موضوعات داغ

مزدا 3، اوج فرود‌ناپذیر محصولات مزدا

عکس مطلب اول
مزدا 3 را می‌توان اوج محصولات شرکت مزدا در ایران و در کل جهان دانست. نسل اول این خودرو، به عنان جایگزین نسل هفتم مزدا 323، سال 2003 در ژاپن ارائه شد و تا سال 2009 هم تولید آن ادامه داشت. این خودرو در دو کلاس بدنه سدان چهاردر و هاچ‌بک پنج‌در تولید گردید. طراحی ظاهری و داخلی زیبا، هندلینگ بی‌نظیر، امکانات مناسب، قدرت و کارایی این خودرو از همان ابتدا توانست توجه‌ها را به خود جلب کند و به بازار خرید مزدادر دنیا رونقی تازه ببخشد.

نسل اول
در ایران مزدا ۳ نسل اول سدان به طور انبوه و نمونه هاچ‌بک محدود و سفارشی وارد بازار شد. مونتاژ مزدا 3 نسل اول توسط گروه خودروسازی بهمن از سال 2007 تا سال 2010 میلادی (۱۳۸۶–۱۳۸۹) ادامه داشت. موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر خطی، حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار در۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتن متردر۴۰۰۰ دور در دقیقه از ویژگی‌های این خودروی مونتاژ شده بود. آمار بالای خرید مزدا 3، عنوان پرفروش‌ترین خودروی تاریخ شرکت مزدا را برای آن به ارمغان آورده است.

نسل دوم
نسل دوم نیز از سال 2010 میلادی تا ۲۰۱۳ میلادی تولید شد و به زوم‌زوم شهره بود. زوم‌زوم یک خودروی سدان شهری بود که در مقایسه با نسل اول، اسپرت‌تر، مدرن‌تر، بزرگ‌تر و مجهزتر شده بود و مصرف سوخت بهینه‌تری داشت. نسخه سدان دارای ۳ تیپ تجهیزاتی و نسخه هاچ‌بک نیز دارای ۲ تیپ تجهیزاتی بودند که همگی از پیشرانه ۲٫۰ لیتری و گیربکس ۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی بهره‌مند بودند. در ایران هم نسل دوم مزدا در مقایسه با نسل اول، حضور گسترده‌تری در بازار پیدا کرد. اگرچه به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، به طور رسمی متوقف شد.

نسل سوم
و اما تولید نسل سوم از سال ۲۰۱۳ میلادی تا کنون ادامه یافته است. زمان عرضه نسل سوم مزدا 3، تیراژ این خودرو تعداد 4 میلیون دستگاه در دنیا را هم رد کرد.در سال 94، شرکت بهمن موتور دوباره تولید مزدا 3 را در ایران آغاز کرد. اما نسل سوم این خودرو هم‌چنان وارد بازار ایران نشده در حالی که 5 سال است در دیگر نقاط دنیا خرید و فروش می‌شود. نسل اول و دوم نیز با کیفیتی پایین عرضه می‌شود و تنها به لحاظ ظاهری به اصل خودرو شباهت دارد. البته در بازار اینترنتی خرید و فروش دست دوم خودرو از جمله سایت‌ دیوار هم‌چنان امکان خرید نمونه‌های قدیمی‌ و با کیفیت‌تر وجود دارد.
با این حال با بازگشت دوباره مزدا به بازار ایران، گمان می‌شد این خودرو دیگر توانایی رقابت با دیگر گزینه‌های موجود در بازار را نداشته باشد. در همان سال چنین هم شد و بازار خرید مزدا در مقایسه با خودروهای وارداتی نسبتا کساد بود. اما سال 95، به گونه‌ای دیگر رقم خورد و مزدا 3 دوباره بازار را به دست گرفت. امروز مزدا 3 در ایران در 3 تیپ عرضه می‌شود. این سه تیپ به لحاظ آپشن‌ها با یکدیگر تفاوت و قیمت‌های متفاوتی دارند.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/26
مزدا نیو مدل اسفند 89 داشتم از کیلومتر 30 تا 190 زیر پام بود سال 95 فرختم با 190 تا هیچ مشکلی نداشت سال 96 گرفتم باز نیو البته تیپ 4 و الان 50 تا باهاش رفتم هیچ فرق یا افت کیفی نداشته بجز افت در کیفیت چرم صندلی ها که کمی نازک شده و اینکه نوشتین فقط شبیه مزدا اصلی هست کاملا صحیح نیست افت داشته اما تو سایت مزدا داره تولید میشه