موضوعات داغ

گام نخست برای واردات اتوبوس‌های کارکرده برداشته شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
کمبود وسایل نقلیه در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر های کشور سرانجام سبب شد که پیشنهاد وزارت کشور برای صدور مجوز واردات اتوبوس و تاکسی کارکرده با عمر یک تا پنج سال در جلسه اصلی کمیسیون امور زیربنایی دولت با توافق اعضا به تصویب رسیده و در دستور کار هیات وزیران قرار گیرد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، هر چند این طرح مخالفان زیادی داشت اما به نظر می رسد موافقان طرح مذکور قدرت بیشتری دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی با در نظر گرفتن اتوبوس های فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، این شهر هنوز به 3 هزار اتوبوس برای ارائه خدمات در حداقل ترین حالت مطلوب خود احتیاج دارد. این در حالی است که گفته می شود یش‌از 4هزار دستگاه از اتوبوس‌های فعلی شهر تهران با عمری بیش از 10 سال به سن فرسودگی رسیده‌ و باید جایگزین شوند. در نگاهی کلان و به‌گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درحال‎حاضر ۲۲هزار دستگاه اتوبوس شهری در کشور مشغول به فعالیت هستند که از این میان نزدیک به ۱۶هزار دستگاه یعنی حدود ۷۰‌درصد ناوگان فرسوده هستند.
گفته می شود 80 دستگاه اتوبوس آخرین نمونه هایی از این وسایل نقلیه بودند که در سال 96 به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شدند و از آن زمان هیچ اتوبوس جدیدی به این بخش سپرده نشده، این در حالی است که براساس برنامه‌های تعیین‌شده در سال 98 باید یک‎هزار دستگاه اتوبوس در این شهر نوسازی شود.
اتوبوس هایی که تولیدکنندگان ایرانی زمان لازم برای تولید آن ها را ندارند چرا که این تولیدکنندگان به خصوص در سال پرماجرای 97 از یک طرف کمترین میزان تولید خود را تجربه کرده و از طرف دیگر با بی‌صبری سفارش‌دهندگان روبرو اند.
سازمان‌هایی که برای واردات راه صدساله را طی می‌کنند، برای خرید از اتوبوس‌سازان داخلی مهلت یک‌شبه در نظر می‌گیرند و عرصه را برای تولید داخل تنگ می‌کنند. با آن که این بخش از ظرفیت تولید بسیاری بهره می‌برد اما آمارها نشان از تولید 57 دستگاهی اتوبوس در فروردین‎ماه دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 91.2درصد کاهش تولید داشته است.
رئیس کمیسیون حمل‎ونقل شورای شهر، محمد علیخانی و احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن تولیدکنندگان خودرو از جمله افرادی اند که با واردات اتوبوس های دست دوم مخالف بوده و این کار را بیهوده و خیانت به کشور می دانند.
با پیشرفت روند واردات اتوبوس‌های دست‌دوم زمان آن فرا می‌رسد که برنامه‌ریزی مدونی برای ارائه خدمات پس از فروش و قطعات موردنیاز این خودروها هم در نظر گرفته شود تا سرنوشت واردات کامیون‌های دست‌دوم تکرار نشود.
براساس تجارب به‌دست‌آمده بهترین گزینه برای ارائه خدمات این خودروها و تامین قطعه برای آن‎ها، همکاری نمایندگان مجاز برندهای خارجی است. نمایندگان رنو، ولوو، اسکانیا یا هر برند دیگری که در ایران حضور دارند، باید در بازی واردات کارکرده‌ها شرکت داشته باشند تا مردم و خودروسازان داخلی شاهد کمترین عواقب از این تصمیم نه‌چندان دلچسب باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد