موضوعات داغ

اگر خودروی شما بوی ضدیخ می دهد ولی داغ نمی کند باید چه کاری انجام دهید؟

عکس مطلب اول
آیا می دانید که نقص در عملکرد سیستم خنک کننده یکی از دلایل عمده خرابی خودروها در بزرگراه است؟ شاید با ناباوری لبخند بزنید ولی این حقیقت را سازمان حمل و نقل ایالات متحده ذکر کرده است! ضد یخ ماده ای است که با آب مخلوط می شود و خودروی شما و سیستم خنک کننده آن را فعال نگه می دارد. بنابراین نشتی این مایع جای نگرانی دارد. پس هنگامی که خودروی شما بوی ضد یخ می دهد ولی داغ نمی کند باید چه کاری انجام دهید؟

وظیفه کولنت یا سیال خنک کننده چیست؟
کولنت مایعی است که به موتور کمک می کند دمای بهینه خود را حفظ کند. این مایع یک ترکیب 50/50 از آب مقطر و اتیلن گلیکول (ضدیخ) است. کولنت از طریق یک شیلنگ مخصوص از موتور به سمت رادیاتور جریان پیدا می کند و گرمای موتور را از طریق رادیاتور به محیط انتقال می دهد تا از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.
ضدیخ از یخ زدن سیال خنک کننده در سرمای زمستان جلوگیری می کند و به موتور کمک می کند در دمای ایده آل کار کند. ضدیخ یک روانکار نیز هست و تمام قطعاتی که با آنها تماس دارد را روانکاری می کند و از زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند.

خودرو بوی ضدیخ می دهد ولی داغ نمی کند. این به چه معناست؟
وقتی خودروی شما داغ نمی کند ولی بوی ضدیخ داخل کابین احساس می شود، به این معناست که هنوز فرصت دارید بدون صرف هزینه هنگفت مشکل را حل کنید زیرا کمبود آب درون سیستم هنوز به حدی نرسیده است که باعث جوش آوردن موتور شود. بوی ضدیخ از علائم اولیه نشتی سیال خنک کننده است و اگر با این شرایط به رانندگی خود ادامه دهید خودروی شما در اثر کمبود مایع درون سیستم خنک کننده به تدریج جوش می آورد. اگر مدت طولانی بدون رفع این مشکل رانندگی کنید فاجعه بزرگی که رخ می دهد ترک خوردن بلوک سیلندر است.

دلایل عمده ای که باعث می شوند بوی ضد یخ به مشام برسد چیست؟
دلایل متعددی برای بروز این مشکل وجود دارد. احتمالا این مشکل در اثر نشتی داخلی یا خارجی کولنت یا نشتی درب رادیاتور رخ می دهد. اگر خودروی شما بوی ضدیخ می دهد باید موارد زیر را بررسی کنید:

1 – رادیاتور بخاری
رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری

وظیفه رادیاتور بخاری انتقال هوای گرم به داخل کابین توسط فن است. رادیاتور بخاری حرارت آب را می گیرد و گرمای آن را داخل کابین پخش می کند. اگر ترکی در این رادیاتور ایجاد شود باعث نشتی ضدیخ می شود و بوی آن را داخل کابین حس می کنید زیرا هوا با بوی ضدیخ ترکیب می شود.

2 – درب رادیاتور معیوب
درب رادیاتور

درب رادیاتور

رادیاتور خودرو می تواند مقدار زیادی فشار را تحمل کند اما اگر فنر درب رادیاتور ضعیف شده باشد یا درب رادیاتور معیوب باشد باعث نشتی کولنت می شود. اگر از درب رادیاتور نامناسب استفاده شود باز هم باعث کم شدن سیال خنک کننده می شود. برای حل مشکل فقط کافیست درب رادیاتور را تعویض کنید ولی اگر در زمان مناسب این کار را انجام ندهید باعث آسیب رسیدن به موتور می شود.

3 – نشتی خارجی
جمع شدن ضد یخ زیر خودرو

جمع شدن ضد یخ زیر خودرو


نشتی ضد یخ از شیلنگ

نشتی ضد یخ از شیلنگ

سوراخ شدن رادیاتور یا وجود ترک در شیلنگ ها ممکن است علت بروز این مشکل باشد. در این حالت سیال خنک کننده به سرعت تخلیه می شود و احتمالا زیر خودرو مقداری ضدیخ روی زمین جمع می شود، بنابراین شناسایی این مشکل آسان است زیرا تنها با بررسی رادیاتور و شیلنگ ها می توانید علت نشتی را پیدا کنید. البته همیشه پیدا کردن نشتی خارجی به این راحتی نیست و در مواردی ممکن است نشتی در اثر ترک های بسیار ریز در شیلنگ ها یا رادیاتور ایجاد شود که فقط هنگام گرم شدن کامل موتور باعث خروج سیال از سیستم می شود و برای پیدا کردن آنها باید از دستگاه سنجش میزان تحمل فشار سیستم خنک کننده استفاده کرد.

4 – نشتی داخلی
واشر سرسیلندر معیوب

واشر سرسیلندر معیوب

نشتی داخلی یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد بوی ضدیخ بدون داغ شدن موتور می شود. در این حالت برخلاف نشتی خارجی، زیر خودرو آبی مشاهده نمی شود ولی باز هم می توانید این عیب را شناسایی کنید. نشتی داخلی در اثر خرابی واشر سرسیلندر و پوسیدگی یا ترک خوردن سرسیلندر و بلوک سیلندر رخ می دهد. در صورت بروز این موارد سیال داخل محفظه احتراق راه پیدا می کند و می سوزد و اگر حجم زیادی از آن وارد موتور شود هنگام کارکرد موتور دود سفیدی از اگزوز خارج می شود. البته در بعضی موارد ممکن است خرابی واشر سرسیلندر یا بلوک سیلندر باعث نشتی سیال به خارج از موتور شود. برخلاف نظر برخی افراد بهترین راه برای پیدا کردن نشتی های داخلی تست کمپرس سیلندرها نیست زیرا با تست کمپرس سیلندرها فقط هنگامی می توان نشتی داخلی را شناسایی کرد که آسیب دیدگی واشر سرسیلندر یا دیگر اجزا به اندازه کافی زیاد باشد که تاثیر محسوسی در کمپرس سیلندرها بگذارد ولی در مواردی که آسیب دیدگی جزئی باشد تاثیر محسوسی در کمپرس سیلندرها مشاهده نمی شود. بنابراین بهترین راه برای تشخیص نشتی داخلی آزمایش نشتی سیلندرها یا Leak Down است. در این روش هوا را با فشار داخل سیلندرها می فرستند و اگر کوچکترین نشتی داخل هر یک از سیلندرها وجود داشته باشد فشار هوای داخل آن سیلندر افت محسوسی پیدا می کند.

آزمایش نشتی سیلندرها

آزمایش نشتی سیلندرها

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد