موضوعات داغ

مقایسه هوندا NSX و نیسان GT-R؛ سوپر اسپرت های برتر ژاپنی - بخش اول

عکس مطلب اول
وقتی نسل قدیم به سوپر اسپرت ها فکر می کنند، خودروهای زیبای ایتالیایی مانند فراری F430 و لامبورگینی گالاردو، خودروهای سریع انگلیسی مانند مک لارن P1 و آستون مارتین DBS یا خودروهای امریکایی مانند شورولت کوروت و داج وایپر به ذهن آنها خطور می کند. ولی اگر از نسل جوان بپرسید که سوپر اسپرت مورد علاقه آنها چیست ممکن است جواب آنها متفاوت باشد و به خودروهای ژاپنی مانند آکورا NSX و نیسان GT-R اشاره کنند.
با توجه به اینکه جوانان علاقه مند به خودرو با بازی های کامپیوتری بزرگ شده اند با سوپر اسپرت های انحصاری خاور دور آشنا هستند و اشتیاق زیادی به آخرین نسخه های این خودروها دارند زیرا در دنیای مجازی پیش نمایشی از آنها را در بازی هایی مانند فورزا موتور اسپرت، نید فور اسپید، گرن توریسمو و بازی های دیگر دیده اند. در سال 2017 مدل های جدید هوندا NSX و نیسان GT-R معرفی شدند و تولید آنها همچنان در سال 2018 ادامه دارد.
نیسان GT-R نسل R35 از سال 2007 تاکنون تولید شده است. این خودرو در سال 2016 به روز رسانی شد و طراحی داخلی و خارجی آن تغییر کرد. علاوه بر این قدرت موتور آن نیز افزایش یافت. نیسان GT-R یک سوپر اسپرت بنزینی پرقدرت است که از سیستم 4 چرخ محرک پیشرفته ATTESA بهره می برد.
هوندا (آکورا) NSX یکی از خودروهای اسپرت ژاپنی مطرح دهه 90 بود که از سال 1990 تا 2005 تولید شد ولی نسل جدید آن پس از یک وقفه طولانی 11 ساله معرفی شد. نسل جدید NSX یک خودروی کاملا متفاوت با پیشرانه هایبرید و سیستم 4 چرخ محرک است که رقیب اصلی و هم وطن نیسان GT-R محسوب می شود. هوندا NSX و GT-R هر دو قدرت و وزن نسبتا یکسان و سیستم های انتقال قدرت 4 چرخ محرک پیشرفته دارند ولی از نظر نوع پیشرانه کاملا متفاوت هستند. در این مقاله یک مقایسه کامل بین این دو خودرو انجام می شود تا برنده نهایی مشخص شود.

1 – طراحی خارجی
هوندا NSX

هوندا NSX

با اینکه زیبایی بحث سلیقه ای است ولی در زمینه طراحی هوندا NSX به راحتی پیروز می شود. این خودروی زیبا که فاصله کمی تا سطح زمین دارد طوری به نظر می رسد که انگار طرح آن با جریان باد شکل گرفته است. NSX مجهز به چراغ های LED جلو شاخص آکورا با نام Jewel-Eye (چشم جواهر) است و دو ورودی هوای بزرگ طرفین جلوپنجره آن که در حال پوزخند زدن به نظر می رسد را احاطه کرده اند و به این ترتیب چهره پرمعنای NSX نمادی از عملکرد بالای این خودرو است. پهلوهای عریض این خودرو همراه با ستون های C شناور و هواکش های موتور در قسمت عقب، NSX را عضلانی تر جلوه می دهند. خطوط بدنه، قوس ها، زوایا و تضادهای NSX به حدی جذاب هستند که بیننده را شوکه می کنند.
طراحی GT-R برخلاف NSX کاملا تهاجمی است. نمای جلوی ساده GT-R و اورهنگ های (فاصله بین انتهای قسمت عقب یا جلوی خودرو تا مرکز چرخ های عقب یا جلو) کوتاه آن طوری به نظر می رسند که انگار سطح جاده را در آغوش گرفته اند ولی در طراحی قسمت های جانبی بدنه آن که ساده و بدون تزئینات هستند توجه اندکی به زیبایی طراحی شده است. GT-R سقف زیبایی دارد که از جلو تا عقب با شیب تندی پیشروی کرده است و به یک اسپویلر و یک صندوق زیبا ختم شده است. NSX و GT-R هر دو طرح های چشمگیری دارند ولی کاملا متضاد یکدیگر هستند. برنده این قسمت هوندا NSX است.

2 – طراحی داخلی
کابین هوندا NSX

کابین هوندا NSX

هوندا NSX یک سوپر اسپرت دو نفره است در حالی که GT-R یک کوپه GT 2+2 چهار نفره است. چیدمان کابین NSX راننده محور است و دکمه ها و ادوات آن به نحوی چیده شده اند که کار کردن و دسترسی به آنها آسانتر باشد. کنسول وسط زیبای NSX طوری ساخته شده است که یک ساختار مجزا به نظر برسد و ستون های مستحکم آن بقیه قسمت های داشبورد که ادامه آنها هستند را تقویت می کنند. جلاکاری و مواد با کیفیت در کابین NSX فراوان هستند.
طراحی کابین GT-R نیز مانند NSX راننده محور است اما نیسان طرح تک رنگ و یکنواخت تر را ترجیح داده است. کنسول وسط نیسان شلوغ تر از هوندا است و افراطی تر احساس می شود و انگار برای هدف خاصی ساخته شده است. صفحه نمایش چند منظوره قابل برنامه ریزی نیسان، بازخورد لحظه ای از عملکرد و تنظیمات خودرو ارائه می دهد و یک ویژگی جذاب است که راننده را به ور رفتن به آن و ایجاد تغییرات بی شمار تشویق می کند. فضای صندلی های ردیف دوم GT-R همانطور که در خودروهای GT رایج است فقط برای مسافت های کوتاه مناسب است. برنده این بخش هوندا NSX است.

