موضوعات داغ

کامان ریل چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

کامان ریل سیستمی مدرن برای تزریق سوخت در موتورهای دیزل است. این سیستم انعطاف‌پذیری بالایی را در کنترل آلاینده‌ها، قدرت و مصرف سوخت ارائه می‌دهد. این ویژگی به سازندگان موتور اجازه می‌دهد تا برای طیف وسیعی از ماشین‌آلات و کاربردها، عملکرد بهینه و ارزش فوق‌العاده‌ برای کاربر نهایی فراهم کنند.

با افزایش استانداردهای کنترل آلاینده‌ها، موتورهای دیزل مدرن بیشتری از سیستم‌های سوخت‌رسانی تزریق مستقیم ریل مشترک یا کامان ریل (CRDi) استفاده می‌کنند تا هم انعطاف‌پذیری مورد نیاز را داشته باشند و هم الزامات سختگیرانه استانداردهای آلایندگی را رعایت کرده باشند.

در سیستم‌های کامان ریل، سوخت با فشار و دقت کنترل‌شده توسط کنترلر الکترونیک، به موتور وارد می‌شود. این سیستم سطح وسیعی از انعطاف‌پذیری را برای دستیابی به بهترین سطوح کنترل آلاینده‌ها، قدرت و مصرف سوخت به ارمغان می‌آورد

کامان ریل چگونه کار می‌کند؟

کامان ریل چگونه کار می‌کند؟

ابتدا پمپ، سوخت را به مخزن فشار بالا یا همان کامان ریل ارسال می‌کند. بنابراین در ریل سوخت، گازوییل با فشار مطلوب برای حالت های مختلف لحظه ای موتور و به منظور جبران تاخیرهای احتمالی پاشش، ذخیره می شود. هر سیلندر موتور دارای یک انژکتور با سوپاپ سولنوئیدی است. این شیر برقی لحظه شروع و میزان پاشش سوخت را تعیین می کند. ecu بر اساس تقاضای کاربر و میزان فشرده شدن پدال گاز، فشار و میزان سوخت مورد نیاز ، زمان پاشش و ... را طبق پارامترهای نرم‌افزار خود مشخص می کند و دستورات لازم را برای عملکرد صحیح به سوزن انژکتور می‌فرستد.

انژکتورهای سیستم سوخت رسانی کامان ریل در سرسیلندر نصب می شوند و شامل بدنه و نازل هستند. دیگر اجزای اصلی انژکتور مواردی مثل سوپاپ مغناطیسی، نازل منفذدار و سیستم سروو هیدرولیکی را شامل می‌شود

در سیستم CRDi یا کامان ریل، سوخت مستقیماً به محفظه احتراق تزریق میشود. سیستم تزریق غیرمستقیم (IDI) در موتورهای قدیمی‌تر، سوخت را به یک محفظه پیش‌احتراق تزریق می‌کرد و سپس به محفظه احتراق اصلی می‌رسید که این کار راندمان را کاهش می‌دهد.

مزایای کامان ریل چیست؟

مزایای کامان ریل چیست؟

کامان ریل با استفاده از یک ماژول کنترلگر قابل برنامه‌ریزی، زمان‌بندی تزریق سوخت، مقدار سوخت و پودرسازی یا پاشش سوخت را به صورت الکترونیکی کنترل می‌کند. این مهم امکان تزریق‌های متعدد با هر فشار و در هر زمان (در محدوده‌های از پیش تعریف‌شده) را فراهم کرده و قابلیت بالاتری برای کنترل بهتر توان موتور، میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها ارائه می‌دهد.

چگونه در عمل متوجه مزیت‌های سیستم کامان ریل خواهید شد؟

به دلیل انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی پاشش سوخت، میزان سروصدا، لرزش و ناکارآمدی موتور با کامان ریل بهبود می‌یابد. موتور شما نرمتر و با کیفیت صدای بهتر کار می‌کند. علاوه بر این، شاهد بهینه شدن مصرف سوخت نیز خواهید بود؛ زیرا فشار پاشش سوخت بالاتر، موجب ریزتر شدن سوخت (پودرسازی) می‌شود که اجازه می‌دهد سوخت با بهره وری بالاتر بسوزد.

کارایی بالاتر احتراق، نکته کلیدی برای رعایت استانداردهای آلایندگی است. سوخت کمتری به صورت دوده یا ذرات ریز در اگزوز هدر می‌رود. بنابراین یک موتور با عملکرد پاک تر خواهید داشت که هم برای محیط‌زیست و هم از جهت هزینه مالکیت، به صرفه تر است. ضمن آنکه ارتقای راندمان احتراق، دوام و قابلیت اطمینان بلندمدت موتور را هم بهبود می‌بخشد.

مقایسه موتورهای CRDI و TDI

مقایسه موتورهای CRDI و TDI

این دو فناوری در واقع گونه‌هایی از سیستم تزریق سوخت در خودروهای دیزلی هستند و نقش مهمی در طراحی موتور این خودرو ایفا می‌کنند؛ شناخت این فناوری‌ها برای مالکان خودرو ضروری است. جهت اطلاع CRDI مخفف "تزریق مستقیم ریل مشترک" و TDI مخفف "تزریق مستقیم توربوشارژ" است.

جالب است بدانید برندهایی مانند شورولت و... از تکنولوژی کامان ریل در طراحی موتور خودروهای دیزلی خود استفاده می‌کنند. در عین حال، برند مشهور جهانی فولکس واگن از فناوری تزریق سوخت TDI در وسایل نقلیه خود استفاده می‌کند.

خصوصیات CRDI و TDI

در زیر به طور مجزا ویژگی‌های این دو فناوری ذکر شده و سپس تفاوتهای آنها آمده است.

کامان ریل (تزریق مستقیم ریل مشترک):

• CRDI روشی برای تزریق سوخت به سیلندرهای موتور بنزینی و دیزلی است

• در این موتورها، یک ریل مشترک سوخت با فشار بالا برای تزریق سوخت به هر یک از انژکتورها استفاده می‌شود.

• در موتورهای نسل جدید به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی بیشتر از این سیستم تزریق سوخت مشترک استفاده می‌شود.

• رابرت هوبر اولین پیشگام توسعه CRDI بود و در دهه 1960 نمونه اولیه آن را ساخت. پس از او دکتر مارکو گانسر نیز روی توسعه این فناوری کار کرد. در دهه 1990 این فناوری در تولید خودرو در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

• اولین خودروی مسافربری با این فناوری در سال 1997 در مدل آلفا رومئو 156 2.4 JTD استفاده شد.

• این فناوری برای مدتی در موتورهای دریایی و لوکوموتیوهای دیزلی هم مورد استفاده قرار گرفت.

• در این سیستم به جای انژکتورهای معمولی از انژکتورهای سوخت پیشرفته با سلونوئید استفاده می‌شود.

• استفاده از ریل مشترک سوخت به حفظ فشار و ذخیره سوخت در پشت انژکتورها کمک می‌کند. بنابراین، تامین و ذخیره سوخت برای انژکتورهای سلونوئیدی تثبیت می‌شود

• در موتورهای مدرن با CRDI از انژکتورها همراه با توربوشارژر برای افزایش راندمان استفاده می‌شود. این امر به کاهش آلاینده‌ها و بهبود خروجی قدرت کمک می‌کند.

TDI (تزریق مستقیم توربوشارژ):

TDI (تزریق مستقیم توربوشارژ):

• سیستم TDI امکان توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت به سیلندر موتور را دارد.

• انژکتور سوخت، سوخت را به داخل موتور تزریق کرده و آن را در محفظه احتراق اسپری می‌کند.

• در این روش سوخت اتمیزه شده و به محفظه احتراق منتقل می‌شود.

• وجود توربوشارژر و سیستم TDi، میزان هوای ورودی حین احتراق یا زمانی که سوخت وارد موتور می‌شود را افزایش می‌دهد. این امر به احتراق بهتر کمک می‌کند.

• یک اینترکولر در TDI تعبیه شده است که به کاهش دمای هوا کمک می‌کند. به دلیل این کاهش دما، می‌توان میزان سوخت تزریق شده برای احتراق را افزایش داد.

• سیستم TDI سطح آزاد کمتری دارد که به کاهش اتلاف گرمایی و در نهایت افزایش راندمان موتور کمک می‌کند.

• این فناوری مفید توسط گروه فولکس‌واگن توسعه داده شده است. اکثر خودروهای دیزل گروه فولکس‌واگن از این فناوری استفاده می‌کنند. فولکس‌واگن از این فناوری در خودروهای تجاری و موتورهای دریایی نیز استفاده می‌کند. معمولا موتورهای دیزلی به کمک این فناوری قدرت و راندمان بیشتری به دست می‌آورند.

مقایسه موتورهای CRDI و TDI

مقایسه CRDI و TDI

سیستم CRDI دارای یک پمپ فشار قوی است که سوخت را تزریق می‌کند، بنابراین نیاز مبرمی به توربوشارژر ندارد،

اما TDI برای افزایش قدرت و راندمان موتور از توربوشارژر و گاز خروجی موتور استفاده می‌کند. اگر نمودار کارایی این فناوری‌ها را مقایسه کنیم، CRDI برنده به نظر می‌رسد. دلیلش این است که CRDI از سنسور و ریل مشترک انژکتور برای تامین سوخت برحسب نیاز استفاده می‌کند. بنابراین در این معیار کامان ریل بهتر از TDI است.

سیستم CRDI یا کامان ریل قابل استفاده در موتورهای هر خودرویی و با هر برندی است. اما TDI به طور خاص برای گروه فولکس‌واگن توسعه یافته و انحصاری آن‌هاست. طراحی فناوری TDI نسبت به CRDI ساده‌تر است. این می‌تواند عاملی برای تعمیر و نگهداری آسان‌تر و احتمالا ارزان‌تر TDI باشد.

نتیجه‌گیری

انتخاب بین کامان ریل و TDI به اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال موتور با عملکرد بهینه و مصرف سوخت پایین‌تر هستید،CRDI یا کامان ریل انتخاب بهتری است؛ حتی اگر هزینه اولیه و نگهداری آن کمی بیشتر باشد. اما اگر اولویت شما هزینه کمتر و سادگی تعمیرات است، TDI گزینه مناسبی خواهد بود؛ البته به شرطی که خودروی شما از محصولات گروه فولکس‌واگن باشد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

مشخصات ماشین ساینا

عوارض عوض نکردن شمع خودرو

قیمت گذاری خودرو

بهترین ماشین بعد از پراید

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد