هر آنچه که باید درباره اندازه ماکت ها و مقیاس آنها بدانیم!

هر آنچه که باید درباره اندازه ماکت ها و مقیاس آنها بدانیم!


ماکت هر چیزی، نمونه کوچک شده آن است. گاهی یک ماکت، نمایشگر یک محیط است، مانند ماکت یک پارک جنگلی و گاهی یک ماکت، نمایشگر یک ساختمان است و گاهی نمایشگر یک ماشین. بهرحال ماکت ها، نمونه هایی هستند که قرار است یک شیء یا یک محیط را با دید کلی بهتری به انسان نشان دهند.
اما یک ماکت چقدر کوچک تر از خود شیء است؟ چقدر یک شیء را کوچک کرده اند تا ماکتش را بسازند؟ جواب این سوال، با مفهوم "مقیاس" داده می شود.
مقایسه دو <a href='https://www.khodrobank.com/ماکت'>ماکت</a> با مقیاس متفاوت

مقایسه دو ماکت با مقیاس متفاوت


همه ماکت ها ـ از جمله ماکت های ماشین ـ را معمولا با مقیاس شان معرفی می‌کنند. احتمالا هرجا یک ماکت ببینید، مقیاس آن ماکت را هم در ابتدای معرفی مشخصات ماکت خواهید دید. مثلا "ماکت فولکس واگن گلف با نسبت 1:18" و یا مثلا "ماکت رنو 21 توربو با نسبت 1:43". مقیاس "یک هجدهم" و "یک چهل و سوم" اندازه و سایز آن‌ها را نشان می‌دهد.
وقتی می گوییم مقیاس یک ماکت "یک هجدهم" است، یعنی اندازه اصلی ماشین، هجده برابر اندازه ماکت است. و به عبارت دیگر، ماکتی که می بینید یک هجدهم اندازه اصلی ماشین است.
مقایسه یک <a href='https://www.khodrobank.com/ماکت'>ماکت</a> مقایس 1:18 و کنترلر PS4

مقایسه یک ماکت مقایس 1:18 و کنترلر PS4


برای ساخت ماکت های ماشین، مقیاس های متنوعی استفاده می شود، از جمله:
1:12 ، 1:18 ، 1:24 ، 1:32 ، 1:43 و 1:64.
البته مقیاس های دیگری هم وجود دارند، اما این مقیاس ها، مقیاس های معروف هستند و از بین آنها، میتوان گفت نسبت 1:18 و 1:43 محبوبترین نسبتها در بین علاقمندان ماکت ماشین هستند.
مقیاس یک هجدهم و مقیاس یک چهل و سوم

مقیاس یک هجدهم و مقیاس یک چهل و سوم


حال که مفهوم مقیاس را مرور کردیم، احتمالا پی برده اید که اندازه هر ماکت، علاوه بر مقیاس، به اندازه اصلی ماشین هم بستگی دارد. برای مثال، اگر تویوتا لندکروزر در اندازه اصلی خود، حدود یک و نیم برابر یک هیوندا i20 است، ماکتی با مقیاس 1:18 از تویوتا لندکروزر نیز یک و نیم برابر ماکت هیوندا i20 در مقیاس یک هجدهم است.
اندازه <a href='https://www.khodrobank.com/ماکت'>ماکت</a> ها با مقیاس مختلف

اندازه ماکت ها با مقیاس مختلف


ماکت های 1:18 معمولا بین 20 تا 35 سانتی متر طول دارند و ماکت های 1:43 نیز طولشان بین 7 تا 12 سانتی متر است.

ماکت بانک زیر مجموعه ای از گروه بزرگ خودروبانک است که به صورت تخصصی در زمینه فروش ماکت های تخصصی خودرو فعالیت دارد. ماکت بانک قصد دارد تا حرفه ای ترین ماکت های خودرو را در سایزهای مختلف از برندهای مشهور دنیا عرضه کند.

خودروبانک بهترین سایت خودرویی منتخب مردم در هشتمین و نهمین جشنواره وب ایران