موضوعات داغ

پورشه 718 باکستر، کوچولوی اشتوتگارتی، مدرن تر، اسپرت تر و لوکس تر

4 آذر 1395

مقدمه:

باکستر که از آن می توان به عنوان رودستری اسپرت یاد کرد در اواسط دهه 90 میلادی در خانواده ی اصیل و افسانه ای پورشه چشم به جهان گشود،اما داستان ورود پورشه به ایران به سال 1388 برمیگردد که پس از ماه ها گمانه زنی و حاشیه های متعدد نمایندگی رسمی پورشه آغاز به کار کرد.

پس از مدتی محصولات مختلف پورشه شامل پانامرا،کاین،911،باکستر و کیمن سر از نمایشگاه ها و نمایندگی رسمی در آوردند تا دل مشتریان را برای خرید به خاک و خون بکشند.

با نگاهی به خیابان های کشور به راحتی قابل تشخیص بود که 2 محصول پورشه یعنی پانامرا و کاین از محبوبیت بیشتری نزد مردم برخوردارند،خریداران 911 نیز اکثرا جوان و از قشر خاصی بودند،اما کیمن و باکستر شرایط دیگری داشتند و با محدوده ی قیمتی بهتر می توانستند در دل جوانان نفوذ کرده و کاری کنند تا حساب بانکی برای خریدشان خالی شده و از آن طرف مالک صاحب کوچولوهای وحشی اشتوتگارتی شود.

چند سال بعد اوضاع بر وفق مراد پورشه و نمایندگی آن پیش نرفت و قانون ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی موجب شد تمامی محصولات پورشه که پیش از این به کشور راه می یافتند از لیست واردات حذف شده و فقط ماکان که از آن می توان به عنوان دومین شاسی بلند پورشه یاد کرد و در سال 2013 معرفی شد در لیست واردات قرار گیرد.

به عبارت دیگر اگر خواهان خرید پورشه ای صفر کیلومتر بودید فقط یک حق انتخاب داشتید و آن هم کراس اوور پورشه یعنی ماکان بود که با قیمت گزاف و پیشرانه ی 2 لیتری که در کشور عرضه شده بود نتوانست چندان موفق عمل کند.

تقریبا اواسط تابستان بود که خبرهایی مبنی بر بازگشت پورشه باکستر پس از وقفه ای چند ساله با دو پیشرانه ی 2 و 2.5 لیتری به کشور شنیده می شد،و شور و شعف را در بازار خودروهای وارداتی و دوست داران خودرو ایجاد کرد،خیلی زود عکس های آن در گمرک در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شد تا در شهریور ماه،در نمایشگاه های پایتخت در رنگ های مختلف جا خوش کند و دل دوستداران پورشه را ببرد.

پس از تلاش های زیاد دوستان و هماهنگی های متعدد بالاخره توانستیم دو نسل پورشه باکستر را در یک روز پاییزی پایتخت در کنار هم قرار داده تا بیشتر به تفاوت های آن پی ببریم و از نظر فنی به بررسی نسل جدید بپردازیم.

لازم است در ابتدای مقاله از برین خودرو و مالک پورشه باکستر سفید رنگ که اولویت های کاری خود را فراموش کرده و برای تست به ما پیوستند تشکر ویژه ای کنیم

.

طراحی خارجی:

پورشه همواره در خصوص طراحی محصولات خود با دقت و وسواس خاصی عمل می کند تا مبادا دوست داران همیشگی اش را با تغییرات گسترده از دست بدهد،جالب اینجاست که این موضوع در خصوص 911 دوچندان می باشد.

طراحی نسل جدید باکستر نیز که با کد 718 به بازارهای جهانی عرضه شده است با آن که به شدت زیباتر و جذاب تر شده،اما طبق عادت پورشه محافظه کارانه بوده و تغییرات آن میلی متری و طریف می باشد به عبارت ساده تر پورشه را می توان استاد تغییرات جزئی دانست که با همین تغییرات می تواند دل تمامی دوست داران خودرو را ببرد که به صورت مصداقی می توان به تغییرات نسل ششم و هفتم پورشه 911 اشاره کرد.

از نمای جلو شروع به بررسی نسل جدید پورشه باکستر می کنیم،شیشه ی جلو با خمیدگی خاصی به کاپوت متصل می شود،کاپوت کشیده بر خلاف سایر خودروها که در زیر آن موتور قرار دارد،درون آن فضایی برای قرار دادن اجسام در نظر گرفته شده است،انبوه تغییرات در قسمت جلوی خودرو نسبت به نسل گذشته،مربوط به گرافیک داخلی چراغ هاست در حالی که طراحی کلی چراغ همانند نسل قبل فرمی اشک مانند دارد،اما درون چراغ های نسل جدید با طراحی اغواگر و چهار چراغ کوچک که با ظرافت خاصی درون کاسه چراغ ها جای گرفته اند طرحی به روزتر را به مخاطب ارائه می کنند.

روی سپر چراغ day light به صورت افقی و خطی در بالای ورودی های هوا قرار دارد،ورودی های هوا به شکل سه تکه که در قسمت میانی نسبت به نسل قبل بزرگتر شده است دیده می شود،همچنین ورودی های هوا در دو طرف با سه خط مشکی افقی پوشانده شده است.

به نمای جانبی خودرو می رسیم در این قسمت مهم ترین نکته ای که به چشم می آید سایز بزرگتر رینگ و لاستیک و شباهت رینگ مدلی که برای تست در اختیار ما قرار گرفته بود به نسل هفتم 911 های موجود در کشور بود،آینه ها از روی ستون به روی در انتقال یافته اند تا حس اسپرت تری داشته باشند،درها زیبا با نوشته ی 718 boxster تزئین شده اند،همچنین ورودی هوایی پشت درهای جانبی دیده می شود که نسبت به نسل گذشته با تغییر ابعاد مواجه شده است.

در باک بنزین نیز که از نکات جالب باکستر می باشد و داخل پمپ بنزین توجه همگی را جلب می کند همانند نسل قبل روی گلگیر سمت راست قرار دارد.

به نمای عقب خودرو می رسیم در این قسمت نیز بیشترین حجم تغییرات متوجه چراغ هاست که با گرافیک خاص درون آن ها شب هنگام جذابیتی دوچندان دارد،چراغ ترمز سوم روی در صندوق بار به صورت افقی ترسیم شده،همچنین دو شبرنگ در دو گوشه ی سپر به رنگ قرمز دیده می شوند که به زیبایی این قسمت کمک شایانی کرده اند.

خروجی اگزوز برخلاف نسل گذشته که به صورت دوبل دوار در قسمت میانی قرار داشت در این نسل مستطیل شکل می باشد البته در مدل S هنوز هم همانند نسل گذشته دوبل و دایره ای می باشد که جذاب تر به نظر می رسد.

همچنین در این قسمت می توان بالچه ی عقب که از درون کابین قابلیت تنظیم دارد را مشاهده کرد.

لازم به ذکر است درب صندوق بار در قسمت عقب با لمس نوشته ی 718 boxster باز می شود که صندوقی کوچک برای قرار دادن ساک ورزشی در نظر گرفته شده است و در دو گوشه سمت راست و چپ محفظه هایی برای ریختن آب و روغن اتومبیل دیده می شود،در قسمت جلو نیز با لمس بدنه ی اتومبیل پایین تر از نشان پورشه درب کاپوت بازشده که بازهم خبری از موتور نیست و فضایی خالی برای قرار دادن اجسام می باشد.

در یک جمع بندی کلی در خصوص طراحی خارجی نسل جدید باکستر باید گفت همه ی جزئیات به شیوه ی کاملا هنرمندانه و استادانه شکل امروزی به خود گرفته است و مدرن تر و اسپرت تر شده است.

طراحی داخلی:

پس از گرفتن سوییچ هوشمند پورشه باکستر که همانند سایر مدل های این کمپانی می باشد و تغییری نسبت به سوییچ کاین و پانامرا نکرده است و البته طراحی کلی آن مشابه خودرو بوده و بیشتر پانامرا را تداعی می کند،دستگیره در را کشیده و برخلاف سایر خودروها که ستگیره به سمت بیرون می آید،در پورشه دستگیره به سمت بالا رفته و در باز می شود.

با باز شدن در راننده با فضایی زیبا و جمع و جور مواجه شدیم(البته این فضا نسبت به نسل قبل افزایش یافته است)،تلفیق رنگ قرمز،نقره ای و مشکی بسیار جذاب از کار درآمده،از نظر کیفی هم با نیم نگاهی می توان دریافت پورشه برای فضای داخلی نسل جدید باکستر سنگ تمام گذاشته و از بهترین مواد اولیه برای تزئین آن استفاده کرده است.

.

فرمان مشابه آمال و آرزوهای پورشه دوستان یعنی 918 می باشد و البته به صورت کلی کابین شباهت زیادی به نسل هفتم پورشه 911 پیدا کرده است،دکمه های متعدد روی کنسول میانی برای اولین بار در نسل اول پورشه پانامرا مشاهده شد و آنقدر برای مخاطبان جذاب بود که بعدتر در کاین و 911 و حالا در باکستر از همان سبک استفاده شده است.

فرمان 3 پایه ی خوش دست با قرار گرفتن دکمه هایی روی آن برای قطع و وصل کردن تلفن همراه و تنظیمات سیستم صوتی جذاب و دلرباست اما مهم ترین موردی که روی فرمان دیده می شود دکمه ای برای تغییر سیستم رانندگی است که برای اولین بار است آن را از نزدیک مشاهده می کنم که یادآور محصولات فراری می باشد.

در بالاترین قسمت کنسول میانی ساعت پورشه همانند پورشه 911 به زیبایی جا خوش کرده است،پایین تر از آن دریچه های تهویه مطبوع دیده می شوند،صفحه ی LCD با کیفیت بالا که در نور زیاد آفتاب روز تست هیچ گونه کمبود دیدی در آن دیده نمی شد! پایین تر از دریچه ها قرار گرفته اند.

پایین تر از LCD تنظیمات سیستم صوتی و پایین تر از آن دکمه هایی برای تنظیمات سیستم تهویه که به صورت دوال می باشد دیده می شوند،دسته دنده ی خوش دست که با رنگ قرمز و نقره ای تزئین شده اند به زیبایی در دستان راننده قرار خواهند گرفت.

پایین تر از دسته دنده دکمه ی فلاشر و قفل و باز درها دیده می شود،همچنین دو دکمه برای باز کردن سقف و بستن سقف در نظر گرفته شده است که در مدت زمانی بسیار کوتاه با زدن کلیدها این کار انجام می گیرد.

در سمت چپ فرمان نیز کلیدی چرخشی برای چراغ های خودرو در نظر گرفته شده است،همچنین سوییچ ثابت خودرو برخلاف سایر خودروها که در سمت راست فرمان قرار دارد در سمت چپ و در کنار کلید چرخشی چراغ ها به چشم می آید.

ترمز دستی نیز در پایین تر از قسمتی که شرح آن رفت در حالی که در نسل قبلی به صورت دستی بود به صورت الکتریکی دیده می شود که فعال بودنش را می توان با چراغ قرمزی که روی آن قرار دارد تشخیص داد.

کیفیت متریال کابین و طراحی زیبای نمای داخلی به میزانی جذاب است که پیاده شدن از نسل جدید پورشه باکستر حتی برای کسی که در مجلل ترین خانه ی مسکونی سکنی گزیده است را سخت می کند.

قوای فنی:

اما دلیل نامگذاری باکستر براساس رودستر بودن و موتور بکسوری آن بوده است که لازم است توضیحاتی راجع به این نوع موتور بدهیم:از نظر عملکرد موتورهای زیادی به صورت افقی مخالف یا خوابیده در صنعت خودروسازی دنیا وجود ندارند و تنها موتور موجود که ساختارش به این صورت است موتورهای معروف بوکسر boxer چهار یا شش سیلندر است که معمولا برای خودروهای مسابقه ای از آن ها استفاده می شود،اما این نوع موتور در خودروهایی از جمله پورشه باکستر،تویوتا GT86 وفولکس واگن قورباغه ای قابل رویت می باشد.

موتور (باکسر) را با نام های دیگری نیز خطاب می کنند که از آن جمله می توان به فلت انجین،خوابیده و یا تخت اشاره کرد.

همانند تمامی موتورهای تولیدی در دنیا این نوع پیشرانه ها از مزایا و معایبی برخوردارند که در ادامه می آید:

مزایا:

1 نیروهای اولیه و ثانویه به دلیل قرار گرفتن پیستون ها در مقابل یکدیگر به خوبی در تعادل هستند.

2 وزن کمتری بر روی میل لنگ وارد می کنند و در نتیجه قدرت کمتری برای اینرسی چرخشی از دست می رود

3 مرکز ثقل پایین آن اجازه می دهد تا موتور بهتر اداره شود

معایب:

همان طور که بالاتر ذکر شد این نوع پیشرانه به صورت خیلی محدود و فقط در چند خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که دلیل آن هم چیزی نیست جز معایبی مانند مشکلات نگهداری که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

1 ساختمان پیچیده داخلی این نوع موتور تعمیر و نگهداری آن را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

2 روغن کاری این گونه موتورها بسیار مشکل است که سبب شده امروزه تنها دو کمپانی پورشه و سوبارو از این موتورها استفاده کنند.

3 علاوه بر مشکل روغن کاری، خنک کاری قطعات دوار این نوع موتورها دارای ساختمان پیچیده ایست.

اما پورشه باکستر نسل جدید که با کد 718 که اشاره ای به مدل 4 سیلندر موتور وسط پورشه در دهه 50 و 60 میلادی دارد با دو نوع پیشرانه 2 و 2.5 لیتری در بازار ایران به ایفای نقش می پردازد.

قلب موتور 2 لیتری باکستر یک موتور 4 سیلندر بوکسر توربوشارژدار می باشد که 300 اسب بخار قدرت تولید می کند همچنین حداکثر گشتاور آن 380 نیوتن متر است که از دور موتور 1950 تا 4500 دور در دقیقه در دسترس قرار خواهد گرفت که با توسل به گیربکس PDK با کلاچ دوگانه و پکیج اسپرت کرونو شتاب صفر تا صد را در 4.7 ثانیه کسب می کند،حداکثر سرعت این دلربای اشتوتگارتی نیز 275 کیلومتر می باشد.

اما پیشرانه ی باکستر S با حجم 2.5 لیتر و توربوشارژر با هندسه متغیر توربین قادر خواهد بود 345 اسب بخار توان خروجی تولید کند،علاوه بر این گشتاور باکستر S 420 نیوتن متر است که در دور موتور 1900 تا 4500 ارائه می شود،در این مدل نیز شتاب صفر تا صد با اتکا به گیربکس PDK و پکیج کرونو به 4.2 ثانیه رسیده است تا بتوانید نهایت لذت رانندگی را تجربه کنید،نهایت سرعت این مدل نیز با 10 کیلومتر بر ساعت افزایش نسبت به مدل معمولی به 285 کیلومتر رسیده است.

اما مشخصات فنی نسل گذشته ی پورشه باکستر پیشرانه ای 6 سیلندر 2.9 لیتری با حجم دقیق موتور 2893 سی سی است که توان خروجی آن 256 اسب بخار در 6400 می باشد و گشتاور آن 290 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه است که شتاب صفر تا صد را در 5.9 ثانیه کسب و حداکثر سرعت آن 263 کیلومتر می باشد

لازم به ذکر است پورشه باکستر در نسل جدید به صورت پایه از گیربکس 6 سرعته دستی بهره می برد،اما مدل های عرضه شده به بازار ایران همگی از گیربکس های اتوماتیک برخوردارند.

حتما برای شما هم سوال شده است که گیربکس های PDK چه نوع گیربکس هایی هستند که پورشه این نام را برای آن برگزیده است؟

در حقیقت PDK تلفیق دو گیربکس در یک گیربکس می باشد و به همین دلیل هم دارای دو کلاچ تلفیقی متناوب است به طوری که یک اتصال غیر مستقیم بین شفت و موتور وجود دارد که در هر لحظه جریان انتقال نیرو فقط به یک کلاچ وارد می شود و با تعویض دنده بعدی کلاچ دوم شروع به کار می کند و این عمل باعث می شود که نیرو به طور کامل از گیربکس گرفته نشده تا باعث اتلاف نیرو و همچنین مصرف سوخت بالاتر شود که در انتها یک کلاچ باز شده و به سرعت انتقال نیرو را برعهده می گیرد و کلاچ دوم در همان زمان و در کسری از ثانیه بسته می شود که مهم ترین مزیت های آن کاهش مصرف سوخت و تعویض دنده سریع است.

تجربه رانندگی:

بار دیگر نوبت به بازکردن در خودرو شد اما این بار برای نشستن پشت فرمان باکستر و راندن با آن که به واقع این در باز کردن با در بازکردن قبلی زمین تا آسمان تفاوت داشت.

پس از نشستن پشت فرمان باکستر همانند بچه ای که به اسباب بازی جدیدی رسیده است ذوق زده شده بودم و آرزوی داشتنش را در ذهنم مزه مزه می کردم اما اولین نکته ای که کمی آزار دهنده حس می شد تنظیم دستی صندلی راننده بود که فقط در قسمت پشتی صندلی به صورت برقی قابلیت تنظیم داشت و برای خودرویی با حدود قیمت 558 تا 750 میلیون تومان نمی تواند توجیه پذیر باشد.

صندلی ها کاملا شما را در برمیگیرد که البته هنگامی که خودرو بدون حرکت است احساس تنگی به راننده دست خواهد داد اما در هنگام رانندگی و پیچ هاست که از مهندسین طراح اینگونه صندلی ها تشکر صمیمانه ای خواهید کرد!!!

همانند سوار شدن به رنجر در شهربازی که در ابتدا وسایل ایمنی که برای شما تدارک دیده شده است باعث ناراحتی شماست اما وقتی حرکات آن شروع می شود و متوجه می شوید همین وسایل است که از جان شما محافظت می کند مهندسان طراح آن را سپاس خواهید گفت.

اگر برای اولین بار باشد که سوار پورشه می شوید قطعا به دنبال سوییچ ثابت آن خواهید گشت که برخلاف انتظار سایر خودروها در سمت چپ فرمان دیده می شود و هیچگاه در محصولات پورشه به دنبال دکمه ای تحت عنوان استارت استاپ نباشید،تفاوتی ندارد،حتی ماشین های 2030 پورشه نیز فاقد این دکمه خواهند بود و همین موارد است که خاص بودن پورشه را به رقبا دیکته می کند و شما را تحریک به خریدن آن ..... چه کسی دوست ندارد خاص باشد؟!!!

بالاخره استارت می زنیم و باکستر با غرشی سهمگین،آشنا و دلنشین از خواب بیدار می شود و ذات یاغی خود را به رخ کشیده و هیجان را دوچندان می کند،جالب اینجاست که سیستم رانندگی که از روی فرمان قابل تنظیم است روی حالت نرمال قرار دارد و با تغییر حالت آن روی اسپرت این صدای خروجی از اگزوز،زیباتر و قدرتمندتر احساس می شود.

با در دست گرفتن دسته دنده ی خوش دست باکستر و تغییر آن به D ترمز دستی هوشمند که در سمت چپ فرمان قرار دارد از مدار خارج شده و در حالی که سیستم رانندگی روی حالت نرمال قرار دارد، شروع به حرکت می کنیم،فرمان در دست کوچکترین حرکتی را با تغییر زاویه فرمان به خوبی انجام می دهد،سیستم تعلیق خشک و کوبش های مرسوم که از ذات خودروهای رودستر می باشد مشهود است،این کوبش ها به دلیل افزایش سایز رینگ و لاستیک نسل جدید نسبت به نسل قبل افزایش یافته است.

هندلینگ و لذت رانندگی در حالت نرمال به میزانی بالا بود که در ذهنم تصور حالت اسپرت و اسپرت پلاس حالت مبهی داشت،مگر می شود از این خودرو در حالت نرمال دل کند؟!

حال باید سیستم رانندگی را روی اسپرت گذاشته و پس از رانندگی از آن پیاده شویم و با آن خداحافظی کنیم ....

همان طور که قبل تر گفته شد روی فرمان دکمه ای دوار برای تنظیم سیستم رانندگی درنظر گرفته شده است که یادآور فراری می باشد و با تغییر آن سیستم رانندگی روی اسپرت قرار گرفته شد،همین ابتدای کار صدای پیشرانه تغییر محسوسی پیدا کرد و به شما دیکته می کند که این ماشین برای هیجان ساخته شده است و نیاز نیست در جستجوی ترشح آدرنالین در خون خود باشید،حتی در حالت ثابت بودن هم به خوبی قطره های آن در خون شما ترشح خواهد شد.

گیربکس را درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم و خودرو همانند شلیک گلوله شروع به حرکت می کند، به خوبی حس می کنم 296 اسب بخار خالص زیر پای راستم قرار دارد و با کوچکترین اشاره ای به پدال گاز از طریق گیربکس به چرخ ها منتقل می شوند و با صدای خروجی زیبای اگزوز آدرنالین خونم را به حداکثر می رساند،در واقع این صدای خروجی،ضربان قلب هر موجود زنده ای را تندتر می کند.

جذابیت صدای پیشرانه و اگزوز همانند شیری است که پس از مدت ها از بند رهایی یافته است و به دنبال صید(شکار) می باشد.

ضربات اتاق با توجه به سرعت بیشتر ما و فنربندی سفت تر حالت اسپرت،محسوس تر می باشد که البته نمی توان خرده ای به پورشه گرفت،سواری تمامی خودروهای رودستر اسپرت با انتقال ضربات به کابین همراه است و اگر به دنبال آرامش در اتاق هستید به شما لکسوس را پیشنهاد می کنیم!!

به شخصه پورشه را از بزرگترین موزیسین های حال حاضر دنیا می دانم،زیرا در هنگام رانندگی و پشت فرمان باکستر انگار در کنسرتی با سالنی مجلل نشسته اید و بهترین موزیسین های دنیا در حال نواختن موسیقی محبوب شما هستند،جالب بود که در روز تست آنقدر محو صدای زیبای خروجی و پیشرانه شده بودیم که فراموش کردیم سیستم صوتی باکستر را فعال کرده و آن را بسنجیم.

جالب اینجاست اکثر دوستداران خودرو بر این اعتقادند که صدای خروجی خودروهای موتور وسط زمانی که از شما دور می شود طنین اندازتر خواهد بود،البته من به هیچ وجه فرمان باکستر را رها نمی کردم تا گوشه ای بایستم و صدای دور شدن آن را گوش کنم!

دنده ها با ضربه ها و تقه هایی دوست داشتنی تعویض می شوند،موردی که شاید در خودروهایی که دم از لوکس بودن میزنند نکته ای منفی قلمداد شود اما در باکستر به شما یادآور می شود:دنده سبک تر شد و سرعت بیشتر بهتر است احتیاط کنید،در واقع گیربکس PDK دو گلاچه فوق العاده عمل می کند و در انتخاب بهترین دنده و تعویض سریع و بی خطا بی نقص عمل کرده تا در زمان رانندگی حس کنید هیچ گونه محدودیتی برای تولید اسب بخار و گشتاور وجود ندارد!

عملکرد فرمان به گونه ایست که انگار راننده و ماشین باهم یکی شده اند،زیرا راننده احساس می کند جزئی از بدنش شده است و با اشاره ای می تواند آن عضو را که این بار فرمان است تکان دهد.

در سرپیچ ها هندلینگ و پایداری باکستر شما را متعجب خواهد کرد،هرچند با مقداری گاز در سرپیچ ها شیطنت هایی در قسمت انتهایی خودرو دیده می شد اما تمامی سیستم های ایمنی خودرو در کسری از ثانیه به کار گرفته می شدند تا پورشه مذکور را به راه راست هدایت کنند!

به طور کلی باکستر به دلیل مرکز ثقل و ارتفاع کم تا زمین راندمانی بیش از اعدادی که تحت عنوان حجم موتور از آن ارائه می شود دارد.

طی چند ماه گذشته با خودروهای غول پیکر زیادی از جمله جیپ رانگلر،کادیلاک اسکالید و .... رانندگی کردیم که هنگامی که پشت ماشینی در حال حرکت بودیم خودروی جلو با نگاهی به آینه ی وسط سریعا راه را برای ما باز می کرد،اما اوضاع برای باکستر کاملا متفاوت است و موردی که موجب کنار زدن خودروها برای شما می شود صدای پیشرانه ی بلند و البته فوق العاده جذاب آن است که نقطه ی اوج آن روی دور موتور 7500 می باشد که موجب می شود نیازی به نور بالا دادن نداشته باشید و خودروهای جلویی بدون لحظه ای تامل راهنمای راست را زده و مسیر مستقیم را برای شما باز کنند.

ترمزگیری ترمزهای قدرتمند مجهز به دیسک هیچگونه کم و کاستی برای مهار 296 اسب بخار مدل باکستر ندارد و بدون هیچگونه کشیدگی فرمان به طرفین و در چند ثانیه سرعت را به صفر می رسانند تا راننده خیالش از این بابت هم راحت باشد.

در انتها سیستم رانندگی را روی اسپرت پلاس قرار داده و رانندگی مختصری کردیم،در این حالت کلیه سیستم های ایمنی از مدار خارج می شوند که اگر تجربه و تمرکز کافی نداشته باشید می تواند برای شما دردسرساز باشد.

در یک جمع بندی کلی و پس از چند ساعت رانندگی با این اشتوتگارتی تمام عیار و رام نشدنی باید گفت هماهنگی گیربکس و موتور در این خودرو مثال زدنی است،بازی با پدال گاز که با اشاره ای باکستر را به جلو پرتاب و شما را درون صندلی فرو می برد تجربه ای وصف ناپذیر دارد،فرمان گوش به امر و ترمزهایی که نیروی ایستایی بالایی دارند موجب می شود هنگامی که می خواهید از آن پیاده شوید لبخندی خاص همراه با شیطنت روی چهره ی شما نقش ببندد و در مقام مقایسه بتوان گفت باکستر جدید در مقابل نسل قبلی،باکستری چابک تر،لوکس تر و اسپرت تر شده است.

جمع بندی:

قیمت جهانی پورشه باکستر در مدل معمولی حدود 57 هزار دلار و در مدل S 70 هزار دلار می باشد که در بازار داخلی در مدل معمولی با توجه به سطح تجهیزات در بازه ی قیمتی 558 تا 570 متغیر است،مدل S نیز در محدوده ی قیمت 700 تا 750 میلیون معامله می شود،با توجه به مبالغ یاد شده و قیمت جهانی خودرو متوجه می شوید قیمت باکستر در کشور حدود 10 برابر افزایش یافته است که جای بسی تامل دارد،البته که این قیمت حبابی بوده و تا چند ماه آینده قطعا کاهش خواهد یافت.

به گفته ی خود کمپانی پورشه حدود 55 درصد از خریداران باکستر مدل معمولی را برای خرید انتخاب می کنند زیرا گمان می برند امکانات زیادی را نسبت به مدل S از دست نمی دهند در حالی که اگر طعم آن ها را بچشند راضی نخواهند بود آن ها را از دست بدهند،لازم به ذکر است حدود 2 هفته قبل تر از روز تست به ملاقات باکستر S رفته بودیم و به دلیل نداشتن پلاک نتوانستیم آن را مورد بررسی قرار دهیم اما به شکل کاملا محسوسی صدای زیباتری نسبت به مدل معمولی داشت.

از رقبای باکستر در بازار وطنی می توان به مرسدس بنز SLK اشاره کرد که در گونه ی صفر کیلومتر در بازار یافت نمی شود و مرسدس با حذف این پسوند در مدل های جدید این اتاق را با پسوند SLC به بازارهای جهانی عرضه کرده است،مدل دیگر بی ام و Z4 می باشد که در مدل های 2015 می توان کم کار آن را با بودجه ای تقریبا نصف باکستر تهیه کرد و در آخر به آئودی TT دیفرانسیل جلوی رودستر می رسیم که هنوز بعد از گذشت چندین ماه از رونمایی و افتتاح شعبه در خیابان شریعتی کماکان در جستجوی پلاک ملی می باشد.

اما در مقام مقایسه اگر مهم ترین فاکتور یعنی قیمت را نادیده بگیریم باید بگوییم سوار شدن به پورشه ی تولیدی سال 2017 با کیفیت ساخت بالای کابین؛ارگونومی مثال زدنی،صندلی های اسپرت،هندلینگ بی نظیر و چسبندگی بالا و گیربکسی هوشمند و بی اشتباه،از بزرگترین لذت های دنیوی است که اگر موجودی بانکی شما به حدکافی باشد،به خود ظلم کرده اید که باکستر را نخریده و سواری با آن را تجربه نکنید!

موردی که به تازگی به آن پرداخته می شود هزینه ی نگهداری بالای خودروهای آلمانی است اما باید گفت تکنولوژی پیچیده و استفاده از با کیفیت ترین قطعات موتوری باعث می شود در هنگام تعمیر و یا تعویض قطعه ی مستهلک شده هزینه ی زیادی را به مالک تحمیل کند اما از آن طرف ماجرا کلاس،پرستیژ،لذت رانندگی و کیفیت خودروهای آلمانی اگر نگوییم بی نظیر،قطعا کم نظیر است.

در پایان ضمن تشکر از برین خودرو و مالک پورشه باکستر سفید رنگ توجه شما را به مشخصات فنی پورشه باکستر 718 جلب می کنیم و برای لیست کامل تجهیزات این خودرو می توانید به صفحه مشخصات فنی پورشه 718 باکستر و همچنین پورشه 718 باکستر S مراجعه کنید.

مشخصات فني
مدلپورشه 718 باکستر
پيشرانهچهار سیلندر تخت
حجم موتور۲ لیتر
حداکثر قدرت۳۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۳۸۰ نیوتون متر
شتاب رسمي۴.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1365 کیلوگرم
قيمت550 تا 570 میلیون تومان

140 عکس

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/9/4
جوووون .. چه عشق باز شده
1395/9/7
با سلام و تشكر از آقا ياسين
سوالي داشتم كه ممنون مي شم نظرتون رو بگين
آيا شما از شيفترهاي پشت فرمان هم استفاده كردين ؟
و كلا" در خودرويي هايي كه حالت اسپورت و اسپورت پلاس دارن در چه زمانه هايي از اين شيفترها استفاده مي شه ؟
ببخشين چون تجربشو نداشتم اين سوال برام پيش اومد .
1395/9/4
ایول خودروبانک دمت گرم بازم گل کاشتیااا کاش یه کلیپ از شتاب این ماشین میزاشتین به هرحال عالی بود
1395/9/4
فقط میشه گفت شاهکار هست....نه تنها این ماشین....بلکه هر محصولی که ساخت آلمان هست....و بسیار از تیم خودروبانک هم تشکر میکنم که همیشه تست هاش عالی بوده و هست و البته روز به روز هم پیشرفت میکنه...و در آخر هم امیدوارم روزی برسه که همه مردم کشورمون اونجوری که دوست دارن شرایط براشون مهیا بشه و همه عاشقان اتومبیل به ماشین مورد علاقشون برسن
1395/9/4
اون روز وقتیه که ما هم متقابلن به آلمان خودرو صادر کنیم
1395/9/4
انشالا. ولی اگه یه روزی همه به آرزوشون برسن فرغونسازای وطنی چیکار کنن؟؟! فاتحشون خوندس که!
1395/9/4
عجب سیستم توروبویی داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! موتور 2 لیتری 300 اسب بخار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1395/9/7
موتور 2لیتری توربو داریم 2000 اسب بخار کجای کاری داداش
1395/9/4
ووووووووووف عجب چیزیه! خودروبانک کامنت انتقاد نیستا طبق معمول حذف نکنی! صدای اگزوز باکستر همیشه آس پیک بوده و هست...وای پشت فرمون این چی بشه ها رویاس رویا... ولی من یه روز اگه پولدار شم یه کاوازاکی z1000 هزار میخرم ک صفر تا صد بزنه زیر ۳ ثانیه با دنده یک بالای صد پر کنه وای موتور سنگین خدا موتور سنگییییین
1395/9/7
با اینکه ارادت خاصی به کاواساکی دارم ولی موتور سنگین تو ایران یعنی خودکشی
1395/9/4
سلام میخوام بدونم خیلی سخت بود که نویسنده بره و یکم مطلب در مورد اینکه به این عجوبه پورشه چه سیستم هایی میشه به صورت سفارشی اضافه کرد بخونه؟ سیستم فنر بدی با قابلیت کم کردن ارتقاع تا 20mm یا کیت اگزور فابریک پورشه که صدارو دو برابر وحشی تر میکنه و ..... که اینجا نگفتین و مردمم حتی نمیدونن که اصن این ماشین یه همچین چیزایی داره و تو بیشتر 718های وارداتی هم نیست. دوستان میتونن به سایت پورشه امارات برن و خودشون حداقل آگاهانه تر خرید کنن. واقعا جای تاسف داره از سایتتون فقط عکس ها عالی بود.
1395/9/5
فکر کنم نویسنده محترم هنوز تو حال و هوای 5 سال پیش و دلار 1000 تومانی هستند! قیمت جهانی مدل معمولی طبق عدد موجود در مقاله میشه حدود 211 میلیون و مدل s میشه حدود 259 یعنی 3 برابر قیمت جهانی که البته امیدوارم تو گلوی مافیای خودرو گیر کنه و خفه بشند تا شاید ما مردم عادی هم بتونیم از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت روز دنیا استفاده کنیم
1395/9/5
واقعا پورشه 718باكستر مثل همه ي محصولات پورشه عالي و فوق العاده هست.با تشكر از خودرو بانك كه برسي هاش عالي و بي نقص هست.اميد وارم روزي برسه كه همه ي عاشقان ماشين به ماشين هاي مورد علاقشون برسن.
1395/9/5
واقعا شاهكار و بي نظير است.عاشقشم.
1395/9/5
این خودرو اگه دست واردکننده های خاص و نمایشگاه دارا و غیره نبود تو مدل S و با بالاترین اپشن های ممکن (نه حتی نداشتن صندلی برقی) وارد میشد نهایت قیمتی ک در میمومد زیر 600 میلیون تومن برای وارد کننده بود با بالاترین هزینه ها و تعرفه ممکن ! ولی به لطف دوستانی ک حتی راضی به سود های 20 30 میلیون تومانی هم نیستند قیمت خودرو با اپشن کاملا پایه 10برابر قیمت جهانیش باید مصرف کننده ایرانی بخره
1396/6/20
Boxer.2017.kharidam oftadeh.dast.andaz.girbox paean.raftam.tamirr.konam.motorr.az Karr.oftadeh.frestadam.sharjeh.goftan.motorr.az.polomp.darr.amadeh.beshtarr.az.hazeneh nasfeh Kharideh.mashin.kharjesh.karda.2017.alan.gosheh.namaesh gast
1395/9/5
اینو باید بدن فرقون خودروی خودمن سر و هم کنه شنیدم ل 90 اتومات میسازه.
1395/9/5
نو که اومد به بازار، کهنه میشه دل ازار...
1395/9/6
واقعا هیجان داره آدم پشت این ماشین بشینه.
1395/9/14
خودروبانک بذار برسه ماشین! هنوز پلاک نشده رفتی تستش کردی!
ولی عجب چیزیه ها!
1396/6/20
Salam khayleh. Khobeh"......................................................................................................l.........love....l...vali vaghti karabiner Sheh.to.iran.motor new masalas man aftadam dasandaz omadan tamirr konan ballad nabodan Motoro kharab.kardan .farastadam Sharjah goftan az garanti kharjeh beshtar az haze neh..Kharideh.nasfeh.mashin.kharj.kardam.2017............ ....... .................................................................. ..............................................................................ilove
1396/7/22
سلام-لطفا با alfaromeo 4C مقایسه بشه-با تشکر
1402/10/29
سلام خیلی دوستش دارم 🤗
دلم ی دونشو میخواد