موضوعات داغ

چگونه لاستیک نو را از انبار شده‌ها تشخیص دهیم؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از مهمترین نگرانی‌های رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید لاستیک نو و تازه تولید است. متاسفانه در کشور لاستیک‌های خارجی زیادی وجود دارد که بیش از 5 سال از تاریخ تولید آنها گذشته است. این مورد برای لاستیک‌های ساخت داخل کمتر است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از خودروکار، لاستیک‌های عمر کرده با توجه به شرایط آب و هوای گرم و جاده‌های پر دست انداز، خانواده‌های پر جمعیت، تکمیل ظرفیت خودرو توسط خانوده‌ها و رعایت نکردن سرعت مطمئنه، جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد.
این لاستیک ها که با نام لاستیک‌های انباری شناخته می‌شوند به دلایلی همچون توقیف محموله‌های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آن به کشور ثالث و یا لاستیک‌هایی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل داشته، توسط تولیدکنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می‌شوند و توسط فروشندگان جزء با قیمتی 10 الی 20 هزار تومان کمتر از قیمت لاستیک‌های نو از عمده فروشان لاستیک خریداری می‌شوند.
سازندگان خودرو موظف به ثبت تاریخ بر روی لاستیک هستند، اما متاسفانه این تاریخ به نحوی بر روی لاستیک درج می شود که توسط مصرف‌کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.
در جداره بیرونی لاستیک یک عدد چهار رقمی درج شده که مشخص کننده زمان تولید است. این عدد بر اساس سال و هفته تولید مشخص می‌شود، دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.
به عنوان مثال اگر عدد 1709 بر روی لاستیک درج شده باشد، یعنی این لاستیک در هفته 17 سال 2009 به تولید رسیده است. حال اگر این عدد سه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 میلادی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد