موضوعات داغ

نگاهی به قیمت خودروهای کلاسیک در بازار؛ از ژیان 60 میلیونی تا پیکان 80 میلیونی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
تب داشتن خودروهای کلاسیک گران قیمت درست مشابه با خریدن خودروهای شاسی بلند روز به روز در حال افزایش بوده و در کشور ما نیز درست مشابه با سایر کشورها خودروهای کلاسیک قدیمی ای که سالم مانده باشند گران قیمت بوده و علاقه مندان زیادی را به دنبال خود می کشانند.
به نقل از شهروند، نگه داری از خودروهای کلاسیک به نحوی که هیچ خط‌خوردگی نداشته باشد کار هرکسی نیست و به همین دلیل تر و تمیز بودن خودروهای کلاسیک بسیار بر روی قیمت گذاری آن ها تاثیر می گذارد. خودروهای بنز قدیمی که رنگ نخورده بوده و سالم مانده اند گاها به اندازه بنزهای لوکس و جدید قیمت گذاری شده و برای آن ها نیز خریداران نسبتا خوبی یافت می شود.
بدنه خودرویی آفتاب نخورده، رنگ فابریک، تودوزی سالم و قطعات اورجینال همگی از عوامل تعیین کننده قیمت خودروهای کلاسیک هستند. به علاوه قیمت این خودروها نسبت به یک دهه قبل گاها تا بیش از 10 برابر نیز افزایش یافته و همین موضوع خبر از تب و تاب بالای بازار خودروهای کلاسیک می دهد. به عنوان نمونه می توان به مرسدس بنز sl تولید سال 90 میلادی اشاره کرد که به تازگی‌ها در بازار 1.5 میلیارد تومان قیمت خورده است. پیکان سال 46 این روزها در بازار چیزی حدود 70 تا 80 میلیون تومان قیمت دارد. یک ژیان هم بسته به نوع و سالمی آن، 20 تا 60 میلیون تومان و لندکروز مدل 82 نیز 80 تا 200 میلیون تومان قیمت گذاری می شود.
از جمله چالش های مربوط خودروهای کلاسیک در بازار ایران می توان به مشکلات مربوط به تأمین قطعات یدکی اشاره کرد. بسیاری از دارندگان خودروهای کلاسیک ناچار اند برای تامین قطعات یدکی خود به کشور مبدا مراجعه کرده و با پرداخت ارز گاها تا 40 هزار دلار قطعات یدکی مورد نیاز خود را تامین کنند. این در حالی است که با پرداخت همین هزینه در داخل کشور می توان یک خودروی لوکس صفر کیلومتر خریداری کرد. از جمله سایت هایی که می توان قطعات یدکی خودروها را با کمک آن و بدون سفر به کشور مبدا تامین کرد سایت Summit Racing است. این سایت امریکایی بسیار در زمینه تامین مایحتاج خودروهای کلاسیک مفید بوده و حتی امکان صحبت با کارشناسان آن نیز وجود دارد. به علاوه وب‌سایت Holley و فروشگاه آنلاین ای‌بی نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
از دیگر چالش های مربوط به خودروهای کلاسیک دستمزد تعمیرکاران آنهاست. دستمزد این تعمیرکاران تقریبا 3 برابر همکاران آن ها در حوزه خودروهای لوکس است و البته این موضوع نیز در حالتی است که بتوان تعمیرکاری را یافت که حاضر به تعمیر خودروهای قدیمی و آنتیک باشد. زمان لازم برای تعمیر و یا بازسازی خودروهای قدیمی نیز نسبتا بالا بوده و تامین قطعات این خودروها نیز به عهده مالک آن هاست.
کادیلاک و فورد موستانگ آمریکایی و مرسدس بنز آلمانی را می‌توان پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک در بازار دانست که طرفدارانش حاضرند میلیاردها تومان برای خرید آن پول پرداخت کنند. از جمله طرفداران این خودروها می توان به چهره‌های سیاسی، ورزشی و هنری اشاره کرد که البته بنا به گفته فعالان این بازار این چهره ها عمدتا شناخت درستی از این خودروها نداشته و برای پز به دنبال خریدن این خودروها اند.
جالب بدانید بسیاری از عروس و داماد ها و کارگردان ها نیز به دنبال اجاره این خودروها بوده و البته عمدتا چیزی نصیب آن ها نمی شود چرا که کمتر کلکسیون داری حاضر است ریسک تحویل این خودروهای گران قیمت را در ازای پرداخت کرایه قبول کند. از طرف دیگر باید درنظر گرفت که هزینه نگه داری تعمیر این دسته از وسایل نقلیه نیز بسیار بالاست.
خودروهایی که عمرشان 30 سال باشد، خودروی کلاسیک، خودروهای با عمر بین 30 تا 50 سال را خودروی قدیمی و خودروهایی که عمر بیش از 30 سال دارند، خودروی آنتیک محسوب می‌شوند. با توجه به این گفته، می‌توان پیکان‌هایی که در سال‌های 46 تا 59 تولید شده‌اند را تنها خودروهای کلاسیک تولید داخل دانست.
در انتها لازم به ذکر است که برای شناسنامه دار کردن خودروهای کلاسیک کافی است که به دفاتر کانون جهانگردی و گردشگری مراجعه شود و در صورتی که خودرو سالم بوده، موتورش روشن شود و قطعاتش اورجینال باشد می توان درخواست گرفتن یک پلاک تاریخی کرد و در صورت موفقیت ارزش خودرو چندین برابر می شود. البته باید در نظر داشت که بر اساس قانون دارندگان خودروهایی که پلاک تاریخی دارند، در سال نمی‌توانند بیشتر از 5 هزار کیلومتر از خودروهای خود استفاده کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد