موضوعات داغ

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
دو سال از عمر دوچرخه های نارنجی پایتخت می گذرد، دوچرخه هایی که به صورت قارچ گونه هر روز در پایتخت در حال رشد بودند و هر روز سروکله یک ایستگاه جدید در حاشیه خیابان ها و میادین تهران پیدا می شد. به جز ایستگاه ها، پای این دوچرخه ها به دلیل قابلیت سیستم هوشمند که داشتند و قابل پارک در هر جایی از خیابان و پیاده رو، مراکز خرید و مغازه بودند تا پای درب منازل نیز رسیده بود و همین موضوع از دلایل اصلی استقبال از دوچرخه های نارنجی بود.
به گزارش خودروبانک وبه نقل از فارس، استقبال ازدوچرخه های نارنجی به حدی افزایش یافته بود که شهرداری اعلام کرد بزودی این دوچرخه ها به منظور فرهنگ دوچرخه سواری با ودیعه رایگان در اختیار دانشجویان، اهالی رسانه و حتی کارمندان دولت قرار خواهند گرفت و افراد تنها باید هزینه سفر بر اساس مسافت طی شده را پرداخت کنند.
رویکرد شهردار تهران نیز در این رابطه مشخص بود. حناچی از شهرداران علاقمند به دوچرخه است و تقریبا همه سه شنبه ها با دوچرخه از منزل تا محل کار را رکاب می زند. در برخی موارد نیز درخواست کرده بود تا مراسم های افتتاح پروژه های شهری سه شنبه ها انجام شود تا بتواند با دوچرخه خود را به این مراسمات برساند. شهرداری نیز این موضوع را به صورت گسترده تبلیغ و از مردم خواست تا به سه شنبه های بدون خودرو بپیوندند. در این میان بسیاری از مدیران شهری در حمایت از آقای شهردار به این کمپین پیوستند و حتی به صورت نمادین با آقای شهردار رکاب زدند.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


داستان به خوبی پیش می رفت تا 24 آبان رسید و خبر گرانی بنزین اعلام شد. اغتشاشگران به خیابان آمدند و به بانک ها، پمپ بنزین ها و اموال مردم حمله کرده و خسارات زیادی برجا گذاشتند. از جمله اموالی که توسط اغتشاشگران آسیب دید همین دوچرخه های نارنجی بود. شرکت بیدود نیز از ترس خسارت بیشتر به این دوچرخه ها، آنها را یکشنبه 26 آبان از سطح شهر جمع آوری کرد و به پارکینگ انتقال داد. پس از اتمام اغتشاشات و علیرغم بازگشت آرامش به شهر، دوچرخه های نارنجی به سطح شهر برنگشتند.
از آن روز تا کنون حدود 20 روز می گذرد و همچنان خبری از دوچرخه های نارنجی در سطح شهر نیست. شرکت بیدود مشکل را به زمین شهرداری می اندارد و شهرداری در زمین شرکت و در این میان مردمی که طی دوسال گذشته علاقمند دوچرخه ها شدند، اما دیگر هیچ اثری از این دوچرخه ها در سطح شهر نیست. هزینه خرید دوچرخه نیز کم نیست و قیمت متوسط آن 3 تا 5 میلیون تومان و برای مدل های برقی 13 تا 15 میلیون تومان است.
اختلافات داخلی در شرکت بیدود دلیل حذف دوچرخه های نارنجی
درباره علت حذف دوچرخه های نارنجی به سراغ یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی در اینباره گفت: مشکل اصلی حذف دوچرخه های نارنجی اختلافات داخلی شرکت بیدود با سهامداران آن است و موضوع ارتباطی به شهرداری ندارد. وی در واکنش به صحبت های مسئولان شرکت بیدود که گفته بودند به دلیل عدم حمایت شهرداری مجبور به جمع آوری این دوچرخه ها شده اند، گفت: بیدود یک شرکت خصوصی بوده و هیچگاه وعده حمایت به آنها از سوی شهرداری داده نشده است. امیدواریم به زودی مشکلات داخلی این شرکت رفع شود.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر در شهرداری تصمیمی درباره این دوچرخه ها گرفته نشده و احتمال جایگزینی شرکت جدیدی به جای بیدود نیز کم است. جمع آوری دوچرخه ها به صورت ناگهانی و پس از اعلام افزایش بنزین و حضور اغتشاشگران اتفاق افتاد. شرکت بیدود به صورت شفاهی به ما اعلام کردند که به مشکل مالی برخورد کرده اند.
حجت در ادامه تصریح کرد: شرکت بیدود حدود 60 تا 70 ایستگاه در سطح شهر با حدود 2500 دوچرخه دارد و حداکثر روزانه 4 هزار سفر با این دوچرخه ها انجام می شد. بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های خصوصی زمانی باید سرمایه گذاری کنند و پس از مدتی به درآمدزایی برسند و این طرح ها زودبازده نیستند.
گفتنی است به گفته مسئولان این شرکت حداکثر روزانه دو سفر با یک دوچرخه انجام می شده و برای اینکه به سوددهی برسند باید حداقل 6 تا 7 سفر انجام می شده است.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


حمایت های ضد و نقیض شهرداری از بیدود
اما نظرها در شهرداری متفاوت است. یوسف حجت می گویند قول حمایت به بیدود داده نشده، اما غلامحسین محمدی رئیس مرکز اطلاع رسانی شهرداری تهران درباره حذف دوچرخه های اشتراکی می گوید: دوچرخه های بیدود به منظور جلوگیری از صدمات بیشتر در اغتشاشات اخیر جمع آوری شده اند و به زودی باید به سطح شهر بازگردند. این شرکت در مقابل ودیعه مشترکان مسئولیت دارد و باید به تعهدات خود عمل کند. ما در شهرداری نیز کماکان به حمایت های خود از شرکت بیدود ادامه می دهیم.
شرکت پاک چرخ ایرانیان با نام تجاری بیدود در سال 96 به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی، با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند، فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامتی شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرد.
حواشی بعد از گرانی بنزین دلیل حذف دوچرخه های اشتراکی نیست
یکی از مسئولین شرکت بیدود با رد ادعاهای مسئولین شهرداری می گوید: اغتشاشات دلیل حذف دوچرخه های نارنجی نیست و تنها موضوع حمایت شهرداری مطرح است و اگر شهرداری زودتر پای کار بیاید، ما نیز به سطح شهر برمی گردیم.
حسین قاسمی نایب رئیس هیات مدیره بیدود نیز اخیرا اعلام کرد: پایان فعالیت بیدود حقیقت ندارد و ما در حال انجام بعضی زیرساخت ها هستیم و بزودی فعالیتمان را از سر خواهیم گرفت و در این راستا نیازمند حمایت از شهرداری هستیم.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


هر دوچرخه حذف یک خودرو شخصی
به ظاهر برنامه های شهرداری از دوچرخه های اشتراکی حمایتی است، اما بیدود معتقد است حمایتی از جانب شهرداری وجود ندارد. در این بین حناچی شهردار تهران که از طرفداران دوچرخه سواری است و استفاده از دوچرخه را یکی از راهکارهای رفع ترافیک و آلودگی هوای تهران می داند، در اینباره گفت: سهم دوچرخه سواری در شهر تهران کمتر از یک درصد است. ما باید این را بدانیم که اضافه شدن یک دوچرخه به معنای حذف یک خودروی شخصی خواهد بود و این یعنی آلودگی و ترافیک کمتر در شهر تهران.
وی در ادامه بیان داشت: در اجلاس وین با شهرداران وین و برلین دیدار داشتم و نکته جالب این بود که 7 درصد از حمل و نقل شهر وین با دوچرخه انجام می شود. البته شرایط، حجم تردد و جمعیت آنها با تهران متفاوت است، اما می توانیم این حرکت عمومی را که در تهران نیز آغاز شده را دنبال کنیم.
حناچی با بیان اینکه فرض بر این است که با اضافه شدن یک دوچرخه یک خودروی شخصی از سطح شهر کم می شود، گفت: ما باید زمینه های توسعه دوچرخه را فراهم کنیم و به همان اندازه که از دوچرخه استقبال شده از اسکوتر نیز استقبال شده و شاید اسکوتر محدودیت های دوچرخه را نیز نداشته باشد.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


وی در ادامه بیان داشت: اگر مردم را راضی کنیم که از ابتدای سفر خود بدون خودرو باشند، یعنی موفق بوده ایم و ترافیک و هم آلودگی هوا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. ما باید تمام تلاش خود را برای تغییر این رویکرد داشته باشیم، زیرا توسعه مسیرهای سواره کمکی به کاهش ترافیک نمی کند و فقط باعث افزایش سفرها می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مسیر دوچرخه ها باید امن باشد، گفت: باید با کمک پلیس راهور مسیرهای امنی برای دوچرخه سواران تدارک دیده شود. هر چند ممکن است موتورسیکلت سورانی باشند که به قانون احترام نگذارند و در این مسیرهای تردد کنند، اما باید با کمک پلیس این مشکلات حل شود.
نگرانی بیدود بابت دوچرخه هایش به حق است
زهرا بهرام نژاد عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره حذف دوچرخه های اشتراکی گفت: علت حذف دوچرخه های نارنجی اغتشاشات ناشی از افزایش نرخ بنزین بوده و نگرانی شرکت بیدود برای وارد شدن خسارات به دوچرخه ها به حق است.
وی ادامه داد: نشنیده ام که حذف دوچرخه ها بخاطر عدم حمایت شهرداری باشد و تا جایی که اطلاع دارم برنامه های شهرداری در راستای حمایت و توسعه از دوچرخه سواری در پایتخت بوده است، ولی این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا علت دقیق حذف این دوچرخه ها مشخص شود و چه راهکاری برای رفع آن می توان اراده داد. البته بر اساس بررسی های اولیه علت اصلی که باعث حذف دوچرخه های نارنجی از سطح شهر شده، اختلافات داخلی شرکت بیدود است.

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت

تمامی ماجرای حذف دوچرخه های نارنجی پایتخت


دوچرخه را برگردانید
حدود 20 روز از جمع آوری دوچرخه های اشتراکی از سطح شهر تهران گذشته و همچنان از این دوچرخه ها خبری نیست و این اتفاق در حالی رخ داده که استفاده از دوچرخه و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر است.
شهروندان تهرانی در سال جاری روزهای کمتری هوای پاک و سالم را تنفس کرده اند و همین موضوع اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و دوچرخه های اشتراکی را دوچندان کرده است.
از سوی دیگر با افزایش نرخ بنزین استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و مسئولان باید با توسعه این ناوگان و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تلاش کنند. در این راستا ارائه تسهیلات خرید دوچرخه و حمایت از دوچرخه های اشتراکی از جمله راهکارهای موثری خواهد بود که منجربه کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/14
وقتی نمیخوان کاری کنن، اونو گردن همه ميندازن..
اینجا مملکتی ه که ماشین حلبی چهل سال پیش باید با بنزین سه تومنی به مردم فروخته بشه و مشتری هم داشته باشه نه مملکت استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر
واسه همین هر کی اول فکر جیب خودشه..هوا آلوده شده، بشه مگه تا حالاشم اتفاقی افتاده!
1398/9/14
این احتمالم هست که بهش باج داده باشند که دوچرخه ها رو جمع کنند برای مصرف بنزین،بنزین گرون میشه باید زیر ساختا بهتر بشه،به نظرم اعتراض مصالحت امیز در مورد نبود زیر ساخت درست بهتر از قیمت بنزین چون اگه زیر ساخت درست باشه مثل همین دوچرخه ها الودگی هوام کمتره.نه قیمت بنزین درست نه زیر ساختا هیچ تازه زیر ساختارم دارند جمع میکنند.
1398/9/21
آقا تكليف وديعه اي كه داديم چي ميشه؟؟