موضوعات داغ

ذلالت یک صنعت افتخار آفرین؛ خودروسازی ایران چگونه از مسیر خود منحرف شد؟

عکس مطلب اول
مهمترین مشکلات بسته های سیاست گذاری در کشور عدم آگاهی تدوین کنندگان از نتایج آن است. در چنین شرایطی به ندرت بسته های سیاست گذاری به اهداف خود می‌رسد و این برنامه ها در طول مسیر نیازمند اصلاحات دائمی هستند. مشکلات این صنعت ناشی از مدیرانی است که بدون توجه به نظرات کارشناسی، خود را مهد علم و دانش دانسته و باعث افزایش بیشتر این مشکلات شده اند. مدیرانی که با وجود سن بالا حاضر به ترک مقام و جایگاه خود و سپردن آن به جوانان نیستند. مرکز پژوهش های مجلس نیز در بررسی بخش کوچکی از بازار به انحراف بسیار زیاد صنعت خودرو از اهداف خود تا سال 1404 اذعان کرده است.
عدم توجه مدیران وزارت صنعت و معدن و شرکت های دولتی و خصوصی خودروسازی به مدل های توسعه بین الملل و تکیه بر مدیریت رفاقتی در تدوین برنامه های صنعت خودرو باعث فرار از پرداخت تعرفه های سنگین واردات خودروی کامل و رفع نگرانی از نوسانات قانونی و غیرقانونی آن توسط سازندگان خارجی و شرکای داخلی شده است.
به نقل از خودرونگاران: اعضای تدوین کننده بسته های سیاست گذاری با در نظر گرفتن منابع مشخص و عدم توجه به نظرات کارشناسی باعث محدود ماندن حجم تولید قطعات در کشور شده و منجر به نابودی میلیاردها دلار ذخایر ارزی کشور برای واردات قطعات نه چندان با کیفیت با ایمنی پایین و مصرف سوخت بالا شده است. این روند صنعت خودروی کشور را بیش از بیش آسیب پذیرتر کرده است. تیراژ پایین خودرو و تنوع آن مانع بزرگ تولید اقتصادی قطعات است و تاکید بر داخلی سازی قطعات و کندی تولید آن باعث عرضه دیرهنگام محولات از کارخانه شده و اصرار بر ادامه تولید خودروهای چینی نیز نارضایتی عمومی را در پی داشته است.
با توجه به گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر انحراف اهداف صنعت خودرو، تغییر مدیران تصمیم ساز این صنعت ضروری بوده تا از نابودی کامل زیرساخت های صنعت خودرو جلوگیری شود تا مردم و مشتریان بیش از این هزینه این ناکارآمدی را پرداخت نکنند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/4
بیش از این هزینه ناکارامدی ها را پرداخت نکنند !!!؟؟؟ یعنی تا الان هزینه ناکارامدی ها رو پرداخت میکردیم خیالی نبود !!!!؟؟؟؟ نه عزیز من ما نه تنها دیگه نمیخوایم بیش از این هزینه ناکارامدی ها رو پرداخت کنیم بلکه باید هزینه هایی هم که ازمون بابت خرید خودرو آشغال گرفته شده هم پس بدن ! 40 ساله میلیارد ها میلیارد تومن پول از جیب مردم توی حساب این خودروساز ها رفت و در عوض سر و دست قطع شده تحویل گرفتیم !
خواسته های ملت : 1. خودرو آشغال نمیخوایم. تمام خودروهای فعلی خطوط تولید خودروسازان دولتی باید از چرخه تولید خارج و با خودرو قابل رقابت در سطح جهانی تعویض بشه. 2. در مرحله بعد باید تمام این خودروها به نازل ترین قیمت ممکن برای تمام مردم کشور علی الخصوص خانواده شهدای تصادفات جاده ای فروخته بشه و سود و منفعت خودروساز باید فقط از صادرات خودرو باشه. والسلام.
هر وقت تونستین اینطوری ماشین تولید کنید و دست خلق الله بدین، اونوقت دسته سینه زنی محرم توی کارخونه راه بندازین ! اگر هم نمیتونید، خیلی بی جا میکنید ماشین تولید می کنید ! درشو تخته کنید بره، خلاص !
1397/7/5
داداش این حرف هایی که میزنی رویا هست الان اینا ایقدر پرو شدن که ماشین نمیفروشن
1397/7/4
با سلام
اولا خدمتتون بگم که صنعت خودرو سازی ایران در چند دهه اخیر هیچوقت و هیچوقت افتخار آفرین نبوده و اصلا قرار نبوده افتخار آفرین بشه به دلایل زیر:
صنعتی که توش ماشین های 20 تا 30 سال پیش با بیکیفیت ترین قطعات تولید میشن افتخار آفرین نیست
صنعتی که محصولاتش کوچکترین ایمنی ندارن و محصولاتش حتی ساده ترین آزمایشات ایمنی رو نمیگذرونن افتخار آفرین نیست
صنعتی که محصولاتش با قدیمی ترین تکنولوژی های و ضعیف ترین موتور ها،بیشترین مصرف سوخت رو دارن افتخار آفرین نیست.فقط همین مصرف سوخت رو در نظر بگیرید که اگر در مدت این همه سال یه موتور تو این کشور تولید میشد که بتونه مصرف سوخت ماشین ها رو فقط 3 لیتر تو هر صد کیلومتر کم میکرد،این عدد رو ضربدر تعداد ماشین های تولیدی و قیمت سوخت و تعداد سالهایی که این دو کارخونه ماشین تولید کردن بکنید و میبینید که شاید سود حاصل از صنعت خودرو برای کشور با مصرف سوخت تحمیلی به کشور نزدیک باشه.حالا اگه ماشین هایی تولید میکردیم که این مقدار بجای 3 لیتر کمتر،4 لیتر کمتر بود که دیگه عدد بدست آمده بسیار بیشتر میشد.
صنعتی که لذت سوار شدن بر ماشین های روز دنیارو ازمون گرفته افتخار آفرین نیست.
صنعتی که پراید تولید میکنه بجز اینکه بگیم قصد جون ملتشو کرده چیز دیگه ای نمیتونیم دربارش بگیم.
با حرفتون درباره مدیر ها هم موافق نیستم،شخص مسئول نیست،مشکل سیستم صنعت کشور هست،به شخص گفتن برو فلان کارو تو ایران خودرو یا سایپا بکن،اگه نکنه برش میدارن،برشم دارن یکی دیگه مثل همون میزارن،آدم دلسوزو دو روزه کله پا میکنن.
با تشکر
1397/7/4
اولین قدم باید توسط مجلس مبنی برالزام دولت به عدم ارائه بسته های حمایتی به خودروسازان واجبار قانونی دولت بامصوبه فوری مبنی برخصوصی سازی ورها کردن صنعت خودرو بدون حمایت دولت میباشد ومتعاقبا بااخطاربه به خودروسازان مبنی بر عدم توقع کمک های مالی ازدولت واتکا به سرمایه بخش خصوصی و مهلت به آنها ظرف مدت یکسال برای تولید خودروهایی عامه پسند باید باشد ودرغیراینصورت اعلام دولت مبنی برواردات خودرو درصورت عدم موفقیت خودروسازان آنهم واردات بدون حقوق گمرکی قطعا خودروسازان رابافروش بخش هایی ازسهام وسرمایه هایی که درمسیرهای غیرصنعتی توسط آنان بکارگرفته شده واستفاده برای پیشرفت صنعت خودرو ترغیب خواهد نمود ومیتوان باپشتکار واستخدام متخصصین وطراحان بنام وسرمایه گذاری برای چند پلتفرم ملی دراین زمینه به موفقیت دست یافت ودرآن زمان شاهد افت واردات خودروهای خارجی خواهیم بود البته سرمایه گذاری اصولی ودرزمینه کیفیت خودروهایی سبز که یامصرف کمی دارند یاخودروهای برقی بسیار کمک شایانی درزمینه این صنعت ارزآور کمک شایانی به این صنعت خواهدکرد