موضوعات داغ

10 روش موثر برای کاهش مصرف انرژی ماشین های برقی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
اگرچه بعضی از خودروهای الکتریکی جدید می توانند بیش از 320 کیلومتر محدوده حرکتی داشته باشند، اما به اصطلاح محدوده اضطراب یک موضوع بسیار مهم و بیشتر از همه یک بیماری رایج میان صاحبان خودروهای الکتریکی خواهد بود که باعث می شود یک چشم رانندگان به جاده و چشم دیگر آنان بر روی میزان شارژ اتومبیل باشد.
امروز در یک مقاله کامل، به 10 روش ساده خواهیم پرداخت که چطور می توان باتری های اتومبیل را بهتر شارژ کرد و همچنین برای استفاده از آن یک مدیریت خوب داشت تا میزان شارژ اتومبیل عمری بیشتر داشته باشد.

خوب رانندگی کنید

خوب رانندگی کنید


1- خوب رانندگی کنید
یکی از ساده ترین روش های مدیریت انرژی که حتی برای ماشین های درون سوز هم کاربرد دارد، رانندگی صاف و آرام خواهد بود و با ایجاد کمترین تنش در اتومبیل، می توان مدیریت شارژ بهتری داشت. هرچند ماشین های الکتریکی به خاطر گشتاور بالا و شتاب خوبی که دارند، همیشه وسوسه کننده خواهند بود تا یک حرکت سریع داشته باشید، اما این کار می تواند شارژ اتومبیل های الکتریکی را سریع تر خالی کند.

 آرام رانندگی کنید

آرام رانندگی کنید


2- آرام رانندگی کنید
برای نگهداشتن و مدیریت شارژ اتومبیل های الکتریکی، سعی کنید همیشه آرام رانندگی کنید و سرعت اتومبیل شما از 60 مایل برساعت، یعنی 96 تا 100 کیلومتر برساعت بیشتر نشود و این موضوع می تواند بر روی عمر شارژ و محدوده حرکت اتومبیل تاثیر گذار باشد. درست همانند ماشین های بنزینی که بعد از سرعت 100 کیلومتر برساعت مصرف سوخت بیشتری دارد، اتومبیل های الکتریکی هم می توانند انرژی بیشتری برای حفظ سرعت بالا استفاده کند. علاوه بر این، اگر شما سرعت کمتر از 60 مایل داشته باشید، می توانید به ازای کاهش 10 مایل از سرعت خود حدود 14 درصد انرژی کمتری مصرف کنید و اگر ماشین شما حالت "Eco" داشته باشد، مصرف انرژی ماشین شما به مراتب کمتر خواهد شد و سعی کنید حالت "اسپرت" را همیشه خاموش نگه دارید.

در مواقع ضروری ترمز بگیرید

در مواقع ضروری ترمز بگیرید


3- در مواقع ضروری ترمز بگیرید
هر زمان که امکان پذیر باشد ترمز بگیرید و در مواقع غیرضروری با کاهش سرعت اتومبیل را کنترل کنید و برای توقف به طور کامل ترمز بگیرید. البته در مواقع ضروری و خطرناک بدون فکر کردن از ترمز اتومبیل خود استفاده کنید تا حادثه ای پیش نیاید، اما در مواقع غیرضروری و هنگامی که یک رانندگی آرام دارید، می توانید با کنترل گاز اتومبیل به مدیریت انرژی باتری های اتومبیل کمک کنید، هرچند برخی از خودروهای پیشرفته الکتریکی بر روی سیستم ترمز خود احیا کننده انرژی دارند و تاحدودی اتلاف انرژی هنگام ترمزگرفتن را جبران می کند.

از سیستم های گرمایشی کم مصرف استفاده کنید

از سیستم های گرمایشی کم مصرف استفاده کنید


4- از سیستم های گرمایشی کم مصرف استفاده کنید
استفاده از بخاری ماشین های الکتریکی بویژه در حالت فول می تواند شارژ باتری های اتومبیل را سریع خالی کند. در فصل زمستان سعی کنید از کمترین حد بخاری اتومبیل استفاده کنید و بجای آن گرمکن های صندلی را روشن کرده و به آن تکیه کنید. البته اگر ماشین الکتریکی شما به اندازه کافی مجهز باشد و امکان استفاده از گرمکن های صندلی وجود داشته باشد. در غیر این صورت سعی کنید بخاری اتومبیل را در حالت کامل قرار ندهید تا مدیریت شارژ باتری ها بهتر انجام شود و یا قبل از اینکه بخواهید از خانه بیرون بروید، ماشین را به برق متصل کرده و بخاری اتومبیل را برای چند دقیقه روشن کنید تا محیط داخل گرم شود.

از هوای آزاد برای خنک شدن استفاده کنید

از هوای آزاد برای خنک شدن استفاده کنید


5- از هوای آزاد برای خنک شدن استفاده کنید
اگر امکان استفاده از هوای آزاد برای خنک شدن سرنشینان وجود داشته باشد، سعی کنید پنجره های اتومبیل را پایین داده و از هوای طبیعی و ترجیحا خنک استفاده کنید و با خاموش نگهداشتن کولر اتومبیل، مصرف انرژی ماشین الکتریکی خود را مدیریت کنید. البته باز گذاشتن پنجره های اتومبیل در سرعت های بالا می تواند بر روی آیرودینامیک اتومبیل تاثیرگذار باشد و همین موضوع بر روی مصرف انرژی اتومبیل تاثیرگذار خواهد بود، اما همچنان باز گذاشتن پنجره اتومبیل در سرعت های بالا می تواند گزینه بهتری نسبت به روشن کردن کولر اتومبیل باشد، مگر اینکه در مناطق گرمسیر زندگی کنید و چاره ای جز روشن کردن کولر نداشته باشید و در این شرایط هم پیشنهاد می شود که قبل خروج از خانه برق اتومبیل را وصل کرده و کولر اتومبیل را روشن نگهدارید تا کابین اتومبیل هوای مطلوبی داشته باشد و از کولر اتومبیل در درجات پایین تری استفاده شود.

لاستیک های اتومبیل را چک کنید

لاستیک های اتومبیل را چک کنید


6- لاستیک های اتومبیل را چک کنید
تحقیقات نشان می دهد که بیش از 25 درصد از لاستیک وسایل نقلیه موجود در جهان مشکل دارد و این موضوع می تواند شامل بالانس لاستیک و یا فشار باد لاستیک ها باشد که تاثیر مستقیم بر روی مصرف سوخت و یا مصرف انرژی ماشین های الکتریکی خواهد گذاشت. مهم ترین کاری که باید برای کاهش مصرف انرژی ماشین های الکتریکی انجام دهید، این است که فشار باد لاستیک های ماشین را تنظیم کنید و از سلامت آن ها مطمئن شوید، زیرا حتی فشار بالای لاستیک علاوه بر مصرف سوخت، می تواند به عاج لاستیک های اتومبیل هم آسیب وارد کند.

سبک سفر کنید

سبک سفر کنید


7- سبک سفر کنید
همانطور که هر مهندس خودرویی به شما خواهد گفت، کاهش وزن وسیله نقلیه ساده ترین راه برای افزایش کارایی اتومبیل و کاهش مصرف انرژی خواهد بود. به این ترتیب اگر 50 کیلوگرم وزن اضافه داخل اتومبیل داشته باشد، مصرف انرژی اتومبیل شما 1 الی 2 درصد بیشتر خواهد شد و در مسافرت های طولانی می تواند بر روی عملکرد اتومبیل و محدوده حرکت آن تاثیرگذار باشد.

آیرودینامیک ماشین را خراب نکنید

آیرودینامیک ماشین را خراب نکنید


8- آیرودینامیک ماشین را خراب نکنید
فارغ از باز گذاشتن پنجره های اتومبیل، نصب لوازم جانبی بر روی بدنه اتومبیل همچون باربند یا قطعات تزئینی می تواند آیرودینامیک ماشین را تحت تاثیر قرار دهد و با اثر گذاشتن بر روی آیرودینامیک، مقاومت اتومبیل در برابر جریان باد بیشتر شده و در نتیجه انرژی بیشتری برای رسیدن به سرعت مورد نظر لازم خواهید داشت. پس تا حد امکان از وسایل جانبی بر روی بدنه اتومبیل استفاده نکنید تا مصرف انرژی ماشین شما کمتر باشد.

بر روی مسیرهای کارآمد برنامه ریزی کنید

بر روی مسیرهای کارآمد برنامه ریزی کنید


9- بر روی مسیرهای کارآمد برنامه ریزی کنید
با رانندگی در بزرگراه است که طی زمان کمتری به مقصد می‌رسید، اما در مسافت های کوتاه به دنبال مسیرهای کارآمد باشید و تا حد امکان از رانندگی در مناطق پرفراز و نشیب کوهستانی و یا تپه‌ای پرهیز کنید. اگر هم اتومبیل شما سیستم ناوبری دارد و مسیرهای کارآمد را با کمترین زمان مسافرت به شما پیشنهاد می دهد، بدون شک از آن استفاده کنید.

قبل از استفاده چند دقیقه به شارژ بزنید

قبل از استفاده چند دقیقه به شارژ بزنید


10- قبل از استفاده چند دقیقه به شارژ بزنید
شما می توانید ماشین خود را هر وقت داخل گاراژ پارک کرده است به شارژ بزنید، حتی وقتی از شارژ کامل آن مطمئن هستید و برای چند ساعت و یا یک روز کامل از آن استفاده نکرده اید، زیرا باتری ها کاملا شارژ شده نیز خود به خود تخلیه شارژ می شوند و نیاز است که با صرف چند دقیقه زمان، شارژ باتری های اتومبیل کاملا پر شود و با انجام این کار می توان چند کیلومتر حرکت بیشتری داشت. هرچند با پرنگه داشتن شارژ باتری های اتومبیل می توان به سلامت بهتر آنان کمک کرد و در طول عمر خود کمتر دشارژ خواهند شد، اما باید در نظر داشت که تداوم زیاد این کار آسیبی به باتری های اتومبیل وارد نکند و تنها زمانی که قصد استفاده از اتومبیل را دارید، چند دقیقه قبل از آن به شارژ زده شود تا بخشی از انرژی ازدست رفته باتری براثر گذشت زمان احیا شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد