موضوعات داغ

دهگانه برترین خودروهای آمریکایی در تمام دوران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
افتخار اختراع خودرو، نصیب آمریکا نشده و کارل بنز در سال 1886 با اختراع اولین خودرو جهان، این افتخار را به نام آلمانی ها ثبت کرد تا امروزه آلمان را به عنوان مهد خودروسازی جهان بشناسیم. اما روند پیشرفت آمریکایی ها آن قدر سریع بوده تا این کشور صنعتی، اکنون به عنوان یکی از قطب های خودروسازی جهان شناخته شود. آمریکا تا سال 1904 توانست خودروسازی خود را رونق بخشد و در سال 1913، حدود هشتاد درصد خودروهایی که در جهان تردد می کردند، ساخت آمریکا بودند. خودروسازان آمریکایی، که زمانی تعداد آنها به 250 شرکت می رسید، سهم بزرگی در توسعه تکنولوژی های ساخت خودرو و لذت بخش تر کردن رانندگی برای انسان ها داشته اند. در این مطلب نگاهی به ده خودرو برتر ساخته شده توسط شرکت های آمریکایی خواهیم انداخت، که همانند سالروز استقلال، برای آنها یادآور غرور و عظمت کشورشان هستند.
شماره یک: فورد مدل T
فورد مدل T به عنوان سمبل تولید انبوه و آغازگر عصر جدید تولید در جهان شناخته می شود. این خودرو به مدت 19 سال، از سال 1908 تا 1927 برروی خط تولید قرار داشت و حدود 15 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. به موازات افزایش روند مونتاژ و رشد نرخ تولید، قیمت این خودرو نیز به طور مرتب کاهش یافت. فورد مدل T در آغاز قیمتی برابر 825 دلار داشت، که در گذر زمان این قیمت به 260 دلار در سال 1925 رسید. فورد مدل T برای آمریکایی ها بیشتر از یک خودروست. این فورد آمریکایی ها را به زندگی ماشینی عادت داد و به تحرک واداشت، در نتیجه شیوه زندگی و سبک فعالیت مردم آمریکا تغییر کرد. فورد مدل T نماد طبقه متوسط در حال ظهور آمریکایی در اوایل قرن بیستم است.
فورد مدل T

فورد مدل T


شماره دو: فورد مدل 18
فورد مدل 18 که تولید آن از سال 1932 آغاز شد، نخستین خودرو تولید انبوه با موتور V8 بود که پارادایم استاندارد خودروهای آمریکایی، یعنی یک اسپرت دودر با موتور V8، که تا به امروز ادامه دارد را ایجاد کرد. در دهه 1930، موتورهای V8 به واسطه عملکرد قابل قبولشان مورد توجه خریداران بسیاری قرار گرفتند و پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز همچنان مورد توجه بودند. کاربردی بودن، ارزان بودن، فراوانی قطعات و لوازم و امکان ایجاد تغییرات مختلف، فورد مدل 18 را به گزینه محبوب آمریکایی های ماجراجو تبدیل کرد. هنوز هم می توان نسخه هایی از این خودرو را یافت که با عمری بیش از 80 سال، به فعالیت خود ادامه می دهند.
فورد مدل 18

فورد مدل 18


شماره سه: داسنبرگ مدل SJ
در دهه 1930، که اکثر آمریکایی ها سوار بر شورولت ها و فوردهای ارزان قیمت و بدون تنوع رنگ بودند، داسنبرگ مدل SJ که یک خودرو لوکس بود، مانند یک جنس آنتیک در میان آنها می درخشید. این خودرو در دهه سی میلادی نقش بوگاتی ویرون امروزی را داشت، چرا که مجهز به یک پیشرانه هشت سیلندر خطی سوپرشارژر بود. داسنبرگ مدل SJ سه دنده داشت که در دنده دوم قادر به دستیابی به سرعت 165 کیلومتر بر ساعت بود و در دنده سوم، می توانست به سرعت 221 کیلومتر بر ساعت دست یابد. از این خودرو تنها 36 دستگاه به تولید رسید.
داسنبرگ مدل  SJ

داسنبرگ مدل SJ


شماره چهار، جیپ ویلیز یا M8
خودرو همه جارو جیپ ویلیز ، که هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان به فعالیت خود ادامه می دهد و مورد علاقه خودرو دوستان است، یکی از بزرگترین تغییرات در ارتش های جهان را ایجاد کرد و خودروهایی همچون لندروور دیفندر یا نیسان پاترول ، به تقلید از جیپ ویلیز پا به عرصه وجود گذاشتند. به گفته ژنرال آیزنهاور، فرمانده نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم، جیپ، جنگنده داکوتا و ناو هواپیمابر، سه عنصر اساسی سازنده پیروزی متفقین بر نیروهای متخاصم بودند. بعد از جنگ نیز جیپ به عنوان یک وسیله تفریحی، که قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموار را داشته و کیفیت آن مورد اعتماد است، توانست در ذهن مشتریان نفوذ کند.
جیپ ویلیز

جیپ ویلیز

شماره پنج، الدزمبیل راکت 88
در ایالات متحده، الدزمبیل راکت 88 به عنوان سمبل موسیقی راک اند رول شناخته می شود. این خودرو از ابتدای فعالیت الویس پریسلی در سال 1951، در مالکیت وی قرار داشت و به واسطه موتور V8 130 اسب بخاری، سریع ترین سدان آمریکایی بود که او می توانست بخرد. علاوه بر او، هنرمندان دیگری نظیر جری لی لوئیس، جانی کش و بی بی کینگ نیز الدزمبیل راکت 88 داشتند. این خودرو از سال 1949 وارد بازار شد و بسیاری نقش آن را در تهیه آلبوم های موسیقی بزرگان راک اند رول، کلیدی می دانند.
الدزمبیل راکت 88

الدزمبیل راکت 88


شماره شش: شورولت کوروت
نخستین نسل از شورولت کوروت در سال 1953 وارد بازار شده و به رقیبی مستقیم برای پورشه 911 تبدیل گردید. شورولت کوروت نماد زندگی دهه شصت و هفتاد آمریکایی هاست، زمانی که موسیقی تند و شاد، انفجار رنگ ها و عصر ارتباطات، نمایان گر آن بودند. نخستین نسل از شورولت کوروت استینگری ، با موتور احتراق داخلی کد 327 و گیربکس چهارسرعته دستی، عملکردی برابر با جگوار E-Type ارایه میداد، در حالیکه قیمت بسیاری کمتری داشت. امروز نیز شورولت کوروت به عنوان خودرویی با عملکرد قابل قبول و قیمت مقرون به صرفه شناخته می شود که رقبای گران تر از خود را به دردسر می اندازد.
شورولت کوروت

شورولت کوروت


شماره هفت: فورد موستانگ
فورد موستانگ به تنهایی معرف یک سگمنت جدید در خودروسازی بود. خودروهای عضلانی ، ماسل کارها یا پونی کارها این دسته از خودروها هستند که از زمان معرفی تاکنون، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده اند. فورد موستانگ برای جوانانی طراحی شد که به دنبال یک طرح جدید و خودرویی خاص بودند و از طرح های مرسوم آن زمان، که ویژه خانواده های آمریکایی بودند، خسته شده بودند. با این حال فروش فوق العاده و غیر همگون آن، که در طی 18 ماه نخست به یک میلیون دستگاه رسید، فورد را بر آن داشت تا تحقیقات گسترده تری در خصوص آن انجام دهد. نتیجه تحقیقات نشان داد فورد موستانگ توسط کسانی خریداری می شود که در درون احساس جوانی می کنند، و بنابراین نسخه های متفاوت آن، برای سلایق متفاوت به تولید رسیدند. همچنین با معرفی فورد موستانگ شلبی GT350 در سال 1965 ، این خودرو قدرت فوق العاده خود را به رخ رقیبان کشید. به واسطه این حضور موفق، فورد موستانگ بیش از 50 سال است که در ذهن و قلب خودرو دوستان زیادی حضور دارد.
فورد موستانگ

فورد موستانگ


شماره هشت: فورد GT
هنری فورد دوم، که در دهه 60 سکان مدیریت این شرکت را در دست داشت، حس می کرد که وظیفه ای سنگین بر عهده دارد. او بیش از نه ماه با انزو فراری در ایتالیا مذاکره کرد، تا طی توافقی، با خرید بخشی از سهام فراری، از تجربه ایتالیایی ها برای ساخت خودروهای سوپراسپرت بهره بگیرد. اما مذاکرات وی موفقیت آمیز پیش نرفت و در آخرین لحظه، انزو فراری مانع از عقد قرارداد شد. هنری فورد خشمگین، دستور ساخت فورد GT را داد تا در مسابقات 24 ساعته لمان فراری را تحقیر کند، و در سال 1966 موفق شد به این هدف دست یابد.
فورد GT

فورد GT


شماره نه: کرایسلر مینی ون
در دهه هفتاد و هشتاد میلادی، فروش مینی ون ها به دلیل افزایش اندازه خانواده ها و تمایل جوانان به مسافرت های گروهی، رشد خوبی پیدا کرد و تمامی خودروسازان معتبر، به دنبال عرضه یک مینی ون به بازار بودند. کرایسلر نیز با استخدام همان تیمی که بیست سال پیش فرمول موفق فورد موستانگ را تهیه کرده بودند، کرایسلر مینی ون را در سال 1983 به بازار ارایه کرد. این خودرو به طور کامل برای پاسخگویی به نیازهای یک خانواده آمریکایی تدارک شده بود و از آن زمان تاکنون، این فرمول موفق به فروش خود با محصولاتی همچون کرایسلر پاسیفیکا و هوندا ادیسه ادامه می دهد.
کرایسلر مینی ون

کرایسلر مینی ون


شماره ده: تسلا مدل S
تسلا مدل S به نماد کارآفرینی و نوآوری آمریکایی ها در قرن 21 تبدیل شده است. کیفیت ساخت این خودرو به مشتریان دیکته می کند که صنایع آمریکایی بزرگترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین در جهان هستند. تسلا مدل S ثابت می کند که صنعت آمریکا هنوز هم قادر به تولید وسایل جدید است و علاوه برآن، تغییراتی که در خودروهای الکتریکی ایجاد کرد، روند توسعه خودروهای الکتریکی در سراسر جهان را متحول کرد. تسلا مدل S با شتاب صفر تا صدی برابر با 3.2 ثانیه، سریع ترین سدان آمریکایی است که تاکنون تولید شده است.
تسلا مدل S

تسلا مدل S

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد