موضوعات داغ

بدترین پیشرانه های موجود در صنعت خودروسازی، بخش دوم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برای ماشین‌های مقرون به صرفه و اقتصادی تا خودروهای لوکس و گران قیمت، همیشه مشکلاتی وجود داشته است که شرکت‌های خودروسازی را مجبور به فراخوان و رفع نواقص آنان کرده است، از جمله قفل شدن بی مورد درب اتومبیل، منفجر شدن کیسه‌های هوا و یا حتی نقص فنی اتومبیل و مشکلاتی که برای سیستم محرک و انتقال قدرت اتومبیل بوجود می‌آید را می‌توان به کمک شرکت سازنده حل کرد، اما یک مشکل اساسی وجود خواهد داشت و آن هم پیشرانه محرک اتومبیل خواهد بود که اگر از همان اول بد طراحی شده باشد، هیچ کمکی از سوی شرکت سازنده به شما نخواهد شد. پیرو این موضوع، در ادامه لیستی از بدترین پیشرانه‌های صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که توسط منابع خارجی تنظیم شده است، هرچند موارد ذکر شده تنها بخشی از این مشکل بزرگ خواهد بود.
روز گذشته به این موضوع اشاره داشتیم که مهم نیست شما یک موتور 2 سیلندر داشته باشید تا موتور 12 سیلندر، زیرا طراحی بد، مهندسی ضعیف، تکنیک‌های ساخت موتور و یا حتی قطعات نصب شده بر روی موتور می‌تواند بهترین پیشرانه جهان و یا در نقطه مقابل، بدترین پیشرانه‌های جهان را بوجود آورد که باعث سرخوردگی مالکان اتومبیل شده و در نهایت منجربه شکست می‌شود که در ادامه بخش دوم لیست بدترین پیشرانه‌های صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

5- شورلت 2.2 لیتری اکوتک
نگران نباشید، پیشرانه "اکوتک (Ecotec)" جدید کاملا خوب است، اما در رابطه با نسل قبل این پیشرانه که مربوط به سال 2006 میلادی می‌شود باید مراقب باشید. زیرا این پیشرانه چهار سیلندر علاقه بسیار زیادی به خرابی واشر سرسیلندر و یا حتی زنجیر تایم خود دارد.
پیرو این موضوع، نشریات مختلف بعد از بررسی‌های لازم به خریدارن پیشنهاد کرده‌اند که از خرید وسایل نقلیه شورلت با این نوع پیشرانه خودداری کنند و همانطور که گفتیم، مشکلات زیادی برای آنان وجود داشت که بخش دیگر آن شامل خوردگی قطعات فولادی بعد از کارکرد 50 هزار مایل بود که یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این پیشرانه به شمار می‌آید.


4- اولین پیشرانه 8 سیلندر فورد
در فیلم زیر شاهد اولین موتور 8 سیلندر کمپانی خودروسازی فورد خواهیم بود که برای حرکت دادن آمریکایی‌ها به دوران جدید و حمل و نقل سریع‌تر طراحی شد. اما این تاریخ خیلی متفاوت بود و اولین پیشرانه هشت سیلندر فورد براساس گزارش‌های مختلف و کارشناسان دهه‌های گذشته، مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات فنی بود.
به گفته یک متخصص ناشناس، رینگ‌های پیستون اتومبیل از جنس فولاد ساخته شده است که در هنگام تولید به درستی سخت و مستحکم نشده و همین موضوع موجب سوختن موتور می‌شود. علاوه بر این، سیستم خنک کاری اتومبیل معایب طراحی داشته و همیشه سیلندرهای عقب اتومبیل داغ‌تر از 6 سیلندر جلوی اتومبیل بود. دیگر عیب این پیشرانه مربوط به منیفولدهای هوا می‌شود که به درستی سوخت و هوا را مخلوط نمی‌کند. روغن سوزی اتومبیل همیشگی بوده و پمپ‌های سوخت و آب آن همیشه مشکل داشتند تا اولین پیشرانه هشت سیلندر فورد شروعی فاجعه بار داشته باشد.


3- پیشرانه 12 سیلندر جگوار
گرما، مهم‌ترین مشکل برای پیشرانه 12 سیلندر جگوار بود و دلیل آن هم نزدیکی محل احتراق و مجرای عبور سوخت اتومبیل است که به دلیل گرمای بیش از حد می‌توانست مجرای عبور سوخت را بشکند. این پیشرانه دارای طراحی هدفمند برای کاهش محدودیت فضا بود و در ابتدا خیلی خوب کار می‌کرد، اما بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی به عنوان یک بمب ساعتی از این پیشرانه یاد می‌کنند!.
علاوه بر این، سیستم برق جگوار هم تحت تاثیر این پیشرانه دوازده سیلندر قرار می‌گرفت، زیرا سیم کشی خودرو نزدیک موتور بود و هنگام گرم شدن پیشرانه اتومبیل باعث ذوب شدن سیستم کشی و جدا شدن آنان می‌شد. هرچند نسخه‌های اولیه این موتور شیلنگ‌های لاستیکی موتور را هم ذوب می‌کرد.


2- پیشرانه 2 لیتری و 2.5 لیتری سوبارو بدون توربو
هر دو پیشرانه 2 لیتری و 2.5 لیتری شرکت خودروسازی سوبارو که بدون توربوشارژر و به صورت خوابیده ساخته شده اند در این لیست قرار می گیرند. پیشرانه های خوابیده "باکسر" که در سال های اخیر به دلیل مصرف بیش از حد روغن شناخته می شوند. هرچند شرکت خودروسازی سوبارو اعلام کرده است که جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، مگر اینکه با ایده ساخت یک موتور با سوخت ترکیبی بنزین و روغن کنار بیایید.
در سال 2016 میلادی، شرکت خودروسازی سوبارو در نهایت اشتباه خود را پذیرفت و با این موضوع موافقت کرد که هزینه های تعمیر و همچنین مدت ضمانت محصولات خود را افزایش دهد. شرکت خودروسازی سوبارو اعتراف کرد که این موتورها دارای رینگ های معیوب هستند که بر روی مدل‌های 2011 الی 2015 این شرکت مورد استفاده قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است تا شاهد روغن سوزی پیشرانه های مذکور باشیم.

پیشرانه سوبارو بدون توربو

پیشرانه سوبارو بدون توربو


1- زاستاوا یوگو 55
در آخر هم به خودروی صربستانی "Yugo 55" متعلق به شرکت خودروسازی "زاستاوا" خواهیم رسید که در اواخر سال 1983 میلادی به بازار عرضه شد و در زیر کاپوت خود از یک موتور 1.1 لیتری سود می‌برد که خروجی قدرت آن به چیزی حدود 55 اسب بخار می رسد، اما باوجود نیروی خوب 55 اسب بخاری در سال 1983 میلادی، این اتومبیل یکی از بدترین انتخاب های مشتریان برای خرید بود و گفته می شود که ریسک بالای اعتماد به این خودرو باعث شد تا فروش این اتومبیل در بازار ایالات متحده آمریکا در کمترین تعداد ممکن باشد.
یکی از مسائل و مشکلات مهم این خودرو، مربوط به تسمه تایم اتومبیل بود که هر 40 هزار مایل امکان پاره شدن آن وجود داشت و از طرفی دیگر، مشکل گاز اتومبیل می‌توانست باعث ناپایداری اتومبیل در عملکرد خود شود. در بهار سال 1992 میلادی، شرکت سازنده شکست این اتومبیل را در بازار ایالات متحده آمریکا اعلام کرد و از بازار اتومبیل این کشور خارج شد، هرچند در حال حاضر شرکت خودروسازی "زاستاوا" به فعالیت خود ادامه می دهد و کارخانه اصلی و دفتر مرکزی آن در شهر "کراگویواتس" صربستان واقع شده است. در ادامه گفتنی است که این شرکت یکی از زیرمجموعه های کمپانی خودروسازی "فیات" بوده و به تولید محصولاتی از جمله "اتومبیل"، "کامیون"، "تریلر" و همچنین "جنگ افزار" مشغول است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/11
سلام لطفا خودروهای داخلی یا واردادتی هایی که کاربرد داخلی دارند نقد کنید نه آنهاییکه خودتان نمیشناسید
1397/3/11
وgt86 هم از این پیشرانه 2 لیتری سوبارو بهره میبرد چه بد نظرم عوض شد راجبش