موضوعات داغ

چه نوع شمعی برای خودروی ما مناسب است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از مهمترین قطعات مجموعه موتور خودرو شمع آن است. شمع جریان متناوب برق داخل سیلندر ها را انتقال می دهد و نقش مهمی در روند حرکت و مصرف سوخت خودرو دارد. انواع متعددی از شمع های خودرو در بازار کشورمان موجود است. به خریداران توصیه می شود که با توجه به مدل موتور، راهنمایی های کارخانه سازنده و البته کیفیت برندهای مختلف نسبت به انتخاب شمع اقدام کنند.
به نقل از تسنیم، با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر چندین مدل از انواع شمع های مناسب موجود در بازار کشورمان:
1-شمعهای دو پلاتین
الکترودهای کناری در شمعهای دو پلاتین دیرتر مستهلک می‌شوند و این موضوع به این معناست که در صورت استفاده از شمع دو پلاتین عملکرد و مصرف موتور خودرو دیرتر افت می‌کند.
شمعهای سوزنی پلاتینیوم
2-در این دسته از شمع ها جرقه حاصله بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از شمع های معمولی است. نتیجه استفاده از شمع های مذکور کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو است. این دسته از شمع ها از فلز پلاتینیوم ساخته شده و با توجه به مقاومت حرارتی که دارند کیفیت جرقه را ثابت نگه می دارند. شمع های پلاتینیوم با درنظر گرفتن کیفیت بنزین مصرفی در کشور ما تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارند.
3-شمعهای سوزنی ایریدیوم
فلز مورد استفاده در این شمع ها ایریدیوم است که به مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به دو مدل قبلی داشته و در نتیجه عمر مفید آن نیز بیشتر است. طول عمر مفید شمع های ایریدیوم ۱۵۰ هزار کیلومتر بوده که در صورت استفاده از مکمل اکتان در سوخت این طول عمر افزایش می یابد. کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو از دیگر نتایج استفاده از این شمع هاست.
در حال حاضر تحمل حرارتی عمده شمع های رایج موجود در بازار کشورمان در حدود یک چهارم شمع های ایریدیوم بوده که همین موضوع سبب می شود عمر مفید آن ها به ۲۰ هزار کیلومتر برسد. شمع های رایج در بازار عمدتا خام سوزی و افزایش مصرف سوخت را با خود به همراه دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد