موضوعات داغ

روسیه در مسیر شوروی؛ نگاهی به مهمترین طرح های نظامی بزرگترین کشور آسیا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
در ماه جولای گذشته، خبرهایی از ارتش روسیه در خصوص احیای طرح هواپیمای مربوط به دوران شوروی، موسوم به اکرانوپلن یا ekranoplan شنیده شد. این هواپیما قرار است با نام جدید اورلان یا Orlan، تا قبل از سال 2027 وارد ارتش روسیه می شوند که وظیفه آنها مبارزه با موشک های کروز خواهد بود.
اهمیت جنگ های زمینی برای ارتش روسیه
از دوران جنگ سرد تا حال حاضر، اهمیت جنگ های زمینی برای نیروهای نظامی روسیه همچنان بالا بوده و میزان تحقیقات آنها در مورد تسلیحات مربوط به جنگ زمینی، بیش از آمریکایی ها بوده است. هدف اولیه روس ها از طراحی این هواپیما، توسعه یک وسیله نقلیه بود که به اندازی کافی پایین پرواز کند تا از دید رادارها مخفی باشد و در عین حال آنقدر ارتفاع داشته باشد تا در چنگ رادارهای موسوم به سونار، گیر نیافتد. از سوی دیگر سرعت هواپیما برای پیمودن مناطق اروپا و آمریکای شمالی باید کافی می بود.
اکرانوپلن حاصل تحقیقات شوروی برای این وسیله بود که با استفاده از اصول آیرودینامیک و با سیستمی شبیه هاورکرافت از سطح آب بلند می شد. پس از بلند شدن موتورها با همان مکانیزم به هواپیما کمک می کردند تا ارتفاع و سرعتش را کنترل کند. طرز کار این سیستم به گونه ای است که هرچه هواپیما پایین تر پرواز کند، سرعتش بیشتر می شود و در حقیقت تبدیل به یک هاورکرافت فوق العاده سریع می شود. این اثر، اثر زمین نام دارد.
اثر زمین به اکرانوپلن کمک می کند تا در هنگام برخاستن از سطح آب یا فرود بر آن، حسی شبیه به تیک آف و فرود در باندهای معمولی برای این هواپیما ایجاد شود. اکرانوپلن قادر به پرواز آزاد نخواهد بود و همواره باید فاصله خود را تا حد مشخصی با سطح آب حفظ نماید، به همین دلیل این وسیله معمولا جز هواپیماها قرار نمی گیرد و در رده بندی کشتی ها قرار می گیرد.

کورابی

کورابی

مسابقه تسلیحاتی در دهه شصت و طرح های اولیه
در دهه شصت میلادی، جهان روزهای پر التهابی را سپری می کرد و مسابقه تسلیحاتی بین دو ابرقدرت شرق و غرب، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا گرم بود. در همین حال، سازمان سیا موفق به کشف قطعه فلزی عجیبی در یک سایت نظامی در جمهوری داغستان شد. این کشف موجب شد تا آمریکایی در مورد نحوه ساخت و موارد استفاده این قطه کنجکاو شوند. برای اولین بار در جهان، آمریکایی ها یک هوایپمای بدون سرنشین را به منطقه دریای خزر فرستادند تا با وضوح بیشتر، از آنچه هیولا می نامیدند جاسوسی کند.
اکرانوپلن در آن دوران با نام کورابی ماکت شناخته می شد و نمونه اولیه آن در بین سالهای 1964 تا 1966 توسط روستیسلاو الکسینف در مرکز تخصصی شناورهای هیدورفیل ساخته شد. در آن زمان کورابی ماکت با داشتن طولی 92 متری و عرضی 37.60 متری، بزرگترین هواپیمای جهان بود. ده موتور توربوجت Dobrynin RD-7 وظیفه به پیش بردن این پرنده بزرگ را بر عهده داشتند و نهایت سرعت قابل دستیبابی با کورابی، 500 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 14.4 متری از سطح آب بود. موتورهای این پرنده با دیگر هواپیماهای معمول در شوروی، نظیر توپولف TU-22 مشترک بودند.

اکرانوپلن

اکرانوپلن

طرح ناتمام
متاسفانه شوروی هرگز این هواپیما را وارد نیروهای نظامی خودش نکرد و همین مساله باعث شد تا روند توسعه پروژه بسیار کند پیش برود. نخستین پرواز کورابی در سال 1966 توسط طراح و سازنده اصلی صورت گرفت و پس از پانزده سال، هنوز مراحل آزمایش به پایان نرسیده بود و هم چنان پروازهای آزمایشی مکرر و ایجاد تغییرات، بخشی از برنامه هر روزه بودند. در سال 1980، آخرین پرواز آزمایشی هواپیما با شکست مواجه بود. در این پرواز خلبان سعی کرد تا بدون اعمال جریان فشار هوا به میزان کامل، کورابی را از زمین بلند کند. نتیجه یک شکست کامل بود، هواپیما سقوط کرده و در دریای خزر غرق شد و تمام تلاش ها برای پیدا کردن آن ناموفق بود.

اکرانوپلن

اکرانوپلن

جانشین طرح لغو شده
همانطور که گفتیم کورابی مورد پسند سران حزب کمونیست شوروی قرار نگرفت. طرح جایگزین، با نام کامل LUN-Class MD-160 ekranoplan توسط همان تیم طراح کورابی، توسعه داده شده و موتورها به هشت پیشرانه توربوفن Kuznestov NK-87 تقلیل یافته بودند. این هواپیما 73.8 متر طول و 44 متر عرض داشت و توسط خدمه ای بالغ بر 15 سرباز اداره می شد. اکرانوپلن برای جنگ ضد سطحی بهینه شده بود و شش موشک پرتاب به سطح در قسمت پشتی بدنه این هواپیما جاسازی شده بودند. این هواپیما توسط نیروی دریایی شوروی در فاصله سال های 1987 تا 1990 در دریای سیاه مورد استفاده قرار گرفت و سپس به ایستگاه فضایی کاسپییک انتقال داده شد. طرح پیشرفته تری به نام اسپاستل نیز در آنها سالها معرفی گردید که هرگز تکمیل نشد.

A-90 اورلیونوک

A-90 اورلیونوک

A-90 اورلیونوک
پس از اجرای موفق طرح اکرانوپلن، روس ها طرح جدید به نام A-90 اورلیونوک را معرفی کردند که برخلاف نمونه های قبلی، می توانست تا ارتفاع سه هزار متری پرواز کند. A-90 به عنوان یک هواپیمای حمل و نقل نظامی توسعه یافت و در بین سال های 1979 تا 1993 فعال بود.
قدرت A-90 توسط دو موتور توربوفن Kuznetsov NK-9-4K تامین می شد و یک موتور توربوپراب Kuznetsov NK-12MK نقش کمکی را برای پیش بردن این هواپیما ایفا می کرد. این موتورهای می توانستند A-90 را به سرعت 400 کیلومتر در ساعت برسانند و حداکثر برد آن، 1500 کیلومتر بود.

اکرانوپلن A-050

اکرانوپلن A-050

اکرانوپلن های آینده
هنوز مشخص نیست که روسیه بر روی کدام یک از طرح های یاد شده سرمایه گذاری کرده است.آخرین خبر رسمی در سال 2015 و مربوط به مدل مفهومی اکرانوپلن A-050 بود که توسط ارتش روسیه معرفی شد . این هواپیما با استفاده از موتورهای R-195، قادر بود به سرعتی بین 400 الی 480 کیلومتر در ساعت دست یابد و حداکثر برد آن نیز 4800 کیلومتر بود

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/15
روس ها همیشه یه قدرت بزرگ و البته مهیب بودن!
اینکه بعضی ها تو ایران و کشورای دیگه به خاطر اختلاف با اونها میخان ضعیف و وابسته نشانشون بدن، تنها بیانگر نادانی اونهاست!
اگه دقت کنید حتی ترامپ که با همه دولت ها بی پروا و صریح صحبت میکنه، با روس ها محترمانه تر برخورد میکنه.
1397/5/16
حال شما خوبه !
روس ها به بی رحم ترین ارتش دنیا معروفه حتی در زمان قدیم یک روستای کوچک رو با بمب اتم نابود کرد تا ببینه رو انسان چه تاثیری داره به خودشون رحم نمیکنن به شما رحم کنن !
ارتش اول دنیا نیست اصلا دنیا ارتش اول نداره هر کدوم اندازه خوشون دارن مهم اینه که کی زود تر پایگاه های مهمو بزنه
این که شما میگی با روسا مشکل دارن اگر سواد داری تاریخ رو مطالعه کن روشنه
1397/5/16
در پاسخ به آقای «ایرانی»:
شمایی که ادعای سواد دارین باید بدونین که تنها کشوری که تو دنیا از سلاح هسته ای استفاده کرده آمریکاست!
ضمنا من هیچ اسمی از «بزرگترین ارتش و ...» نبردم و ظاهرا این کلمه تو تخیلات شما ایجاد شده!
نهایتا بنده تاریخ رو خیلی بیشتر از جنابعالی خوندم ولی جنایت های روس ها در حق ایران تنها کثیف بودن اونهارو اثبات میکنه و چیزی از قدرتشون کم نمیکنه!/موفق باشید.
1397/5/16
آقای امیری من سخن یکی از مسئولان را اینجا نقل قول میکنم، برای پاسخ به شما و امثال شما که کشور را به این روز انداخته اید کافیست:
حسین علایی مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان: در دورانی که من در آسمان بودم و برجام به نتیجه رسیده بود، قرارشد سه فروند سوخو به ما اجاره بدهند دو سال مذاکره کردیم
اما در نهایت سفیر روسیه به من گفت این هواپیما را چون بیش از ۱۰ درصدش آمریکایی است نمی‌توانیم حتی به شما اجاره دهیم.
من به او گفتم شما که می‌گویید ما ابر قدرت هستیم پس چگونه هواپیمای ساخت خودتان را نمی‌توانید به ما بدهید.
سفیر روسیه به من گفت شما آمریکا را مثل ما درک نمی‌کنید.
1397/5/16
اقای امیری دوست عزیز فقط تو تلوزیون این جمله شما رو میگه که فقط آمریکا از بمب اتم استفاده کرده و هیچ جای دنیا این جمله ی مسخره رو نمیگن ارتش روسیه کلاهک هسته ایی از آمریکا بیشتر داره و اگر شما به این موضوعات علاقه مند باشید و مطالعه کنید میبینید که اونا خیلی بمب اتم رو تست کردن و تو آزمایشاتشون که روستای کوچک خودشون رو با مردمش کاملا نابود کردن اینکه میگی ترامپ ازشون حساب میبره یعنی قویترین تو دنیا هستن در حالی که کل دنیا برعکسشو میگه شما علاقه دارید که اونا رو قدرتمند ببینید ولی اینطور نیست در حال حاضر قدرتمند ترین در نیا امریکا هستش نه تو قدرت نظامی بلکه در اقتصاد بدون جنگ داره دشمناشو نابود میکنه
1397/5/16
روس ها جای نازی ها رو گرفتن و دارن چیزای جدید رو میکنن که جالبه ولی روسا تو تکنولوژی روز دنیا عقب هستن و دارن با این نواوری ها خودشونو به روز میکنن ولی جنگ های آینده این چیزا به درد نمیخوره چون کره زمین نابود میشه
1397/5/16
اقا روسیه چه ربطی به ما داره؟
از پرشین پارس خبر بذارید
از عظیم خودرو خبر بذارید
از ایرانخودرو و سایپا خبر بذارید که ببینیم کی ماشنای ثبت نامیشون رو تحویل میدن
الان خبر از روسیه به چه درد من شهروند میخوره
1397/5/16
آقای عماد کسی مجبورت کرده بخونی این مطالب رو؟! شما برو مطالب مورد علاقه خودتو بخون!
عظیم خودرو و پرشین پارس به چه دردت می خوره؟ نکنه با زرنگی و ذکاوت تمام (!) رفتی ماهیندرا و هن تنگ یا سانتافه 2019 ثبت نام کردی؟ :-))
ایرانخودرو و سایپا به چه دردت می خوره؟ نکنه شماهم برای مصرف شخصی 10-15 تا ماشین ثبت نام کردی؟ :-))
1397/5/16
خشایار
اولن به شما هیچ ارتباطی نداره من چی کامنت میدم.مخاطب من خودروبانکه نه تو یه الف بچه
دومن به شما هیچ ارتباطی نداره که من دلام یا خریدار واقعی چون بازم مخاطب بحث من تو نیستی بچه جون
ثالثا سعی کن یه ذره شعور اجتماعی تو بالا ببری و تو چیزی که بهت مربوط نمیشه دخالت نکنی اینجا فضای مجازیه و کسی دستش به اون یکی نمیرسه ولی با یه نفر تو جامعه اینجوری صحبت کنی حسابی از خجالتت در میاد
1397/5/16
یخ کنی خشایار!!!
1397/5/16
اقای عماد اول اینکه روسیه به ما ربطی نداره اما این سایت خودروبانکه که به خودرو میپردازه و خودرو یعنی وسیله ای که خودش میره و باعث حرکت خودش میشه و راننده صرفا هدایتش میکنه ولی به غلط ما این کلمه رو مختص اتومبیل کردیم... اسمش رووشه خود-رو !!

