موضوعات داغ

نظر خبرنگار روسی در مورد خودروهای روسی و مقایسه با خودروهای ایرانی چیست؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطورکه می‌دانید، خودروهای لادا اخیراً توسط شرکتی در ایران رونمایی شده‌اند و قرار است به زودی به صورت وارداتی به بازار خودرو ایران عرضه شوند. البته طی مراسم رونمایی اعلام شد که خودروهای لادا به زودی در ایران تولید خواهند شد و دولت ایران و روسیه نیز به عرضه محصولات لادا در ایران کمک خواهند کرد. به همین منظور سراغ یک خبرنگار روسی رفتیم تا نظر او را در مورد خودروهای لادا و همچنین مقایسه آن ها با محصولاتی مثل ایران خودرو تارا که در روسیه نیز عرضه شده، بدانیم.

1. نظر شما در مورد طراحی خودروهای لادا در مقایسه با خودروهای چینی و همچنین ایرانی چیست؟

لازم به ذکر است که طراح معروف بریتانیایی، استیو ماتین، که پیشتر در شرکت‌های مرسدس بنز و ولوو کار می‌کرد، در طراحی اتومبیل‌های لادا مشغول به کار بوده است. به لطف او، ظاهر محصولات جدید لادا جذاب شده‌اند. خانواده وستا به خصوص در این زمینه موفق بوده و به نظر می‌آید که ظاهر آن‌ها نه تنها بهتر از رقبای مستقیم خود نیست، بلکه شاید حتی بهتر از آن‌ها باشد.

2. به نظر شما کیفیت و دوام خودروهای لادا در چه حدی است؟

کیفیت اتومبیل‌های لادا به مدت بیش از 10 سال بهبود یافته است. اکنون خودروهای این برند تقریباً هیچ‌گونه تفاوتی با همتایان مستقیم خود ندارند و قادر به تحمل بارهای سنگین هستند.

3. به نظر شما خودروهای لادا می‌توانند در ایران موفق باشند؟

اگر خودروهای لادا در داخل ایران تولید شوند و هزینه مناسبی داشته باشند، می‌توانند با تولیدکنندگان خودروهای داخلی و برندهای چینی رقابت کنند، با این حال باید توجه داشت که یک برند جدید در بازار ایران به مدت زمان زیادی نیاز دارد تا محبوبیت کسب کند. با این حال، لادا فقط می‌تواند با سایپا رقابت کند که در کلاس‌های مشابه حضور دارند. نگرانی کمتری باید به برند ایران‌خودرو وجود داشته باشد که در رقابت با خودروهای روسی حضور دارند، زیرا آن‌ها عمدتاً در سگمنت بالاتر C حضور دارند (به استثنای مدل‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷) در حالی که لادا وستا به عنوان خودروی پرچمدار در کلاس B+ معرفی می‌شود.

4. آیا خودروهای لادا در روسیه فروش خوبی دارند؟ کدام مدل پرفروش و یا کم فروش است؟

لادا بهترین برند فروش در روسیه است. محبوب‌ترین مدل، لادا گرانتا با بودجه کم و محدود است. در تنها ماه نوامبر ۲۰۲۳، ۱۶٬۲۰۳ دستگاه از این خودروها فروخته شد. علاوه بر این، در ۱۱ ماه اول امسال، ۱۸۰٬۴۱۹ دستگاه از خانواده گرانتا فروخته شد. تا پایان سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که کل فروش این خانواده بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تجاوز کند! ضعیف‌ترین فروشنده در حال حاضر، اتومبیل لادا نیوا نسخه Legend است. در ماه گذشته، ۲٬۸۲۴ دستگاه از آن‌ها فروخته شد و در تنها ۱۱ ماه امسال، ۳۴٬۵۷۵ دستگاه از آن فروخته شده است.

5. آیا خودروهای چینی می‌توانند در بازار روسیه از خودروهای لادا موفق‌تر باشند؟

متأسفانه، در سال‌های اخیر فرآیند مدرن‌سازی خودروهای لادا به شدت کاهش یافته است. ابتدا این موضوع به دلیل شیوع ویروس کرونا و اختلال در زنجیره‌های تأمین بود، و سپس رویدادهای فوریه ۲۰۲۲ باعث شد که شرکت فرانسوی رنو، صاحب برند لادا، تصمیم به ترک تجارت بگیرد. کارخانه اوتوواز (که مدل‌های لادا را تولید می‌کند) به خود رها شد، بنابراین هنوز هم بسیار سخت است با برندهای چینی رقابت کند. این وضعیت در سال ۲۰۲۵ باید تغییر کند، زمانی که اوتوواز مدل‌های کاملاً جدید را به بازار عرضه خواهد کرد که بر اساس همزمان استفاده از پلتفرم‌های فرانسوی و روسی ساخته شده‌اند. با این حال، قبل از این دوره، برندهای خودروی چینی هر شانسی دارند که بازار گسترده‌ای از لادا را به خود اختصاص دهند.

6. بیشترین مشکلات شایع محصولات لادا چیست؟

در حال حاضر، مشکل اصلی محصولات اوتوواز مربوط به کمبود قطعات یدکی به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه است. برخی از مدل‌ها ترمز ABS و ESP و حتی ایربگ ندارند. با این حال، به دلیل طراحی ساده و حتی قدیمی این مدل‌ها، بیشتر مشکلات می‌توانند با هزینه نسبتاً کمی حل شوند.

7. نظر شما در مورد خودروهای چینی از نظر کیفیتی چیست؟ مخصوصاً در مقایسه با خودروهای کره ای و ژاپنی؟

برندهای برتر چینی مانند جیلی (Geely)، چری (Chery) و روو (Roewe) به سطح اروپایی رسیده‌اند و با خودروهای اروپایی و حتی ژاپنی یا کره‌ای با موفقیت رقابت می‌کنند. با این حال، برندهای دیگری نیز وجود دارند، مانند جک (JAC) یا فودای (Foday) که مسیر طولانی‌تری را پیش رو دارند تا بتوانیم آن‌ها را کیفیت بخوانیم.

8. کدام برند چینی در بازار روسیه در حال رشد است؟ و مردم در مورد خودروهای چینی چه فکری می کنند؟

در بازار روسیه، فروش برند چینی چری و زیرمجموعه‌اش به نام اومودا بهترین رشد را دارند. علاوه بر این، شرکت هاوال (Haval) که کارخانه آن در روسیه، در شهر تولا واقع شده است، عملکرد عالی دارد. مدل‌های چری، اومودا و هاوال به طور مداوم در میان 10 خودروی پرفروش روسیه قرار دارند. علاوه بر این، در نوامبر ۲۰۲۳، کراس‌اوور هاوال جولیون به عنوان دومین خودرو در فروش قرار گرفت و لادا وستا و نیوا تراول/لاجند را پشت سر گذاشت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/9/15
لادا ماشین وشرکتی منفوردازاول تا کنون بیخودتبلیقات نکنیدهرشرکت حقیقی یا حقوقی که واردکننده اش باشد اول به خود بعد به مردم سرزمینش ظلم کرده نهایتا ورشکست خواهد شد...
1402/9/16
خودروسازهای باصطلاح داخلی طی سالهافعالیت جزترمزصنایع خودروسازب وانحصار وسودجویی کاری دیگرنکرده اندوبازارخودروایران راابتدادراختیارچینی هاوحتلا روسهاگذاشته اندمعلوم نیست دراینده موش ازمایشگاهی کدام کشوردیگرشویم
1402/9/16
البته لادا اوایل دهه ۱۳۷۰ ۲ مدل سدان و نیوا به ایران صادر کرد باقیمت ۱.۴۰۰ و ۲ ميليون تومان که دو رقیب داشتند دوو سیلو و نیسان پاترول با قیمت ۱.۷۰۰و۲.۴۰۰ که مسلما شانسی برای رقابت نداشتند تنها مدلی که شاید در ایران بتواند موفقیت نسبی کسب‌ کند نیوا خواهد بود البته اگر به قیمت معقولی عرضه شود .