موضوعات داغ

سرمایه ای که سوخت می شود؛ میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چقدر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بنزین از مهمترین محصولات استراتژیک محسوب می‌شود که در صورت خلل در تامین و توزیع آن، اقتصاد کشور و اوضاع اجتماعی جامعه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، خوشبختانه با تدابیر بسیار خوب سالیان گذشته در زمینه تامین و عرضه بنزین مشکل خاصی رخ نداده و بنزین مورد نیاز کشور به موقع تامین و عرضه شده است. تلاش برای ساخت و بهره‌برداری از پروژه پالایشگاه خلیج‌فارس یکی از مهمترین تمهیدات برای تامین بنزین کشور بوده تا کشور در سخت‌ترین شرایط با کمبود بنزین مواجه نشود. با این حال یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود، مصرف بهینه بنزین و صرفه جویی این محصول استراتژیک است که باید تحت هر شرایطی در کشور بصورت جدی اجرایی شود. با بهینه‌سازی مصرف بنزین در کشور می‌توانیم به اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحو شایسته‌ای دست پیدا کنیم.
علی‌رغم اهمیت بنزین در کشور، متاسفانه ضریب مصرف بنزین در ایران فراتر از متوسط جهانی بوده و صرفه‌جویی در مصرف بنزین و استفاده بهینه از این محصول استراتژیک یه امر الزامی است، آن هم در شرایطی که کشور در یک شرایط حساس اقتصادی قرار داشته و به نوعی در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان انقلاب اسلامی بسر می‌برد، صرفه‌جویی در این محصول استراتژیک یه امر حیاتی محسوب می‌شود.

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است


مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها ۲۰ میلیون لیتر است
آنچه که از گفته‌های برخی مسئولان مربوطه شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که مصرف اضافه بنزین در کشور ما حدود ۲۰ میلیون لیتر بوده که رقم قابل توجهی است. در صورتی که این رقم قابل توجه مدیریت مصرف شده و اصلاح الگوی مصرف به خوبی انجام گیرد، اثرات زیادی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.
در این مورد علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: در حال حاضر مصرف اضافه بنزین در کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر است که با مدیریت صحیح و اصلاح الگوی مصرف و با اتخاذ تدابیر موثر و مفید، می‌توان آن را مدیریت و کاهش داد. وی ادامه داد: خوشبختانه کشور در تامین و عرضه بنزین با مشکل خاصی مواجه نیست، اما در کنار این موضوع، موضوعاتی مانند سلامت زیست محیطی از موضوعات مهم و جدی محسوب می‌شود. اگر ما روزانه یک میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم، می‌توانیم کمک موثری برای بهبود آب‌وهوای پایتخت داشته باشیم. با این حال تدابیری زیادی برای کاهش و کنترل مصرف بنزین مطرح شده است، مانند سهمیه‌بندی و اطلاح نرخ بنزین که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: با اتخاذ برخی تمهیدات در خودروها و بهبود کیفیت مصرف سوخت آنها، می‌توانیم تا حد قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم.

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است


راهکارها و پیشنهادات برای کاهش مصرف بنزین در خودروها
حسین بعثتی کارشناس فنی خودرو درباره راهکارهای موثر کاهش مصرف سوخت در خودروها، اظهار داشت: یکی از مهمترین آیتم‌های موثر در کاهش مصرف بنزین در خودروها مربوط به میزان سرعت خودروها بوده و در صورت رعایت سرعت توصیه شده، می‌توانیم تا حد بسیار زیادی مصرف بنزین را کاهش دهیم. وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، میزان مصرف بنزین این خودرو در مقایسه با سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و راننده در صورتی رانندگی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت قادر خواهد بود ۲۰ کیلومتر بیشتر مسافت جاده را طی کند. حسین بعثتی در ادامه افزود: یک باور غط وجود دارد که خودرو پیش از حرکت باید مدتی کار کند تا گرم شود که این باور اشتباه و غلط است. در خودروهای قدیمی میزان گرم شدن موتور قبل از حرکت نهایتا یک دقیقه بوده و در خودروهای جدید نیازی به این کار نیست. در واقع موضوع این است که در دقایق ابتدایی روشن شدن موتور و حرکت، نباید با سرعت بالا با خودرو حرکت کرد.
این کارشناس فنی خودرو ادامه داد: تغییرات ناگهانی در سرعت خودرو باعث افزایش مصرف بنزین خودرو می‌شود و رانندگان باید از حرکات ناگهانی پرهیز کنند. وی تاکید کرد: تنظیم باد چرخ‌ها یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف بنزین است. تنظیم باد چرخ‌ها در یک بازه زمانی میان مدت یک اصل ضروری است.
حسین بعثتی در بررسی عوامل دیگر افزایش مصرف بنزین، گفت: ترمزهای ناگهانی و به دنبال آن شتاب‌های ناگهانی باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود. به عنوان مثال زمانی که به یک سرعت‌گیر نزدیک می‌شود، باید به طریقی برنامه‌ریزی کنید که سرعت خودرو آرام و به تدریج کاهش پیدا کند تا مجبور به ترمز ناگهانی نشوید. همین عامل ساده یکی از راهکارهای کاهش مصرف بنزین بشمار می‌رود. همچنین از پایین آوردن شیشه در هنگام حرکت و یا قرار دادن اثاثیه و بار بر روی باربند در مسافت‌های طولانی که باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود خودداری کنید.
یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش مصرف بنزین بالا بودن ترمز دستی در حین حرکت است. در هنگام حرکت باید توجه داشت که ترمز دست پایین باشد، زیرا در صورت بالا بودن ترمز دستی فشار به موتور خودرو وارد شده و مصرف بنزین بیشتر می‌شود.

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است

میزان مصرف اضافه بنزین ایرانی‌ها چند میلیون لیتر است


این کارشناس فنی خودرو در ادامه تصریح کرد: استفاده از لاستیک‌های رادیال برای اصطحکاک کمتر بین تایر و جاده، گاز ندادن غیر ضروری و کنترل و بررسی ترمز خودرو بصورت دوره‌ای می‌تواند در کاهش مصرف بنزین موثر باشد. وی ادامه داد: تنظیم موتور و کنترل کارکرد صحیح موتور خودرو به صورت منظم و دقیق در کاهش مصرف سوخت بسیار تعیین کننده بوده و تا حد زیادی مصرف بنزین را کاهش می‌دهد.
مصرف اصولی بنزین و کاهش هزینه خانوارها
صرفه‌جویی در بنزین و اصلاح الگوی مصرف جدایی از کنترل آلایندگی‌های هوا، به اقتصاد کلان کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. همچنین کنترل مصرف بنزین باعث کاهش هزینه خانوارها شده و در واقع مدیریت مصرف بنزین باعث تسهیل در مدیریت هزینه‌های اقتصادی خانوارها می‌شود.
امیدواریم با اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی عمومی و فراگیر و فرهنگ‌سازی مناسب، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد، که این کاهش باعث تامین شایسته‌تره منافع ملی و اقتصادی کشور خواهد شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/12
دولت اگر تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی را صفر میکرد همیهنان ترغیب به استفاده از اینه نوع خودرو ها میگردد که اثرات مطلوبی در مصرف سوخت میشد
1397/11/12
چرا فقط از مصرف بالای بنزین ایرانی ها مقاله میگین؟
از مصرف بالای خودروهای بی مصرف هم قبلش مقاله ها بگين...
از تکنولوژی قدیمی و انحصاری حکمفرما در صنعت کتاب ها بنويسين
از عدم تمایل دولت به استفاده مردم از خودروهای هیبرید و تکنولوژی جدید چندین کتاب چاپ کنید
از بيچارگي و بیکاری قشر وسیعی از مردم و داشتن يه حلبی بنزین سوز بعد سالها و نداشتن هزینه نگهداری درست همين حلبی ها هم بگين
از خودروهای عمومی از رده خارج که بتنهايي پنجاه برابر سواری دوده تولید میکنن و بی مصرف هستند هم بگين
از مافياي دولتی احتکار خودرو و گران کردن در عرض چند ماه با هزار دروغ و وعده و فریب و به بهانه تحریم ها بگین
همه چیزهای باقیمانده رو هم بگین و بعدش بگین ترمزها ناگهانی باعث افزایش مصرف سوخت...! ميشه
با تاسف
1397/11/13
دمت گرم که هر چی می خواستم بگم گفتی...
ماشین خوب که نداریم
حالا بخوایم غصه ی بنزین رو هم بخوریم که دیگه هیچی...
عجب روزگاری شده... تا چند سال پیش عرب ها با خر و شتر جابه جا می شدن و حالا بهترین ماشین ها رو دارن... ولی ایرانی بدبخت چی؟؟تو عصر سرعت بهش ۱۱۰ تا هم نرو...می خواید پیاده شیم ماشینو هلش بدیم؟؟؟
اینقدر به فکر فشار به مردم نباشید... شرایط زندگی رو ترقی بدید...
واقعا متاسفم...
1397/11/13
مصرف بالای بنزین نشانگر سبک ونوع زندگی هر مصرف کننده و در مقیاس جمعیت 80 میلیونی ایران نشانگر عدم توجه به زندگی سالم و حرکت جمعی بسوی نابودی است.راه حل چیست؟ شاید افزایش قیمت و کاهش عرضه بنزین و همزمان تولید اتوموبیل با مصرف سوخت کمتر موجب اصلاح رفتار و فرهنگ اشتباه استفاده از اتوموبیل گردد.ولی چرا این اقدام توسط مسءولین اجرا نمیگردد ؟ ایا به دنبال راه مناسبتر میگردند یا ترس از از افزایش قیمت سایر دارند.به هر دلیل عدم اجرای تصمیم درست باعث افزایش الودگی و تلفات جاده ای و هزینه های مرتبط خواهد شد.