3 – پیشرانه، عملکرد و مصرف سوخت
نیسان GT-R

نیسان GT-R

نیسان GT-R و هوندا NSX هر دو مجهز به موتورهای بنزینی توئین توربوی V6 هستند. GT-R مجهز به یک موتور دست ساز 3.8 لیتری است که 565 اسب بخار قدرت و 633 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و از نظر آلایندگی در سطح LEV2/ULEV (خودرویی با آلایندگی بسیار پایین) رده بندی شده است. NSX مجهز به موتور 3.5 لیتری V6 است که 500 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به چرخ های عقب منتقل می شود و دو موتور الکتریکی که گشتاور آنها به چرخ های جلو منتقل می شود مکمل قدرت موتور بنزینی NSX هستند. پیشرانه هایبرید NSX در مجموع 573 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
مصرف سوخت اعلامی GT-R در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 14.7، 10.69 و 13.07 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است در حالی که طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا NSX در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 11.2، 10.69 و 11.2 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند و از نظر آلایندگی رده بندی ULEV 125 را از سوی انجمن منابع هوایی کالیفرنیا دریافت کرده است. هوندا حداکثر سرعت NSX را 307 کیلومتر در ساعت اعلام کرده است ولی با اینکه نیسان حداکثر سرعت GT-R را اعلام نکرده است اکثر افراد حداکثر سرعت آن را 313 کیلومتر در ساعت تخمین می زنند. با توجه به اینکه شتاب 0 تا 60 مایل نیسان 2.9 ثانیه تخمین زده شده است احتمالا اندکی سریعتر از NSX باشد ولی در تست های رسمی و درگ ها ثابت شده است که این دو خودرو تقریبا عملکرد یکسانی دارند. بر اساس تست مقایسه ای نشریه آلمانی Autozeitung شتاب 0 تا 100 و 0 تا 200 کیلومتر نیسان 3.2 و 10.8 ثانیه به دست آمده است در حالی که هوندا 3.3 ثانیه و 10.5 ثانیه را ثبت کرده است. در این قسمت هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

4 – گیربکس و سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت هوندا NSX

سیستم انتقال قدرت هوندا NSX

نیسان GT-R و هوندا NSX هر دو مجهز به سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک هستند اما فناوری آنها بسیار متفاوت است. GT-R مجهز به گیربکس 6 دنده دابل کلاچ اتوماتیک است و برای انتقال گشتاور به هر 4 چرخ از یک محور عقب مستقل استفاده می کند. راننده می تواند با استفاده از شیفترهای فرمان دنده ها را به صورت ترتیبی عوض کند یا با انتخاب حالت اتوماتیک تعویض دنده ها را به گیربکس واگذار کند. در حالت رانندگی عادی، سیستم انتقال قدرت GT-R گشتاور موتور را فقط به چرخ های عقب منتقل می کند ولی در شرایطی که نیاز به چسبندگی بیشتر باشد می تواند 50 درصد از گشتاور را به چرخ های جلو منتقل کند.
هوندا NSX مجهز به گیربکس 9 دنده اتوماتیک دابل کلاچ است که شیفترهای تعویض دنده آن روی ستون فرمان نصب شده اند و موتور بنزینی آن چرخ های عقب را به حرکت در می آورد. در صورتی که نیاز باشد گشتاور حاصل از دو موتور الکتریکی مگنت دائمی که با روغن خنک می شوند به چرخ های جلو منتقل می شود. در این بخش نیز هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

5 – ساختار و مواد
هوندا NSX

هوندا NSX

مهندسان سخت تلاش می کنند تا ترکیب مناسبی از مواد را پیدا کنند تا به استحکام و استقامت دلخواه برای شاسی و بدنه و وزن سبک دست یابند. بدنه GT-R ترکیبی از فولاد، آلومینیوم ریخته گری شده و فیبرکربن است. برای بهینه سازی تقسیم وزن GT-R تلاش زیادی صورت گرفته است و این خودرو بر اساس پلتفرم انحصاری Premium Midship نیسان ساخته می شود که با هیچ خودروی دیگری مشترک نیست.
هوندا NSX نیز مانند GT-R در میان مدل های آکورا و هوندا خودروی منحصر به فردی است و بر اساس پلتفرمی ساخته می شود که مخصوص این خودرو طراحی شده است. شاسی NSX از چند ماده مختلف تشکیل شده و به صورت گسترده از آلومینیوم در ساخت آن استفاده شده است. NSX یک سازه فضایی دارد که عمدتا از آلومینیوم ساخته شده و با لایه ای از آلومینیوم و پنل های مستحکم از جنس مواد کامپوزیت (مرکب) پوشیده شده است و نقاط اتصال سیستم تعلیق با شاسی از جنس آلومینیوم ریخته گری است. می توان برای افزایش استحکام و کاهش بیشتر وزن خودرو، سقف فیبرکربنی برای NSX سفارش داد. برنده این بخش هوندا NSX است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد