موضوعات داغ

با خروج آمریکا از برجام، چه بر سر بازار خودرو ایران می‌آید؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
دیشب بالاخره آقای مغرور ترامپ نظر خود را در مورد برجامی اعلام کرد که ظریف و تیم‌اش برای آن خون دل‌ها خورده بودند. حال پس از کش‌و‌قوس‌های زیاد، ترامپ دیشب زیر میز زد و بازگشت تحریم‌ها را داغ‌داغ امضاء کرد. در مورد پیامدهای جهانی و سیاسی و اقتصادی آن صحبتی نمی‌کنیم که اینجا یک سایت تخصصی خودرو است اما قصد داریم پیش‌بینی کوتاهی در مورد بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن روی بازار خودرو کشور و احتمال اتفاقات پیش رو داشته باشیم. پیش‌بینی‌هایی که بر اساس تجربه شرایط تحریم‌ها، در قبل از برجام بوده و قصد داریم نگاهی احتمالی به اتفاقات یک سال آتی بیاندازیم. در زیر به قسمت‌های مختلف بازار سری می‌زنیم و روابط بازار خودرو با کشورهای اروپایی و آسیایی را بررسی خواهیم کرد و سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی می‌کنیم.
در شرایطی که حال تحریم‌های آمریکا مجدداً در 90 و 180 روز آینده اعمال خواهد شد، شاید تحریم‌های مستقیم این کشور در بازار خودرو ایران تاثیری نگذارد اما سوال اصلی عملکرد کشورهای دیگر در مقابل این جریان است طوری که همان دیشب سفیر آمریکا در آلمان به شرکت‌های آلمانی دستور داد در طول این مدت باید قراردادهای خود با ایران را متوقف کنند. اگرچه آلمان کشوری مستقل است و قاعدتاً برای هر حرف آمریکایی‌ها سر به زیر اطاعت نمی‌کند، اما بالاخره فشار آمریکا روی کشورهای بزرگ اروپایی قطعاً بیشتر و بیشتر می‌شود تا بتواند ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهد. آلمان در یک سال گذشته با بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو دنیا یعنی فولکس‌واگن به ایران آمده بود و به زودی سئات نیز به بازار عرضه می‌شد و حتی صحبت‌هایی از تولید فولکس در خط تولید ماموت نیز به گوش می‌خورد، اما با اعمال بیشتر فشار از سوی تیم ترامپ شاید در مورد این همکاری تجدید نظر شود. قطعاً بازار آمریکا برای این غول خودروسازی مهم‌تر و بزرگ‌تر است و در مقابل با ترامپی سر و کار دارد که تصمیماتی عجولانه و احمقانه زیاد گرفته و در مدت زمان ریاست خود، تعرفه‌ها و فشارهای زیادی بر واردات و شرکت‌های خودرویی خارجی در آمریکا اعمال کرده و از این نظر یکی از قراردادهایی که باید دید چه تصمیمی در مورد آن گرفته می‌شود، واردات و تولید محصولات و زیرمجموعه‌های شرکت فولکس‌واگن به ایران است. البته سناریوی دیگری در مورد فولکس وجود دارد که دیگر به صورت مستقیم محصولات به ایران صادر نشود و از کشور ثالث به ایران بیایند و در ظاهر روابط مستقیم فولکس با ماموت انکار شود. اتفاقی که این سال‌ها برای بسیاری از واردکنندگان خودرویی کشور افتاده است. در مورد بی ام و که اوضاع مشخص است و همانند همیشه بیمرهایی از منطقه به ایران می‌آیند و بنز نیز با وجود حضور نماینده رسمی در ایران، چه در قبل و چه در زمان توافق برجام هیچ فعالیتی نداشته و در سال‌های اخیر تنها به واردات چند دستگاه محدود کلاس E استاندارد ختم شده است.
به فرانسه می‌رویم که اکثر قراردادهای خودرویی این کشور با ایران سیاسی بوده تا اقتصادی! فرانسه دیروز تثبیت خود در برجام را اعلام کرد و اینبار بحث سهام آمریکایی پژو نیست و به نظر می‌رسد قرارداد پژو و رنو اینبار مستقیم به تصمیم شجاعانه برای ماندن در ایران و یا خروج مجدد پژو یا رنو همانند داستان پرحاشیه خروج پژو از ایران در زمان تحریم‌ها برگردد. البته اینبار فرانسه نه‌تنها سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری در بازار خودرو ایران کرده بلکه با خروج یک طرفه آمریکا از برجام، آنچنان هم دلیلی بر یک سو شدن با آمریکا برای تحریم ایران وجود ندارد و به نظر می‌رسد فرانسه با رنو و پژو در بازار خودرو ایران بماند!
اما نانی که دیروز با خروج احمقانه ترامپ از برجام، در روغن افتاد، نان شرکت‌های تولیدکننده خودرو چینی بود که حال راه را برای خود هموارتر و رقیب‌ها را کمتر از گذشته می‌بینند و اینبار با دستانی پرتر می‌توانند به بازار ایران ورود کنند و رقبای جهانی کمتری را روبروی خود در بازار ببینند. پیش‌بینی می‌شود راه برای واردات و تولید خودروهای چینی به دلیل مراودات راحت‌تر با این کشور، در ایران بیش از گذشته رونق پیدا کند.
اما در این بازی چند مورد دیگر نیز قابل اشاره است. اول سخت شدن مراودات مالی با کشورهایی است که به آن‌ها نفت صادر می‌کنیم و شاید دوباره بحث گرفتن کالا در ازای صادرات نفت روی میز بیاید که یکی از این کالاها، قطعات و خودروی کامل خواهد بود. همچنین ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل فشارهای بیرونی در ایران بیشتر شده و شاید کمتر شاهد حضور برندهای جدید و اروپایی در ایران باشیم. این موضوع نیز در همین قسمت قابل ذکر است که در کنار تمامی این عوامل خارجی، عملکرد نه چندان مناسب دولت در یک سال گذشته، خود به تنهایی ریسک سرمایه‌گذاری را در بازار خودرو دو چندان کرده و متاسفانه از تابستان گذشته شاهد عدم ثبات در بازار خودرو و افزایش ناگهانی قیمت خودروها بوده‌ایم.
در نهایت به نظر می‌رسد با خروج آمریکا از برجام، ورود خودروهای چینی به خط تولید جاده مخصوصی‌ها بیش از پیش افزایش یابد و دوباره شاهد گسترش نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی در ایران باشیم که نه می‌توانند به صورت مستقیم از کشور مبدا خودرو وارد کنند و نه شرکت مادر آن‌ها را تایید می‌کند. موضوعی که همیشه در نهایت دود آن به چشم مصرف‌کننده نهایی رفته که باید خودرویی را بسیار گران‌تر از ارزش واقعی و با خدماتی بسیار ضعیف‌تر از حق خود بخرد.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/19
سلام وادب
آقاي مهندس آل طه
باشرايط موجودخريدchrبا قيمت موجودوتجهيزاتي كه خودتون بررسي وتست درايو واسش انجام ميدين
خريدقابل خوب وارزشمندي هست؟
1397/2/19
در اوج تحریمای قبلی که شامل تحریمای سازمان ملل و اروپا هم بود بهترین مدلهای خودرو وارد شد یعنی سال ۲۰۱۳ که بعدش خود ایران جلوی واردات موتور بزرگا رو گرفت
الان تحریمای سازمان ملل نیس و اروپا هم که حتا اگه با آمریکا همراهی کنه به سفت و سختی سابق نخواهد بود
1397/2/19
خدا آخر عاقبتمون رو به خیر کنه
1397/2/19
خواهشا جو ندید. وقتی برجام هم بود ما اشعال دان چین بودیم. حالا هم همینه. چه با و چه بی هیچ فرقی نخواهد کرد. نمونه اش رنو نذاشتیم بیاد.
1397/2/19
مگه اون موقع که آمریکا تو برجام بود چیزی به نفع ما شد که حالا زانوی غم بغل کنیم. پژو و رنو اومدن. سرمایه گذاری که نکردن هیچ بخشهایی مثل سایپای کاشان رو صاحب شدند. مسئولان ایرانی انگار با بچه طرفن مدعی شدن پژو خسارت به ایران داده و ال و بل. خودرو هم چند صد تایی 2008 و کمی هم 301 وارد شد که با قیمتهای فضاییشون هیچ کس نتونست بخره. از اون ور کرمان موتور آشغایی مثل آی ده و آی 20 رو چنان قیمت هایی فضایی زد که باز غیر قابل خرید بودن برخی خودروهاش هم مال از ما بهترون بود از وارداتی هاشون گرونتر بودن. خلاصه ما همون باری که قبلا می بردیم را باید ببریم و چیزی ندیدیم که الان بخوایم افسوس از دست رفتنش رو بخوریم
1397/2/19
چقدر عالی گفتین، آفرین. دقیقا همینطوره. آفرین.
متنِ کاملا صحیح و دقیقی بود. 👌👌😑😑😑😑
1397/2/19
هیچی در حالت برجام غیر برجام واردکننده هاو رانت داران برنده هستن ! چیزی به نفع مردم نیست !
1397/2/19
ظریف و تیم‌اش برای آن خون دل‌ها خورده بودند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جز حق ماموریت اضافی چیزی نخوردن
1397/2/22
آخی...
1397/2/23
شنیدم معلمان بخاطردومیلیون ونیم که میگن کمه اعتصاب کردن پس ما چی بگیم بدونه بیمه آینده خوب نداریم روزی میانگین نصف اینا میگیریم فعلا مملکت خرتوخره حسابی خودروسازهای که سالهاست دارن لیفت لیس پولهای حروم میخورن هم جزه همونان
1397/2/25
معلم با 10 سال سابقه هم 2 و نیم میلیون نمیگیره. شما که خارج گودی عدد اختراع نکن
1397/2/24
بدتر از این یعنی چی رنو کولیوس زیر ۲۰۰ حالا بالای ۳۰۰سانتافه ۲۰۰حالا نزدیک ۴۰۰ مردم بالاتر هم میخرند بله ما مردم ایرانیم مغرور و قدرتمند سانتافه ۵۰۰ هم میخربم
1397/2/25
ملت پول ندارن.نهایتا خودروی ایرانی یا چینی متوسط بخرن
1397/2/25
انقدر قشنگ مقاله نوشتی که هر جای متن یه چیزی به ذهنم می اومد که کامنت کنم تو خط بعدی دقیقا نوشته شده بود !
دقیقا آخرش دود همه این داستان ها تو چشم مردم خواهد رفت ! باز هم مردم ایران مانند گذشته خودروهای بی کیفیت را چینی و ایرانی را خریداری کرده و در جاده ها کشته خواهند شد ! باز هم مردم ایران خواب خودرو خوب و با قیمت معقول رو خواهند دید !
خودتونو برای خرید پراید یا توله پراید ها و توله پژو ها با قیمت های بیش از 70 80 میلیون آماده کنید !
1397/2/26
محسن جان! کمی شلوغش کردی و سیاسی البته ! هرچند دوستان خود حرف حق را زدند و من نیازی نیست تکرار کنم ولی از برجام حدود 2.5 سال می گذشت. واقعا چقدر از دارایی ازاد شده رفت به جیب ایرانیان؟واقعا تا دیروز مازراتی با نرخ جهانی سوار می شدیم که امروز ناراحت باشیم چینی سوار می شویم؟ همین پژو رنو و فولکس انقدر دست دست کردند که اخرش برجام هم تمام شد. ما 6 سال پیش هم چینی سوار می شدیم و خواهیم شد و ربطی به برجم و ترامپ ندارد! خودروهای فرانسوی هم یک درجه بهتر از چینی ها بودند ولی قیمت ها فضایی و ارزش نداشت. بگذار همان پژو 2008 هم که نمی توانستیم بخریم نخریم! خانه از پای بست...