اگه بخاییم به خودرویی که منظور شماست اشاره کنیم درستش اینه بگیم اتومبیل !! حتی گفتن ماشین هم اشتباست چونکه ماشین هم میتونه یه ربات باشه هم یه دستگاه پرس و غیره !! همه ی این کلمات خارجی هستن و من معنای صحیح و ترجمه اونا رو براتون گفتم

دوم اینکه همین ایرانخودرو و سایپا هم که 405 (پژو فرانسوی) و پراید (فورد امریکایی) تولید میکنن مثه این میمونه یکی بیاد بگه اخه فرانسه و امریکا چه ربطی به ما داره !! واقعا حرفتون خنده داره از این منظر !!

و سوم اینکه احتمالا شما هنوز تو دوران بربریت و جاهلی سیر میکنی که دیگران رو تهدید میکنی که میگی اینجا دستم بهت نمیرسه وگرنه .... من خودم توی سن نوزده سالگی جلوبندی یکی رو زیر اوردم اخرش با التماس راضی شد رضایت بده به شرط اینکه مبلغ دیه مد نظر خودش رو پرداخت کنم و خلاصه جیبم رو راحت خالی کرد فقط خودم ضرر کردم اگه رضایت نمیداد سوسابقه و زندان در انتظارم بود اره عزیزم اینجا سره گردنه نیست که هر کی هر غلطی خاست بکنه هر چیزی تاوانی داره --- از اون روز فهمیدم بهترین راه شکایت هست چونکه دعوا نه اخره خوبی داره نه برنده داره و نه تمامی داره
1397/5/16
توی متن مقاله نوشتین: «متاسفانه شوروی هرگز این هواپیما را وارد نیروهای نظامی خودش نکرد و همین مساله باعث شد تا روند توسعه پروژه بسیار کند پیش برود.»
خواستم بگم چرا تاسف؟ ای کاش هیچکدام از طرح های کمونیست ها و شوروی به نتیجه نمی رسید و زودتر نابود میشدن و شرشان از سر بشریت کم میشد. رژیم های کمونیستی در قرن بیستم 100میلیون انسان را به کام مرگ فرستادن و مارکسیسم کمونیسم به بعنوان بزرگ ترین عامل کشتار بشر در تاریخ شناخته میشود.
هیچگاه از قدرت گیری پدیده ای سیاه و شیطانی خوشحال نشویم
1397/5/16
هیچ سیستمی آدمکش تر و کثیف تر از آمریکا توی جهان وجود نداره! روس ها هر چقدر هم جنایت کار باشن ادعای دفاع از حقوق بشر و انسان بودن ندارن ولی آمریکا انقدر کثیف و بی شرف هست که روزی میلیون ها آدم بی گناه تو دنیا میکشه فقط برای اینکه سلاح بفروشه و پول دربیاره و ادعای دفاع از آرامش دنیا و حقوق بشر رو هم داره!
(خودروبانک خواهشا این نظرات رو یه مقدار زودتر منتشر کن.)
1397/5/16
تغییر از سایت خودرویی به سایت نظامی :||||||||
1397/5/17
زیاد بحث سیاسی نکنید فیلتر میشیم هممون :))))