موضوعات داغ

معضل محیط‌ زیست با بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر چهارشنبه هفته جاری در سازمان محیط‌زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، موضوع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این جلسه اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون هوای پاک، به ازای شماره‌گذاری موتورسیکلت باید یک دستگاه موتورسیکلت بنزینی فرسوده اسقاط شود. در این آیین‌نامه اسقاط موتورسیکلت برقی مورد معافیت قرار گرفته است. وی ادامه داد: ما به منظور اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون هوای پاک، یک کمیته تخصصی اسقاط در دبیرخانه خود تشکیل داده‌ایم. در مرحله اول ستاد اجرایی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت‌های بلاصاحب و فرسوده است باید ۲۵ هزار دستگاه از این موتورسیکلت‌ها را تا پایان سال جاری اسقاط کند. البته با توجه به اظهارات نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در کارگروه، احتمال دارد از این ۲۵ هزار دستگاه فقط ۱۸ هزار دستگاه اسقاط شوند.
حسینی درباره اختلاف نظری که در جلسه در مورد مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام به موتورسیکلت‌های رسوبی وجود داشت، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام مسئول فروش و به مزایده گذاشتن این موتورسیکلت‌هاست و مالک این موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود و تا به الان هیچ یک از مالکان این موتوسیکلت‌ها برای دریافت وجه موتور اقدام نکرده‌اند.
طبق گفته وحید حسینی اگر این موتورسیکلت‌ها اسقاط نشوند و به روش‌های دیگر مانند قطعات یدکی وارد بازار شود و یا دوباره به چرخه مصرف بازگردند، تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری انجام شده بی نتیجه می‌ماند. وی در ادامه افزود: موتورسیکلت‌های رسوبی صدمات جدی به کشور وارد می‌کنند. همچنین پارکینگ‌های تهران و اطراف پر شده از این موتورسیکلت‌ها و پلیس نیز به جز جریمه آلودگی هوا نمی‌توانند جرایم دیگر را اعمال قانون کند زیرا پارکینگ‌ها پر از موتورسیکلت‌های رسوبی شده است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه تصریح کرد: حدود نیم میلیون موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها دپو شده و با توجه به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام باید ۲۵ هزار دستگاه را اسقاط کند، این مقدار اسقاط فقط ۴ درصد از کل موتورسیکلت‌های موجود در پارکینگ‌هاست. همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست به منظور تسریع در روند اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی نامه‌ای به دادستان کل کشور ارسال کرده و خواهان آن شده که یک شعبه ویژه برای انجام کارهای قضایی اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی در نظر گرفته شود. ما در تلاشیم برای حل این موضوع دادستان یا نماینده دادستان را به سازمان محیط‌زیست دعوت کنیم تا به بحث و تبادل نظر بپردازیم و به نتیجه مناسب برسیم.
حسینی درباره تعویق ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون هوای پاک اظهار داشت: متاسفانه این ماده قانونی با تصمیم هیات دولت به مدت یکسال به تعویق افتاده است. حسینی در پاسخ به انتقاد پلیس مبنی بر نبود مشتری برای موتورسیکلت‌های فرسود و اسقاط آنها، بیان داشت: این موضوع صحیح نیست زیرا از صنف موتورسیکلت‌سازان نامه‌ای به محیط‌زیست ارسال شده و خواستار خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط این موتورسیکلت‌ها شده‌اند. همچنین ما برنامه‌ای داشتیم که از پلیس و ستاد اجرایی فرمان امام کمک بگیریم و از آنها بخواهیم که برگه اسقاط معادل خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیکلت مورد قبول قرار بگیرد که مورد پذیرش قرار نگرفت.
حسینی درباره عدم همکاری دستگاه با محیط‌زیست انتقاد کرد و گفت: بعد از تصویب قانون هوای پاک در ۳۰ شهریور سال جاری، سازمان محیط‌زیست حتی یک روز را بدون پیگیری موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها سپری نکرد، اما متاسفانه هیچ دستگاهی با سازمان محیط‌زیست همکاری نکرد. باید گفت آیا آسمان به زمین می‌رسید به جای برگه اسقاط موتورسیکلت برگه اسقاط خودرویی با نسبت هفت به یک مورد پذیرش قرار می‌گرفت؟ در حال حاضر صنف موتورسیکلت‌سازان درخواست خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط دارد اما به دلیل عدم همکاری دستگاهای مختلف این موضوع به سرانجام نرسید. متاسفانه تمام تلاش‌های ما برای به نتیجه رسیدن این قانون بی فایده بوده و با این وضع به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید. همچنین این مصوبه با تمام تلاش سازمان محیط‌زیست و شخص رئیس سازمان و کمیسیون زیربنایی مبنی بر اجرای آن، متاسفانه یکسال به عقب افتاد و البته باید خوشحال باشیم که این مصوبه به حالت تعلیق در نیامد. حسینی در پایان گفت: نزدیک به ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک شده در کشور وجود دارد که ۸ میلیون فرسوده هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد