موضوعات داغ

گزارش اختصاصی خودروبانک از موزه‌ بی ام و در شهر مونیخ آلمان + عکس

عکس نویسنده
فربد امینی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
همانطور که می دانیم دو کشور آلمان و ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم می خواستند تمام و کمال قدرت خودشان را نشان بدهند ولی بعد از مدتی با پیشروی متحدین در آلمان و حمله اتمی در ژاپن، این قدرت نمایی به پایان رسید و حجم زیادی از خسارات مادی و معنوی را در هر دو کشور به جای گذاشت.
جالب اینجاست که از همان شرایط سخت،محدودیت ها، تحریم های اولیه و به قول عامیانه از صفر، شروع به ساخت کشور های خود کردند و تنها پس از مدتی دوباره قدرتشان را با محصولات و تکنولوژی که خود به دست آورده بودند، به رخ جهانیان کشاندند. حال در این مقاله قصد دارم تا از بازدید خود از شهر زیبای مونیخ در آلمان بگویم. شهری که پایتخت و معبد یکی از همین قدرت های تکنولوژی به نام کارخانه بی ام و می باشد. در روز اول ورود به این شهر زیبا نکات بسیار جالب توجهی نظر من را به خودش جلب کرد که به برخی از این نکات اشاره میکنم. نکته اول این که حدود 99% از خودروهای سیستم حمل نقل عمومی، مثل تاکسی، خودروهای تولید داخل بود که بیشتر آنها را مرسدس بنز کلاس E مدل 2019 تشکیل می داد.
نکته دوم اینکه بیشتر خودروهای درحال تردد آلمانی بودند و جالب است بدانید که با دیدن اکثر خودروها متوجه می شوید که نوع نگرش آلمانی ها در مورد خرید خودرو کاملاً با جوامع خاورمیانه مخصوصاً جامعه ما چقدر تفاوت دارد! در آلمان بیشتر به کاربرد و نوع مصرف خودشان ماشین را انتخاب می کنند. به طور مثال اکثر خودروها استیشن بودند و در رتبه بعدی خودروهای هاچ بک و بعد آن خودروهای سدان به چشم می خورد و برخلاف ما که در ایران فقط شاسی بلند و شاسی بلند نماها رو بدون در نظر گرفتن کاربردهایش ترجیح می دهیم.
نکته سوم وجود سیستم حمل و نقل کامل و بی نقص در سطح شهر بود که حتی برای فردی که اولین بار می خواهد از آن استفاده کند، بدون مشکل و حتی دقیقه ای تاخیر می توانست به هر سمتی که می خواهد در سطح شهر تردد کند.

به هرحال ابتدا قصد بازدید از موزه و کارخانه بی ام و رو داشتم که متوجه شدم در طول دوران تعطیلات سال نو فقط 2 روز تعطیل می باشد. پس برای آنکه بتوانم بعد از تعطیلات بدون مشکل به آنجا بروم راهی آنجا شدم تا بیشتر با محیط آشنا کردم. وقتی نزدیک محل مورد نظر شدم، شگفت زده از بنای با شکوه مجموعه، شروع به بررسی و عکاسی از محل کردم. ابتدای درب ورودی به تمامی زبان ها و گویش های جهان، خوشامدگویی ها به چشم می خورد. در محوطه کارخانه بی ام و 3 ساختمان اصلی وجود داشت که یکی متعلق به کارخانه تولید، ساختمان موزه و دیگری مربوط به شوروم مرکزی مربوط می شود.

فردای آن روز راس ساعت 10 صبح جلوی درب ورودی موزه آماده بودم. درب ها باز شدند و با دنیایی از تجربه و اصالت روبرو شدم. بخش اول موزه از ابتدای کارخانه بی ام و که به ساخت موتورهای هواپیما و بعضاً موتور قایق می پرداخت، به طور کامل معرفی شده بود. کمی جلوتر اولین موتور سیکلت و اولین خودروی ساخته شده توسط بی ام و به معرض نمایش گذاشته شده بود.طراحی موزه به گونه ای بود که بازدیدکنندگان فقط به محصولات و تحولات دقت داشته باشند و نگران عبور از مسیر نباشند.

در ادامه تمامی موتور سیکلت های تولیدی این شرکت از تمامی موتورها با تمامی کاربری و سال ساخت پشت سر هم در ویترین شیشه ای چیده شده بودند.

بخش بعدی موزه شاهد خودروهای کلاسیک بودم که با تمام زرق و برق و شکوه و جلالشان حضور داشتند. یکی از چشم نوازترین قسمت های موزه چیدمان طبقاتی سری های 3 تا 7 دهه 70 میلادی بود.

قسمت بعدی یکی از مهمترین و شاخص ترین سری های بی ام و قرار داشت و آن چیزی نبود بجز سری 3 که از چپ به راست چیده شده بودند و شروع آن از سری محبوب و آشنای ما ایرانی ها یعنی 2002 بود.

پس از رد شدن از این قسمت محبوب، اثر جالبی نظر مرا را جلب کرد. تمامی سری ها و مدل های بی ام و با سال ساختشان به صورت دایره وار از سقف آویزان شده بودند.

کمی جلوتر اتاقکی وجود داشت که در نوع خود جالب بود و در آن تصاویری همراه با توضیحات از تمامی طراحانی که در بی ام و حضور داشتند قرار داشت. روبروی آن اتاقی دیگر قرار داشت که در آنجا تعدادی از موتورها و تکنولوژی هیبریدی برای نمایش گذاشته بودند.

در ادامه مسیر به یک محوطه بزرگی رسیدم که در آنجا ماشین های مسابقه معروفی حضور داشتند که توسط نقاشان بنام زمان خود طراحی شده بودند.

پس از این محوطه متوجه شدم که وارد قسمت اتومبیل های مسابقه ای این کمپانی شده ام. تمامی ماشینهای مسابقه ای همراه با جوایز و عناوین قهرمانی چیده شده بودند. حس بسیار خوبی گرفتم به طوری که اشک ذوق از چشمانم جاری شد. نکته بسیار جالب این بود که وقتی کنار خودروها ها قرار می گرفتیم، مانیتوری روبروی ما قرار داشت که فیلم های حضور در مسابقات این خودروها را نشان میداد و به محض اینکه در جای مشخص شده می ایستادیم، سنسورهای تعبیه شده فعال و صدا و تصویر پخش می شد.

در بخش انتهایی موزه، دیگر خودرو های مسابقه ای بی ام و که سری 6 مسابقات لمان بودند، حضور داشتند و در بخش دیگر برخی از مدل های کانسپت مخصوصا بی ام و i8 حضور داشت.

پس از خروج از قسمت موزه، راهروی مارپیچی وجود داشت که با پرسیدن از مسئول مربوطه متوجه شدم این قسمت مربوط به فعالیتهای این شرکت و برنامه های آن برای تولید خودروهای پاک آینده می باشد. پس از اتمام این قسمت جالب، از ساختمان موزه خارج شدم، ساختمان کوچکتر دیگری وجود داشت که محصولات M شرکت در آن قرار داده شده بود. پس از ورود، مجذوب ابهت خودروها با کیت M شدم چه شکوهی...!

پس از دیدن محصولات M ، به سمت شوروم رفتم. در این ساختمان تمامی محصولات به روز بی ام و و زیرمجموعه های آن که شامل شرکت های انگلیسی مینی و رولزرویس بودند قرار داشت. قسمت اکسسوری و موتور سیکلت های بی ام و هم در این ساختمان قرار داشت.

در پایان بازدید دلم نمی خواست که از این مجموعه باشکوه جدا شوم! چندین بار دیگر در قسمت شوروم چرخیدم. در کنار محصولات بی ام و، ساختمان این مجموعه، که بهتر است بگویم اثر هنری این مجموعه، هم قابل تحسین بود و از طراحی محرک و چشم نوازی بهره میبرد.
در آخر هم تصاویر بیشتری از این مجموعه در اختیار شما عزیزان قرار داده شده که توجه شما را به دیدن آنها جلب می کنم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/24
تو ایران خودرو و سایپا باید موزه ی دزدی از مردم رو درست کنن
1398/5/24
عالی بود
تشکر
یه گزارش متفاوت از خودروبانک حداقل از نظر من‌.
1398/5/26
توی ایران اگه موزه بزاره سایپا خیلی جالیه از همون 50 سال پیش نیسان آبی و پراید رو داره به همین شکل نهایتا یه مدل سال 93 هم می زاره که داشبوردش جدید شده. خلاصه و مفید والا این قرتی بازی های چیه این غربی ها در آوردن