبتاً راحت است ولی کیفیت سواری بی نقص نیست. شاید مقصر اصلی تایرها باشند، در واقع لاستیک های فاق کوتاه برای پیست و حرکات مارپیچ مناسب تر از انواع معمولی هستند و مثل کفش اسپرت میتوانند به موفقیت یک دونده کمک نمایند، اما اینجا در شهر و برای استفاده ی روزانه (آن هم در کشور پر دست انداز ما) این سایز لاستیک بیشتر به کفش پاشنه بلند شباهت دارد، "زیبا و در عین حال عامل کمر درد!" ولی خیلی هم نگران نباشید چون سیستم تعلیق این هیوندای خوش قیافه توانسته تا حدودی خشکی لاستیک های 225/45R18 را جبران نماید اما با این وجود بعضاً در برخورد با سرعتگیر ها و دست اندازهای وطنی، بویژه برامدگی های تیز ضرباتی به داخل اتاق منتقل میشود که آرامش سرنشینان را بر هم میزند. البته به لطف همین سواری کمی خشک و تایر های پهنِ فاق کوتاه، i40 در هندلینگ رفتار مناسبی از خود نشان داد، بخصوص که فرمانش هم به موقع کاملاً سفت شده و حس امنیت بیشتری برای راننده به ارمغان می آورد. برای تست شتابگیری حالت رانندگی را از اکو به اسپرت تغییر داده و با خاموش کردن کنترل پایداری از توقف تا سرعت 100 کیلومتر بر پدال گاز فشردیم.

زمان بدست آمده حدود 11.5 ثانیه شد که برای یک اتومبیل 2 لیتری اتوماتیک با وزن تقریبی 1.5 تن (به جثه اش نمیخورد ولی انگار حسابی تو پر است) آن هم در ارتفاع تهران رکورد خوبیست اما با یادآوری قیمتش ناخودآگاه به یاد اتومبیل های سریعتر این رنج هم می افتیم. گیرباکس اتوماتیک i40 مثل اکثر محصولات کره ای نسبت به اتومبیل های ژاپنی و آلمانی کمی کندتر است و این قضیه چه در سبک کردن دنده ها و چه معکوس دادن راندمان مناسب موتور را اندکی هدر میدهد. ولی این قضیه آنقدر ها هم حاد نیست و بدلیل نرمی تعویض ها میشود از سر تقصیراتش گذشت! در یک جمع بندی کلی هرچند i40 اتومبیل خیلی پرشتابی نیست اما نسبت به حجم موتور و انتظاراتی که از یک سدان خانوادگی میرود واکنش پدال گاز مناسبی دارد و حتی بیش از چیزی که برای رانندگی نرمال نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد داد. ترمزها نیز قابل قبول هستند و از پس اتومبیل بر می آیند. هرچند در ترمزگیری شدید گاهی فشار ناشی از وزن بالای اتومبیل مقداری حس میشود.

Loading the MediaPack player...

اگر طرفدار i40 باشید و در عین حال فضای حمل بار هم برایتان خیلی مهم باشد احتمالاً مدل استیشن را انتخاب میکنید اما مدل سدان هم صندوق عقب جادار و مناسبی دارد که به خوبی جوابگوی مسافرت های خانوادگی خواهد بود.

نتیجه گیری

هیوندای i40 اتومبیلی خوش استیل ، کم مصرف ، ایمن و پر آپشن است که میتواند نظر بسیاری از مشکل پسندان را به خود جلب نماید، اما با توجه به قیمت ارائه شده رقبای سرسختی نیز دارد، اتومبیل هایی که با هیکل های درشت و موتورهای پر حجم ترشان نگاه طعنه آمیزی به i40 میکنند و کار را برایش دشوار ساخته اند بخصوص که مردم ما به اتومبیل های بزرگتر و قویتر و یا خودروهایی که بیشتر جلب توجه کنند (مثل کراس اوور ها) علاقه بیشتری دارند و از دید خیلی ها این اتومبیل با این جثه، وجهه یک خودرو 160 تا 170 میلیونی را ندارد. در نتیجه از سایر برند ها و سگمنت ها که بگذریم در همین سدان های تیم هیوندای-کیا، اتومبیل هایی مثل سوناتا و اپتیما برای ما ایرانی ها جذاب تر به نظر میرسند. البته با تمام این حرف ها و دانستن اینکه در کشور ما هر کسی به سراغ این اتومبیل نمیرود (که شاید هم این خودش یک مزیت باشد چون اتومبیل شما خاص و منحصر به فرد خواهد بود) اما i40 برگ های برنده ای نیز دارد. مثلا در رابطه با ایمنی سرنشینان و ایمنی عابر پیاده (چقدر هم که ما ایرانی ها به این چیزها اهمیت میدهیم!!) و مصرف سوخت و کیفیت، i40 اتومبیل قابل اعتمادی است و این موارد در کنار آپشن های زیاد و طراحی چشم نوازش میتواند آینده سوناتای اروپایی را در کشورمان بهتر از زمان حال کند.

چرا که با گذشت زمان تعداد بیشتری با ویژگی هایش آشنا میشوند و آن را با الانترا اشتباه نخواهند گرفت و همچنین با روند هر روز بدتر از دیروز ترافیک و قیمت سوخت این امکان وجود دارد که سلیقه ما رفته رفته مشابه مردم اروپا شود و امثال i40 را به امثال سوناتا ترجیه دهیم!

در پایان جا دارد از مالک اتومبیل جناب آقای محسن شفیعی که گروه خودروبانک را در تهیه این گزارش یاری نمودند تشکر و قدردانی نماییم.

مشخصات فنی
مدلهیوندای i40
پیشرانه4 سیلندر خطی GDI
حجم موتور1999 سی سی
گیربکس6 سرعته خودکار
حداکثر قدرت175 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور214 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه
شتاب11.5 ثانیه در روز تست
حداکثر سرعت208 کیلومتر در ساعت
وزن1513 کیلوگرم
قیمت بازارحدود 170 میلیون تومان

41 عکس

نظرات کاربران

57 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/1/24
نقد و بررسی عالی بود ، واقا ممنون ... من عجیب ازین i40 خوشم میاد
1395/1/24
اون ایرادی که گفتی واقعا اساسیه...
پس قبل از دعوا چیکار کنیم ؟!؟!؟!؟
1395/1/24
ماشین خوشکلیه.چیزی که هیوندای توش موفقه(زیبایی) اما از لحاظ فنی واقعا ضعیفه ( چیزی که کره ها مخصوصا هیوندا توش ضعف دارن) . با این موتور 2 لیتری کدوم عقل سلیمی یه اتاق 1600 کیلویی میندازه رو ماشین؟؟؟ بعد کره ای دوستا میان میگن ژاپنی بده و ما داریم به المان میرسیم و ...هنوز که هنوزه مزدای مدل 2010 رو که تازه تو ایرانم مونتاژ میشه نمیتونین تو هندلینگ و شتاب و حتی امکانات شکست بدین چه برسه به مزدا 3 نسخه 2016 تولید ژاپن رو.همین ماشین هم صفر تا صدش 2.5 ثانیه از مزدا 3 کمتره با اینکه 6 سال جدیدتره و حجم موتور یکسانی دارن و حتی اسب بخارش بیشتره.جدا از این حرفا واقعا این ماشین اصلا شانسی مقابل سوناتا و اپتیما نداره تو بازار ایران که فقط چشم رو هم چشمی و پز دادن مهمه.درضمن با این وضع فروشش بازار دست دومش هم که اصلا شرایط خوبی نخواهد داشت.یه کره ای شکست خورده ی دیگه به اسم i40
1395/1/24
گل گفتی
1395/1/24
شاهین جان این ماشین در سگمنت مزدا3 نیست!!!! در ضمن برای شتاب هم ساخته نشده. بیشتر میزان آلایندگی، مصرف سوخت و ایمنی در اولویت بوده(فاکتورهایی که برای مشتری اروپایی با اهمیت تره). هیوندایی سدان کامپکت خودشو(الانترا) که در سگمنت مزدا3 هست و واسه شتاب ساخته شده با موتور1.6لیتری توربو و گیربکس دستی و 201 اسب بخار و شتاب صفرتاصد 6.5 ثانیه ای امسال روانه بازار می کنه. ولی باشما موافقم که i40 در بازار ایران در مقابل سوناتا و اپتیما هیچ شانسی نداره. البته نویسنده محترم به این موضوع اشاره کردن که سوناتا و i40 در یک بازار عرضه نمی شوند. اما اینجا که خودتون می دونید بازار خودرو ...........
1397/6/12
داداش چیزی نمیدونی یا سر در نمیاری دهنتو ببند بکش خودتو کنار
1395/1/24
طراحی بسیار خوشکلی داره مخصوصا عقبش ولی کلا با هیوندای حال نمی کنم نه که بخوام پز بدم نه ولی ماشین خوبیه
1395/1/24
"البته با تمام این حرف ها و دانستن اینکه در کشور ما هر کسی به سراغ این اتومبیل نمیرود شاید هم این خودش یک مزیت باشد چون اتومبیل شما خاص و منحصر به فرد خواهد بود"

برای نویسنده متاسفم!

1395/1/24
دركل ماشين خوبيه
اما قيمتش زياده
و أرزش خريد كمتري نسبت ب پولش داره
تو اين قيمت ميشه ماشين هاي خيلي بهتر خريد😐
1395/1/24
من نمي فهمم اين هيوندا چه علاقه ي شديدي داره به استفاده از پلاستيك فشرده خشك تو همه جايه اتاق ماشين!!! خوب مشخصة بعد از يه مدت به سر و صدا مي افته و افت كيفيت پيدا مي كنه....و اگه روي جاده هاي نا هموار و پر چاله چوله كمي با سرعت بالا رانندگي كني سمفوني برات اجرا مي كنه...الان تويه همين لول يه نگاه به اتاق كمري و كرولا بندازين ببنيد چهقدر با كيفيت و عاليه عمل كرده...يا اصلا همون ياريس كه چند پله پايين تَر از اينه ببنيد چقدر با كيفيت و با دوام....و جاهايه كمي هم كه از پلاستيك استفاده شده از پلاستيك نرم و بسيار با كيفيتي استفاده شده و اصلا حس بدّي و انتقال نمي ده....
تفاوت تويوتا و هيوندا تويه همين ريزه كارياس....شما وقتي در سوناتا و سانتافرو باز مي كنيد تويه نمايندگي و وقتي ماشين صفره هنوز بوي پلاستيك خفتون مي كنه....
اما همچين بويي رو هرگز توي ماشين هاي ژاپني احساس نمي كنيد...
1395/1/24
دوست عزیز..وقتی ندیدی چرا انگ میچسبونی؟
هیچ جای این ماشین از پلاستیک فشرده خشک استفاده نشده

1395/1/24
برادر من توي عكسا كاملا مشخصة نيازي به ديدن نيست
1395/3/12
الان تو از رو چهارتا عکس فهمیدی پلاستیکه؟؟؟؟
حالا هرچی میگین بد ب ژاپن نمیرسه ولی من تاحالا ندیدم هیوندا بیاد برا داشبورد ماشیناش از پلاستیک استفاده کنه مگ پرایده؟؟؟مگ سایپاس؟؟
بعضیا دستشون ب گوشت نمیرسه میگ پیف پیف بو میده بدون اینک سوار شی نظر میدی
1395/1/24
محشره ..
یکی از دوستانم داشت واقعا یه سر و گردن از همه هیونداها بالاتره...

من خودم با هیونداها مشکل دارم ولی این چیز دیگه ایه
1395/1/24
اره عالیه یه جوری جنسیس کوچیک شدس و از نظر شتاب حرف نداره
1395/1/24
والا ما كه يدونه i30 گرفتيم مدل 2011 از وقتى گرفتيم تا يك ماه پيش هيچ مشكلى نداشت و خرجى نداشت ولى تو اين يك ماه گزشته هم گيربكسش مشكل پيدا كرده هم چراغ چك موتورش روشن شده. كه بعد بررسى متوجه شديم نمايندگى كه براى تعويض تسمه تايم برديم تسمه رو درست جا ننداخته بود ):
1395/1/24
خوب بعدش چی شد
1395/1/25
بعدش حدود 7 ميليون خرج تعمير گيربكس و موتور شد با اين كه تعمير شده اما مثل سابق نيست و موتور انگار جون نداره
1395/1/25
داداش از 2011 تا الان کار کشیدید ازش میشه حدود 5 سال خدایش توقع داشتی تا کی هیچی خرجش نکنید دوست من یه 206 93 داره از همون ماه اول تا الان 7 میلیون خرجش کرده تازه گارانتی هم داره بعد شما میخوای از 2011 تا الان هیچی خرج نکنی گیر بکس هم جنسش آهنه دیگه ابدی که نیست 5 سال عدد خیلی خوبیه تازه تو اروپا ملت بعد از 5 سال کلاً ماشین رو میندازن میره و به عنوان ماشین مصتحلک ختابش میکنم...
1395/1/25
من یه پرشیا 79 دارم هنوز 10 تومن خرجش نکردم :|
1395/1/24
ماشین فوقلعاده ایه
و هیچ شکی درش نیست که بسایر بسیار برتر از هم تراز های ژاپنیه.....
من تعجب میکنم یه عده که همگی دوستان میشناسنشون ( و با اسم های مختلفی نظر میده به نام ش که من مخففش رو گفتم) چرا تو همه صفحه ها میان و از محصولات زاپنی میگن!!!!!!
آقای محترم اگه دلال ژاپنی هستی دیگه نیاز نیست اینقدر اسمون و ریسمون ببافی که ژاپن اینه و ژاپن اونه همه دنیا هم ژاپن رو میشناسن و هم کره رو دینه نیاز نیست اینقدر بیخودی فک بزنی...
من واقعا خندم میگیره به نظرات جاهلانه بعضی ها
هیوندای i40 در نوع خودش حرف نداره و طرفدارهای خاص خودشو داره درسته که بیشتر مردم سوناتا رو به این ترجیح میدن ولی خیلی حرفا برای گفتن داره و قطعا از اون ماشین ژاپنی ایرانی چی بود اسمش آهان مزدا 3 بود فکر کنم ( وقت با ارزشم رو صرف حفظ کردن خودروهای چینی و ژاپنی نمیکنم ) خیلی بهتره و مطمعنا کسی که قصد خرید خودرو داشته باشه i40 رو بی برو برگشت انتخاب میکنه...
در اینجا هم باید بگم پست های قبلی رو که خوندم واقعا برای افرادی مثل ایمان که معلوم نیست چه ماشینی سوار میشه و میاد اینجا و بیخودی صحبت میکنه و میخواد همش اطلاعات پوچ خودشو برای من اثبات کنه ....
1395/1/24
کسی توی خودرو سازی ژاپن رو قبول نداشته باشه هیچی از ماشین نمیدونه...
و واسه کسی که ژاپن رو کنار چین قرار بده هیچ حرفی ندارم.
شما هم i40 بخر و از زیبایی آپشناش لذت ببر...منم مزدا۳ میخرم و از شتاب و هندلینگ و دوامش لذت میبرم پنجاه میلیون آپشن میندم روش
1395/1/24
واقعا به حال تو و أمثال تو تاسف مي خورم....
من از پدر بزرگم تا پدرم تويوتا سوار شديم پدر بزرگم تويوتا كارينا داشت اين ماشين كيلومترش يه بار رفت تا اخر دوباره برگشت روي صفر....قديما چون خيليا ماشين نداشتن از اقوام دور و نزديك و دوستان همه از اين ماشين به نوعي استفاده مي كردن و امروز كه پدر بزرگم جا خواب شده و سخت مريضه هنوزه كه هنوزه ميگه (اخرش من كم اوردم و ديگه نتونستم رانندگي كنم وگرنه هنوز اون ماشين بدون خرج بهم سواري مي داد) هنوزم وقتي تويوتا تو خيابون مي بينه ذوق مي كنه....تويوتا و صنعت خودرو سازي ژاپن يعني اين برادر من....حالا هي كره كه الان چند ساله اومده رو دورو با ژاپن مقايسه كن....
1395/1/25
خيالت راحت عزيزم من مثل شما بيكار نيستم با اسماي مختلف كامنت بزارم.كار ميكنم كه بتونم ماشين ژاپني سوار شم.در ضمن وقتي با اسم ماشين كره اي نقد هاي مسخره ميكني همه رو نسبت به خودت و انتخاب كره ايت دچار شك ميكني . چون گفتن اينكه ماشين ژاپني بده مثل گفتن اين ميمونه كه بگي ماست سياهه و همه بهت ميخندن.معلومه دلال سوناتا و ماشين كره اي هستي كه انقد روش تعصب داري و فكر ميكني همه باهات مشكل دارن
1395/1/25
شما همونی نیستی که قبلا با اسم ix45 نظر میداد؟
اخه نظرت مثل اون خنده دار
1395/1/26
دوست عزیز ماشین ژاپنی یعنی اینکه فقط زحمت بنزین زدن و تعویض روغن با خریدار و بقیه چیزا ( هندلینگ، کیفیت، دوام و ...) با خودروساز
تویوتا، هوندا، مزدا، میتسوبیشی و ... یعنی بری حالشو ببری
پدر من (خدا بیامرز)سال ها تویوتا کرولا داشت تازه مال زمان انقلاب و همیشه میگفت من فقط بنزین می زدم و روغنش و عوض می کردم، الان برادرم هم یه لنسر 2015 داره و واقعا راضیه
در این که هیوندای و کیا بسیار پیشرفت کردن شکی نیست اما بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
1395/1/27
اقای مهدی ج - بسیار بسیار ممنون . از ته دل و به اندازه یک دل سیر خندیدم . باز هم منتظر نظرات کاملا فنی شما خواهم بود . باز هم بازدیدکنندگان را مفتخر نمایید
1395/1/24
ظاهر بسیار زیبایی داره مخصوصا پشتش و شتاب بهتری نسبت به سوناتا ال اف داره من خودم باهاش 0تا100 رو تو 8 ثانیه زدم
1395/1/24
واقعا چه آدم عاقلی 170 تومن میده بالای این با این شتاب افتضاحش.
1395/1/24
دوستان عزیز
لطفا برای دقایقی هم که شده از تویوتاهای خود پیاده شوید و نگاهی به فقیر فقرا بکنید
1395/1/24
من اگه پول داشتم و بخوام تو این رنج ماشین ها بخرم تویوتا کرولا 2016 میگرفتم
1395/1/24
آقا واقعا بررسي خوبي بود.ماشين خيلي خوبي به نظر مياد ولي خب قيمتش زياده.تفاوت خاصي كه واسه من مهم باشه با الانترا نداره.
اگه ممكنه لطف كنيد هيونداي اكسنتو هم بررسي كنيد.
1396/1/30
آره به نظر منم فرقی با الانترا نداره.بعلاوه چراغ های پشت و جلوی الانترا قشنگ ترن
1395/1/24
تالیسمان یا کمری یا i40 یا سوناتا یا آکورد...............کدام یک بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟!؟
1395/1/24
بستگی به اولویت انتخابات داره ولی اگه من باشم کمری یا اکورد و بخاطر کیفیت و اصالت و دوام بالاشون انتخاب میکنم
1395/1/25
mtv جان
به نظر من اپتیماJF بنابر دلایل زیر
در کشور ما به دلیل تعرفه واردات و... این خودرو ها دیگه خودروهای ارزان و اقتصادی به حساب نمیان! در نتیجه دوام بسیار بالا بخصوص در کارکردهای بالا که ویژگی اصلی بیشتر خودروهای ژاپنی بخصوص تویوتا هست کارایی خودشو از دست میده! کسی که در این رنج قیمت خرید می کنه مطمئن باشید بیش از دو سال ماشینو نگه نمیداره!! این در حالیه که خودروهای کره ای( بخصوص از مدل 2011 به بعد که رشد کیفی محسوسی داشتن) محاله زودتر از 100 هزار کیلومتر مشکلی واسشون پیش بیاد!!!(اینو با توجه به تجربه شخصی می گم)بعد از اینم ممکنه فقط مشکلات جزیی داشته باشن که با توجه به ارزون بودن و در دسترس بودن لوازم یدکی(به نسبت بقیه وارداتی ها)مشکل خاصی ایجاد نمیشه. در نتیجه اگر کسی قصد خرید خودرو صفر یا دست دوم مدل بالا با کارکرد کم داره بهتره بره سراغ کره ای چون قیمت کمتری دارن، بازار فروش دست دوم خوب دارن و کلی امکانات و ظاهر زیبا. ولی اگر کسی قصد خرید خودرو دست دوم داره و بودجه هم در حد خودرو با کارکرد بالا داره باید بره سراغ ژاپنی ها بخصوص تویوتا. هنوز تاکسی های کمری با کارکرد بالای 300 هزار بدون سرو صدا و مشکل دارن کار می کنن. ولی بعید میدونم کسی که واسه خودرو شخصیش قصد داره بین 150 تا 200تومن یا بیشتر هزینه کنه تا 300 هزار کیلومتر ماشینو نگه داره.مثال واقعی خود من که 91هزار کیلومتر با سوناتا رانندگی کردم تو این مدت هم هیچ مشکلی نداشته ولی الان دیگه واقعا خسته شدم و با به بازار اومدن این همه مدل جدید میخوام عوضش کنم. برای مثال عموی بنده هم قصد فروش کرولای 2013 خودشو داره که فقط 51 هزار کیلومتر کارکرد داره و احتمالا سراغ BMW خواهد رفت!!
اینکه میگن تویوتا استهلاک و کیفیت فنی فوق العاده داره کاملا درسته. ماشین های ژاپنی بخصوص تویوتا نه فقط از ماشین های کره ای بلکه از همه ماشین های دنیا استهلاک کمتر و دوام بهتری دارن ولی این موضوع در کشور ما بنابر دلایلی که عرض کردم آنچنان مزیتی به حساب نمیاد.
1395/7/26
فقط سوناتا از همه بهتره
1395/1/24
برای من با النترا فرقی نداره حتی ظاهرن هم النتراس ! و به نظرم مطابق سلیقه مشتری ایرانی هم نیس ! ینده یه خوروی ژاپنی ترجیح میدم حتی با قیمت کمتر یا بیشتر در مقایسه با این ماشین
1395/1/24
من که 170رو میدم بابت هایلوکس
1395/1/24
دوستی گفته که ژاپن بدرد نمیخوره و وقت عزیزش رو صرف ژاپنی ها نمیکنه!!!!!
تو کشور افغانستان با آن وضع فجیع جاده ها و خدمات تویوتا های دهه 90 میلادی رفت و آمد میکنن.90 درصد تویوتا کرولا ها هنوز سواری میدن.هنوز تو ایران تویوتا کارینا و کورونا هایی که تک برگ سند هستند بی دردسر کار میکنن
عجب آشغالی هست این تویوتا!!!!!
بعد میگن چرا از کره بد میگین؟؟؟؟واسه اینکه بعضی کره ای سوارها بی ربط میگن
1395/2/23
جالب اين جاست كه اصالت و كيفيت رو بعضيا لحاظ نمي كنن و ميگن خب كره اي ها هم زود تر از ١٠٠ هزار تا به مشكل بر نميخورند خب دگ اين نشان دهنده فرهنگ ماست كه اصالت و كيفيت يك برند رو به زيبايي يا آپشن هاي اضافي مي فروشيم تويوتا كمري هايبريد حتي قابل قياس با اين خودرو نيست اروپايي ها هم تويوتا رو ول نمي كنند هيونداي بگيرند
1395/1/24
ماشین با مموتور 200 و این شتاب یعنی شاهکار مهندسی البته از آخر که باید مستقیم بفرستیش تو قبرستون خودروها
این کره ای ها و دلال های کره ای اعداد توان و گشتاور رو دروغ مینویسند مثل ایران فرقون و سایپا
1395/1/25
هیوندای با این اپشن ها چه میکنه کم مونده دسشویی اتاق خواب اینارو هم بزاره
1395/1/25
سلام دوستان ،من همیشه بررسی های خودرو بانک رو میخونم و بعدش نظرات رو ولی همیشه تو این فکر موندم چرا میاین صنعت های خودروسازی رو با هم مقایسه میکنید و مقایسه های غلط . ما نباید هیوندای و کیا رو با هوندا و تویوتا و ... شرکت های ژاپنی مقایسه کنیم تو این که کره تو خودرو سازی پیشرفت بسیار بالایی داشته شکی نیست و از نظر زیبایی واقعا با بهترین خودروسازهای جهان داره رقابت مکنه ولی از لحاظ کیفیت و تجربه که خودروسازهای ژاپنی دارن خب مطمئنا کره ای ها ندارن ژاپن چندسالیه داره با اروپا و کل جهان رقابت مکنه ولی کره هنوز تازه مخواد وارد رقابت خودروهای لوکس بشه لکسوس تو جهان داره با بنز و بی ام و رقابت مکنه ولی هنوز کره ای ها نتونستن رقابت خوبی داشته باشن در کل من خودم عاشق گرنجور هستم در حالی که میدونم با همین پول میشه اریون با کیفیت و ایمنی بالاتر گرفت در کل ظاهر کره ای ها باطن ژاپنی ها تو این هیچکی فکر نکنم شکی داشته باشه
1395/1/25
آپشن هاى زيادى داره ولى ارزش خريد نداره
1395/1/25
من يه 206 85 دارم فقط چهار بار بردم تعويض روغن
1395/2/3
یعنی شما هر دو سه سال یک بار تعویض روغن میکنید؟ روغن حتی اگه ماشین راه نرفته باشه هر 6 ماه باید تعویض شه!
هر چند میدونم شوخی کردید.
1395/1/28
با 170 تومن سوناتا ال اف یا اپتیما 2016 بهتر نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1ساعت سکوت
1395/1/28
آقا مهدی بجای 1 ساعت سکوت ده دیقه مقاله رو میخوندی دقیقا داره همینو توضیح میده که کدوم بهتره. اگه حوصلت نمیگیره خلاصشو بگم که میگه سوناتا و اپتیما کمی قویتر و کمی جادارترند ولی ایمنی و کیفیت i40 کمی بالاتره و مصرفشم کمتره.
1395/1/28
درسته . دقیقا من حوصلم نمیشه این همه رو بخونم .
1395/1/31
سلام دوستان
من می خوام ماشینمو عوض کنم بین این و سوناتاLF موندم لطفا راهنماییم کنید
ممنون
1395/3/5
دوست عزیز ، این انتخاب کاملا سلیقه ای هستش و بستگی به این داره که از ماشینتون چه انتظاری دارید و چی بیشتر از همه راضی نگهتون میداره ، به عنوان مثال برای من هیچوقت شتاب ماشین ملاک نبوده و بیشتر به سطح امکانات رفاهی و ایمنی خودروها توجه کردم . هرچند به نظر من i40 نباید شتاب بدی هم داشته باشه ولی در حد عالی هم نیست . حال اگر بیشتر به قدرت یا به قول خودمون ماشین با هیبت می خواین سوناتا گزینه خوبیه (در ظاهر بزرکتر به نظر میرسه واقعا )، البته من اصلا از اتاق سوناتا خوشم نمیاد ، به نظر من i40 خیلی جا ها بهتر از سوناتاست ، من خودم قصد خریدشو دارم و به نظرم امکانات رفاهی و ایمنی و البته کیفیت این خودرو بهتره ، i40 رو به شما هم پیشنهاد می کنم .
1395/3/5
در ضمن i40 جوون پسندتره (البته به نظر من )
1395/3/5
خیلی ممنون بابت این نقد و بررسی عالی ، ولی اگه یه ویدیو دربارش درست می کردین بهتر بود .
1395/5/7
i40 ماشین خوبیه ولی مدل استیشن اون خیلی بهتره و برای مسافرت یه خودروی ایده آله.
1395/11/4
نمیدونم خیلیا تو ایران ترحیح میدن جای خودروی صفر یا نزدیک ب صفر خودرو با کارکرد بالای صدتا بخرن ولی اسمش ژاپنی یا المانی باشه . من خودم عاشق المانی هستم ولی واقعا توی ای40 رفیقم ک نشستم خوشم اومد هم اپشنالی ک مد نظر دوستم بود رویکجا داشت هم قدرت مناسبی برای کسی ک اهل به قول معروف لایی بازی نیست از طرفی چهره خوب و متفاوتی داره مخصوصا از عقب نمیگم بهتر و بدتر ولی برای کسی ک دنبال ماشین با کارکرد زیر 15هزارتاس با قیمت امروز و میخواد اپشن زیادی تو ماشینش داشته باشه و قدرت مناسب و کمترم از اون مدل ماشین تو خیابون دیده بشه ای40 واقعا گزینه مناسبیه من الان بامارو میدیدم با قیمت ی ای40 ده پونزده تا کارکرده ژاپنی و سوناتا و ازرای کارکرد بالا با کسر بعضی اپشنها میشه خرید یا النترا و کرولای صفر و المانی کارکرده پرخرج و...با این حساب اگه ب نیاز شخصی ادم نگاه کنه کسی ک دنبال این شرایطی ک عرض کردم قطعا ای چهل انتخاب کاملا درستیه
1397/9/9
سلام
آقا خوشحال میشم اگه یه مقدار با اوانته مقایسش کنید