موضوعات داغ

دناپلاس پلاگین‌هیبرید در خیابان؛ آزمایش یک رویای تحریمی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
دناپلاس پلاگین هیبرید خودرویی است که گروه صنعتی ایران‌خودرو سال گذشته طی پنجمین همایش صنعت خودرو در تهران آن را رونمایی کرد.
با توجه به اینکه صنعت خودرو درحال حرکت به سمت موتورهای برقی و پلاگین بوده اصلا دور از انتظار نیست که طی چند سال آینده موتورهای درون سوز کاملا از رده خارج شده و اتومبیل های برقی و هیبریدی بورس شوند. این مورد در کشور ما نیز برقرار بوده و با وجود فراهم نبودن زیرساخت لازم درخصوص توسعه محصولات برقی و الکتریکی، بهره‌گیری از فناوری هیبرید و استفاده هم‌زمان از انرژی الکتریکی و سوخت‌های فسیلی، امری اجتناب‌ناپذیر است
پس‌از رونمایی از خودرو راناهیبرید در سال93 توسط رئیس‌جمهور، دناپلاس EV دومین محصول دوستدار محیط‌زیست به‌شمار می‌رود که توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو طراحی و تولید شده است. حال پس‌از گذشت چندماه از معرفی این محصول، شاهد تردد این خودرو در خیابان‌ها هستیم.
به تازگی تصاویری از خودروهای برقی ایران‌خودرو منتشر شده که نشان از گذراندن مراحل تست‌فنی آن‌ها دارد. حال باید دید ایران‌خودرو باتوجه به آوردن این خودروها به خیابان بدون هیچ‌گونه پوشش استتاری و همچنین وجود پلاک‌ملی روی خودروها، برنامه‌ای برای عرضه آن‌ها در آینده‌ای نزدیک دارد؟
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، دناپلاس پلاگین‌هیبرید از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه توربو نداشته و رینگ‌های این مدل برای آن درنظر گرفته شده است. خودروی رویت‌شده دارای استیکرهایی روی بدنه است که پلاگین‌هیبرید بودن آن را نشان می‌دهد. این خودرو از لحاظ تکنولوژی با سایر خودروهای پلاگین‌هیبرید کمی متفاوت بوده و برمبنای فناوری سری و مشابه محصولات فیسکر طراحی و ساخته شده است.
گفته می شود موتور بنزینی این خودرو قادر به انتقال قدرت به چرخ‌ها نیوده و تنها به‌عنوان یک ژنراتور، باتری‌های خودرو را شارژ می‌کند. در واقع موتورهای برقی عامل حرکت خودروی مذکور اند.
با برق شهری می توان باتری های دنا پلاس پلاگین هیبرید را شارژ کرد و بدین ترتیب تا 90 کیلومتر انرژی مورد نیاز برای حرکت آن فراهم می شود. البته گفته می شود به‌دلیل نبود زیرساخت لازم و دانش تولید باتری‌ در ایران، باتری‌ها و موتور برقی به‌کاررفته در این خودرو به‌صورت آزمایشی به کشور وارد شده است. از طرفی نمی‌توان انتظار داشت با شرایط فعلی بتوان با هزینه‌ای معقول شاهد تولید این دست از باتری‌ها در کشور باشیم.
به عبارت دیگر می توان با اطمینان بالایی گفت که حالا در شرایط تحریم و افزایش قیمت ارز، نه امکان تولید انبوه دنا پلاگین هیبرید محتمل به نظر می رسد و نه قیمت این خودرو برای مصرف کنندگان به صرفه تمام خواهد شد.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/18
واقعا گل کاشتن
ماشین خوبیه تا زیر 100 ملیون یا حداکثر 110 ملیون
فقط یخورده موتورش عجیبه؟؟!!
چون هم شارژ میشه هم موتور بنزینی شارزش میکنه که شاید ماشین رو ًعیف کنه.
اما فکر نکنم به این زودیا بسازنش
1397/8/18
این چرا پلاک شخصیه؟؟!!
1397/8/18
مجموعه ای از بهانه های توجیهی حکومت برای عقب موندگی و پس رفت همه جانبه توی این مقاله دیده میشه .... تحریم های ظالمانه و دشمنی و .....
1397/8/18
به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل
که گر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم

شما بشین و تا آخر عمرت به زمین و زمان ایراد بگیر.
کسی که غُر میزنه، قربانیه
1397/8/18
تا دیروز بر اثر نشتی بنزین و ضعف لوله های سوخت شاهد زنده سوختن و یه عده از هموطنامون بودیم از الان ببعد مرگ بر اثر برق گرفتگی هم اضافه میشه جون هرکی دوست دارید نسازید هیچکس راضی به این همه زحمت شما نیست، بکشید بیرون از خودرو سازی یه دنا ساختن ۶۰ تا تیپ مختلف داره دو روز دیگه وانتشم میاد
1397/8/18
ماشینای داخلی از جمله دنا گزینه های بسیار بهتری برای خریدند تا هاوال و بی وای دی و ام جی و .........بقیه چینیا چون هم از چینیا کیفیت بالاتری دارند و هم ایمنی بهتری دارند اگر جون خودتون و خانوادتون واستون مهمه هرگز سمت ماشین چینی نرید تیبا پارس سمند سورن رانا و همین دنا از همه نظر بهترن
1397/8/19
یادش بخیر، حدود 10-15 سال پیش مهندس جمشید آرین خودروی تماما الکتریکی ساخت و چند بار از استانی به استان دیگه رفت و تست عملکرد گرفت و حتی ایستگاه شارژ الکتریکی سیار هم طراحی کرد و ساخت، اما با بی توجهی مسئولین و خودروسازا مواجه شد و به گونه ای مجبور به ترک وطن شد!!
حالا بعد از این همه سال تازه خودروسازا به فکر تولید خودروی نیمه الکتریک یا هیبریدی افتادن؟؟؟
1397/8/19
چرا کسی توجه نکرد که جلوی این ماشین هم یه رانای هیبریدیه.تو اینترنت ببینید.
اما نه این که صنعت خودروسازی خوبه
ولی دوستان با این که ماشین های ایرانی برای سلامتی ضرر دارن،یه پیشرفت خیلی کوچیک بعد هزار سال باز یک در میلیون خوبه