موضوعات داغ

پایان انتظار مشتریان؛ خودروهای وارداتی در گمرک تعیین تکلیف می‌شوند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت اظهار دشت: در حال بررسی های کارشناسی برای ارائه طرحی مبنی بر ترخیص خودروهای مانده در گمرک هستیم. وی افزود: واردات این خودروها به دلیل تخلفات در ثبت سفارش با مشکل روبه رو شده و واردکنندگان نتوانسته اند به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند و از سازمان توسعه تجارت خواسته شده برای حل مشکل پیشنهادی را ارائه دهد. یکی از راه حل ها ترخیص خودروهای دپو شده درگمرک است که البته به مصوبه هیات وزیران نیاز دارد. سازمان توسعه تجارت برنامه های پیشنهادی خود را به هیات وزیران ارائه می‌دهد و هر تصمیمی دولت بگیرد آن را اجرایی خواهیم کرد.
اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در حالی است که خودروهای وارداتی در گمرک های داخلی و خارجی متوقف شده اند و مشتریان و ثبت نام کنندگان را در این شرایط آشفته بازار دچار سردرگمی کرده است. سه دسته خودرو در گمرک کشور به دلایل مختلف متوقف شده اند و چندهزار خودرو در کشور امارات متحده عربی و دیگر کشورها منتظر رفع مشکلات واردات هستند. واردکنندگان ادعا می‌کنند که پول این خودروها به شرکت های مادر پرداخت شده و در صورت عدم رفع مشکل و ترخیص نشدن خسارت زیادی خواهند دید و سرمابه آن ها از بین خواهد رفت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، در این شرایط هنوز تصمیمی برای این خودروها گرفته نشده است. در بین این خودروها 4 هزار دستگاه به دلیل مشکل مابه التفاوت ارزی در گمرک متوقف شده است. این خودروها با ارز دولتی وارد و طبق مصوبه دولت باید با ارز آزاد این خودروها ترخیص شوند. گفته شده که حل این مشکل به زودی آغاز می‌شوند و 4 هزار دستگاه خودرو به زودی ترخیص خواهند شد. دسته دوم خودروها که در گمرک هستند که حدود 10 هزار دستگاه می‌باشد داستان متفاوتی دارد. واردکنندگان طبق روال گذشته ابتدا اقدام به واردات کرده و بعد نسبت به ثبت سفارش اقدام می‌کنند. حال بعد از واردات مصوبه دولت مبنی بر عدم ثبت سفارش ابلاغ شده و دیگر قادر به ثبت سفارش و ترخیص نخواهند بود. حال به گفته رئیس سازمان تسعه تجارت مبنی بر ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکل ترخیص خودروهای وارداتی، شاید یکی از پیشنهادات ترخیص 10 هزار خودروی بدون ثبت سفارش باشد که البته یک احتمال بوده و در صورت ارائه نیاز به نظر نهایی هیات وزیران دارد.
دسته سوم را خودروهایی تشکیل می‌دهند که با تخلف در دوران ممنوعیت واردات اقدام به ثبت سفارش و واردات کرده و در گمرک متوقف شده اند که حدود 6 هزار و 481 دستگاه است که ظاهرا یک هزار و 900 دستگاه آن ترخیص شده است.. با کسر یک هزار و 900 دستگاه در حال حاضر 4 هزار و 581 دستگاه در گمرک به دلیل تخلف متوقف شده است. برخی گزارشات از تخلف بزرگ تری خبر می‌دهد، تخلفی که گفته می‌شوند حدود 35 هزار خودرو به این صورت وارد شده است. این دسته در حالت ابهام قرار دارند و مشخص نیست هیات دولت چه تصمیمی برای آن ها بگیرد. طبق اظهارات خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ممکن است هیات وزیران این خودروها را ترخیص یا به کشور مبدا بازگرداند. همچنین خسروتاج از تحویل پرونده به قوه قضایی برای بررسی این تخلف خبر داد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/15
چندماه است که حضرات درحال بررسی وتعیین راه حلی برای این معضل هستند فقط دریک جلسه ۲ ساعته میتوان با حضور متصدیان امر وکارشناسان مربوطه دراین زمینه به نتیجه رسید درحالی که حضرات جز وعده که کاری درحال بررسی است دست روی دست گذارده وحدود ۶ ماه است این مشکل که بادرایت قابل حل است راهنوز حل نکرده ففط امید واهی میدهند خوب است که کشورما جمعیت میلیاردی ندارد والا چگونه این مشکلات ساده قابل حل بود مگر کسی به مصوبه هیئت دولت یامجلس میتواند خرده بگیرد اگر خودشان راه حلی بنظرسان نمیرسد باطرح موضوع درمجلس بصورت فورس ماژور مصوبه ای بگیرند وتکلیف مردم وواردکنندگان خودرو وگمرک راتعیین نمایند واقعا این چه طریقه برخورد بایک مسئله غیرلاینحل میباشد انشااله که این گفته هاسرانجامی داشته باشد تاهمه تکلیف قانونی خودرابدانند وازبلاتکلیفی بیرون آیند