موضوعات داغ

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی آینده نزدیک؛ تاثیر مستقیم تجارت با ارز 8000 تومانی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته نرخ ارز افزایش شدیدی را تجربه کرده و در ادامه قطعات وارداتی منفصله(سی.کی.دی) نیز با نرخ بیشتری در اختیار تولیدکنندگان و خودروسازان قرار گرفته طبیعی است که هزینه تولید خودروسازان سی.کی.دی کار افزایش یابد. گفته میشود خودروهای تولیدی سی.کی.دی تقریبا با دو برابر قیمت قبلی تولید میشوند و طبیعی است که با این اوصاف سی.کی.دی کارها نیز به فکر افزایش قیمت محصولات خود باشند.
با افزایش نرخ دلار و الزام خودروسازان داخلی و مونتاژی به حضور در بازار ارز ثانویه نگرانی های زیادی را در مورد هزینه تولید و قیمت نهایی محصولات ایجاد کرده است.
خودروهای مونتاژی که عمدتا به صورت سی.کی.دی هستند وابستگی بالایی به نرخ ارز داشته و از نوسانات ارزی تاثیر فراوانی می گیرند. با توجه به نوسانات ارزی اخیر و واردات با ارز بازار ثانویه، هزینه تولید این خودروها نیز تاثیر پذیرفته است و طبیعی است که نمی توان انتظار داشت که این دسته از وسایل نقلیه با قیمت های قبلی به فروش برسد. با این اوصاف شرکت های تولید کننده خودروهای مونتاژی نیز ناگزیر اند که به فکر افزایش قیمت محصولات خود باشند.
نکته ای که در این میان جلب توجه می کند مجوز افزایش قیمت خودروهای با درصد کم ساخت داخل و عمدتا مونتاژی است. شورای رقابت تعیین قیمت این دسته از خودروها را که قیمتی بالای 45 میلیون تومان دارند به خودروسازان واگذار کرده است و همین موضوع ابهامات زیادی را به وجود آورده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که شرکت های مونتاژکار در مورد افزایش قیمت محصولات خود خواسته ای به حق دارند و به عبارت دیگر ناگزیر اند که برای ادامه فعالیت قیمت محصولات خود را افزایش دهند. البته از طرف دیگر سازمان حمایت نیز در حال بررسی قیمت خودروهای مونتاژی بالای 45 میلیون تومان است.
احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با وجود اعلام این مطلب، عنوان می کند: خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی با توجه به اینکه عمدتا قیمتی بیش از 45 میلیون تومان دارند در دایره قیمت گذاری شورای رقابت نمی گنجند. البته بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگانی که ارز نیمایی استفاده می کنند به شرط عدم وجود بازار انحصاری در کالای تولیدی خود می توانند بر اساس فرمول سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قیمت کالای خود را تعیین و در سامانه 124 سازمان مذکور ثبت و به فروش برسانند.
به گفته وی، خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی به دلیل اینکه قیمت آنها بیش از 45 میلیون تومان است مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند اما به دلیل درصد کم ساخت داخل و ارزبری بیشتر مسلما اثر پذیری نرخ ارز بر این خودروها بیشتر خواهد بود.
نعمت بخش در خصوص احتمال افزایش قیمت خودروهای با ارزبری بالا و فول سی کی دی گفت: بسیاری از تولیدکنندگان فول سی کی دی کار که از ارز 4200 استفاده کردند با توجه به تعهدات خود محصولات نهاییشان را با قیمت های ثابت گذشته و با توجه به ارز 4200 تومانی راهی بازار می کردند. اما این روزها با توجه به نرخ ارز در بازار ثانویه و افزایش حدودا دو برابری آن نسبت به قیمت 4200 تومان، هزینه های تولید نیز تقریبا دو برابر شده و شرکت های تولید کننده خودروهای مونتاژی نیز ناگزیر اند که به فکر افزایش قیمت محصولات خود باشند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه عنوان کرد: خودروهای داخلی نیز که ارزبری کمتری دارند با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه آن ها مانند فولاد، آلومینیوم، مس و... در حدود 80 درصد افزایش یافته مجبور به افزایش قیمت بوده و از این روند افزایشی قیمت ها به دور نیستند.
نکته انتهایی که نعمت بخش در مصاحبه با پرشین خودرو مطرح کرده مربوط به اعتراضات خریداران و تخلفات قیمتی برخی از شرکت های مونتاژکار است. وی خاطرنشان کرد: شکایت خریداران از گرانی برخی از محصولات شرکت های مونتاژکار مربوط به سازمان حمایت بوده و این سازمان با قاطعیت با شرکت های متخلف برخورد خواهد کرد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/25
خودروسازان یک سال پیش ثبت نام کردند پول مردم رو گرفتند قطعه ها رو خریدند حالا باز هم می خواهند قیمتها رو افزایش بدهند. با افزایش قیمت کارخانه بازهم قیمت بازار گران خواهد شد.
1397/6/25
بازار کشش نداره ...
1397/6/31
با این شرایط تکلیف مردم بیچاره ای که قبل از حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به خودروسازها خودروی خود را پیش خرید کرده اند و عملا قطعات با ارز 4200 تومانی وارد شده چی هست؟