موضوعات داغ

کسری قطعات خودرو ادامه دارد؛ 30 هزار خودرو در کارخانه زمین گیر شدند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
هرچند که دولت تلاش فراوانی در راستای جبران کمبود قطعات و رفع مشکلات قطعه سازی انجام داده است اما بنا به ادعای کارشناسان صنعت خودروسازی کشورمان همچنان با کمبود قطعه روبرو بوده و نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده که قطعه سازان برای انجام تعهدات خود دچار مشکل شوند و به عبارت دیگر خطوط تولید خودرو همچنان با کمبود مواجه است.
به نقل از ایرنا، محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی اظهار کرد: تقریبا نیمی از خودروهایی که با کمبود قطعه مواجه شده بودند این روزها تامین قطعه شه و به مشتریان تحویل داده شده اند. علت اصلی ای که سبب می شود قطعه سازان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند این است که دچار کمبود نقدینگی شده و از طرف دیگر نیز قطعات با قیمتی کمتر از آنچه که مناسب و سودآور است به فروش می رسند.
نجفی‌منش افزود: خودروسازان چیزی در حدود 15 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار بوده و همچنان به صورت نسیه خرید های خود را انجام می دهند. در واقع با توجه به مشکلات فعلی حتی پیش خریدهای نقدی نیز به سختی می تواند کمک حال قطعه سازان باشد.
وی بیان کرد: قطعه سازان خواهان افزایش 80 تا 140 درصدی قیمت قطعات خودرو هستند و به همین منظور نیز باید منتظر عملیاتی شدن قیمت‌گذاری جدید خودرو ازسوی دولت باشند.
گفته های رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی در حالی صورت پذیرفت که رضا رضایی یکی از فعالان صنعت خودرو معتقد است که قطعه سازی همچنان به قوت گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و مشکل کمبود قطعات نه تنها حل نشده بلکه به‌دلیل تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های نادرست، پر‌رنگ‌تر نیز شده است.
به گفته این فعال صنعت خودرو: در حدود 20 تا 30 هزار خودرو در کارخانه های خودروسازی منتظر تامین قطعه و رسیدن به دست مالکان خود هستند. بخش عمده قطعات مورد نیاز این خودرو توسط قطعه سازان داخلی تامین می شود و در حدود 5 تا 6 درصد مواد مورد نیاز قطعه سازان نیز از خارج از کشور تامین می شود. برای تامین این مواد اولیه ثبت نام در سامانه نیمایی برای دریافت ارز صورت گرفته که البته با توجه به اقدامات اخیر ثبت نام های صورت گرفته باطل شده و باید مجددا انجام شود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/18
همش دروغ
1397/8/18
دارم کم کم به این نتیجه میرسیم که حتما یکی مثل رضاخان باید می بود برای اینکه جلوی پر رویی این خودروسازها رو بگیره
1397/8/19
آره... بعد از 40 سال ادعا تنها مرد عمل ایشون میتونست باشه
1397/8/18
تحویل ندادن ب مشتری و بازار ب بهانه ی کسری قطعات اما در واقعیت منتظر افزایش قیمت و دریافت مبالغ بیشتر از مشتری
1397/8/18
یکی از همکارام تیبا و یکی 405 ثبت نام کرده بودند رفتن انصراف بدن نذاشتن انصراف بدن
پولامونو گرفتند پس نمیدن
منکه به زور هم شده پس میگیرم
خونمو به جوش آوردند ای بی شرفها...
ملت پولامونو گرفتند پس نمیدن
منکه به زور هم شده پس میگیرم
خونمو به جوش آوردند ای بی شرفها