موضوعات داغ

خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با سرد شدن هوا گاهی مواقع ممکن است که بعد از استارت موتور بلافاصله خاموش شود و یا بسیار بد کار کند. این مشکل می‌تواند ناشی از ایرادات مختلف برقی یا مکانیکی باشد. در ادامه علت‌ خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد یا هنگام صبح را بررسی می‌کنیم.

دلایل خاموش شدن خودرو بعد استارت در هوای سرد

اگر با مشکل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن به ویژه هنگام صبح یا در هوای سرد روبرو هستید، موارد زیر را بررسی کرده تا به طور دقیق تر بتوانید ماشینتان را عیب یابی کنید.

1. سوختن واشر سرسیلندر

اگر واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده و باعث نفوذ رطوبت به داخل محفظه احتراق شود، احتمال خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد بالا می‌رود. خیس شدن شمع‌ها ناشی از خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ مایع خنک کننده به محفظه احتراق، دلیل اصلی این مشکل است.

مشکل در سنسور دمای آب

2. مشکل در سنسور دمای آب

گاهی اوقات ممکن است که سنسور یا فشنگی دمای آب( مایع خنک‌کننده موتور) سیگنال اشتباهی را به کامپیوتر ارسال می‌کند. اگر ایسیو به دلیل سیگنال اشتباه از فشنگی تصور کند که موتور گرم است، سوخت کمتری نسبت به نیاز موتور برای کارکرد در استارت سرد به داخل سیلندر می‌پاشد و موتور بعد استارت خاموش می‌شود. با تست دیاگ میتوان ایراد فشنگی را متوجه شد و آن را به راحتی و با هزینه کم، تعویض کرد.

3. سنسور معیوب دمای هوای ورودی

بعضی خودروهای جدیدتر دارای سنسور دمای هوای ورودی به موتور هستند. یک سنسور معیوب دمای هوای ورودی (IAT) هم، درست مانند یک سنسور دمای آب خراب، می‌تواند نسبت مخلوط هوا-سوخت را به هم بزند؛ چراکه کامپیوتر بر سنسور دمای هوا نیز برای محاسبه میزان تحویل سوخت تکیه می‌کند. اگر IAT به کامپیوتر بگوید که هوای ورودی به سیستم گرم‌تر از دمای واقعی آن است، کامپیوتر تحویل سوخت به موتور را کاهش خواهد داد. پس در زمان استارت سرد، این موضوع می‌تواند باعث نوسان دور آرام و مشکلات خاموش شدن شود.

سنسور IAT یک گرماسنج است که مقاومت خود را با تغییرات دما تغییر می‌دهد. هرچه دما بالاتر باشد، مقاومت سنسور کمتر می‌شود. در برخی مدل‌ها، سنسور دمای هوای ورودی بخشی از سنسور MAF یا حسگر جریان هواست. در مدل‌های دیگر، ممکن است روی هواکش نصب شود.

4. خرابی یا کثیفی مپ سنسور

سنسور فشار هوای منیفولد (MAP) نیز بر مخلوط هوا-سوخت تأثیر می‌گذارد. پس یک سنسور مپ معیوب نیز می‌تواند باعث خاموش شدن موتور بعد از استارت در هوای سرد شود. گاهی اوقات نیز کثیفی این سنسور باعث ارسال اطلاعات اشتباه به ایسیو می‌شود که میتوان با تمیز کردن این قطعه توسط اسپری انژکتورشوی، مشکل را برطرف کرد‌. بسته به توصیه سازنده خودرو و نوع سنسور نصب شده در ماشین شما، روش‌های مختلفی برای تست سنسور مپ وجود دارد.

روش‌های مختلف تست سنسور MAP بسته به نوع کاربرد به شرح زیر است:

• استفاده از پمپ خلاء و مولتی‌متر دیجیتال

• تست مقاومت

• تست ولتاژ در ترمینال‌های خاص

استپر موتور معیوب

5. استپر موتور معیوب

کامپیوتر خودروهای با دریچه گاز سیمی، از استپر برای تنظیم دور آرام موتور استفاده می‌کند. همچنین از این قطعه برای کنترل مقدار هوای مورد نیاز هنگام تزریق سوخت به موتور در حالت درجا هم استفاده می‌کند.

اغلب اوقات یک استپر معیوب یا کثیف باعث می‌شود موتور در حالت آرام نوسان داشته باشد یا باعث خاموشی موتور در زمان سرد یا حتی گرم بودن موتور شود. میتوان با اسپری مخصوص استپر را تمیز کرد و اگر مشکل حل نشد، باید این قطعه تعویض شود.

6. شیر EGR معیوب

سوپاپ EGR به منظور بازگردش بخشی از گازهای خروجی اگزوز طراحی شده تا هم آلایندگی کاهش یابد و هم مصرف سوخت بهینه شود. در برخی مدل‌ها، یک شیر EGR معیوب می‌تواند باعث خاموش شدن موتور در حالت استارت سرد شود.

معمولا شیر EGR ممکن است گیر کند و باز می‌ماند. اگر بتوانید موتور را گرم کنید، شاید این سوپاپ بسته شود و بعد از آن به درستی وظیفه خود را انجام دهد.

7. مشکلات باتری ماشین

باتری‌های ماشین در هوای سرد جریان الکتریکی کمتری تولید می‌کنند، زیرا واکنش شیمیایی داخل آنها نسبت به یک روز گرم کندتر است. باتری‌های سرد همان مقدار قدرتی را که باتری‌های گرم تولید می‌کنند، ارایه نمی‌دهند و این مورد می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر خاموش شدن ماشین بعد استارت در هوای سرد شود.

علاوه بر این، در شرایط هوای سرد، نیاز بیشتری برای انرژی باتری ایجاد می‌شود. از گرمکن صندلی گرفته تا آینه‌های جانبی گرم‌شده، تمام این برق اضافی می‌تواند بر باتری‌ای که قبلا تخلیه شده، فشار وارد کند و احتمال بروز مشکلات در لحظه استارت را بیشتر کند.

هیچ راه حل سریعی برای حل مشکل باتری در زمستان وجود ندارد، مگر اینکه باتری قدیمی ماشین خود را با یک باتری جدید تعویض کنید. بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات باتری در هوای سرد، شارژ کامل باتری است. این بدان معناست که با ماشین خود برای مدت طولانی‌تر رانندگی کنید، یا در غیر این صورت این کار را به صورت دستی با شارژر باتری انجام دهید. روشن گذاشتن درجای ماشین هم برای مدت حدود ده دقیقه می‌تواند کارگشا باشد.

همچنین باید از روشن کردن تعداد زیادی از تجهیزات برقی به طور همزمان بلافاصله پس از استارت زدن ماشین خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند تمام انرژی باقی مانده باتری ماشین شما را قبل از اینکه حتی حرکت کنید، از بین ببرد و ماشین را خاموش کند.

8. غلیظ شدن روغن

وقتی هوا سرد است، روغن موتور غلیظ‌تر می‌شود و به خوبی درون موتور جریان نمی‌یابد. این بدان معناست که پمپاژ آن از طریق موتور دشوارتر است و این فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند. اگر باتری از قبل دارای شارژ کمی باشد، این مشکل می‌تواند منجر به روشن نشدن ماشین یا خاموش شدن آن بعد استارت شود.

برای رفع این مشکل اول مطمئن شوید که از روغن مناسب در ماشین خود استفاده می‌کنید؛ یعنی همانطور که توسط سازنده توصیه شده روغن شما استاندارد است. حتی در صورت کم کار بودن ماشین، باید روغن را حداقل یک بار در سال تعویض کنید تا مطمئن شوید که ماشین در بهترین شرایط قرار دارد و حداکثر محافظت را برای موتور ماشین شما ارائه می‌دهد.

9. مشکلات مربوط به سوخت

در موارد نادری که رطوبت در لوله‌های بنزین وجود دارد، می‌تواند یخ بزند و باعث انسداد مسیر سوخت‌رسانی به موتور شود. در نتیجه موتور یا روشن نمی‌شود و یا کمی بعد از استارت خاموش می‌شود. این امر به خصوص در لوله‌های نازک که به راحتی توسط یخ مسدود می‌شوند، رایج است.

و برای رانندگان دیزلی، به خاطر داشته باشید که گازوییل در سرما ژله‌ای می‌شود، به این معنی که زمان بیشتری برای گرم شدن و رسیدن سوخت به موتور نیاز است.

برای برطرف کردن این مشکل همیشه مطمئن شوید که درب باک سوخت شما پس از پر کردن محکم بسته شده است، زیرا این امر از نفوذ رطوبت به باک سوخت جلوگیری می‌کند. همچنین توصیه می‌کنیم مخزن را در ماه‌های زمستان پُرتر نگه دارید تا فضای کمتری برای جذب رطوبت در اطراف دیواره‌های مخزن وجود داشته باشد.

و برای خودروهای دیزلی نیز به موتور اجازه دهید تا زمان لازم برای گرم شدن و روان شدن سوخت را در اختیار داشته باشد.

مشکلات کاربراتور

10. مشکلات کاربراتور

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد، مربوط به خودروهای قدیمی‌تر مجهز به کاربراتور است. کاربراتورها به ویژه در برابر شرایط سرد حساس هستند و این به دلیل نازل‌های کوچکی است که می‌توانند مسدود شوند و اجازه نمی‌دهند رطوبت تبخیر شود. این مورد باعث ایجاد یخ زدگی و نرسیدن سوخت به موتور می‌شود.

برای رفع مشکل، بهترین راه این است که از پارک کردن ماشین کاربراتوری در هوای سرد خودداری کنید تا خطر یخ زدگی به حداقل برسد. همچنین مهم است که کاربراتور را به طور منظم سرویس و تنظیم کنید.

نکات مهم درباره روشن کردن موتور خودرو در هوای سرد

در اینجا شش نکته عملی برای راه اندازی موتور در هوای سرد آورده شده که با رعایت آنها، شاید مشکل خاموش شدن موتور بعد از استارت خوردن در صبح به حداقل برسد.

۱. همه چیز را خاموش کنید

تمام لوازم برقی استاندارد مانند چراغ‌ها، گرمکن‌ها و سیستم پخش صوتی از باتری برق می‌گیرند؛ بنابراین خاموش کردن همه این موارد قبل از تلاش برای استارت زدن، به باتری شانس بیشتری برای روشن کردن موتور می‌دهد. اگر موتور روشن شد، چند دقیقه قبل از روشن کردن مجدد این لوازم برقی، اجازه دهید موتور کار کند تا از تخلیه مجدد باتری جلوگیری شود.

۲. کلاچ بگیرید

یک ترفند زیرکانه که گاهی اوقات می‌تواند کار کند، کلاچ گرفتن هنگام استارت زدن است. این کار در واقع مقدار کاری را که باتری باید انجام دهد تا میل لنگ به چرخش بیفتد، کاهش داده و به موتور سرد شانس بیشتری برای روشن شدن می‌دهد.

۳. بررسی کنید که سر سیم‌های باتری تمیز و محکم باشند

اگر می‌توانید علائم خوردگی و سولفاته را روی سر سیم‌های باتری خود ببینید، باید آن‌ها را تمیز کنید. این رسوبات می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان برق و خاموش شدن موتور شود. برای تمیز کردن سر سیم‌های باتری، از برس سیمی و محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید. سپس، بست‌ها را با آب بشویید و اجازه دهید خشک شوند.

۴. سطح روغن موتور خود را بررسی کنید

اگر موتور شما هنگام استارت زدن به سختی می‌چرخد، ممکن است سطح روغن آن کم باشد. روغن کم باعث می‌شود پمپاژ روغن درون بلوک موتور و اطراف میل لنگ و پیستون ها دشوارتر شود و فشار بیشتری به باتری وارد آید. از گیج روغن برای بررسی سطح روغن موتور استفاده کنید و در صورت نیاز روغن به پیشرانه اضافه کنید

در صورت شارژ کم، از روش باتری به باتری استفاده کنید

۵. در صورت شارژ کم، از روش باتری به باتری استفاده کنید

اگر باتری ماشین خالی شده و همه روشها برای روشن شدن ماشین شکست خورده است، می‌توانید از یک ماشین با باتری سالم کمک بگیرید. برای انجام این کار، یک سر کابل را به ترمینال مثبت باتری ماشین خود وصل کنید و سر دیگر را به ترمینال مثبت باتری ماشین دیگر. سپس، یک سر کابل دیگر را به ترمینال منفی باتری ماشین خود وصل کرده و سر دیگر را به یک قسمت فلزی غیر رنگ‌شده ماشین سالم متصل کنید. در نهایت، ماشین سالم را روشن و حدود 30 ثانیه یا بیشتر صبر کنید. سپس، سعی کنید ماشین خود را استارت بزنید.

چطور از خاموش شدن ماشین بعد استارت در هوای سرد جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید از مشکلات استارت سرد خودرو در آینده جلوگیری کنید، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

1. باتری خود را تعویض کنید

اگر باتری شما قدیمی است یا به نظر می‌رسد که کارایی خوبی ندارد، بهتر است آن را تعویض کنید. یک باتری جدید جریان بیشتری تولید می‌کند و توان بیشتری برای روشن کردن موتور می‌دهد.

2. باتری خود را شارژ نگه دارید

یک باتری شارژ شده شانس بیشتری برای روشن کردن موتور در هوای سرد دارد. اگر با ماشین خود به طور منظم رانندگی نمی‌کنید، بهتر است آن را هر چند وقت یک بار به صورت درجا به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید

3. باک سوخت را پر نگه دارید

رطوبت می‌تواند در لوله‌های سوخت جمع شود، در هوای سرد یخ بزند و باعث مسدود شدن مسیر سوخت موتور شود. با پر نگه داشتن مخزن سوخت، فضای کمتری برای رطوبت وجود خواهد داشت.

4. از روغن مناسب استفاده کنید

روغن‌های مخصوص زمستان برای جریان روان‌تر در هوای سرد طراحی شده‌اند. اگر ماشین شما با روغن تابستانه کار می‌کند، تعویض آن با روغن زمستانه می‌تواند به بهبود عملکرد آن در هوای سرد کمک کند.

سخن پایانی

برای جلوگیری از خاموش شدن ماشین بعد از استارت در زمستان یا هنگام صبح در هوای سرد، باید همیشه از سالم و شارژ بودن باتری اطمینان داشته باشید. پر بودن باک بنزین، تمیز و سالم بودن انژکتورها، سالم بودن پمپ بنزین، تمیز بودن صافی بنزین، استفاده از ضدیخ مناسب و کافی نیز از دیگر نکاتی است که رعایت آن می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

ماشین لاماری

چرا لاستیک ماشین می ترکد؟

محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

چک لیست خودرو قبل از سفر

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد