موضوعات داغ

آیا فنر فشرده قیمت خودرو در بازار آزاد، در انتظار رها شدن است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بهمن ماه سال گذشته و با وجود رکود حاکم در بازار، شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در بازار خودرو بودیم و این شرایط تا جایی پیش رفت که قیمت خودروی پراید 111 از مرز 70 میلیون تومان هم عبور کرد، اما با شیوع ویروس کرونا در کشور و ادامه دار شدن آن تا به امروز، بازار خودروی کشور هم کمی آرام گرفته و شاهد کاهش نسبی قیمت ها در بازار هستیم، هرچند کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند که آرامش فعلی بازار خودرو، می تواند آرامشی قبل از طوفان باشد و میل افزایش قیمت در بازار خودرو، همانند فنری فشرده منتظر رها شدن است و به آتشی زیر خاکستر تبدیل شده است.
بعد از خواب زمستانی بازار خودرو، حال بحران کرونا باعث شده است تا معاملات بازار به کلی تعطیل شود و نمایشگاه داران خودرو نیز تا آخر فروردین ماه، حق فعالیت و باز کردن نمایشگاه های خود را نخواهند داشت. حال کارشناسان معتقد هستند که رکود چند ماهه بازار خودرو و همچنین تغییرات اندکی که در قیمت خودروها شاهد بوده ایم، آتش برافروخته شدن دوباره قیمت ها را به زیر خاکستر برده است و هرلحظه امکان برافروخته شدن آن وجود خواهد داشت!.
به گزارش خودروبانک و به نقل از مهر، این دلالان بودند که تا پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور و درگیر کردن بسیاری از مشاغل، مدام در بازار نقش ‌آفرینی کرده و قیمت ‌ها را جابجا می‌ کردند، تا جایی که حتی برخی بررسی‌ ها حکایت از این موضوع داشت که دلالان خودرو روزانه بیشتر از 100 آگهی فروش ساختگی در سایت های پرمخاطب خرید و فروش اتومبیل درج می کردند تا قیمت را مطابق میل خود بالا ببرند، ولی در حال حاضر شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از معاملات تعطیل شود و روند نزولی قیمت ها را در بازار شاهد باشیم، هرچند نباید به این کاهش قیمت ها امیدوار بود و هرلحظه ممکن است بار دیگر شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو باشیم.
جالب توجه است که برخی از فروشندگان خودرو، مبالغ حاصل از آن را در راه سرمایه ‌گذاری های جدید یا ورود به بازارهای دیگر و یا حتی تبدیل خودروی خود به یک خودروی بهتر هزینه می ‌کردند، اما اکنون اکثر بازارهای موازی در رکود به سر برده و تنها احتمالی که در این میان وجود دارد، آن است که برخی ها بخواهند مبالغ حاصل از آن را در بازار پررونق سرمایه هزینه کنند.
از طرفی دیگر، سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو هم می گوید که قیمت خودرو نسبت به روزهای پایانی سال هیچگونه تغییری نکرده است و بسیاری از مردم به دلیل اینکه چشم انداز روشنی از بازار خودرو و یا حتی اقتصاد کشور نمی بینند، تلاشی هم برای معامله در بازار انجام نمی دهند، به همین منظور بازار خودرو با رکود بسیار شدیدی مواجه شده است و هیچگونه نقل و انتقالی در بازار خودروی کشور صورت نمی گیرد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/20
فنر فشرده شده قیمت خودرو؟؟؟؟
یعنی الان پراید 60 میلیونی و سانتافه 1 میلیاردی فنر فشرده شده است؟؟ یعنی قیمت یک پراید چقدر باید باشد تا قیمت آزادی باشد؟ اصلا قیمت پراید را بفرمایند 200 میلیون، سانتافه هم بشود 5 میلیارد! آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب. به امید خدا قیمت ها آنقدر بالا بره که هیچ احمقی توان خرید این آهنپاره ها را نداشته باشد. به خدا قسم اینها یک مشت آهن پاره هستند که خارج از این کشور هیچ ارزشی ندارند! اگر شرایط اقتصادی کشور آنقدر وخیم است که مشتی دلال و چارچرخ فروش به آن دامن می زنند، خوب نهایتا این اقتصاد فرو می ریزد و سیاست های حاکم بر آن نیز همچنین، و آنوقت مرزی وجود نخواهد داشت که بخواهد جلوی ارایه آزادانه خودرو خارجی را بگیرد. فقط می خواهم بدانم آن موقع کسانی که برای خرید یک آهنپاره چهل ساله پیش میروند و ربات خرید از سایت درست می کنند می توانند این آهنپاره ها را 100 دلار هم بفروشند؟ و اما اگر اوضاع اقتصادی آنی نیست که این نون بنرخ روز خورها به آن اصرار دارند و شرایط اقتصادی رو به بهبود خواهد رفت که حتما درهای واردات هم باز خواهد شد و خودروهای نسل جدید به این مملکت دوباره بر می گردند. پس در دو حالت حماقت محضه کسی بخواد دنبال این آهنپاره ها باشه!
1399/1/20
مطلب واسه نوشتن ندارید.چه فنری .قیمت خودرو خیلی وقته پرش کرده پراید شده 70تومان.سمند شده 100تومان.مثل اینکه با فرغون سازهای وطنی شریک شدید.
1399/1/21
چی برا خودتون خبر درست میکنین و تیتر میزنین؟
دوران شما دیگه به پایان رسیده
قبل کرونا هم معامله خودرو تقریبا صفر بود
وقتی ۲۰۶ لگن بالای صد و ده تومن قیمت خورده ینی این فنر در رفته
بازم میخواد براخودتون تیتر سازی کنین؟
واقعا متاسفم برای این بازار بی در و پیکری که ۴ تا سایت زپرتی میان و قیمتارو اینهمه راحت همه چیو بهم میریزن