موضوعات داغ

بیکاری 350 هزارنفری در صنعت قطعه‎سازی تا پایان امسال

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، خبر بر تعلیق دوباره ثبت‌سفارش قطعه‌سازان روز گذشته درحالی منتشر شد که مشکلاتی همچون تامین ارز، مواداولیه، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و ترخیص قطعات از گمرک در این صنعت همچنان به قوت خود باقی است. در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند.

تفسیر منتشرشده از بخشنامه تایید نمی‌شود
بنا به گفته های دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران، با توجه به اینکه این بخشنامه به تازگی ابلاغ شده هنوز فرصت کافی برای تحلیل و بررسی بدنه آن وجود نداشته و تحلیل ها و تفاسیری که در رابطه با آن منتشر می شود چندان قابل اعتماد نیست. با توجه به اینکه دو کد ثبت‌سفارش در این بخشنامه وجود دارد نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که تنها قطعه‌سازان هدف بخشنامه مذکور اند و دیگر اصناف مخاطب قرار نگرفته اند. به این ترتیب نمی‌توان تفاسیر منتشر شده از بخشنامه مورد بحث را تایید کرد.

کاهش 40درصدی ظرفیت تولید خودرو
با توجه به اظهارات مازیار بیگلو درحال‌حاضر قطعه‌سازان همچنان ناچار هستند برای ترخیص مواداولیه و قطعات باقی‌مانده در گمرک، مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200تومانی و ارز بازار ثانویه را بپردازند. هرچند مسئولیت ایجاد این مشکلات گمرک نیست اما همچنان گمرک مانع از تسریع روند فعالیت قطعه ساران می شود. در واقع عامل مشکل ساز اصلی در این رابطه قانون است که باید تغییر و تصحیح شود.
بیگلو درخصوص تاثیر این روند بر کاهش قابل‌توجه ظرفیت تولید قطعه‌سازان، تصریح کرد: هرچند تا پیش از عید سال جاری خودروسازان روزانه بیش از 2800 دستگاه خودرو تولید می کردند اما در حال حاضر با کاهش حدودا 40 درصدی ظرفیت تولید به روزانه 1600 تا 1700 دستگاه رسیده است. بدون شک مهم ترین عامل این کاهش تولید، موانع ایجادشده در مسیر تولید قطعه‌سازان است. مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید از گمرکات ترخیص نمی‌شود و به همین دلیل قطعه‌سازان نمی‌توانند نیاز خطوط تولید را به‌طور کامل تامین کنند.

افزایش موج بیکاری تا پایان سال
درحالی که در شش‎ماهه نخست سال‌جاری آمار بیکاری در قطعه‌سازی افزایش چشمگیری داشت، حالا گفته می‌شود با پایان یافتن شهریورماه و اتمام قراردادهای سه و شش ماهه، حجم قابل‌توجهی از قراردادها تمدید نشده‌اند که این عامل به افزایش بیشتر بیکاری در این منجر شده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه با بیان اینکه در شش‌ماهه دوم امسال با موج جدید و شدید بیکاری مواجه خواهیم بود، تاکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد افراد بیکارشده در قطعه‌سازی حداقل به 350هزار نفر افزایش خواهد یافت.» مازیار بیگلو در پایان تاکید کرد: «متاسفانه ما از ماه‌های ابتدایی امسال در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده بودیم که اگر این روند متوقف نشود، غیر از زیان غیرقابل‌جبرانی که در صنعت و اقتصاد کشور بر جای خواهد گذاشت، می‌تواند به ایجاد آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی نیز منجر شود.»

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/11
چیزی نیس، علی برکته الله...
1397/8/11
با احتساب سالی متوسط ۲۵ هزار کشته ضرب در حداقل سی سالی که گذشت می شه حدود ۷۵۰ هزار کشته ..دیگه مجروحان رو حساب نکردم....بنظرم بیکاری ۳۵۰ هزار نفر دربرابر کشته شدن ۷۵۰ هزار نفر زیاد چیز مهمی نیست...
1397/8/11
اولا که این میزان تولید خودرو در روز برای خودروساز هایی که دهه ها است قوطی حلبی بدون درب تولید می کنند و صادرات جهانی ندارند و در حد منطقه خاورمیانه صادرات می کنند بسیار زیاده !!! حتی روزی 1600 تا 1700 دستگاه هم زیاده و هزینه ای که برای تولید این میزان خودرو ها صرف میشه باید حذف و تولید خودرو کاهش پیدا کنه تا در آینده شاهد پارکینگ شدن شهرهای بزرگ نباشیم ! قسمت قابل توجهی از این هزینه باید وارد صنعت حمل و نقل ریلی و تصحیح و تکمیل حمل و نقل عمومی به جای شخصی در نظر گرفته بشه. دوما متاسفانه مسئولان به جای اینکه به دنبال تقویت صنعت قطعه سازی باشند بیشتر به دنبال نجات خودروساز هستند ! اگر خودروسازی ورشکست بشه تاثیر چندانی روی بیکاری و ضرر مالی نخواهد گذاشت و می توان افراد بیکار شده را در صنعت قطعه سازی به کار گرفت. صنعت قطعه سازی مثل ریشه خودروسازی است و اگر از کار بی افته و این مقدار نیرو (36هزار نفر !؟) بیکار بشن قطعا خودروسازی هم وجود نخواهد داشت چون قطعه برای قرار دادن روی خودرو موجود نیست ! و خودروساز مجبوره برای جبران قطعه از خارج قطعه وارد کنه که بر اثر تحریم های ظالمانه (!) نمیتونه و در نتیجه با ضرر هنگفت و بیکاری نزدیک به یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مواجه خواهد شد !
قطعه سازی مثل ریشه یک درخته که تو زمینه و خود درخت و برگ ها رو میشه به خودروسازی تشبیه کرد و میوه درخت رو به محصولات خودروسازی (که البته این محصولات رو میشه به زالزالک تشبیه کرد!) حال اگر شرایط فعلی خودروسازی رو به پاییز تشبیه کنیم برگ های این درخت ریخته و میوه ای هم درکار نیست و باید شش ماه صبر کرد تا درخت دوباره خودش رو احیا کنه و میوه بده و این احیا کردن از کجا صورت میگیره !؟ درسته، ریشته درخت ! ولی اگر خدایی نکرده بر اثر بی توجهی ما ریشه درخت سرما بزنه و خشک بشه اون درخت فقط به درد سوختن و تبدیل شدن به زغال قلیون میخوره !!!
مسئولین محترم این مسائل رو در نظر داشته باشند !
1397/8/11
به جای تهیه مواد اولیه، خود قطعه رو از چین وارد میکنید و مارک ساخت ایران میزنید و...
من و خیلیهای دیگه آمار شماها رو داریم...
همه باید شماها رو بشناسن
خودتونو به موش مردگی زدید
کارگرها رو ابزار کردید و اذیت میکنید که به هدفتون برسید. خاک بر سر دولتی که از پس شماها برنیاد.
مسابقه شیادهاست
1397/8/12
حداقل جلوی واردات خودرو را نبندند تا ملت بین خودروهای چینی بی کیفیت (با برند ایرانی و ملی) و خودروهای به روز، استاندارد، کم مصرف و ایمن دنیا حق انتخاب داشته باشند.
1397/8/12
تویوتا با اون عظمتش 330 هزار نفر نیرو داره اینا چطور 350 هزار نفر دارن
1397/8/12
اینا دارندگان فرقون هاشون را شاغل می دونند. البته درست هم هست چون واقعا سرکار هستند این بنده خداها.