موضوعات داغ

چه بر سر خودروسازی کشور خواهد آمد؟

عکس نویسنده
فراز مصری
نویسنده
عکس مطلب اول
کمی شاید بهتر است راحت‌ صحبت کنیم، برمی‌گردیم به حدود اواسط سال 1370 که واردات خودرو به کل در ایران ممنوع شد و این رویه حدود 10 سال به طول انجامید تا جاییکه اواسط سال 2006 میلادی بود که واردات خودرو دوباره به کشور شروع شد. اما طی این 10 سال چه گذشت؟ در آن سال‌ها قیمت خودروهایی چون هوندا آکورد و اوپل کورسا با توقف واردات، قیمت سرسام‌آوری به خود گرفت اما در آن سال‌ها صنعت خودرویی داخل با مشکلات حال روبرو نبود و دولت با عدم واردات خودرو مردم را به خرید محصولات تولید داخل تشویق می‌کرد. چه بسا در آن زمان خودروهای موجود جذابیت بیشتری برای خرید داشتند، از پژو 405 و 206 بگیر تا زانتیا، مزدا 323 و ماکسیما که هر کدام به نوعی با کیفیت مورد قبول جا پای خود را در صنعت خودرویی کشور محکم کرده بودند و نیاز به واردات خودرو کمتر احساس می‌شد و حتی شاید هم احساس نمی‌شد.
اما در اواسط دهه 80 با شروع واردات خودرو به کشور، صنعت خودرویی کشور به مرور زمان ضعیف و ضعیف‌تر شد که این افول به عواملی چون واردات بی‌رویه خودرو و جایگزین نکردن محصولات جدید در چرخه تولیدات داخلی بر می‌گشت. البته بعضی از شرکت‌ها مانند بهمن موتور و پارس خودرو شیوه درستی را پیش گرفته بودند که دچار تحریم‌ها در سال 91 شدند و به کل برنامه‌ریزی آن‌ها را بر هم زد. این روند تا برجام که کورسوی امید رونق مجدد خودروسازی را روشن کرده بود ادامه داشت اما با برجام نیز اتفاق خاصی در صنعت خودرویی کشور رخ نداد. در بهترین اتفاق، ایکاپ پروژه پسابرجامی بود که با ایران خودرو قصد عرضه محصولات مختلفی را داشت اما اصلاً موفق نبود چراکه عدم تحویل به موقع نتوانست بازار خوبی برای این خودروها رقم بزند. اما در آن سوی میدان، خودروسازان با همکاری چینی‌ها و تولید محصولات چینی ضعف‌های محصولات پسابرجامی را تا حدودی پوشش دادند و لااقل سعی شد تا چند محصول جدید با چهره‌هایی متفاوت و پیشرانه‌هایی بروزتر معرفی شود.
اما به حال به شرایط سخت کنونی رسیده‌ایم. شرایطی کاملاً متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، واردات خودرو کاملاً ممنوع شده و حتی ارز دولتی نیز به خودرو سازان و قطعه‌سازان اختصاص داده نمی‌شود. این بدان معناست که قیمت کارخانه به قیمت حال حاضر بازار نزدیک خواهد شد که شاید دور از تصور همگان باشد. قیمت‌هایی که شاید ارزش خرید محصولات را زیر سوال ببرد که این عمل در فروش هم تاثیر چشمگیری خواهد داشت و به شدت فروش بسیاری از محصولات کاهش پیدا خواهد کرد.
اما در شرایط موجود که تب خرید خودرو بسیار داغ است، شاید بهتر باشد بیشتر به سراغ خودروهایی بروید که با قیمت قطعی فروخته می‌شوند. حتی خرید خودرو تحویل فوری به نظر بسیار عاقلانه‌تر می‌آید. در هر صورت به زودی با عدم تخصیص ارز به خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین عدم واردات خودرو، موج جدیدی از گرانی‌ها به زودی بازار خودرو را مجدد غرق خواهد کرد!

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/27
تیتر با متن همخوانی چندانی نداشت خب اخرش چی بر سر خودرو سازی میاد!؟
بنظر من خیلی خلاصه بود و بدیهیات گفته شد
1397/5/27
خودروسازی ایران.واقعا، واقعا و واقعا به دلیل ستمی.که در طول این سالها.در.حق.ملت رواداشته مستوجب نابودیه. انشاالله که به همین زودی زود خبر نابودیشون موجب مسرت و پایکوبی خواهد بود. موضوع پوپولیستی بیکاری کارگران هم موضوعی کلیشه ای و به عنوتن.توهین به.شعور مردم هست. اینهمه بیکار صدهزار نفر هم روش. از قدیم گفته اند اب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب. اینها در شرایط غیر تحریم هم هیچ غلطی نتونستند بکنند یا دنیا پرستی خودشان و حامیان دولیتشون مانع خدمت به خلق اله بود یا بی کفایتی خودشان. در هر دو حالت نابودیشان لازم است.
1397/5/28
ما که از زندگی تو این خراب‌شده‌ای که آقایون برامون درست کردند هیچی نفهمیدیم فقط امیدوارم زنده باشیم و ببینیم که ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو و.... به خاک سیاه نشستن. کم آدم کشتن محصولات این شرکت‌ها؟ کم انحصار طلبی کردند؟ کم محصولاتشون رو چند برابر قیمت واقعی دادن دست ملتی که از سر ناچاری مجبور بودن آشغال‌های این‌ها رو سوار شن؟ آنقدر وقیح و بی‌شرف هستند که در کمال خونسردی وقتی مردم از همه جا در مانده ماشین نمیخرن اونها رو به خیانت متهم میکنن. اگر مردم خائن هستن پس شما چی هستید؟ شما هستید که مرزهای دزدی و بی‌شرافتی را جابجا کردید!
1397/5/27
عکس ریو گذاشتین یاد خاطرات افتادم از سال 84 پشتش رانندگی کردم هنوزم دارم
واقعا جای تاسف داره
1397/5/27
با نابودی صنعت خودروسازی گرچه صدها هزار نفر بیکار میشن ولی در عوضش معادل همین تعداد شغل و بلکه بیشتر ایجاد میشه: ایجاد نمایندگی های خودروسازهای پیشرفته ی دنیا در جای جای این مملکت و مراکز خدمات پس از فروش. ایجاد سایت های تولید خودروهای روز دنیا در ایران با کارکنان محلی و ...
1397/5/28
عمرا ...
1397/5/28
به تاریخ پیوند میخوره
1397/5/28
با سلام چرا دولت از ماشین های جایگزین خودرروهای.داخلی استفاده نمی کنه دولت به این کار اجازه سواستفاده رو به ماشین ساززهتی داخلی می ده ببینین همین خودرو سازها چه بلایی به سر مردم اورده سمند که هیچ کشوری اونو قبول نداره شده 40میلیون کم پولی نیست سایپا از اون بدتر باید بساط خودرو سازها جمع بشه
1397/5/28
اون وقت این خودرو سازهای داخلی مال کیه ؟مال دولت. خوب معلوم دولت هرگز از سود خودش نمیگذره.
1397/5/28
درود

چه خبر مسرت بخشی واقعا خوشحال شدم امیدوارم این شرکت ها سریعا نابود بشن.

خدا شاهده تو این چند سال چقدر مردم مظلوم ایران اذیت کردن و چقدر از هموطنان عزیزمون به کشتن دادن.

من که منتظرم این صنعت بیشتر باعث از بین رفتن ثروت ملی میشه و باعث میشه کشور پیشرفت نکنه . و هزینه بیت المال از مردم میگرن .
1397/5/28
خودروسازهای مملکت ما توان تولید خودرو ندارند. واردات خودرو باید آزاد بشه.
1397/5/28
با وجود مردمی که لیاقت خودشونو نمی دونند و هر چی گرون تر میشه حمله ور میشن و مثل قحطی زده ها این ماشین های گرون رو می خرند تا یا گرونتر بفروشند یا سرمایه گذاری کنند و با وجود خودروسازان سودجو خوب معلومه باید تو این صنعت دچار عقب رفت بشیم !
کی بشه راحت بشیم از دست این گاری ساز ها !؟
1397/6/1
ادعا میکنن خودرو تولید داخل اگه واقعا به فکر مردم هستش تعرفه را بیارن پایین اجازه واردات بدن دیگه کسی واسه این آهن پارهای داخلی که با ارز ارتباط مستقیم داره وهر شوک اقتصادی ارزی این صنعت داخلی را دچار چالش قیمتی میکنه خود بخود بازارش تنظیم واز گردونه خارج میشه وهمه از دست این خودروهای بی کیفیت خلاص میشن ..