موضوعات داغ

خودرو برقی ایرانی با موتور چینی، راهکار داخلی برای سبز بودن!

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
حدود یک دهه است که خودروسازان جهانی به صورت جدی برنامه ساخت خودروهای برقی را پیگیری می‌کنند. خودروهای برقی در بسیاری از کشورهای جهان فراگیر شده‌اند و مشاهده ایستگاه‌های شارژ در کنار پمپ بنزین‌ها به یکی از مناظر عادی در اروپا و آمریکا تبدیل شده است.
با این حال در کشورمان به واسطه شرایط سخت تحریم‌ها طی دو دهه گذشته، ناتوانی خودروسازان در ارائه محصولات جدید، قوانین سخت‌گیرانه واردات و نبود زیرساخت‌های مناسب، خودروهای برقی تابه حال در حد یک ایده باقی مانده‌اند. تا به حال نمونه‌های متعددی از خودروهای داخلی با موتور برقی معرفی شده‌اند، که از جمله آن‌ها می‌توان به ساینا برقی، سورن الکتریکی و دنا هیبریدی اشاره کرد که هیچ‌کدام هنوز به تولید انبوه برسند.
یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان ایرانی در توسعه خودروهای برقی، عدم دسترسی به موتور و باطری‌های مناسب این خودروهاست. حال به نظر می‌رسد خودروسازان و تولیدکنندگان ایرانی از توسعه موتورهای الکتریکی منصرف شده و برای تامین آن‌ها به شرکای چینی مراجعه کرده‌اند. به گفته مصطفی میرسلیم، رئیس هیئت مدیره مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، موتور رانا برقی ساخت چین بوده و این پیشرانه وارد شده است. به گفته میرسلیم سایر اجزای خودرو از جمله باتری‌ها ساخت داخل بوده و محققان این مرکز در تلاش‌ هستند تا موتور برقی را در داخل تولید کنند.
مطابق اطلاعات اعلام شده، رانا برقی قادر است تا با یکبار شارژ مسافت 200 کیلومتر را طی کند و حداکثر سرعت آن نیز به 120 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. پیش از این خودرو نیز دنا پلاگین هیبریدی معرفی شده بود که احتمال می‌رود در توسعه این خودرو نیز از موتور برقی چینی استفاده شده باشد. به نظر می‌رسد شرکای چینی خودروسازان قادر هستند تا برخی کاستی‌های موجود از نظر دانش و فناوری را تامین کرده و زمینه ساز توسعه خودروهای برقی در داخل کشور شوند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/6
همش دروغ!!!! تا دیروز تولید خودروی برقی توسط مهههههندسسسسسییییین وطنی گوش فلک را کر کرده بود. به خدا جوری شده مسولین اگه به روز خدا بگن روز من یکی شک می کنم.
1399/1/7
خودروهای برقی فعلا قیمت بالایی دارند تا رنج شش هفت هزار دلار نرسند در ایران موفق نمیشن